ГоловнаПублікаціїТранспорт «Євро-2012»: гроші на вітер

«Євро-2012»: гроші на вітер

Всього витрати на підготовку до чемпіонату за всі роки склали з усіх джерел понад 100 млрд грн
Підготовка чемпіонату з футболу «Євро-2012» ще до його проведення вилилася українській владі більш ніж в 100 млрд грн. Незважаючи на стовідсоткову готовність найбільших об'єктів транспортної інфраструктури, державі доведеться протягом десяти років виконувати зобов'язання по банківських кредитах. При цьому бізнес ризикує втратити частину вкладених у підготовку засобів, у випадку, якщо європейські вболівальники будуть бойкотувати чемпіонат.
 
Менше ніж через місяць - 8 червня - відбудеться офіційне відкриття футбольного чемпіонату «Євро-2012». Однак ситуацію дещо затьмарили нещодавні заклики європейських чиновників до вболівальників бойкотувати чемпіонат в Україні з політичних мотивів. Втім, директор Нацагентства з підготовки Євро-2012 («Укрєвроінфрапроект») Маркіян Лубківський переконаний, що чемпіонат відбудеться вчасно, як і було заплановано. «Який бойкот? Матч відбудеться за будь-якої погоди!», - запевнив він журналістів 8 травня.
 
Нагадаємо, згідно з постановою Кабінету Міністрів №357, яким затверджена державна програма підготовки та проведення в Україні фінальної частини чемпіонату Європи 2012 року, на ці цілі передбачено фінансування в розмірі 107,3 млрд грн, з них близько 53 млрд грн - державні кошти та кошти залучені під державні гарантії, а 3,7 млрд - кошти місцевих бюджетів.
 
Документ повинен був визначати основні завдання, які повинні були бути реалізовані в ході підготовки до проведення футбольного турніру. Разом з тим, в програмі цілі щодо витрачання коштів визначені не чітко: до кінця 2012 року програмою планується забезпечити проведення чемпіонату згідно з вимогами УЄФА, значно поліпшити транспортну інфраструктуру (аеропорти, автомобільні дороги загального користування, залізничний транспорт); залучити інвестиції в сумі, більше 80 млрд гривень, у тому числі: приватні інвестиції в будівництво і реконструкцію спортивних споруд, розвиток транспортної інфраструктури, побудувати 4 стадіониЩо ж вдалося зробити?

«Ми поедем, мы помчимся…»?

Згідно з урядовою програмою, до матчу повинна була повністю приведена в порядок вся мережа автомобільних доріг загального користування, - а це понад 2 тис. км - у відповідність до європейських стандартів. За даними «Укравтодору», за 2011 рік було відремонтовано та побудовано більше 1,7 тис км доріг загального користування. Для порівняння в 2009 році було відкрито рух лише на 92 км доріг, а вже в 2010 році - 973 км. Тільки на будівництво доріг до «Євро-2012» в держбюджеті передбачено понад 3 млрд грн. Всього на фінансування дорожнього господарства країни в 2012-му році буде витрачено понад 20 млрд грн. При цьому, одним з джерел фінансування дорожнього будівництва є так звані дорожні збори з автомобілістів. Тим не менш, за чотири роки підготовки до «Євро-2012» в Україні привели в порядок лише два відсотки шляхів від загальної кількості доріг, що потребують реконструкції. Ці два відсотки стосуються лише головних магістралей, які з'єднують міста Львів, Донецьк, Харків і Київ. 
Як повідомили «У.К.» в Харківській міськраді, місто буде повністю готове до проведення чемпіонату. «Аеропорт вже готовий на 100%. Залишилися незначна робота по ремонту автодоріг в районі стадіону, також ми завершуємо ремонт основної траси - проспект Гагаріна. Все це ми встигнемо зробити до 1 червня», - повідомив директор департаменту з підготовки до «Євро-2012» міськради Харкова Юрій Калгушкін.
 
При цьому найбільші проекти з будівництва об'єктів інфраструктури профінансовані за рахунок приватних інвестицій. Як заявляв раніше заступник глави Нацагентства з підготовки Євро-2012 («Укрєвроінфрапроект») Валерій Жалдак, засоби бізнес-структур, спрямовані на підготовку до чемпіонату склали більше 20 млрд грн. Найдорожчими стали будівництво стадіону в Донецьку - 310 млн євро і термінал аеропорту в Харкові - близько 200 млн євро.

Під крилом літака

Найбільший аеровокзал України - термінал «D» аеропорту Бориспіль під час чемпіонату стане головними «повітряними воротами» країни, приймаючи весь пасажирський потік, починаючи від команд та керівників УЄФА та ФІФА, перших осіб держав, закінчуючи численною армією вболівальників. Після запуску терміналу «D» буде приймати до 3 тис. осіб на годину (або 15 млн на рік). Вартість проекту склала 600 млн дол. У Львові та Донецьку нові термінали готові приймати пасажирів з 15 травня. Крім того, аеропорт «Львів» зможе приймати у 2,5 рази більше літаків.
 
Влада обіцяє, що вже з 27 травня з Київського залізничного вокзалу почнуть курсувати шість швидкісних поїздів «Hyundai», які з'єднають столицю з іншими містами, що приймають Євро - Львовом, Донецьком і Харковом. Фінансування поставок «Hyundai» здійснюється за рахунок кредитних і власних коштів «Укрзалізниці», зокрема, 85% від загальної вартості 10 електропоїздів (261 млн доларів) буде оплачуватися за рахунок кредитних коштів «Ексімбанку» Республіки Корея строком на 10 років.
Для трансфертів з аеропорту та для уболівальників Євро-2012 до Києва курсуватиме 40 великогабаритних автобусів. Це важливо, тому що за прогнозами УЄФА, більшість фанатів Євро-2012 прибудуть до Києва саме літаками. Це буде не менше 85% від прибуваючих із-за кордону уболівальників. Автобуси з «Борисполя» будуть перевозити до 4 тисяч осіб на годину. Для вболівальників, які мають квитки на матчі, трасферт зі столичного аеропорту буде безкоштовним. Для інших - він обійдеться всього в 15 гривень. Крім того, в Києві під час Євро-2012 працюватиме 200 державних таксі Sky Taxi. Вартість проїзду в таксі буде визначатися з розрахунку 6,5 грн/км до центру і 3,5 грн/км з центру в аеропорт. Що стосується міського транспорту - в столиці на маршрути громадського транспорту вийшло 60 нових тролейбусів і 150 автобусів, придбаних на кредитні кошти ЄБРР.
 
Як повідомили «У.К.» в Департаменті з підготовки до Євро-2012 Львівської міськради для зручного пересування під час чемпіонату було закуплено 32 нових автобусів. Всього витрати на підготовку до чемпіонату за всі роки склали з усіх джерел понад 1 млрд грн.
 
 
Сергій Купін
 
Коментарі (0)