ГоловнаКолонкиКолонкиРішення для громади, але без громадян

Рішення для громади, але без громадян

Не є винятком договірні відносини в системі ЖКГ.

Не є винятком і договірні відносини в системі ЖКГ. У Києві, власне, як і в Україні, активно обговорюються процеси реформування галузі і прийняття відповідних законів.

Наразі у столиці перепідписуються договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. На черзі стоїть підписання договорів щодо користування електроенергією та природним газом.

Хоча Україна відсвяткувала двадцятиріччя незалежності, чимала частина законодавчої бази і досі використовує норми радянських часів. У Національній комісії регулювання енергетики України 16 листопада проводили консультації з громадськістю. Відбулося публічне обговорення проекту нової редакції Правил користування електроенергією для населення та круглий стіл на тему: «Обговорення регулювання якості надання послуг з газопостачання». Фактично обидва заходи можна охарактеризувати позитивно – головне, що робота проводиться, а отже зміни таки будуть. От лише наскільки вони будуть позитивними? Покаже час.

Враховуючи, що на обговорення мали право прийти громадяни України, представники газових, енергокомпаній, громадських організацій, засобів масової інформації та інших зацікавлених сторін, слід зауважити, що представників від усіх зацікавлених сторін, на жаль, не було. Як не дивно прозвучить, але найменше в залі було представників від побутових споживачів.

Обговорення Правил користування електроенергією для населення викликало багато дискусій. Акцентували увагу на врегулюванні роботи Комісії «Інформаційно-консультаційних центрів», адже досить часто громадяни звертаються безпосередньо до спеціалістів НКРЕ чи відповідних міністерств, чим спричинюють зайве листування і зволікання, тоді як питання може бути вирішене досить швидко на місцевому рівні. Не лише необізнаність громадян сприяє паперовим колапсам. Виявляється, що значна частина персоналу енергопоставляючих компаній і досі користується старими бланками.

На сторону громадян стала Державна інспекція України з питань захисту прав споживачів. Зазначалося, що необхідно додатково прописати у договорі умови проведення перевірок якості послуг електропостачання. А також доповнити обов'язки постачальника словами «зобов'язаний вчасно і якісно обслуговувати та ремонтувати електромережі та засоби обліку», та пункт прав соживачів – «має право на вчасне обслуговування, ремонт та отримання якісної послуги». Представники обленерго ці зміни визнали такими, що не повинні бути відображені у договорі, оскільки про це йдеться в Правилах надання відповідних послуг.

Незадоволення представників громадськості викликали пункти по оформленню актів-претензій, зокрема те, що за контролем якості електроенергії повинні слідкувати самі споживачі. Як альтернативу запропонували створити спеціальні інспекції.

Споживачі повинні бачити перед собою короткий і доступний документ, а не багато сторінок незрозумілого тексту. Зокрема було запропоновано виключити посилання на законодавтво у договорі, оскільки більшість громадян не в змозі шукати і вивчати нормативні документи. Доступ до друкованих джерел з законодавтва є не у всіх, а інтернет-джерела для багатьох жителів малих містечок та сіл і досі залишається загадкою.

Типовий договір про надання послуг електропостачання потребує додаткових обговорень. Адже, якщо буде введено розподіл компаній на ті, які виробляють електричну енергію і ті, які відповідають лише за її передачу, це приведе або до необхідності підписання двох окремих договорів, або до підписання тристороннього договору. А щоб не довелося усе змінювати знову, варто продумати ці моменти і передбачити їх уже тепер.

На обговоренні регулювання якості надання послуг з газопостачання теж, як не дивно, чимало проблем зав'язано на паперових непорозуміннях.

В рамках круглого столу обговорили міжнародний досвід і напрями розвитку галузі в Україні. Ключовою проблемою стала проблема відсутності необхідного обладнання для перевірки якісних характеристик газу та мала кількість лабораторій, які проводять відповідні вимірювання. Відсутність налагодженої системи контролю якості газу, зумовлює, зокрема, необхідність введення чітких правил проведення процедури забору газу.

Варто також продумати механізми врегулювання заміни газових установок, щоб убезпечити незахищені верстви населення від корупційних схем і не залишити їх «за бортом».

Представники облгазів зауважили, що необхідно продумати покарання для споживача за непідписаний договір. Адже, коли мова йде про відшкодування за ненадані чи неповністю надані послуги споживачеві, то це тягне за собою чимало звітів про витрачені кошти. У свою чергу, споживачі, вимагаючи ці гроші, дуже часто не мають договорів і не хочуть їх підписувати.

Не врахували на громадських слуханнях роль посередників - їх представники не з'явилися, а про те, що громадяни не підписують договори, бо посередники змінюють їх на свою користь, навіть не подумали.

Маючи досвід суперечок з посередниками можна лише сподіватися, або на безпосереднє укладання договору з постачальником, або ж готуватися до нових протистоянь на ринку енергетичних послуг.

Оксана Бойко, спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (0)