ГоловнаПублікаціїБлагоустрійСнігоборотьба: українські реалії та світові підходи

Снігоборотьба: українські реалії та світові підходи

В Україну прийшла справжня зима. Дорожники та комунальні служби міст, наче б то до снігоборотьби готові та вже працюють у посиленому режимі. Втім, як ефективно?! Світовий досвід свідчить, що український підхід дещо застарілий.

Із початком нового року в Україну прийшла справжня зима: подекуди з 20-градусними морозами та рясним снігом. Відповідно гостро стало питання боротьби з ожеледицею та сніговими наметами.

Підготувалися «до зубів»

В «Укравтодорі» стверджують – до зими готові. Починаючи з 28 грудня, в очікуванні боротьби з наслідками стрімкого погіршення погодних умов  перебуває майже 7 тис. технічних одиниць і механізмів, а також близько 2,5 тис. дорожників. На базах і в сховищах дорожніх підприємств та організацій було заготовлено понад 130 тис. тонн солі та 820 тис. тонн фрикційних матеріалів. 
 
«Це стовідсотковий плановий запас на початок зими, якого вистачить для того, щоб провести обробку дорожнього покриття автомобільних доріг загального користування по всій території України», – зауважує начальник Управління експлуатаційного утримання доріг і безпеки руху Олег Федоренко
 
Втім, кількість сил та засобів, які будуть задіяні у боротьбі зі снігом та ожеледицею в кожному регіоні, залежатиме від складності погодних умов та обсягів їхніх наслідків. 

Повторення складних ситуацій не буде

Згадуючи сумний досвід попередніх років, коли через аномально велику кількість опадів дорожники не могли своєчасно забезпечити безперебійність проїзду і ряди автівок годинами перебували в заручниках снігових заметів, в «Укравтодорі» прогнозують – повторень складних ситуацій не буде. Цьогоріч для того, щоб їх унеможливити, керівництвом агентства було прийняте рішення: у разі виникнення екстремальних погодних умов рух на проблемних ділянках шляхів закривати.
 
Тож, збираючись у дорогу, тепер водії мають не лише перевірити готовність своїх транспортних засобів до зимового режиму експлуатації і наявність необхідного господарського приладдя (троса, сокири, лопати), а й – упевнитися в можливості проїзду за наміченим маршрутом.
 
До слова, Олега Федоренко, опираючись на власний досвід стверджує, що неготовність водіїв до їзди у негоду (під час сильних опадів, туману й ожеледиці), а також недотримання ними зимового режиму руху (збільшення дистанції та зменшення швидкості) – чи не основні причини утворення аварійних ситуацій і багатокілометрових заторів у зимовий період.

У містах задніх не пасуть

Поряд із цим, про готовність до ліквідації наслідків погіршення погодних умов відзвітували і в багатьох містах України. В деяких із них комунальні служби вже працюють у посиленому режимі. Так, у Києві вчора до прибирання снігу та посипання вулиць і тротуарів протиожеледними засобами було задіяно 257 одиниць спеціальної техніки та 48 бригад із ручного прибирання підприємств КК «Київавтодор», а також 152 одиниці техніки та понад 4,5 тис. працівників житлово-експлуатаційних дільниць райдержадміністрацій. 
 
 
У Тернополі, окрім активізації роботи комунальних служб, оприлюднили списки відповідальних осіб та установ за прибирання певних об’єктів благоустрою, зупинок громадського транспорту та прибудинкових територій, а також контактні номери, на які можна звертатися зі скаргами у випадку неналежного прибирання.
 
У Запоріжжі до цього додалися і штрафи. За словами першого заступника міського голови Сергія Мішка, за невиконання зобов'язань із прибирання снігу штрафуватимуть неблагонадійних підприємців, на яких, поряд із комунальними службами міста, покладенно зобов'язання із прибирання снігу. Зокрема, до них буде застосовано матеріальне стягнення у максимальному вимірі до 1,7 тис. грн.

Секрет чистих доріг у підході до очистки

Чи вдасться українським дорогам протриматися чистими цієї зими, чи хоча б на її початку, побачимо невдовзі. За повідомленнями Українського гідрометеорологічного центру, сніжна та морозна погода утримуватиметься у всіх регіонах країни увесь тиждень. 
 
Поміж тим, світовий досвід свідчить, що «білої напасті» та ожеледі можна позбутися більш ефективно за умови зміни самого підходу до очистки. 

США і Канада

До прикладу, у США та Канаді основні траси повинні бути очищені від снігу за три години до закінчення снігопадів. У більшості випадків державні та муніципальні комунальні служби прибирають лише головні вулиці великих міст, а також швидкісні хайвеї. Очищенням дрібних доріг за контрактом із владою займаються приватники на невеликих вантажівках, позашляховиках і пікапах із навісним обладнанням. Також практично у всіх штатах США і Канади прибирати сніг із доріг допомагають волонтери з числа місцевих жителів на власних автомобілях. Спецобладнанням їх забезпечують у муніципалітетах. 
 
При цьому, хімічні протиожеледні реагенти практично не використовуються. При ожеледиці дороги і тротуари посипають (нерідко вручну) звичайною технічною сіллю, а сніжно-соляну кашу прибирають і утилізують опісля за допомогою спеціальних сніготаялок.
 
Кожне підприємство, організація або власник приватного будинку в США і Канаді зобов’язані самостійно очищати від снігу і льоду не лише свою територію, а й довколишні тротуари. Порушникам загрожує штраф, а якщо через неприбраний сніг перехожий впаде і отримає травму, то оплачувати лікування та моральну шкоду доведеться домовласникові або підприємству, в чиєму віддані знаходиться неочищений тротуар.

Центральна Європа 

У європейських країнах хімічні реагенти і технічна сіль використовуються лише за сильних снігопадів. Однак, реагенти розливають і розсипають на дороги до початку снігопаду, а не намагаються плавити кілька сантиметрові намети, як то буває на українських теренах. До того ж, за їхнім дозуванням суворо стежать наглядові відомства.
 
У штатних погодних режимах європейські дороги просто ретельно очищають від снігу та криги спецтехнікою.

Скандинавія 

У Фінляндії, Данії, Норвегії та Швеції комунальники не зчищають сніг до асфальту, а залишають невеликий шар у декілька сантиметрів. Його посипають гранітною крихтою і коткують.
 
У деяких регіонах зимові дороги навіть спеціально поливають теплою водою зі щебенем. Завдяки цьому траси залишаються чистими і за своїми зчіпними властивостями практично не відрізняються від звичайного асфальту.
 
 
Навесні гравій збирають за допомогою спеціальних пилососів, промивають і відвозять на склади, щоб знову використовувати в наступному році. Деякі траси, де немає зливових стоків із гратами, обробляються піском.
 
Пішохідні доріжки і тротуари посипають невеликою кількістю подрібненої кам’яної солі, причому утворену снігову кашу категорично заборонено скидати на газон (це карається штрафом). Її збирають і вивозять для утилізації на спеціалізовані полігони.

Японія 

Схема прибирання невеликих доріг у Японії схожа до скандинавської: тут також посипають снігові намети дрібним гравієм і коткують. Великі автотраси комунальники очищають до асфальту, а в якості протиожеледного реагенту використовують технічну сіль. Деякі мости оснащені дорожнім полотном із підігрівом, на ньому лід взагалі не утворюється. Тротуари і пішохідні зони також ретельно прибирають. Використання ж будь-яких хімічних реагентів і солі в цих місцях заборонено.
 
Наталка Підгірна
 
Коментарі (0)