Дефіцит квитків у залізничних касах України спричинений нестачею вагонів та корупцією, поширеною серед працівників вокзалів. Так вважають експерти проекту «ПОЇЗДка», які займаються моніторингом стан стану справ на українській залізниці. У Мінінфраструктури наголошують, що борються зі спекулянтами, і нагадують про збитковість пасажирських перевезень в Україні, що, за словами чиновників, не дозволяє належно оновлювати рухомий склад. Про це пише «Радіо Свобода».
У Міністерстві інфраструктури у липні відрапортували, що для перевезення пасажирів усередині країни задіяно вже понад 4,5 тисяч вагонів. Відповідальні за перевезення пасажирів відомства заявляють, що діють на межі можливостей. В «Укрзалізниці», наприклад, кажуть про збитковість підприємства і про 26 категорій громадян, які в Україні мають право на пільговий проїзд.
На збитковості пасажирських перевезень наголошує і Міністр інфраструктури Володимир Козак. І наводить приклад: «На святкові дні, які були у червні, призначався потяг 231-й Київ-Сімферополь. У червні його призначали 8 разів. Так-от, цей потяг, яким ми додатково вивозили з Києва пасажирів, за 8 поїздок завдав збитків на півтора мільйона гривень».
Читайте також: Залізничні квитки стали розкішшю - опитування.
Задля того, щоб якось компенсувати втрати, із середини липня «Укрзалізниця» підвищила вартість квитків в середньому на 10%. Ще одне подорожчання планують у жовтні. Водночас учасники проекту «ПОЇЗДка», що займається правовою підтримкою пасажирів, вважають, що заяви Укрзалізниці» та Мінінфраструктури про збитковість є дещо перебільшеними. Координатор проекту Олександр Бондаренко, що, за його даними, половина коштів, які є у розпорядженні «Укрзалізниці», використовуються неефективно.
«Була озвучена інформація про капітальний ремонт вагонів. Що на капітальний ремонт одного вагону «Укрзалізниці» потрібно від 4 до 6 мільйонів гривень. Той самий ремонт у Росії у перерахунку коштує 2 мільйони гривень. Вагони ті самі», – каже він.
Олександр Бондаренко вважає, що для того, щоб вирішити проблему з нестачею квитків, треба, по-перше, займатися оновленням рухомого складу, не лише ремонтуючи наявні вагони, але й купуючи нові. За підрахунками експерта, щороку українська залізниця – для того, щоб поліпшити ситуацію з перевезенням пасажирів – мала б отримувати до півтисячі нових вагонів, тоді як реально, каже Олександр Бондаренко, кількість куплених за роки незалежності вагонів можна порахувати на пальцях.
Читайте також: «Укрзалізниця» потребує вирішення тарифного питання.
Окрім того, на думку координатора проекту «ПОЇЗДка», не варто забувати і про корупцію середньої, як він каже, ланки, а саме – співпрацю деяких співробітників залізничних вокзалів із перекупниками.
«Алгоритм приблизно такий: перекупник підходить до пасажира і запитує його дані: прізвище, ім’я, по батькові, куди має бути квиток – і ці дані він смскою повідомляє «своєму» касирові. Потім він бере у пасажира передплату, йде до каси і купує квиток. Без черги – перед цим каса закривається буквально на 5 хвилин, нібито там технічна перерва. Потім після цієї технічної перерви перекупник підходить до касира, забирає квиток і віддає пасажирові. За завищеною ціною», – розповідає експерт Олександр Бондаренко.
У Мінінфраструктури водночас заявляють, що боротьба зі спекулянтами і недобросовісними працівниками залізниці ведеться постійно. За словами Міністра Володимира Козака, відомство намагається контролювати роботу як касирів, так і провідників.
«Всі переговорні пристрої між касирами і пасажирами обладнані реєстраторами. Сьогодні ми запроваджуємо систему, яка повністю контролює продаж в Україні всіх квитків. Мова йде про контроль за поверненням квитків. Тобто ми хочемо відстежити, з якої каси найбільше повертають», – наголошує Міністр.
Поки українці шикуються у черги у залізничних касах, «Укрзалізниця» звітує про останні новації: до кінця року там планують запровадити електронні квитки на всі потяги внутрішнього сполучення. Поки що такі проїзні документи можна придбати лише на потяги Інтерсіті+ та 38-й потяг Київ-Донецьк. Новація, як очікується, скоротить видатки «Укрзалізниці» на друк квитків (за даними Павла Чекалова, йдеться про 18 мільйонів гривень економії щорічно) та зробить сам процес купівлі-продажу комфортнішим для громадян.