ГоловнаПублікаціїАналітика Тягнемо-потягнемо: шляхи реанімації ліфтового господарства

Тягнемо-потягнемо: шляхи реанімації ліфтового господарства

Проблеми з обслуговуванням ліфтів почались ще у 1992 році, коли було ліквідовано Республіканське виробниче об'єднання «Укрліфт».

Згідно із Законом України «Про житлово-комунальні послуги», під такими послугами розуміються, окрім водо- і теплопостачання, експлуатація житла та ін., також і утримання ліфтового господарства. Згідно з чинним законодавством України, власником ліфтів є ЖЕКи, якщо вони діють від імені міської ради та міського управління ЖКГ, товариства співвласників багатоквартирних будинків та інших підприємств, у власності яких знаходиться житло. Підтвердження тому – Закон України № 1875-ІУ від 26.06.2004р.

Проблеми з обслуговуванням ліфтів почались ще у 1992 році, коли було ліквідовано Республіканське виробниче об'єднання «Укрліфт». Система, за якою проводили обслуговування ліфтового господарства всієї країни, розпалася на кшталт інших галузей народного господарства, а завершився цей процес руйнації аж у 2002 році. На початку нового тисячоліття почали створювати нові приватні фірми, а в Кіровограді обслуговуванням ліфтів займаються фірми «Геркон» і «Аста».

Проблемними питаннями по всій країні щодо утримання, ремонту, модернізації і заміни ліфтів є:

  • Недостатні обсяги фінансування робіт по капітальному ремонту, модернізації та заміні ліфтів;
  • Відсутність повної диспетчеризації ліфтів;
  • Відсутність сучасної охоронної сигналізації машинних приміщень;
  • Низька свідомість населення міста, що призводить до пошкодження кабін ліфтів, розкрадання ліфтового обладнання, що приводить до додаткових витрат на їх відновлення.

Вандалізм – достатньо поширене явище не тільки у Кіровограді, а й на території всієї країни. А, між іншим, 13 січня 2011 року Верховна Рада України прийняла проект закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо посилення відповідальності за окремі правопорушення в житлово-комунальному господарстві».

Також питанням ліфтів займається територіальне управління Держгірпромнагляду, яке перевіряє стан ліфтів на предмет безпеки під час експлуатації.

Проблеми, пов’язані з ремонтом ліфтового господарства у місті Кіровограді, влада обіцяла вирішити вже давно. 11 листопада пройшов рік з того часу, коли Олександр Саінсус очолив мерію, і одним з пунктів його виборчої програми щодо реабілітації житлово-комунального господарства був саме стан ліфтів. Ситуація була не з кращих та потребувала значної уваги з боку міської влади. Була створена програма реформування сфери житлово-комунального господарства міста 2004-2010 рр., яку продовжили до 2014 року,  і все ще доповнюють.

Станом на 9 листопада цього року, з 700 кіровоградських ліфтів були відключені – 59. З них 34 – вимагали ремонту, а 25 – простоювали унаслідок закінчення терміну експлуатації.

За словами начальника відділу експлуатації та ремонту житлового фонду головного управління житлово-комунального господарства міської ради Михайла Бурченко:

У цьому році було передбачено 991 тисячу гривень на ремонт 41 ліфта. На одному із сесійних засідань депутати міської ради прийняли рішення про виділення додаткових 246 тисяч гривень, що до кінця року дозволить полагодити ще 13 ліфтів.

Гроші були виділені ще у жовтні, проте цієї суми було недостатньо. По допомогу звернулись у облдержадміністрацію, до губернатора області, Сергія Ларіна. До справи долучилася і обласна рада, а заступник голови облради Олександр Шаталов є куратором по модернізації ліфтового господарства міста Кіровограда. Проблеми кіровоградських ліфтів були взяті на контроль, наразі займаються пошуком спонсорів – людей у сфері бізнесу та підприємництва, які є небайдужими та мають змогу допомогти матеріально.

З достатнім успіхом проводяться і «виїзні наради»: представники міської влади приїжджають до тих будинків, в яких існують певні проблеми з експлуатацією ліфтів, проводять загальні збори мешканців кожного будинку та пояснюють ситуацію, яка полягає у складному фінансовому стані, і що для її вирішення вкрай потрібна допомога населення. Мешканці частково допомагають у проведенні експертизи в матеріальному плані: приблизно 900 гривень з під'їзду (30 гривень з квартири), а наступну половину виділяє депутат, за яким закріплено багатоповерхівку.

 Як повідомив кореспонденту ІА «Україна Комунальна» Михайло Леонідович, є в цій справі і плюси: раніше експертиза коштувала близько 2 250 гривень, але на теперішній час, завдяки виведенню цього заходу на потік, представники фірми послуг з ремонту – знизили ціни, і експертиза відтепер проводиться за суму у 1 900 гривень. Процедура ця вкрай необхідна, адже саме за її допомогою спеціалісти зможуть визначити той перелік робіт, які необхідні для належного функціонування ліфтів.

Зазвичай, сума грошей, яку потрібно виділити на найдрібніший ремонт – налічує не менше 5 000 гривень, дешевше бути не може, адже ліфт – місце підвищеної небезпеки. Також потрібно враховувати вартість запчастин, які виробляють з високоякісних матеріалів. У середньому, відремонтувати підйомник коштує близько 20-30 тис. гривень.

Микола Леонідович запевнив, що гроші влада шукає та знаходить, і до нового року всі ліфти, на яких були простої саме через тимчасове обмеження придатності (25 років), будуть відремонтовані та запущені.

На жаль, залишається проблема із, так званими «мертвими» ліфтами, на яких обладнання розкрадене повністю, а стан вже неможливо реабілітувати кількома процедурами. Для того, щоб їх відновити – потрібно починати роботу з нуля, а це коштує близько 300-350 тис. гривень. З такими ліфтами ситуація навряд чи буде вирішена протягом короткого проміжку часу. Орієнтовно, потрібно витратити на вирішення цього питання не менше семи мільйонів гривень, сума немаленька и потребує часу.

Неправильна експлуатація ліфтів може призвести до небезпечних наслідків, та навіть до людських жертв – повідомлення про трагічні випадки у багатьох містах України неодноразово з'являлися у ЗМІ. Кіровоград також не оминула трагічна подія – багато хто з мешканців й досі пам’ятає про загибель семимісячного малюка та важкі травми матері через несправний ліфт у багатоповерхівці по вулиці Жадова, 26 березня 2010 року.

Саме тому так важливо, щоб міська влада не допускала до експлуатації ліфти, які не пройшли експертне обстеження, чи технічний стан яких загрожує життю та здоров’ю мешканців, та розробила програми модернізації, ремонту, заміни ліфтів і дотримувалась їх.

Марина Мєдвєдєва, спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (0)