ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Проблеми з комуналкою? Запитуйте - ми пояснимо. Випуск 2
Як вирішувати комунальні проблеми?
Як вирішувати комунальні проблеми?
Як вирішувати комунальні проблеми?
Запитання 8. ГістьЧи сплачують мешканці експлуатаційні витрати, якщо вони тимчасово не проживають у квартирі?
Відповідь юриста
У випадку тимчасової відсутності Споживача за адресою місця проживання (виїзд за кордон, в іншу місцевість, сімейні обставини ) за умови надання відповідного документу, який підтверджує поважність причин відсутності (посвідчення про відрядження, медична довідка про знаходження на лікуванні тощо) ЖЕК зобов'язаний здійснити перерахунок і зняти нарахування за послуги по утриманню прибудинкової території за період відсутності Споживача. Але такий порядок здійснення перерахунку стосується лише тих випадків, коли вся родина Споживача була відсутня з поважних причин за місцем проживання, оскільки відповідно до ст. 64 Житлового кодексу України не тільки наймач (власник) квартири несе відповідальність за комунальні платежі, але й всі повнолітні члени його родини несуть разом з ним солідарну відповідальність по зобов'язаннях щодо сплати за надані житлово-комунальні послуги. Так що виїзд в сільську місцевість чи на дачу на літній період не є підставою для здійснення перерахунку.
Крім цього, Житловим кодексом України передбачена можливість консервації квартири (житлового будинку) у зв'язку в виїздом на тривалий час Споживача (відрядження, лікування, відбування покарання в місцях позбавлення волі). В цьому випадку право користування квартирою зберігається за Споживачем на весь період його відсутності, а плата за комунальні послуги не нараховується за письмовою заявою Споживача або членів його родини. Щоправда ця норма поширюється тільки на неприватизовані квартири, у відношенні приватизованих діє правило, яке вивели ще юристи часів Давнього Риму – «власник несе тягар утримання майна».
Запитання 9. Гість
За впорядкування прибудинкової території платимо по 150 грн з квартири. Ця робота не виконується, кому пред'являти претензії?
Відповідь юриста
В разі ненадання або надання послуг Виконавцем (ЖЕКом, ГЖЕДом) неналежної якості споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Це право гарантовано ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.
Зокрема, Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше ніж протягом двох робочих днів. У разі неприбуття представника виконавця у визначений цим договором строк або необґрунтованої відмови від підписання акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два інших споживачі.
Акт-претензія подається виконавцеві, який вирішує протягом трьох робочих днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.
Якщо ж ЖЕК і надалі не буде виконувати свої зобов'язання перед Споживачем, останній має право достроково припинити дію Договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вмотивовано та письмово попередивши про це ЖЕК за місяць до дати розірвання. У випадку відмови ЖЕКу розірвати договір та продовження нараховування плати за утримання прибудинкової території спір між сторонами розв'язуються у судовому порядку.
У випадку якщо обслуговування прибудинкової території здійснюється в межах діяльності ОСББ або житлового кооперативу, питання про неякісність послуг вирішується на загальних зборах співвласників. У випадку обґрунтованості претензій співвласників правління ОСББ або кооперативу також зобов'язане здійснити перерахунок за неякісно надані послуги.
Запитання 10. Гість
Порядком формування тарифів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «По забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» не передбачено надання висновків щодо економічного обґрунтування тарифів Державною інспекцією з контролю за цінами. Крім цього, з 01.11.2011 інспекцію ліквідовано.
Який орган державного контролю, на сьогодні, здійснює перевірку правильності формування розрахункових тарифів на житлово-комунальні послуги та їх економічного обґрунтування для комунальних підприємств (які не є ліцензіатами НКРКП,а отримують ліцензії в місцевій державній адміністрації) та надає висновок, на підставі якого здійснюється підготовка відповідних проектів рішень місцевої ради.
Відповідь юриста
Однозначної відповіді на Ваше запитання надати не можливо, оскільки наші можновладці в своєму прагненні «реформувати» систему ЖКГ максимально заплутали та зробили ще більш не зрозумілим та непрозорим тарифоутворення у комунальній галузі.
З одного боку Ви праві, дійсно Порядками формування тарифів на житлово-комунальні послуги, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «По забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», не передбачено надання висновків щодо економічного обґрунтування тарифів Державною інспекцією з контролю за цінами чи будь-яким іншим контролюючим органом.
З другого боку, на сьогоднішній день є чинним наказ Міністерства економіки України № 67 від 07.03.2007 року, яким затверджено Порядок надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, послуги з вивезення побутових відходів, а також технічного обслуговування ліфтів, відповідно до якого кожне житлово-комунальне підприємство зобов'язане перед тим, як подавати розрахунки тарифів на затвердження відповідному органу отримати висновки про економічну обґрунтованість рівна тарифів у той же ж таки інспекції та контролю за цінами.
З третього боку, функція контролю цін/тарифів на житлово - комунальні послуги з 09.07.2010 року, а саме тоді до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» були внесені суттєві зміни в зв'язку із створенням єдиного регулятора комунальних послуг, була покладена на відповідні обласні державні адміністрації.
Отже, як бачимо, на сьогодні склалася правова колізія у питанні перевірки обґрунтованості тарифів, які подаються на затвердження не ліцензіатами НКРРКП органам місцевого самоврядування. Колізії, як правило, вирішуються або за допомогою практики, в тому числі і судової, або за допомогою тлумачення змісту норм самим державним органом, який видав то чи інший нормативний акт.
Як на мене, то в цьому випадку доцільно звернутися до Кабінету Міністрів України, НКРРКП, Міністерства економіки України з листами про роз'яснення діючих нормативно-правових актів у відношенні питання хто має давати висновки про обґрунтованість тарифів. Якщо відповідей не буде у встановлені законом строки, або відповіді будуть різнитися – можна сміливо затверджувати тарифи у відповідній місцевій раді, оскільки у Вас на руках будуть всі підтвердні документи про намагання узгодити рівень тарифів з контролюючими органами.