ГоловнаПублікаціїАналітика Зеленський та ЖКГ: 100 днів нерозуміння

Зеленський та ЖКГ: 100 днів нерозуміння

Сьогодні спливає 100 днів як новообраний Президент України Володимир Зеленський склав присягу на вірність народу України та вступив на найвищу державну посаду.

Вважається, що саме з цього моменту можна робити перші проміжні висновки діяльності нової людини у владі. Чому саме 100 днів? 

Історики вважають, що першим концепцію 100 днів - як часового відрізка для оцінки президентського успіху - реалізував Президент США Франклін Делано Рузвельт, який вступив на посаду в 1933 році. Йому довелося розв'язувати економічні проблеми, і він хотів, щоб урядовий кабінет швидко ввів у дію нові програми.
 
100 днів - це термін, протягом якого стиль президентського керівництва все ще представляється новим, а його сила та вплив часто знаходяться в зеніті. У випадку із Володимиром Зеленським можна сміливо казати, що не тільки в зеніті, а й у повному карт-бланші, адже отримавши 73,22 % голосів виборців він встановив рекорд за всі часи існування незалежної України. 
 
Також про рубіж у 100 днів постійно нагадували прихильники Володимира Зеленського, відбиваючись від гострої критики «пана Зе» у соціальних мережах та на телевізійних ефірах ток-шоу. «Дайте йому 100 днів, а потім робіть висновки і критикуйте» – таку відповідь чули ми три місяці. 
 
Отже, настав час питати, робити висновки, критикувати чи навпаки, відмічати позитивні тенденції розвитку. 
 
Очікування
 
Результати опитування Київського міжнародного інституту соціології (КМІС), (опубліковані 9 липня на їх сайті) свідчать, що найбільше від Президента Володимира Зеленського в його перші 100 днів перебування на цій посаді українці очікують зниження тарифів на житлово-комунальні послуги (42,8% респондентів).  А вже далі йдуть значно програючи у відсотках такі очікування як:
  • почати прямі переговори з Донецьком, Луганськом та Москвою щодо мирного врегулювання і припинення бойових дій на сході України (33%), 
  • почати переговори з ЄС і США стосовно Донбасу і Криму (14,3%)  
  • найменше (0,8%) дістав варіант "перенести Адміністрацію Президента в іншу будівлю".
Нічого дивного в такому розкладі очікувань українців від нового Президента не має. Зниження тарифів було найпопулярнішою обіцянкою на президентських виборах 2019 року. І хоч Президент за конституційними повноваженнями не може зменшувати ціни на комунальні, кандидати запевняли українців про інше. Згадайте відомий слоган агітаційної компанії Юлії Тимошенко «Гарантую зменшення тарифів на газ мінімум в 2 рази», чи вже дійсно за межею здорового глузду біг-борди Сергія Капліна «Гарантую зменшення тарифів на газ у 4 рази». 
 
І хоча в Програмі кандидата в Президенти України прямо не йдеться про зниження тарифів, а лише пафосно згадується, що «Україна моєї мрії - де бабця отримує гідну пенсію, а не інфаркт від рахунку за комуналку», опитування КМІС свідчить, що через телерекламу та відеоролики в youtube, меседж про «інфаркт від рахунку за комуналку» таки «зайшов» виборцям Володимира Зеленського. 
 
Плани
 
Особисто від Володимира Зеленського українці за три місяці після інавгурації так конкретно і не почули його План дій на 100 днів. Замість нього про найближчі плани як завжди висловлювався колективний орган, який отримав від журналістів назву-мем «УЗеленського». 
 
У червні в інтерв’ю виданню «РБК-Україна»  представник Президента  у Верховній Раді Руслан Стефанчук заявив, що "План дій на 100 днів у нас є. Але кожен день приносить несподіванки, через які доводиться вносити корективи. Фундаментальні цілі на 100 днів - від реформування діяльності президента як інституції, запуск процесу комплексного аудиту держави, до внесення конкретних законопроєктів з питань судової системи, антикорупційної політики". Як бачимо, жодних планів на зниження тарифів у команди Президента не озвучувалося.
 
Реальні дії 
 
Вже наступного дня після завершення другого туру виборів Президента України 22 квітня політичний консультант Володимира Зеленського, а нині – голова партії «Слуга народу», Дмитро Разумков в інтерв’ю програмі  "Факти ICTV" наголосив, що зниження тарифів це не зовсім прерогатива Президента. «Якщо ми говоримо про корупційну складову, яка часто лежить в основі тарифів – то позиція Президента багато в чому може вплинути на процес. Обіцяти, що це станеться через день-два, – (Зеленський) не може. Це процес, який буде непростим, цей процес доведеться пройти і Зеленському, і його команді, й українському народу", - сказав він.
 
12 червня в програмі "Он воно як" на youtube-каналі BIHUS.info Представник Президента в Кабінеті Міністрів Андрій Герус (далеко не новачок у сфері тарифів на ЖКП)  сказав, що Володимир Зеленський ніде напряму не обіцяв зниження тарифів на комунальні послуги для населення. До цього Герус додав, що Зеленський свого часу "жартував про високі тарифи", "жартував про Ротердам +", а люди "навіть у тих напівнатяках хочуть бачити те, що вони хочуть бачити. Але обіцянок не було". Наступного дня після того як соцмережі вибухнули кілотоннами ненависті, Герусу довелося вибачатися за свої слова і пояснювати свої вислови браком політичного досвіду.  
 
14 червня той таки Андрій Герус публічно оголосив, що в понеділок, 17 червня, Володимир Зеленський подасть до Верховної Ради як невідкладний проєкт закону про зниження ціни електричної енергії вугільних електростанцій. За словами Геруса, цей документ скасує несправедливу методику формування ціни на вугілля для ТЕС, відому під назвою «Роттердам +». Натомість буде введена так звана формула «Роттердам-». 
 
Законопроект подано не було. 19 червня Герус повернувся до теми вже на своїй сторінці в Facebook. Там він знову повідомив, що президент Володимир Зеленський планує подати в парламент законопроєкт, який замінить формулу «Роттердам +» на «Роттердам-», "щоб не було формального існування цієї формули".
 
26 червня під № 10401 таки був зареєстрований законопроект «Про внесення змін до деяких законів України щодо зниження вартості електричної енергії», який скасовував розрахунки за формулою «Роттердам +» та змінював її на «Роттердам-». Однак, запровадження даної формули фактично втратило сенс з 1 липня 2019 року (через 4 дні після внесення законопроєкту Зеленським), оскільки вартість електроенергії відтепер встановлюється на ринку, а регулятор (НКРЕКП) вже не визначає тариф на електроенергію для різних типів електростанцій. Окрім цього, всі законопроекти, які не розглянуті минулим скликанням Верховної Ради, мають бути заново внесені суб’єктами законодавчої ініціативи  на розгляд нового складу Верховної Ради. Тож законопроект № 10401 взагалі втратив сенс на сьогодні.
 
2 серпня в ефірі програми «Сніданок з 1+1» Андрій Герус (мабуть, єдиний спікер з питань ЖКГ з команди Президента) знову спробував втішити виборців Володимира Зеленського, повідомивши про те, що у вересні 2019 року українські пенсіонери старше 70 років будуть оплачувати малу частину житлово-комунальних послуг, а основну частку витрат на комірне українських у віці «70+»  візьме на себе держава. Президент Зеленський назвав таку ідею креативною. Можливо це так, але…Якщо подивитися правді в очі, то Україна не може собі цього дозволити. На думку  директора аналітичного центру «Інститут міста» Олександра Сергієнка, як він висловив в інтерв’ю порталу «Слово і Діло», якщо порахувати, то до бюджету слід закладати додаткових 54 мільярди гривень для реалізації такої ініціативи. Невже в країні, що воює більше ніде витратити такі величезні кошти, ніж гратися в популізм?
 
1 липня керівник Офісу президента України Андрій Богдан в інтерв’ю «РБК-Україна» відповідаючи на запитання, чи не жартували у команді Володимира Зеленського, обіцяючи зниження тарифів під час його передвиборної кампанії, заявив що тарифи на комунальні послуги в Україні можуть бути знижені лише після оновлення Кабінету міністрів. «Обов’язково будемо знижувати, — запевнив Богдан, згодом підтвердивши, що це можливо зробити лише зі «своїм» урядом".
 
Замість епілогу
 
Тарифи на ЖКП завжди були болючим питанням для українців, які за всі роки незалежності України так і не навчилися тій істині, що зменшити ціну за комірне у платіжках можна лише заходами енергозбереження, а не помахом чарівної палички чи вольовим рішенням Президента. Велику відповідальність за таке не розуміння, а головне – за відсутність бажання зрозуміти механізм тарифного утворення у українців несуть всі політичні партії, всі без винятку, старі і нові. 
 
Нова влада отримала безпрецедентний мандат довіри від українського народу. Володимир Зеленський отримав 73,22% голосів українців, його політична сила «Слуга народу» - 43%, це мінімум 254 народних депутати, майже конституційна більшість. Вони на сьогодні можуть прийняти будь-які рішення. А от якість цих рішень, їх напрямок та спосіб реалізації…поки нагадує маятник або шлях Леніна «крок вперед – два назад».
 
 
Вадим Менаєв
 
Коментарі (4)
Коля Пухов1
27 Серпня 2019 p. 18:26
100 днів пройшло - позитивних змін немає. Мабуть , їх і не буде взагалі.
Михаил
28 Серпня 2019 p. 10:26
А ви шо, куда-то тогопитесь?
Олена1
28 Серпня 2019 p. 10:39
Как бы, да! Хорошо жить хочется сейчас, а не потом.
Коля Пухов1
30 Серпня 2019 p. 18:34
Аби хоч погіршення не було. Атмосфера розчарування.