ГоловнаПублікаціїБлагоустрійУкраїнські міста "загонять" у межи стандартів

Українські міста "загонять" у межи стандартів

Самостійності і вільнодумству у благоустрої українських населених пунктів може бути покладено край. Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ розробило Типові правила благоустрою.

Правила покликані уніфікувати порядок облаштування територій сіл і міст. Якщо документ буде затверджений, кардинально змінювати свої нормативи з благоустрою доведеться всім населеним пунктам України без винятку.

«Біла пляма» в регулюванні благоустрою населених пунктів в Україні існує вже 2 роки. У 2012 році Верховна Рада прийняла закон №4710-VI, яким змінено профільний закон №2807-IV «Про благоустрій населених пунктів».

До внесення правок закон зобов'язував сільські і міські ради до розробки правил благоустрою:16 пуктів вимог щодо змісту і 3 - до графічної частини, але в іншому місцеві влади могли «кроїти» норми благоустрою на свій розсуд.

Прав більше, креативу - менше

З прийняттям закону №2807-IV нормативи благоустрою будь-якого населеного пункту повинні розроблятися на основі Типових правил, затверджених Мінрегіоном. Більш того, Типові правила повинні застосовуватися, якщо відповідною сільською, селищною або міською радою місцеві правила благоустрою не затверджені. Проблема в тому, що роки йдуть, а Типових правил благоустрою населених пунктів в Україні досі немає.

Прийняття Типових правил актуальне ще й тому, що одночасно з іншими поправками в профільний закон №4710-VI суттєво змінені права органів місцевого самоврядування у сфері благоустрою: до 13 вересня 2012 року правом «диригувати» благоустроєм були наділені лише місцеві ради. Наразі ж основні повноваження Законом «Про благоустрій...» надані виконавчим органам місцевої влади, а самі повноваження - більше ніж два роки тому.

На усунення нормативних прогалин і спрямований проект наказу Мінрегіону «Про затвердження Типових правил благоустрою території населеного пункту». Термін його публічного обговорення закінчився в середині червня, тому чіткий орієнтир у регулюванні благоустрою місцеві влади можуть знайти з дня на день.

Маршрут вказаний, та дороги немає

На думку фахівців Мінрегіону, чинна система регулювання відносин у сфері благоустрою недостатня і недосконала. По суті, Законом №2807-IV визначено лише вектор нормативного регулювання:

- запроваджено пряму заборону на встановлення у правилах благоустрою вимог щодо отримання фізичними і юридичними особами будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру;

- прописаний перелік з 8 ключових вимог до правил благоустрою.

Зокрема, місцеві правила обов'язково повинні містити розділи, які встановлюють вимоги: до впорядкування територій підприємств і установ; до утримання зелених насаджень на територіях загального користування, на утримання об'єктів інженерного захисту; до санітарного очищення територій. Крім того, Правилами повинні бути встановлені в числовому значенні розміри меж територій, прилеглих до підприємств і установ; порядок розміщення малих архітектурних форм; порядок утримання об'єктів благоустрою та порядок здійснення контролю за благоустроєм населених пунктів. Примітно, що з прийняттям Закону №2807-IV перелік вимог до правил більш ніж удвічі урізаний.

Читайте також: Поводження з відходами: неоголошена війна

Зрозуміло, що це мало сприяє цілісності й повноті регулювання благоустрою «на місцях». Посилює ситуацію те, що у багатьох населених пунктах досі діють правила, розроблені на основі раніше чинної редакції Закону україни «Про благоустрій...».

МАФи є, порядків немає

Так, серед діючих правил благоустрою територій, затверджених міськрадами Києва, Харкова, Донецька, Львова, Одеси, Запоріжжя, Черкас та Полтави тільки в 4 документах з благоустрою Києва, Львова, Одеси та Запоріжжя, окремі розділи або статті присвячені малим архітектурним формам. Правилами благоустрою Харкова регулюється лише зміст МАФів некомерційного призначення і звільнення від них на території міста. У правилах благоустрою інших міст МАФи згадуються частково.

З практичної реалізацією норми закону про встановлення розмірів кордонів територій, прилеглих до підприємств і установ, справи йдуть ще гірше. У правилах благоустрою всіх вищевказаних 8 міст нормативи кордонів територій, прилеглих до об'єктів благоустрою, прописані «між рядків», а не узагальнено і в окремому розділі.

Втім, це і не дивно. У Донецьку, Одесі та Харкові досі діють правила 2011 року, давно відстали від поїзда» українського законотворення. У Полтаві діють правила, затверджені ще раніше - у 2007 році (правда, з поправками 2012 року щодо утримання тимчасових споруд та розміщення зовнішньої реклами). У 2013 році поправки внесені в правила благоустрою Запоріжжя, Полтави, Черкас та Львова. У 2014 році - тільки в правила благоустрою Львова.

У багатьох населених пунктах правил благоустрою поки взагалі немає, хоча з моменту прийняття Закону «Про благоустрій...» пройшло вже 8 з половиною років. Так що Типові правила в Україні потрібні чим швидше, тим краще.

Такої ж думки дотримується і Мінрегіон. У пояснювальній записці до проекту наказу зазначається, що в багатьох населених пунктах порушників неможливо притягнути до адміністративної відповідальності через відсутність або невиразності місцевих правил благоустрою, а вимоги законодавства дотримуються не в повному обсязі і не скрізь: у населених пунктах виникають стихійні сміттєзвалища, контейнери для ТПВ розміщуються в межах червоних ліній вулиць і доріг, самовільно знищуються зелені насадження, автомобілі паркуються на квітниках і газонах і т. п.

Всім містам приклад

Крім прогалин у регулюванні окремих розділів благоустрою, до специфіки місцевих правил можна зарахувати велика кількість відсилочних норм і «нормативного креативу», без якого можна було б обійтися. Втім, справедливості заради треба відзначити, що в регулюванні окремих аспектів правила благоустрою деяких міст можуть служити прикладом для всіх населених пунктів України.

Так, у Правилах благоустрою Черкас розділ, присвячений утримання зелених насаджень, що складається всього з одного речення, суть якого зводиться до посилання на діючий наказ Мінбудархітектури 2006 року. Цим документом затверджено «Правила утримання зелених насаджень у населених пунктах України». У той же час у Правилах благоустрою Донецька розділ «Розвиток, утримання та збереження зелених насаджень» займає 10 сторінок і складається з 5 глав, які регулюють: порядок утримання зелених насаджень на об'єктах благоустрою; облік зелених насаджень; збереження зелених насаджень; порядок знесення зелених насаджень та визначення вартості зелених насаджень; компенсаційне озеленення.

У правилах благоустрою Львова детально прописаний розділ, що регулює здійснення контролю за виконанням правил. Зокрема, визначені права і обов'язки контролерів, регламентована процедура складання адміністративних протоколів. Більше того, окремим додатком до Правил встановлено перелік посадових осіб, яким надано право на складання адмінпротоколів про порушення. Така деталізація для місцевих Правил благоустрою безпрецедентна, і, як і у випадку з озелененням «по-донецьки», значно перекриває вимоги Типових правил, розроблених Мінрегіоном. У правилах благоустрою Запоріжжя прикладом для інших населених пунктом може бути деталізований розділ (у вигляді окремого додатка до правил), якими регламентований порядок звільнення території міста від самовільно розміщених об'єктів.

Не революція, а еволюція

Типові правила, розроблені Мінрегіоном, не містять революційних нововведень. Тим не менш, в разі їх прийняття, коригувати діючі нормативи благоустрою доведеться всім без винятку населених пунктах.

Так Типові правила наказують підприємствам, установам і організаціям здійснювати весь комплекс робіт з підтримки чистоти і порядку на власних та закріплених за ними територіях. Мова йде про покіс трави висотою понад 10 см. В діючих Правилах благоустрою Донецька - 10 см - вимога встановлена для власників і користувачів зелених насаджень. В Одесі норма про скошуванні трави висотою понад 10 см майже ідентична нормі, що міститься в проекті Типових правил, однак вона розміщена в розділі, який регулює порядок санітарного очищення територій, а не в розділі про впорядкування територій підприємств, установ і організацій, як це передбачено проектом Типових правил.

У Черкасах вимога про скошуванні трави прописано в розділі, яким визначені обов'язки учасників благоустрою, і при цьому встановлено не тільки 10-сантиметровий норматив, але і норматив висоти трави після косовиці - 4 - 5 див. Разом з тим, у правилах благоустрою більшості населених пунктів, включаючи Київ, Харків, Полтаву, подібних норм не міститься.

В цілому, нових нормативів у проекті Типових правил міститься досить багато. Так, в ньому прописані формула та порядок визначення обсягів пайової участі власників тимчасових споруд в утриманні об'єктів благоустрою. Сьогодні в правилах благоустрою населених пунктів ці норми, як правило, відсутні. Навіть у разі встановлення порядку визначення обсягів пайової участі, він найчастіше не вписується в правила благоустрою, а затверджується окремим рішенням міськради.

Чи зможуть Типові правила привести до «єдиного знаменника» регламенти благоустрою територій, що діють в різних містах, можна буде судити після їх прийняття. Втім, про одне можна сміливо заявити вже сьогодні: розробляти «благоустройні» нормативи на місцях стане набагато легше. Питання лише в тому, чи призведе це до позитивних змін на практиці.

 
Коментарі (0)