ГоловнаПублікаціїЗаконодавствоЖКГ штрафуватимуть за відсутність лічильників

ЖКГ штрафуватимуть за відсутність лічильників

Мінрегіон оприлюднив новий проект закону, що забороняє безоблікове споживання води і теплової енергії. Якщо він буде прийнятий, виконавців послуг очікують штрафи за зриви термінів, зазначених у документі.
На офіційному сайті Мінрегіону оприлюднено новий текст законопроекту «Про комерційний облік теплової енергії, води та водопостачання», яким пропонується надавати послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання тільки за умови наявності приладів обліку для юридичних осіб, що здійснюють управління багатоквартирним будинком (ОСББ, ЖБК) - із січня 2018 року, а для всіх інших категорій споживачів - з 1 січня 2017 року. Лічильники на холодну воду абоненти, у разі ухвалення закону, будуть змушені встановити швидше: для ОСББ комерційний облік може стати обов'язковим вже з 2017 року, а для всіх інших - з 1 січня 2016 року.
 
Це не перша спроба уряду врегулювати ситуацію, що пов'язана з безконтрольним споживанням води та теплової енергії населенням. Так у січні поточного року Кабінет Міністрів зареєстрував у парламенті проекту закону № 2052, яким пропонувалися зміни до чинного законодавства, пов'язані з введенням мораторію на безоблікове постачання тепла і води. Втім, вже у квітні Комітет Верховної Ради з питань будівництва, містобудування, ЖКГ та регіональної політики на своєму засіданні вирішив рекомендувати парламенту доопрацювати документ. Тоді глава Комітету Спиридон Кілінкаров відзначив, що на засіданні давно не розглядався законопроект, «до якого написано таку кількість зауважень».
 
Нагадаємо, документом також пропонувалося встановити мораторій на безоблікове централізоване гаряче та холодне водопостачання населенню - з січня 2018 року, а постачання теплової енергії - з 1 жовтня 2017 року. При цьому під комерційним обліком варто розуміти як забезпечення побутових споживачів індивідуальними лічильниками, так і вузлами побудинкового обліку.
 
Закупівлю лічильників законопроектом пропонувалося фінансувати за рахунок споживачів, а їх утримання і обслуговування - відшкодовувати через тарифи на зазначені послуги. Основній критиці парламентаріїв - членів профільного Комітету, а також експертів піддалися норми документа, якими, у разі його прийняття в сесійній залі, планувалося скасувати поняття «балансоутримувач», а також замінити поняття «виконавця послуги» на «виробника», що фактично означало б роботу підприємств ЖКГ - природних монополістів - із споживачами за прямими контрактами.
Читайте також: Скільки коштує ЖКГ?
Зокрема, нарікання Головного науково-експертного управління викликала ст. 16 законопроекту, якою пропонується перекласти відповідальність за установку приладів обліку на власників багатоквартирних будинків. На думку парламентських експертів, це формулювання не є досить чітким, «оскільки не визначено, хто насправді повинен встановлювати вузол обліку». «Ця ситуація може призвести до того, що виробники будуть включати в собівартість послуги витрати на установку приладів обліку, які були встановлені власниками житла самостійно», - наголошувалося у висновках управління (копією володіє «У.К.»).
 
Також експерти не погодилися з нормою, якою пропонується відмінити поняття «виконавця» послуги. На їх думку, така пропозиція суперечить ст. 901 Цивільного Кодексу, де чітко вказано, що стороною договору про надання послуг є саме «виконавець». Таким чином, пропонується вважати такими підприємства - виробників послуг.
 
При цьому, ГНЕУ рекомендувало народним депутатам врахувати той факт, що відсутність у прийнятому Радою законі «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» однієї з ключових норм, що захищає інтереси побутових споживачів, стала причиною президентського вето. Зокрема, мова йде про відсутність у документі норми, яка забороняє припиняти постачання безоблікового газу споживачам у разі, якщо лічильник не був встановлений з вини газопостачального підприємства. Тоді це стало приводом для повернення Президентом законопроекту до парламенту із зауваженнями Глави держави. Примітно, що кампанія по установці газових лічильників населенню почалася в 2011 році з прийняттям відповідного закону. Проте до цих пір приладами обліку оснащена лише п'ята частина побутових абонентів. Переважно, це громадяни, які використовують газ для опалення.
 
Новий законопроект Мінрегіону дублює основні норми розкритикованого народними депутатами документа. Зокрема, не змінилася пропозиція про обов'язковий облік ресурсів, а також не скасовані зобов'язання споживачів встановлювати прилади обліку за власний рахунок. Принциповою відмінністю є те, що новий проект не є набором правок до законодавства, а пропонує ввести обов'язковий комерційний облік на рівні окремого закону. Крім того, з документа зникло формулювання «балансоутримувач», його замінено на «балансову приналежність майна». При цьому, комерційний облік теплової енергії і води варто розуміти як фактично спожитий обсяг ресурсів та енергії, на підставі якого проводяться розрахунки між споживачами послуг та їх виконавцями. Таким чином, розробники усунули раніше розкритиковану депутатами норму, яка суперечить Цивільному Кодексу.
Ключова стаття про заборону безоблікового споживання води і теплової енергії, навпаки, зазнала серйозних змін. Зокрема, зауваження парламентаріїв про необхідність пом'якшити формулювання про введення мораторію у зв'язку з необхідністю захистити інтереси споживачів, якщо лічильники не будуть встановлені своєчасно, було проігноровано. Натомість, Мінрегіон запропонував штрафувати за зрив закріплених документом термінів посадових осіб ОСББ та інших юросіб - управителів будинків, а також підприємців-фізосіб і представників компаній, що є виконавцями послуг, на суму від 10 до 30 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (170-510 грн). Ухилення від виконання приписів органів державного контролю за виконанням норм цього закону пропонується карати штрафами на суму від 20 до 100 неоподатковуваних мінімумів ( 340-1700 грн).
 
Разом з тим, встановлювати лічильники зможуть не тільки компанії - виконавці послуг , а й будь-які підприємства, «які мають ліцензію на здійснення діяльності, пов'язаної із створенням об'єктів архітектури». Таку ліценізію, наприклад, мають компанії-забудовники. Виконавці робіт з установки лічильників повинні будуть чітко дотримуватися не тільки термінів закону, а й технічного регламенту і нормативів, встановлених Мінрегіоном.
 
При цьому дія закону, у разі його прийняття, не буде поширюватися на старі та аварійні будинки. Однак, у споживачів решти житлофонду повинен бути укладений договір з виконавцями послуг. В іншому випадку, навіть при установці лічильників у будинках, облік не буде вважатися комерційним. Тоді абонентам доведеться розраховуватися за спожиту теплову енергію частково на підставі показань лічильника, частково - за нормативами, визначеними Мінрегіоном.
 
При цьому робота з оснащення багатоквартирного житлового фонду приладами комерційного обліку як для споживачів, так і виконавців у найближчі 4-5 років чекає серйозна. У пояснювальній записці до законопроекту № 2052, зареєстрованого в січні, зазначалося , що на 1 січня 2012 року приладами обліку холодної води оснащено не більше 44% багатоквартирного житлового фонду (всього в країні 240 тис. багатоквартирних будинків), гарячої води - 16%, 38,3% - теплової енергії. Для забезпечення повсюдного комерційного обліку, за розрахунками Мінрегіону, необхідно було придбати 248 тис. лічильників на холодну та гарячу воду середньою вартістю 12 тис. грн кожен (тобто майже 3 млрд грн на закупівлю всіх необхідних приладів) і 111 тис. приладів обліку теплової енергії вартістю кожного 70 тис. грн (7,8 млрд грн).
 
Втім, у новому законопроекті цифри дещо інші. Необхідно встановити 146,2 тис. лічильників на воду і 72 тис. приладів обліку теплової енергії. При цьому середня вартість останніх також зменшилася - 40 тис. грн за одиницю , що на 30 тис. грн менше січневих даних. У Мінрегіоні також порахували , що для забезпечення комерційного обліку в багатоквартирному фонді буде потрібно не більше 4 млрд грн.
 
Коментарі (3)
Михаил2
10 Вересня 2013 p. 16:32
В квартирах давно пора счетчики ставить в обязательном порядке
Олена2
10 Вересня 2013 p. 16:47
Лично я против установки счетчиков. Будет дороже.
Иван Смольный
10 Вересня 2013 p. 23:21
Цитата п.5),п.6)п.1. Ст.1 проекта: "5)споживачі теплової енергії, води, водовідведення (далі – споживачі)— фізичні особи,...", "6)субспоживачі теплової енергії, води, водовідведення (далі – субспоживачі) — фізичні чи юридичні особи, які користуються послугами з централізованого теплопостачання, централізованого постачання питної та гарячої води, централізованого водовідведення та не мають укладеного договору із суб’єктами господарювання, що надають такі послуги. Одни эти термины п. 6) характеризует компетентность разработчиков закона! 1.ЗУ "Про теплопостачаня" не включает физическое лицо (не СПД или владельца дома)в исключительный перечень споживачив тепловой энергии. Соответственно такое физлицо не может быть споживачем чи субспоживачем! 2.Отдельный Споживачь послуг з ЦО не может быть одновременно и споживачем тепловой энергии на одном объекте недвижимости - это "субспоживчий гермафродитизм" 3. Ну а "послуги з централизованного теплопостачання" - тут вообще мутация товара и услуги - юридический уродец (с точки зрения норм действующих НПА). Честно говоря, далее и анализировать нет желания!!!