ІНФОГРАФІКА:
Як військовим отримати пільги на комуналку?
Хто має звернутися за субсидією на наступний період?
Як працює державна програма єОселя
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Перевізники роздерибанять пасажирів

Укрзалізниця відновила рух до Миколаєва та Херсона
Середні ціни на бензин марки "Євро-95" збереглися на рівні 59,76 гривні за літр
Укрзалізниця запустила додатковий поїзд Київ — Ясіня
З грудня 2012 новини про діяльність Донецького обласного підприємства автобусних станцій (ДОПАСу) - монополіста на ринку автобусних перевезень - нагадують фронтові зведення. Скандал розгорівся після того, як в кінці минулого року компанія заявила про затримання податковою міліцією начальника фінансового відділу, вилучення печатки і спробу рейдерського захоплення. У відповідь на це ДОПАС організував на донецьких автовокзалах «Південному» і «Західному» попереджувальний двогодинний страйк, який повністю зупинив рух пасажирського транспорту з центру у міста області: були закриті квиткові каси, заблоковано в'їзд автотранспорту, пасажирів оповіщали про спробу рейдерського захоплення.
Це призвело до залучення у конфлікт представників влади. Зокрема, в Донецькій облдержадміністрації та мерії розцінили акцію протесту як умисне невиконання ДОПАСом своїх зобов'язань і пообіцяли «вжити заходів адекватних таким діям».
І заходи були прийняті. У січні 2013 року теруправління Держміськпромнагляду в Донецькій області почало позапланову перевірку стану охорони праці та промислової безпеки на трьох автовокзалах: «Південному», «Західному» та «Східному». У результаті були виявлені серйозні порушення, і держконтролер пригрозив відключити від живлення електроустановку автовокзалу «Південний» до повного їх усунення. Крім того, Донецький союз автоперевізників ініціював антимонопольний розгляд у відношенні ДОПАСу - направив відповідну заяву в Донецьке територіальне відділення Антимонопольного комітету.
Довідка:
У 1969 році в Донецькій області на базі діючих автостанцій було створено державне об'єднання. У 1997 році воно було перетворено в акціонерне товариство. З тих пір абревіатура ДОПАС і організація автобусних пасажирських перевезень між містами області - поняття неподільні. Саме ж підприємство давно набуло статусу транспортного монополіста у своєму сегменті ринку.
Роздвоєння особистості
У даний час, Донецьких обласних підприємств автобусних станцій існує два. Перше ДОПАС - публічне акціонерне товариство. Саме воно є правонаступником державного підприємства. Друге ДОПАС, - товариство з обмеженою відповідальністю - компанія, за даними ЕДРПУ, зареєстрована у травні 2011 року.
Читайте також: На киян чекають маршрутні експерименти
Обидва ДОПАСи займаються організацією пасажирських перевезень. Згідно з річним звітом ПАТ, до його складу входять 42 автобусні станції і 11 диспетчерських пунктів. При цьому основних видів діяльності ПАТ «ДОПАС» задекларовано три: організація пасажирських перевезень, продаж квитків та забезпечення функціонування інфраструктури автомобільного та міського транспорту. Клієнтами підприємства у 2011 році були автотранспортні підприємства і приватники, які здійснюють пасажирські перевезення по території восьми областей України, а також перевезення в Росію.
Однак наприкінці 2011 року ситуація кардинально змінилася. Як зазначило ПАТ «ДОПАС» у своєму річному звіті, оприлюдненому на сайті компанії, підприємство «було змушене зменшити обсяги надання послуг у зв'язку з розірванням договорів оренди автостанцій з ініціативи орендодавців». У результаті до 2012 року у віданні ПАТ залишилося всього чотири автостанції, а на балансі - 6 автомобілів.
А ось ТОВ «ДОПАС», навпаки, продемонструвало феноменальне зростання і в 2012 році фактично зайняло ринкову нішу свого «тезки». За даними самої компанії, ТОВ «Донецьке обласне підприємство автомобільних станцій» співпрацює з 250 українськими та міжнародними автоперевізниками, обслуговує 1,2 мільйона пасажирів на місяць, забезпечуючи 60 тис. відправлень транспорту з автостанцій. Щодня ТОВ «ДОПАС» перевозить 40 тис. пасажирів з 49 автостанцій Донецької області.
Незважаючи на таку «рокіровку», основним гравцем на донецькому ринку пасажирських автоперевезень як і раніше залишається ДОПАС. У цьому, мабуть, і криється основна причина того, що з грудня минулого року ТОВ «Донецьке обласне підприємство автобусних станцій» є головним ньюсмейкером скандальних новин.
Переділ ринку
Справа в тому, що обидва ДОПАСи учасники ринку пов'язують з донецьким бізнесменом - Владиславом Дрегером, який також відомий як власник «Зуєвського електро-механічного заводу». Будувати бізнес у сфері автотранспортних перевезень пан Дрегер розпочав у 2004 році з придбання ДОПАСу. У тому ж році підприємство збільшило статутний фонд за рахунок додаткової емісії більш ніж у 10 разів, - до 22,7 млн грн, після чого компанія стала активно «обростати» новими автостанціями. Втім, експерти відзначають, що Владислав Дрегер володів не лише ДОПАС, але й іншими підприємствами, і, фактично, контролював майже всі автостанції в містах області, і деякі автотранспортні підприємства.
Читайте також: Пасажирів залишать без маршрутних таксі
У квітні 2011 року Владислав Дрегер був затриманий і йому пред'явлено звинувачення за ст. 191 ч.5 КК України (розкрадання в особливо великих розмірах, карається конфіскацією майна і позбавленням волі на строк від 8-12 років). Наразі бізнесмен перебуває в СІЗО.
Разом з тим, після арешту пана Дрегера конфігурація його бізнесу істотно змінилася. Так, у третьому кварталі 2011 року у ПАТ «ДОПАС» з'явилися нові власники. За даними відкритих джерел, ПрАТ «ДЛ-ХОЛДИНГ», яке раніше володіло 69% його акцій, від них позбулося. Новими власниками цього пакету стали два ТОВ - Горлівське АТП і Торезьке АТП. Крім того, у ПАТ також змінилися міноритарні акціонери. У травні минулого року мер Донецька Олександр Лук'янченко підтвердив інформацію про зміну власників, заявивши, що автовокзал «Західний» знайшов «нових господарів, які перекупили бізнес у пана Дрегера».
Гра ва-банк
Зараз ТОВ «ДОПАС» гравці ринку, як і раніше називають підконтрольним Владиславу Дрегеру, незважаючи на те, що компанія була зареєстрована після арешту бізнесмена. При цьому діяльність ТОВ «ДОПАС» тісно пов'язана з діяльністю трьох інших компаній, які володіють автостанціями в містах Донецької області та деякими АТП - «ДОНБУД», «Автовокзали Донбасу» і «Донецькі Автовокзали». Причому два останніх підприємства знаходяться за тією ж адресою, що й ТОВ «ДОПАС». Та й під час затримання податковою міліцією начальника фінансового відділу ДОПАС при ньому були круглі печатки всіх трьох вищезгаданих компаній.
Те що зараз ТОВ «ДОПАС» з компаніями-сателітами знаходиться «під перехресним ударом», багато експертів неофіційно називають «спробою «віджиму» бізнесу у Володимира Дрегера». Примітно, що чутки про це по Донецьку поповзли ще два роки тому, відразу після його арешту. Учасники ринку говорили, що формальним приводом для претензій на бізнес пана Дрегера стало те, що підконтрольні йому підприємства подали заявку на конкурс офіційних перевізників ЄВРО-2012, що нібито обурило сильних світу цього. Втім, підтвердити інформацію про участь у конкурсі «Україні Комунальній» не вдалося.
Про те, що матеріальний інтерес присутній в останніх подіях, пов'язаних з ТОВ «ДОПАС», підкреслює і директор підприємства Олена Бордюкова: «Напередодні рейдерського захоплення підприємств до нас зверталися невідомі особи з пропозицією продати автовокзал «Південний», розташований у центрі Донецька, для переобладнання його в торгово-розважальний центр».
Читайте також: Луцькі маршрутчики не витримують конкуренції
Непрямим підтвердженням того, що тиск на власника ДОПАСу здійснюється з метою заволодіння його бізнесом, може служити те, що з моменту затримання бізнесмена пройшло вже майже два роки, а про хід і результати слідства, не кажучи вже про розгляд справи в суді, нічого невідомо. І це з урахуванням того, що, згідно з новим КПК, граничний термін досудового розслідування не повинен перевищувати 12-місяців.
Майбутнє без варіантів
Втім, можливий і альтернативний сценарій перерозподілу ролей на міжміському ринку перевезень в регіоні - будівництво нового автовокзалу з концентрацією на ньому основних транспортних потоків, які сьогодні проходять через автовокзали «Південний» і «Західний».
«Розташування автовокзалу «Західний» дійсно невдале ... Тим не менш, це рішення приймалося Донецькому разом зі структурами «ДОПАСу», - заявив в січні 2013 року перший заступник начальника ГУ розвитку базових галузей промисловості, енергетики та енергоефективності Донецької облдержадміністрації Олександр Рищенко. - Зараз розглядається питання, щоб з новими інвесторами відкрити автовокзал в районі аеропорту. Як організатори, ми маємо право всі маршрути автобусів направляти на автовокзал: туди, де зручно пасажирам. Поки для такого вибору в Донецьку є 2 автовокзали - це «Південний» і «Західний», які сертифіковані. Якщо з'явиться новий, то більшу частину рейсів в для зручності перенесуть туди».
Хоча, за словами мера Донецька Олександра Лук'янченка, ніяких передумов та об'єктивних причин для будівництва в Донецьку нового автовокзалу немає. «У Донецьку в резерві є автостанція в аеропорту. Вона ще не задіяна, тому що там не закінчено будівництво, - пояснив мер Донецька в середині лютого. - Я думаю, що «Західний» переносити в район аеропорту не зовсім доцільно. Тоді ми просто-напросто закриємо Київський проспект, завантажимо місто. Тому містом ніякі розмови на цю тему не велися». Тим не менш, у віддаленій перспективі реалізація цього сценарію можлива.
Залишається лише додати, що вже місяць на «фронті міжміських перевезень» в Донецькій області все спокійно. Однак спокій цей оманливий. Поки Владислав Дрегер знаходиться у в'язниці, місце «автобусного короля Донбасу» вакантне. А таке місце, пустувати довго не може ...
Останні «новини з фронтів» цю тезу повністю підтверджують. Днями стало відомо, що ТОВ «ДОПАС» переконливо попросили «посунутися». Власники автостанцій в містах Донецької області ТОВ «Донецькі автовокзали» і ТОВ «Автовокзали Донецька» підписали договір оренди з новою структурою «Схід».
