ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Три постріли в українську теплоенергетику
В Кабміні планують переробити всб систему теплопостачання
У Києві в минулому сезоні поменшало аварій на теплових мережах
На кінець березня запаси вугілля на складах енергетичних підприємств 1,2 млн тонн
Очевидно, що зараз Україна переживає найтривожніший і водночас найдоленосніший період своєї новітньої історії. Загибель людей на Майдані, втеча Віктора Януковича, втрата Криму, розгортання терористичного руху на Сході, фактично «холодна війна» з основовним постачальником енергетичних ресурсів в Україну - Російською Федерацію - все це послабило і без того кволу економіку країни.
Таке ослаблення неминуче оголило масу проблем, зокрема, у галузі житлово-комунального господарства як найслабшої ланки національної економіки. В такій ситуації новопризначений уряд Арсенія Яценюка вжив досить непопулярних заходів, щоб відновити керованість економічними процессами. А саме: істотно скорочено видатки державного бюджету України на 2014 рік, в тому числі і соціального спрямування. Натомість на 44 млрд грн була збільшена дохідна частина бюджету за рахунок підвищення ставок податків та зборів і збільшення податкової бази.
Також з 1 травня істотно зросла ціна на природний газ для населення (від 50% до 63%, у залежності від обсягу спожитого природного газу), з подальшим планованим зростанням та приведенням їх до економічно обгрунтованого рівня в 2017 році. Очільник уряду Арсеній Яценюк 18 березня запевняв, що такі непопулярні заходи - це перші кроки до справжніх реформ. Однак, пройшло 4 місяці з того часу, а програми реформування житлово-комунального господарства громадськість так і не побачила.
Читайте також: Україна готується до «енергетичних» ударів
Замість продуманих, системних і негайних дій, необхідність вжиття яких зумовлює стан клінічної смерті, в якому перебуває українське ЖКГ, запроваджуються хаотичні, нелогічні, несистемні заходи, які, мов постріли з крупнокаліберної зброї, наближають ЖКГ, а особливо теплоенергетику, до неминучої смерті.
Пострілом № 1 стало прийняття Верховною Радою закона №1198-VII, яким внесені зміни в законодавство щодо удосконалення розрахунків за енергоносії. Про недоліки цього документа неодноразово наголошувалося в матеріалах «України Комунальної», але закцентуємо увагу на наступному. Норми нового закону доповнили профільний галузевій закон - «Про теплопостачання». Зокрема, в ньому з’явилася нова стаття 19-1, якою встановлюється абсолютно новий режим оплати за природний газ, що використовується підприємствами теплокомуненерго для виробництва теплової енергії.
Відтепер оплата теплової енергії, для виробництва якої повністю або частково постачається природний газ гарантованим постачальником - НАК «Нафтогаз України», здійснюється споживачами теплової енергії шляхом перерахування коштів на рахунки із спеціальним режимом використання. Зі спецрахунків кошти, у визначеному Кабінетом Міністрів порядку, автоматично розподіляються між НАК «Нафтогаз України» та теплокомуненерго. Оплата теплової енергії шляхом перерахування коштів на інші рахунки забороняється.
Таким чином, на законодавчому рівні підприємства теплокомуненерго позбавили права самостійно розпоряджатися своїм власним майном у вигляді отриманих від абонентів грошових коштів. І це відбувається в країні, яка за місяць до набуття чиності закону № 1198, а саме - 21 березня, підписала політичну частину угоди про асоціацію з ЄС. Цей документ зобов’язує Україну дотримуватися європейських принципів та цінностей, в тому числі, принципу непорушності права власності, яке гарантоване фізичним та юридичним особам ст. 1 Протоколу № 1 до Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод від 1950 року.
Постріл № 2 пролунав із прийняттям 18 червня урядової постанови № 217, якою затверджено Порядок розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків із гарантованим постачальником природного газу. Цією постановою Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг надано повноваження визначати за встановленими формулами нормативи розподілу коштів, що надійшли на рахунки теплокомуненерго зі спеціальним режимом використання, між НАК «Нафтогаз України» як гарантованим постачальником і власне теплокомуненерго.
При цьому, у разі непроведення теплокомуненерго протягом двох місяців розрахунків за природний газ у повному обсязі Комісія встановлює нормативи, за якими 100% коштів, що надходять на спеціальні рахунки, відкриті теплопостачальними та теплогенеруючими організаціями, спрямовуються на спеціальний рахунок гарантованого постачальника.
Таким чином, з високою ймовірністю можна стверджувати, що працівники теплокомуненерго цього опалювального сезону залишаться без заробітних плат, а теплові мережі – без ремонту, адже в умовах, коли доходи населення не збільшуються, а тарифи на теплову енергію зростуть з нового опалювального сезону від 30 до 60%, теплопостачальні підприємства не зможуть зібрати 100% платежів.
Пострілом № 3 може стати прийняття Верховною Радою України в цілому урядового законопроекту № 4117а «Про особливий період у паливно-енергетичному комплексі», який поки що прийнятий у першому читанні 04 липня. Цим законопроектом планується викласти в новій редакції ст. 6 Закону України «Про теплопостачання», яка регламентує основні принципи державної політики у сфері теплопостачання, зокрема планується доповнити абзац, в якому визначено принцип заборони обмеження енергопостачання об'єктів у сфері теплопостачання в опалювальний період нижче технологічного мінімуму споживання природного газу, новою виключною нормою на час особливого періоду. Урядом на час особливого періоду в цьому законопроекті запропоновано право обмеження споживання природного газу суб'єктів господарювання у сфері теплопостачання, для яких тарифи встановлені на економічно обґрунтованому рівні, до технологічного мінімуму споживання в разі несплати ними або внесення не в повному обсязі плати за використаний природний газ.
Читайте також: Українці ризикують зимувати з холодними батареями
Таким чином, українські громадяни ризикують просто змерзнути у своїх домівках цієї зими, адже умови, за яких теплокомуненерго розрахуються на 100% перед НАК «Нафтогаз України» є нереальними. Це неодмінно стане підґрунтям до нових соціальних заворушень, а чи потрібні вони новій владі саме цієї зими?
Є такий мудрий стародавній принцип: під час війни владу не критикують. Але не вказати на її помилки та прорахунки в умовах війни – це буде злочинною недбалістю. У влади ще є час до старту опалювального сезону виробити системну, продуману стратегію функціонування теплоенергетики протягом опалювального сезону 2014-2015 років. У випадку ж продовження пострілів у бік теплоенергетики, вона має реальний шанс загинути.