ГоловнаПублікаціїБлагоустрійСміттєва криза: чим далі, тим страшніше

Сміттєва криза: чим далі, тим страшніше

Зовнішній прояв проблеми - сміттєві завали. На жаль, рідкісні спроби з'ясувати першопричини виникнення сміттєвої кризи в Миколаєві поки не дали цілісного розуміння проблеми.
У Миколаєва є всі шанси стати другим Неаполем. На жаль, мова в даному випадку не йде про європейську інтеграцію або ж про підвищення рівня життя або благоустрою українського міста. Можливість «переплюнути» Неаполь у Миколаєва виникла завдяки ... сміттю. Справа в тому, що італійський Неаполь відомий своїми «сміттєвими кризами», що виникають із завидною періодичністю.
 
Практично ту ж картину ми спостерігаємо сьогодні в Миколаєві. Зовнішній прояв проблеми - сміттєві завали, періодично стають темою випусків новин навіть національних каналів. На жаль, рідкісні спроби з'ясувати першопричини виникнення сміттєвої кризи в Миколаєві поки не дали цілісного розуміння проблеми.  

Реформа ЖКГ по-миколаївськи

Виконавцями послуг з вивезення відходів у Миколаєві є місцеві абонентські служби. Власне кажучи, сам цей факт - нонсенс, оскільки ці структури не мають ні необхідної техніки, ні персоналу, щоб надавати послуги. Але, за геніальною задумкою місцевої влади, ця проблема повинна була вирішитися просто: абонентські служби укладали договори з перевізниками, які й надавали населенню і організаціям міста послугу. А самі вони в той час повинні були забезпечити складання договорів, оплату послуг і власне взаєморозрахунки.

Всі учасники ринку в один голос стверджують, що подібна схема, якби вона працювала так, як замислювалося - дійсно потрібна і корисна справа. Але, як часто буває у нас в країні, створені місцевою владою з самими благими намірами абонентські служби чи не одразу ж після створення перетворилися на інструмент збагачення певних осіб. В результаті, замість впровадження цивілізованих механізмів на ринку ЖКГ - справи потрібного і вельми корисного, в Миколаєві було створено велике і глибоке корупційне напівкримінальне «болото», здатне викликати заздрість навіть у затятих італійських мафіозі.
 
Так, ще в січні Микола Круглов, голова миколаївської обласної адміністрації, в інтерв'ю одному з видань заявив, що «... в Миколаєві побудована (або склалася) схема, що дозволяє красти гроші, що збираються з населення, не вивозити сміття - і при цьому ніхто ні за що не несе відповідальності!». За словами губернатора, ще на початку року він «направив відповідні документи в міськвиконком і міськраду, а також у правоохоронні органи - для ретельної перевірки».
 
В кінці лютого стало відомо, що КРУ Миколаївської області провело перевірку КП «Миколаївкомунтранс» і його дочірніх підприємств - п'яти абонентських служб: ДП «Абонентська служба» Заводський», ДП« Абонентська служба «Центральний», ДП «Абонентська служба» Ленінський», ДП «Абонентська служба» Корабельний». В результаті перевірок, були виявлені фінансові порушення на суму 457,1 тис. грн. У той час, як Миколаїв потопав у смітті, а візники в усі інстанції скаржилися на величезні борги абонслужб, керівники останніх нараховували собі премії та допускали порушення.
Компетентні люди, з якими нам вдалося поспілкуватися в Миколаєві, «не на диктофон» стверджують, що саме на розподілі фінансових потоків абонентські служби роблять свій «бізнес». Маючи величезні борги перед перевізниками, абонслужуби в частині фінансування себе, труднощів не відчувають. А при розрахунках в дію вступає корупційний механізм, яким урізується фінансування «непричетних». А гроші отримують «наближені». Миколаївські абонслужби сьогодні повинні практично всім, але борг від боргу відрізняється. Практично при рівних обсягах наданих послуг одним перевізникам, як виявилося, мають в рази більше, ніж іншим. Цей факт виплив на одній з нарад в департаменті ЖКГ Миколаївського виконкому, коли один із депутатів поставив пряме запитання начальнику абонентської служби Заводського району. Чиновник так і не зміг чітко відповісти на питання, чому, наприклад, при сумісних обсягах абонслужба Заводського району повинна ТОВ «Грінко-Миколаїв» близько 550 тис. грн, а «Корунд» близько 130 тис., або «Нікспецсервіс» - в районі 200 тис грн.
 
Слідуючи певній логіці, можна припустити, що гроші платять тим, хто вміє «домовлятися». Природно, за певною схемою, куди ж без цього. Наше джерело у виконкомі, дало зрозуміти, що в «сміттєвій» схемі Миколаєва мають пряму зацікавленість голови районних адміністрацій. За його словами, всі ці чиновники «причетні до комерційних структур, що надають послуги вивезення відходів, і мають прямий інтерес». Наскільки правдива ця інформація - питання до компетентних органів, ми можемо тільки висловити припущення, що це було б цілком логічно. Маючи реальні важелі впливу на абонентські служби, місцеві чиновники цілком могли звернути їх діяльності собі на користь. І тоді питання «чому перед одними перевізниками борги більше, ніж перед іншими?», Втрачає сенс. Адже і дурневі зрозуміло, що, маючи контроль над фінансовими потоками, зацікавлені особи в першу чергу направляють їх у свою кишеню.
 
До речі, про існування в Миколаєві корупційної схеми з вивезенням та утилізації сміття ще восени минулого року, привселюдно, заявив губернатор Микола Круглов.

Чим далі, тим страшніше

Але банальним «бізнесом на фінансових потоках», якщо він існує, справа не повинна обмежуватися. Будь-яке злочинне угруповання, отримавши частковий контроль над будь-яким джерелом фінансування, прагне повністю прибрати його до рук. Так відбувається в Неаполі, і майже те саме можна побачити, якщо придивитися, і в Миколаєві. Одні перевізники не втомлюються скаржитися на систему, скрушно підраховуючи борги, тоді як інші «мовчать в тряпочку» і, судячи з усього, прекрасно себе почувають. Показова ситуація, що склалася в районі Намив з початку цього року.  «Нікспецсервіс», що обслуговує цей район, з 15 січня припинила вивіз відходів. Компанія зібрала контейнери і просто пішла. Тут же з’явилися скандальні заяви мера про те, що, мовляв, у переможця тендера не виявилося ні техніки, ні контейнерів для надання послуги.
 
Насправді ж, як нам стало відомо, «Нікспецсервіс» пішов з Намиву не в один день. Компанія заздалегідь попередила владу про те, що в разі непогашення заборгованості за надані послуги буде змушена припинити роботу. Наші джерела в компанії стверджують, що «Нікспецсервіс» попередньо направив листа меру, в якому заявив про неможливість надавати слуги з 1-го січня поточного року. Тим не менше, після настання зазначеної дати, Намив обслуговувався ще два тижні - перевізники пішли назустріч місту і жителям району, які, в принципі, не винні у виникненні проблем. І лише після того, як стала зрозуміла безперспективність роботи у цьому районі, «Нікспецсервіс» змушений був припинити обслуговування. Ну, а хто винен, що в Намиві до сих пір не вивозиться сміття - питання риторичне, читач сам легко зможе на нього відповісти.
До речі, про техніку і контейнери. За попередньою інформацією, в Миколаєві тільки один з перевізників (називати компанію не будемо з міркувань об'єктивності) має свій власний контейнерний парк. А переважна більшість використовує в роботі міські контейнера. В цьому не було б нічого поганого, якби не одне «але» (яке, сподіваємося, теж стане об'єктом пильної уваги з боку компетентних органів): ходять непідтверджені чутки, що ці контейнери з муніципальної власності чудесним чином перекочували у володіння приватних фірм. При вартості одного сміттєвого бака в районі 2-3 тис. гривень це дуже вигідний бізнес: прибравши до рук тисячі баків, рахунок йде на мільйони.
 
Точно так само йдуть справи з технікою. Наші джерела стверджують, що деякі приватні перевізники в Миколаєві спокійно працюють на орендованій у міста техніці, при цьому, за чутками, вартість такої «оренди» виглядає смішною. Якщо це правда, то вивіз сміття в Миколаєві в чималому ступені фінансується з міського бюджету (точніше, бюджет міста недоотримує чималі кошти), в той час, як мер Чайка шкодує, що на поточний рік в бюджеті міста виділено всього 1 мільйон гривень для закупівлі контейнерів (які потім кудись діваються?) і в Миколаєві  навіть немає звичайних урн. 

Світло в кінці тунелю

Але все-таки, треба сказати, зусиллями обласної адміністрації сміттєва проблема Миколаєва починає зрушуватися з мертвої точки. З літа минулого року, після гучного виступу з відкритим листом одного з перевізників Миколаївська міськрада ухвалила рішення про ліквідацію абонентських служб і навіть призначили дату - 1 жовтня минулого року. Правда, отямившись, пізніше цю дату зі свого рішення вилучили. І тепер в Миколаєві утворилася «колізія». З одного боку, доля абонентських служб вирішена. З іншого - незрозуміло ні коли це відбудеться, ні як. Тим більше незрозуміло, що буде з мільйонними боргами, які накопичили абонентські служби за роки існування, хто буде їх погашати, як і коли.
 
Перевізники, з якими нам вдалося поспілкуватися, висловлюють сподівання, що в самому найближчому майбутньому в місті все-таки виникне цивілізована схема в сфері поводження з відходами, що виключає будь-яку можливість махінацій на цьому ринку. Всі надії покладаються на губернатора, оскільки міська влада навряд чи в змозі ефективно протистояти власним дітищу і розплутувати корупційні вузли, в яких самі можуть мати інтерес.
 
До речі, Миколаїв уже протягом декількох років безуспішно шукає інвесторів для вирішення сміттєвої проблеми. Свої проекти на суд міста представляли різні інвестори, серед яких відзначилися румуни, англійці, наші співвітчизники спільно з Литвою. В лютому в Миколаєві, як повідомляв мер міста, повинна була почати працювати французька фірма з інвестиціями в 1,5 мільйонів євро. Але щось французів у місті поки, на жаль, не чутно. Закономірне питання: про які інвестиції може йти мова, коли сфера вивезення відходів у місті настільки непрозора? Існуючі проблеми здатні відлякати будь-якого, навіть самого лояльного, інвестора. Хіба що в місто зайдуть італійські інвестиції, з цілком передбачуваним походженням. Але це вже з розряду жарти. А якщо серйозно, залишається лише сподіватися, що найближчим часом проблеми на ринку вивезення та утилізації відходів в Миколаєві все ж вирішаться
 
Іншими словами, в Миколаєві може наступити сміттєвий колапс - ну зовсім, як в італійському Неаполі!
 
 
Коментарі (0)