Соціальні тарифи на перевезення пасажирів залізничним транспортом, які у кілька разів нижчі від собівартості, повинні дотуватися державою – в іншому випадку їх потрібно переглядати. Таку думку у коментарі виданню «Gazeta.ua» висловив старший економіст Міжнародного центру перспективних досліджень Ільдар Газізуллін.
«У багатьох країнах світу пасажирські перевезення є збитковими і розглядаються як соціальні послуги з боку держави. Особливо, коли мова йде про невеликий пасажиропотік у віддалені райони, куди жодний транспорт, окрім поїздів, не йде», - зазначив експерт.
Сьогодні збитки від пасажирських перевезень покриває сам перевізник - «Укрзалізниця» - за рахунок перехресного субсидування. За даними видання «Коментарі», дотація на середньостатистичну поїздку одного пасажира у дальньому сполученні склала 84,5 грн, а у приміському – 9,5 грн.
Читайте також: «Укрзалізниця» продовжує потерпати від збитків
Збитки «Укрзалізниці» від пасажирських перевезень за перше півріччя 2013 складають близько 3,5 млрд грн. А за останні 5 з половиною років з 2008 по 2013 роки вони сягнули 34,7 млрд грн. У відомстві зазначають, що ця сума рівнозначна закупівлі понад 140 нових сучасних швидкісних поїздів.
Ці витрати «Укрзалізниця» покриває за рахунок прибутку від вантажних перевезень, проте зношеність вантажних вагонів (на 88%) може призвести до проблем з перехресним субсидуванням.
На думку пана Газізулліна, одним із способів нормалізації ситуації може бути підвищення тарифів.
«Тут треба діяти обережно. Треба аналізувати, потроху підвищувати тарифи і дивитися на реакцію пасажирів. Квитки на деякі напрямки зараз дуже дешеві, і залишати ціни на такому низькому рівні не варто», - вважає експерт. Поки ж тарифи на проїзд залізничним транспортом залишаються на рівні проїзду автобусом і набагато нижче, ніж на авіапереліт.
Читайте також: Швидкісне залізничне сполучення врятує регіони країни
Нагадаємо, раніше в «Укрзалізниці» заявляли, що найбільш важливим для галузі залишається питання реформування залізничного транспорту. Зокрема, генеральний директор Державної адміністрації залізничного транспорту України Сергій Болоболін, зазначав, що у зв'язку із критичним рівнем зносу тягового рухомого складу, залізнична галузь потребує термінових і масштабних інвестицій.
Як приклад, чиновник приводив ситуацію з Донецькою та Придніпровською залізницями, на які припадає близько 2/3 вантажообігу України. За його словами електровози, які працюють на цих дорогах, мають практично дворазовий ресурсний знос.