ГоловнаПублікаціїТеплоенергетикаТри постріли в українську теплоенергетику

Три постріли в українську теплоенергетику

Замість продуманих, системних і негайних дій, запроваджуються хаотичні, нелогічні заходи, які, мов постріли з крупнокаліберної зброї, наближають ЖКГ, а особливо теплоенергетику, до неминучої смерті

Очевидно, що зараз Україна переживає найтривожніший і водночас найдоленосніший період своєї новітньої історії. Загибель людей на Майдані, втеча Віктора Януковича, втрата Криму, розгортання терористичного руху на Сході, фактично «холодна війна» з основовним постачальником енергетичних ресурсів в Україну - Російською Федерацію - все це послабило і без того кволу економіку країни.

Таке ослаблення неминуче оголило масу проблем, зокрема, у галузі житлово-комунального господарства як найслабшої ланки національної економіки. В такій ситуації новопризначений уряд Арсенія Яценюка вжив досить непопулярних заходів, щоб відновити керованість економічними процессами. А саме: істотно скорочено видатки державного бюджету України на 2014 рік, в тому числі і соціального спрямування. Натомість на 44 млрд грн була збільшена дохідна частина бюджету за рахунок підвищення ставок податків та зборів і збільшення податкової бази.

Також з 1 травня істотно зросла ціна на природний газ для населення (від 50% до 63%, у залежності від обсягу спожитого природного газу), з подальшим планованим зростанням та приведенням їх до економічно обгрунтованого рівня в 2017 році. Очільник уряду Арсеній Яценюк 18 березня запевняв, що такі непопулярні заходи - це перші кроки до справжніх реформ. Однак, пройшло 4 місяці з того часу, а програми реформування житлово-комунального господарства громадськість так і не побачила.

Читайте також: Україна готується до «енергетичних» ударів

Замість продуманих, системних і негайних дій, необхідність вжиття яких зумовлює стан клінічної смерті, в якому перебуває українське ЖКГ, запроваджуються хаотичні, нелогічні, несистемні заходи, які, мов постріли з крупнокаліберної зброї, наближають ЖКГ, а особливо теплоенергетику, до неминучої смерті.

Пострілом № 1 стало прийняття Верховною Радою закона №1198-VII, яким внесені зміни в законодавство щодо удосконалення розрахунків за енергоносії. Про недоліки цього документа неодноразово наголошувалося в матеріалах «України Комунальної», але закцентуємо увагу на наступному. Норми нового закону доповнили профільний галузевій закон - «Про теплопостачання». Зокрема, в ньому з’явилася нова стаття 19-1, якою встановлюється абсолютно новий режим оплати за природний газ, що використовується підприємствами теплокомуненерго для виробництва теплової енергії.

Відтепер оплата теплової енергії, для виробництва якої повністю або частково постачається природний газ гарантованим постачальником - НАК «Нафтогаз України», здійснюється споживачами теплової енергії шляхом перерахування коштів на рахунки із спеціальним режимом використання. Зі спецрахунків кошти, у визначеному Кабінетом Міністрів порядку, автоматично розподіляються між НАК «Нафтогаз України» та теплокомуненерго. Оплата теплової енергії шляхом перерахування коштів на інші рахунки забороняється.

Таким чином, на законодавчому рівні підприємства теплокомуненерго позбавили права самостійно розпоряджатися своїм власним майном у вигляді отриманих від абонентів грошових коштів. І це відбувається в країні, яка за місяць до набуття чиності закону № 1198, а саме - 21 березня, підписала політичну частину угоди про асоціацію з ЄС. Цей документ зобов’язує Україну дотримуватися європейських принципів та цінностей, в тому числі, принципу непорушності права власності, яке гарантоване фізичним та юридичним  особам ст. 1 Протоколу № 1 до Європейської конвенції про захист прав людини та основних свобод від 1950 року.

Постріл № 2 пролунав із прийняттям 18 червня урядової постанови № 217, якою затверджено Порядок розподілу коштів, що надходять на поточні рахунки із спеціальним режимом використання для проведення розрахунків із гарантованим постачальником природного газу. Цією постановою Національній комісії, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг надано повноваження визначати за встановленими формулами нормативи розподілу коштів, що надійшли на рахунки теплокомуненерго зі спеціальним режимом використання, між НАК «Нафтогаз України» як гарантованим постачальником і власне теплокомуненерго.

При цьому, у разі непроведення теплокомуненерго протягом двох місяців розрахунків за природний газ у повному обсязі Комісія встановлює нормативи, за якими 100% коштів, що надходять на спеціальні рахунки, відкриті теплопостачальними та теплогенеруючими організаціями, спрямовуються на спеціальний рахунок гарантованого постачальника.

Таким чином, з високою ймовірністю можна стверджувати, що працівники теплокомуненерго цього опалювального сезону залишаться без заробітних плат, а теплові мережі – без ремонту, адже в умовах, коли доходи населення не збільшуються, а тарифи на теплову енергію зростуть з нового опалювального сезону від 30 до 60%, теплопостачальні підприємства не зможуть зібрати 100% платежів.

Пострілом № 3 може стати прийняття Верховною Радою України в цілому урядового законопроекту № 4117а «Про особливий період у паливно-енергетичному комплексі», який поки що прийнятий у першому читанні 04 липня. Цим законопроектом планується викласти в новій редакції ст. 6 Закону України «Про теплопостачання», яка регламентує основні принципи державної політики у сфері теплопостачання, зокрема планується доповнити абзац, в якому визначено принцип заборони обмеження енергопостачання об'єктів у сфері теплопостачання в опалювальний період нижче технологічного мінімуму споживання природного газу, новою виключною нормою на час особливого періоду. Урядом на час особливого періоду в цьому законопроекті запропоновано право обмеження споживання природного газу суб'єктів господарювання у сфері теплопостачання, для яких тарифи встановлені на економічно обґрунтованому рівні, до технологічного мінімуму споживання в разі несплати ними  або внесення не в повному обсязі плати за використаний природний газ.

Читайте також: Українці ризикують зимувати з холодними батареями

Таким чином, українські громадяни ризикують просто змерзнути у своїх домівках цієї зими, адже умови, за яких теплокомуненерго розрахуються на 100% перед НАК «Нафтогаз України» є нереальними. Це неодмінно стане підґрунтям до нових соціальних заворушень, а чи потрібні вони новій владі саме цієї зими?

Є такий мудрий стародавній принцип: під час війни владу не критикують. Але не вказати на її помилки та прорахунки в умовах війни – це буде злочинною недбалістю. У влади ще є час до старту опалювального сезону виробити системну, продуману стратегію функціонування теплоенергетики протягом опалювального сезону 2014-2015 років. У випадку ж продовження пострілів у бік теплоенергетики, вона має реальний шанс загинути.

 
Коментарі (9)
val-3
09 Липня 2014 p. 09:22
Статья заказная. Всё правильно. За газ надо платить, а не набивать карманы прибылью за чужое имущество(газ). Предприятия Теплокомунэнерго - все частной формы собственности. Дотации от государства получают за разницу в тарифах а за потреблённый газ не рассчитываются, - воровство, но а с населения по три шкуры сдирают. Ишь заскулили, но песня то стара.
ІА «Україна Комунальна»3
09 Липня 2014 p. 09:46
Шановний val, для того, щоб стверджувати, що стаття заказна або ні, треба спочатку хоча б вивчити матчасть. Роз'яснюємо спеціально для Вас, шановний: 1) "Теплокомунэнерго - все частной формы собственности". - В Україні законодавством заборонена приватизація теплоенергетики. Теплокомуненерго - вони того і комун, що комунальні. Більшість з майже 500 підприємств по Україні належать муніципалітетам, а деякі - державі. Ви мабуть плутаєте ТКЕ з облгазами та обленерго, більшість з яких приватні 2) Для того, щоб розмірковувати, хто та що здирає, треба розуміти структуру собівартості тепла, знати, що у бюджеті немає коштів на виплату тарифної різниці, та розуміти, що ліквідація перехресного субсидування зробить тариф обгрунтованим. Друга справа, що так - споживачеві буде дуже важко оплачувати комунальні послуги по новим тарифам. Про недосконалий механізм компенсації У.К. писала вже сто разів. 3) Рентабельність ТКЕ обмежена нацрегулятором, на рівні, якщо ми не помиляємось, 3%. Якщо помиляємось, хай шановний регулятор, зорієнтує. І доречно казати не про скорочення рентабельності, а про перехід на стимулююче регулювання, реалізацію механізмів ЕСКО у житловому фонді, санацію мереж. 4) Технічно, якщо надати сьогодні кожному споживачеві індивідуально опалюватись - це знищить централізоване опалення, яким користуються інші споживачі. Розбалансировка внутрішньобудинкових мереж - гарантована теж. Тому, на сьогодні законом дозволено автономне опалення, у разі якщо на нього переходить весь житловий будинок. Для цього треба виконати техумови та надати відповідні документи місцевій владі. Ну, і головне, так, звісно, ТКЕ не подобається масовий перехід споживачів на автономку, вони втратять ринок збуту. тут ви праві.
val-3
09 Липня 2014 p. 09:29
пусть уменьшают свою рентабельность и меньше мелионов грн. ложат в карманы. в квартирах тепла фактически - нет, а цены за него выставляют по 300 - 400 грн. за месяць. за такие деньги можно за три года каждому предприятию все теплотрасы поменять. а вообще, лучше дайте населению законодательную возможность самостоятельно себя отаплевать (индивидуально), а предприятия теплосетей пусть обогревают бюджетные и соц. учереждения - так нет же!!! им бл - м так не выгодно, денег мало.
Андрій Осадчий4
09 Липня 2014 p. 09:47
Шановний читач val! хотілося би Вам нагадати про деякі правила диспуту. Правило № 1 Не затверджуй того, в чому не розібрався сам. Правило № 2 Спирайся тільки на достовірні факти.Правило № 3 Не давай особистісних оцінок. Правоту доводь доводами, а не криком. І нарешті, правила, № 4 Нехай головним підсумком диспуту стане твоє просування по нелегкому шляху осягнення істини.Здається мені, що вступивши у диспут, шановний val, Вами порушені всі його правила. По-перше, Ви безпідставно образили автора цієї публікації, звинувативши в замовності роботи. Заявляючи таке, Ви повинні надати хоч один доказ того, що автору замовили і заплатили за цей матеріал монополісти. По-друге, лише декілька підприємств теплоенергетики є в концесії, всі інші 97% знаходяться в комунальній власності, пересвідчитись в цьому Ви можете за даними Мінрегіону. По-третє, дозволю собі зауважити, що тарифи на теплову енергію ніколи не були рентабельними, вони тільки на 67% відшкодовують собівартість, про це Ви можете прочитати на сайти Нацкомпослуг. І на останок, слово "мільйон" російською мовою правильно писати "миллион"...Звичайно, що Ви маєте право висловлювати свої думки, але ж не опускайтеся будь-ласка до відвертих образ та оціночних суджень.
ІА «Україна Комунальна»3
09 Липня 2014 p. 09:51
Пане Андрію, тут як юрист, навіть, Ви абсолютно праві, ми теж чекаємо доказів від пана Val, того, що ми з Вами отримали хоча б від одного підприємства гроші та написали цю статтю за гроші! Ми з Вами розуміємо, що ніколи він таких доказів не надасть, тому що їх не існує, це із серії - собака лает, - караван идет!
ІА «Україна Комунальна»2
09 Липня 2014 p. 09:46
Шановний val, для того, щоб стверджувати, що стаття заказна або ні, треба спочатку хоча б вивчити матчасть. Роз'яснюємо спеціально для Вас, шановний: 1) "Теплокомунэнерго - все частной формы собственности". - В Україні законодавством заборонена приватизація теплоенергетики. Теплокомуненерго - вони того і комун, що комунальні. Більшість з майже 500 підприємств по Україні належать муніципалітетам, а деякі - державі. Ви мабуть плутаєте ТКЕ з облгазами та обленерго, більшість з яких приватні 2) Для того, щоб розмірковувати, хто та що здирає, треба розуміти структуру собівартості тепла, знати, що у бюджеті немає коштів на виплату тарифної різниці, та розуміти, що ліквідація перехресного субсидування зробить тариф обгрунтованим. Друга справа, що так - споживачеві буде дуже важко оплачувати комунальні послуги по новим тарифам. Про недосконалий механізм компенсації У.К. писала вже сто разів. 3) Рентабельність ТКЕ обмежена нацрегулятором, на рівні, якщо ми не помиляємось, 3%. Якщо помиляємось, хай шановний регулятор, зорієнтує. І доречно казати не про скорочення рентабельності, а про перехід на стимулююче регулювання, реалізацію механізмів ЕСКО у житловому фонді, санацію мереж. 4) Технічно, якщо надати сьогодні кожному споживачеві індивідуально опалюватись - це знищить централізоване опалення, яким користуються інші споживачі. Розбалансировка внутрішньобудинкових мереж - гарантована теж. Тому, на сьогодні законом дозволено автономне опалення, у разі якщо на нього переходить весь житловий будинок. Для цього треба виконати техумови та надати відповідні документи місцевій владі. Ну, і головне, так, звісно, ТКЕ не подобається масовий перехід споживачів на автономку, вони втратять ринок збуту. тут ви праві.
Sergiy2
09 Липня 2014 p. 11:34
Не можна не погодитися з коментарями редакції та по можливості підтримати! Все почалося значно раніше. Не виконана програма енергозбереження України схвалена постановою КМУ від 27 червня 2000 року №1040, зокрема заходи щодо визначення теплової енергії, води холодної та гарячої товаром. Далі ще гірше: нормою в законодавстві ,а саме п.3 ст.1 Закону України ,,Про державне регулювання у сфері комунальних послуг,, який з”явився за одну ніч між першим та другим читанням ,,тарифи на комунальні послуги - тарифи на теплову енергію (крім тарифів на виробництво теплової енергії на теплоелектроцентралях, теплоелектростанціях, атомних електростанціях і когенераційних установках та установках з використанням нетрадиційних або поновлюваних джерел енергії), транспортування теплової енергії магістральними та місцевими (розподільчими) тепловими мережами, постачання теплової енергії, а також тарифи на послуги централізованого водопостачання та водовідведення, перероблення та захоронення побутових відходів, а також тарифи на послуги з централізованого опалення, послуги з централізованого постачання холодної води, послуги з централізованого постачання гарячої води, послуги з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для суб’єктів, які є виконавцями цих послуг. { Пункт 3 частини першої статті 1 із змінами, внесеними згідно із Законами N 5400-VI ( 5400-17 ) від 02.10.2012, N 1198-VII ( 1198-18 ) від 10.04.2014. Отже товар став невідомо якою послугою. А далі Закон № 1198 –VI став похідною від цього визначення.
Мария Цатурян1
09 Липня 2014 p. 12:28
Дякую, пане Сергію! І за підтримку, і за Ваші фахові щоденні коментарі!
Sergiy
09 Липня 2014 p. 12:24
Та доповнити.Перше, що треба зробити це зняти з ручного управління здійснення енергоефективних заходів.Зрозуміло, що кращої програми енергозбереження в Україні схваленої постановою КМУ від 27 червня 2000 року № 1040 не було. Однак тому, хто сидить на газовій трубі не вигідно було створювати законодавчий механізм стимулювання енергозбереження та виконувати інші заходи. Тому і досі споживач ніяк не впливає на зменшення споживання, а постачальники енергоносіїв не зацікавлені в зменшенні собівартості та обсягів постачання.Тому на ручному управлінні тільки розмовами та адміністративними заходами на зменшення споживання складно вплинути. Все закінчується справними цифрами у звітах(рапортуємо).