ГоловнаПублікаціїБлагоустрійУкраїнські міста провалюються під землю: як зупинити?

Українські міста провалюються під землю: як зупинити?

Все частіше українські міста «йдуть під землю» - провали асфальту на дорогах, руйнування колодязів, автомобілі, які потрапляють в ями. Що потрібно робити, аби благоустрій міста не став «провальним»?

У найбільших містах, особливо в їх центральних частинах, для економії території (або при її недостатності) рекомендується використовувати підземний простір для розміщення відрізків транспортних магістралей і споруд, гаражів, стоянок автомобілів, складів.

Крім того, під землею можна розміщувати багато об'єктів міського господарства: транспортні тунелі, інженерні мережі, складські приміщення, об'єкти торгівлі, кіоски та інші споруди, призначені для відносно короткочасного перебування людей. При необхідності під землею можна розмістити котельні, бойлерні, електропідстанції і навіть автоматичні телефонні станції. Крім економії міської території це дозволяє наблизити до населення заклади обслуговування, розширити їх склад.

Потрібно враховувати, однак, що для підземних споруд необхідно виконувати значні об'єми земляних робіт, посилювати несучі конструкції, іноді влаштовувати складні фундаменти та перекриття, що підвищує суму одноразового вкладення в будівництво. Однак при цьому виключаються витрати на дах, оздоблення фасадів тощо.

При підземному будівництві можна зменшити протяжність інженерних і транспортних комунікацій, забезпечити ізольований пішохідний рух, а також збільшити площу зелених насаджень. Витрати на ремонт та опалення підземних приміщень виходять меншими, ніж наземних.

Використання в найбільших містах підземного простору для ліній метрополітену, розв'язок автомобільного транспорту різко скорочує час на поїздки, оздоровлює міське середовище і покращує комунальне обслуговування населення. Підрахунки показали також, що пристрій підземних переходів окупається протягом приблизно 5-6 років.

У зв'язку з потоками автомобільного транспорту,  які інтенсивно збільшуються, в містах при проектуванні поперечних профілів швидкісних доріг і магістралей, а також прокладання підземних мереж, потрібно розміщувати підземні мережі поза краєм проїзної частини (наприклад, під тротуарами, розділювальними смугами або зонами зелених насаджень) для забезпечення можливості розвитку проїжджої частини автомагістралей.

Читайте також: Українські дороги залишили на грошовому голодуванні

Необхідно передбачити також організацію в майбутньому, особливо на магістралях, пристроїв транспортних і пішохідних розв'язок у двох рівнях - в тунелях або на естакадах, швидкісних підземних дорогах і пішохідних тунелях під вулицями центрів у великих і найбільших містах.

Розміщувати підземні інженерні мережі на магістралях шириною понад 50 м рекомендується по обидві сторони магістралі. При цьому слід враховувати, що прокладка інженерних комунікацій впливає на планувальні рішення забудови та її розміри, взаєморозташування будівель, проїздів, озеленення і т. п.

Підземні мережі

Основними видами інженерного обладнання населених пунктів є споруди водопостачання, каналізації, електропостачання. До споруд водопостачання міст відносять водоприймачі, насосні станції підйому та подачі води, очисні споруди, водонапірні резервуари, водовідводи, розвідну мережу водопровода, до споруд каналізації - очисні споруди, випуски у водойми, головні колектори та каналізаційну мережу.

Споруди електропостачання включають теплові та гідроелектростанції, понижувальні підстанції, трансформаторні пункти та електричні мережі низької і високої напруги. До споруд теплопостачання відносять теплоелектростанції, опалювальні котельні і теплові мережі.

Як правильно використовувати підземний простір

Прокладка підземних мереж ведеться роздільно або у загальних траншеях і колекторах. Для прокладки підземних мереж на вулицях заздалегідь в їхіх профілях передбачають спеціальні технічні смуги, які озеленюють, як газони з посадкою квітів або низького чагарнику.

Для прокладки підземних мереж застосовують колектори для розміщення в них кабелів і загальні, в яких разом укладають кабелі і трубопроводи. Крім того, використовують також поєднану прокладання мереж в одній загальній траншеї або в непрохідних каналах, в яких укладають, наприклад, мікрорайонні мережі водопостачання та теплопостачання.

Для прокладання підземних комунікацій і мереж з використанням мінімальних площ складають план суміщених трас комунікацій і мереж, які розміщуються, як правило, вздовж магістральних вулиць прямолінійно і паралельно лініям забудови з прокладкою по найкоротшому шляху. Прокладати транзитні трубопроводи на завантажених мережами вулицях дозволяється тільки при наявності вільних смуг території.

Газові мережі можна прокладати в колекторах при наявності спеціальної вентиляції та за погодженням з газової інспекцією. Підземні кабельні лінії прокладають безпосередньо в землі (броньований кабель) або в трубопроводах (бетонних та ін.).

Для вибору напрямів транзитних ліній підземних інженерних мереж водопроводу, каналізаційних колекторів, газопроводів встановлюють комплексну схему розміщення.

Читайте також: Водопостачання на межі чистоти

Трасують підземні мережі на основі детальних проектів планування і забудови житлових районів або комплексів з урахуванням рельєфу, ґрунтових умов, а також можливості застосування механізованої техніки і збірних деталей.

Транзитні підземні мережі прокладають по вулицях з урахуванням їх ширини і перспективи розвитку міста, транспортного руху, інженерних мереж тощо При цьому загальні колектори рекомендується розміщувати під основними міськими магістралями з укладанням у них всіх трубопроводів і кабелів.

Як розміщують трубопроводи

Застосовують два основних способи прокладання трубопроводів і кабелів - роздільний і поєднаний в одній траншеї, каналі або колекторі. При роздільному способі прокладки трубопроводи, поодинокі кабелі або групу кабелів розміщують під вулицею або внутрішньоквартальною територією у відведених для них зонах. Окремі трубопроводи і кабелі прокладають у спеціально виділених для них смугах, паралельно осей вулиць або доріг, поза проїжджих частин і тротуарів. Як вказувалося, на таких смугах садять низькорослі чагарники, газонну зелень або квіти.

Ширину зон і потрібні глибини закладення окремих трубопроводів і кабелів встановлюють з урахуванням допустимого їхнього наближення. У профілі вулиці підземні інженерні мережі при роздільному їхньому прокладанні рекомендується розміщувати, рахуючи від червоною лінією, у такій послідовності: ближче до неї кабелі низької, а за ними високої напруги, тепломережа, газопровід, водопровід, каналізація і, нарешті, водосток.

Освітлювальні кабелі прокладають у щогл освітлення, а кабелі для трамвая і тролейбуса - біля проїжджої частини вулиць. Для забезпечення економічної прокладки мереж їх потрібно проектувати з найменшою довжиною трубопроводів, мінімально необхідною кількістю колодязів і камер; передбачати застосування збірних залізобетонних конструкцій каналів і колодязів.

Спосіб поєднаної прокладки мереж в одному колекторі допускає розміщення в ньому трубопроводів різного призначення: водопроводу, тепломережі і газопроводів, самопливних мереж каналізації, електричних кабелів, а в допустимих випадках - і газопроводів.

Спосіб прокладки підземних інженерних мереж вибирають з урахуванням будівельних і експлуатаційних витрат, особливостей місцевих умов і т. п. Практика будівництва показала, що прокладання інженерних мереж в колекторах мікрорайонів великих і великих міст економічно доцільна при підвищеній поверховості будівель і загальній чисельності їхнього населення в 15 тис. жителів. 

 
Коментарі (0)