Спочатку ми поспілкувалися з представниками ДАІ.
– Перевірка готовності шляхових організацій області до роботи у зимовий період показала, що вони не в повній мірі забезпечені як пально-мастильними матеріалами, так і запчастинами, – запевняє старший інспектор сектору УДАІ УМВС України у Волинській області Олександр Паламарчук. – Наша служба оцінила цей стан як повністю не готовий до зими.
Як розповів інспектор сектору зв'язків з громадськістю ВДАІ УМВС у Рівненській області Руслан Панасюк, найбільш критичною під час перевірки була ситуація на комунальних підприємствах у райцентрах, а більше третини райцентрів взагалі не мають посипальної техніки.
На основі спілкування з інспекторами відділів ДАІ ми склали приблизну порівняльну таблицю зауважень ДАІ до комунальників областей:
Про готовність доріг Волинської (6 203 кілометра) та Рівненської областей (5 237 кілометрів) до зимової погоди ми поспілкувалися з автодорівцями.
На противагу словам ДАІвців директор Дочірнього підприємства «Рівненський облавтодор» ВАТ «Державна акціонерна компанія «Автомобільні дороги України» Петро Удовиченко каже, що з початку року суттєво оновлено автопарк на Рівненщині. За кошти державного бюджету придбано 14 одиниць техніки через тендерні закупівлі на суму майже 9 мільйонів гривень.
Зі слів Петра Удовиченка, у разі, якщо погодні умови будуть такими, що дорожники не зможуть упоратися, то є угода з МНС і приватними структурами, які мають складну і потужну техніку – грейдери, «БАТи» (ракетні тягачі, які розчищають переметені дороги).
– У нас є специфічні райони, – розповідає Петро Удовиченко, – де перемети сягають 3-4 метрів. Наша техніка тоді безсила.
Обласні дорожники Волині кажуть що в районах прозвітувалися про готовність, проте за сільські вулиці не впевнені.
– До початку опалювального сезону нам з районів звітували, що все стовідсотково готове, – розповідає начальник управління житлово-комунального господарства Волинської ОДА Василь Козак. – По сільських дорогах у мене немає інформації, цим займаються райдержадміністрації.
Про справжню готовність, «ще до опалювального сезону», ми вже почули від ДАІ, а оскільки управління ЖКГ облдержадміністрації тільки вибірково перевіряло готовність до зими, то в їхніх звітах «є відповідні матеріали, що підтверджують готовність».
– Готовність техніки – 99 %, – зменшує на один відсоток стопроцентну готовність, про яку казали в облдержадміністрації, заступник начальника з експлуатаційного утримання автомобільних доріг Служби автомобільних доріг у Волинській області Юрій Ришкевич. – Ця техніка працюватиме у Волинській області. Дороги державного значення (752 кілометри) у нас забезпечені повністю, – каже Юрій Ришкевич. – На місцеву мережу можливо щось і не вистачає. У нас є першочерговість посипання та очищення. Якщо дороги державного значення ми прибираємо, тоді направляємо цю техніку на місцеву мережу – обласні дороги, районні, сільські. На дорогах державного значення є своя техніка, а по райавтодорах – в кожному районі є своя техніка. Якщо вони не встигають, то до роботи підключаємо і техніку, яка обслуговує державні дороги. Окрім того, залучається і техніка інших підприємств, з якими ми підписали договори.
А що з готовністю обласних центрів Луцька та Рівного? Комунальники теж запевняють, що готові.
За словами начальника служби з утримання доріг КП «Рівненське шляхово-експлуатаційне управління автомобільних доріг» Володимира Козака, техніки достатньо, хоча працює вона здебільшого по 20 і більше років, але вона готова до експлуатації.
Щодо пально-мастильних матеріалів, то, як зазначає Володимир Козак, їх також цілком достатньо, хоча стратегічних запасів підприємство не робить:
– Купуємо на тиждень-два. Потім поповнюємо у міру необхідності. На сьогоднішній день всі авто стоять заправлені – бензином, газом, соляркою, й навіть завантажені піском – і готові до виїзду у будь-який час. Як він твердить, наразі підприємство працює у цілодобовому режимі. Є чотири зміни робітників, які працюють по 12 годин. Уже розроблено графік маршрутів виїзду піскорозкидачів і снігоочисної техніки.
Комунальники Луцька кажуть, що до зими теж практично готові, хоча можуть мати проблеми, якщо будуть великі снігопади.
– Вся техніка на ходу, – запевняє директор департаменту житлово-комунального господарства Луцької міської ради Іван Кубіцький. – Щодо пально-мастильних матеріалів, то якщо нам сьогодні потрібно заправити і 1000, 200 чи 500 літрів – ми їх маємо. Окрім того, є договори із АЗС – ми маємо відкриті картки для заправки транспорту.
За інформацією, отриманою від директора департаменту Луцького ЖКГ та від Рівненського міськШЕУ ми склали порівняльну таблицю Луцької та Рівненської готовності до зустрічі зими.
І в Луцьку, і в Рівному, очевидно так само як і в переважній більшості інших міст України, для посипання доріг і тротуарів використовують найдешевшу піщано-сольову суміш та в деяких гранітний відсів. А за інформацією, яка прозвучала на прес-конференції в Ужгородському прес-клубі у лютому цього року, альтернативою піску і солі європейські вчені та підприємці називають хлорид магнія – природний мінерал, поклади якого є зокрема в Україні, Росії, Німеччині. Німецькі підприємці переконують, що цей мінерал кращий і для навколишнього середовища, і для взуття, і для автомобілів – яким шкодить сіль. Проблема тільки в тому, що вартість сучасних посипальних засобів, які використовують у Європі, за словами російських комунальників, у 4-10 разів вища за традиційні. Виробники цих засобів переконують, що насправді, якщо підрахувати шкоду від солі, витрати на очищення навесні каналізацій та доріг від піску, то протиожеледні реагенти нового покоління в кінцевому підсумку не будуть дорожчими. Однак і в Рівному, і в Луцьку, і, вочевидь у переважній більшості міст України, таких детальних порівняльних досліджень місцева влада не проводила і не оприлюднювала.
Рівненське агентство журналістських розслідувань «Четверта влада» спеціально для ІА «Україна Комунальна»