ГоловнаПублікаціїПитання експертуПроблеми з комуналкою? Запитуйте - ми пояснимо. Випуск 9

Проблеми з комуналкою? Запитуйте - ми пояснимо. Випуск 9

ІА «Україна Комунальна» продовжує цикл щотижневих публікацій в форматі запитання-відповідь, в рамках яких наші експерти дають кваліфіковані відповіді на запити читачів щодо актуальних проблем та питань у сфері житлово-комунального господарства.
Новини по темі

Цього тижня на запитання відповідає експерт ІА «Україна Комунальна»Андрій Осадчий.

Запитання 1. Гість

ЖЕК з липня не відповідає на вимоги-листи дати роз'яснення, які стосуються договору, тарифів при цьому змушує підписувати договір. Послуга була надана із запізненням на 10 днів. Був викликаний представник ЖЕКу для фіксації факту, ЖЕК не надіслав представника, було складено акт за участю мешканців будинку після чого було написано заяву про перерахунок плати за комунальні послуги, ЖЕК знову проігнорував. Що робити? Дякуємо.

Відповідь юриста

Не перший раз спілкуючись з дописувачем Олексієм хочеться відзначити наступне. Відповідно до вимог ст. 19 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 1875-IV відносини  між  учасниками договірних відносин у сфері житлово-комунальних послуг здійснюються виключно на договірних засадах.

Як я розумію, укладеного та підписаного договору між Вами як Споживачем та ЖЕКом як Виконавцем послуг з утримання прибудинкової території наразі не існує. Існує лише проект договору, запропонований Вам для підписання ЖЕКом, який Ви не підписували, оскільки направили лист-запит до ЖЕКу про тариф, умови договору тощо.

Як юрист, вважаю за доцільне зауважити Вам, Олексію, що в цій ситуації, намагаючись захисти свої інтереси як Споживача та не підписуючи договір із ЖЕКом Ви дієте трішечки не в правовий спосіб, оскільки ще з часів Давнього Риму діє принцип «Нема договору – нема обов’язку». Саме тому працівники ЖЕКу не квапляться приходити на Ваші виклики та заявки про неналежне надання послуг. Перш ніж чогось вимагати від ЖЕКу, потрібно укласти відповідний договір, який зобов’яже його щось робити.

Загальні положення щодо порядку укладання договорів на надання житлово-комунальних послуг викладені в Законі України «Про житлово-комунальні послуги», а також відносини по укладанню договорів як правочинів регулюються Цивільним кодексом України.

Відповідно до ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач серед іншого зобов’язаний укласти договір  на  надання  житлово-комунальних  послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Договір  на  надання  житлово-комунальних  послуг  набирає чинності з моменту його укладення. Процедура погодження договору відбувається протягом одного місяця з дня внесення проекту договору однією із сторін.

Відповідно до ст. 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Розбіжності, що виникли між сторонами при укладенні договору, викладаються сторонами у письмовій формі, і у випадку неможливості їх узгодження шляхом переговорів можуть бути вирішені судом.

З урахуванням всього вищенаведеного, при отриманні проекту договору від ЖЕКу і у разі Вашої незгоди з умовами цього договору Вам було слід не листуватися з ЖЕКом, а протягом місяця з дати отримання проекту договору скласти письмово протокол розбіжностей, де зазначити пункти, з якими Ви не згодні та запропонувати свою редакцію вказаних пунктів. Складений Вами таким чином протокол розбіжностей потрібно було вручити під підпис відповідальній особі ЖЕКу або направити поштовою кореспонденцією зі зворотнім повідомленням. Ви цього не зробили і тепер Вам доведеться, звичайно, якщо не відпало бажання боротися з комунальниками, захищати свої права у суді двічі: перша позовна заява має бути про укладання договору із ЖЕКом з урахуванням Ваших заперечень, друга позовна заява – про зобов’язання здійснити перерахування за ненадані послуги згідно акту-претензії, підписаного сусідами за відсутності представника ЖЕКу.

Питання 2.  Гість

Добрий день У мене таке питання живу у дев'ятиповерховому будинку на 2 поверсі. 2 дні тому з 8-го поверху відбулося затоплення,перекрили воду на нашому стояку, а господаря ніхто знайти не може вже другий день Як зробити так щоб не платити за ті дні, коли в мене не було води? і можна без господаря відкрити двері, щоб усунути пошкодження? В ЖЕКу кажуть, що так робити не можна...

Відповідь юриста

 

У відповідності з п. 5 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» № 1875-IV споживач, серед іншого,  має право на  зменшення  розміру  плати  за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх  якості  в порядку, визначеному договором або законодавством.

Абзаци перший і другий п. 7 Порядку проведення перерахунків розміру плати  за надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення в разі ненадання їх або надання не в повному обсязі, зниження якості, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 року № 151, зобов’язують провести виробника/виконавця послуг з централізованого холодного водопостачання перерахунок за наявності перерв у цілодобовому централізованому постачанні холодної води тривалістю понад 6 годин на  добу.

Якщо ж виробник/виконавець не здійснив перерахунок за ненадані послуги в установленому порядку добровільно, Ви маєте право використовуючи норми ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» викликати представника виконавця/виробника та скласти акт – претензію, яка є підставою для перерахунку плати за ненадані послуги.

Стосовно відкриття квартири винуватця затоплення, то ЖЕК вас ввів в оману. Відповідно до ст. 17 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» у  невідкладних  випадках,  пов'язаних з урятуванням життя людей та майна, може бути здійснене проникнення до житла та іншого володіння  особи  для проведення в них огляду та ліквідації аварій без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ) у порядку, встановленому цією статтею.

Якщо споживач відсутній і при цьому немає можливості встановити зв'язок з ним з метою його інформування про необхідність негайного прибуття до приміщення або він відмовляється допустити в займані ним приміщення  представників виконавця/виробника і при цьому є об'єктивні підстави вважати,  що аварія, неполадки,  які унеможливлюють надання житлово-комунальних послуг іншим споживачам, відбулися саме в цих приміщеннях, - доступ у приміщення відбувається без отримання згоди споживача (несанкціонований доступ).

Під час здійснення несанкціонованого доступу і до повного завершення робіт,  повинні бути присутні: представник виконавця/виробника, представник балансоутримувача-правителя, органів внутрішніх справ, аварійно-ремонтної бригади та споживач з будь-якого із суміжних приміщень.

Представник виконавця/виробника складає акти про проведення несанкціонованого доступу та про проведення  ремонтних та відновлювальних  робіт,  які  підписуються всіма учасниками несанкціонованого доступу. В актах  обов'язково зазначаються: підстави для несанкціонованого доступу,  відмітка про попередження споживача із зазначенням часу та  осіб,  які  вели  переговори  із споживачем,  у  разі,  якщо вони були проведені,  причина та місце виникнення аварії,  неполадки,  перелік виконаних робіт, прізвище, ім'я,  по  батькові та посади учасників несанкціонованого доступу. Оригінали  складених  актів  зберігаються  у  виконавця/виробника, іншим учасникам несанкціонованого доступу  видаються  копії, завірені печаткою виконавця. Представник виконавця/виробника опечатує відновлені двері, вікна власною печаткою та ставить підпис, час і дату опечатування.

 

Запитання 3. Гість

У нас двір «захлинається» від автомобілів, після 18:00 припаркуватися майже нереально. У дворі є автомобілі кинуті власниками, стоять по року і займають дорогоцінні місця. Куди можна звернутися щоб їх прибрали?

Відповідь юриста

Якщо перевести суть Вашого питання на юридичну мову, то такі занедбані автівки в розумінні ст. 335 Цивільного кодексу України є безхазяйним майном, тобто майном,  яке не має власника або власник якої невідомий.

Оскільки безхазяйне майно (тобто покинуті автівки) перебувають на прибудинковій території, що обслуговується відповідним виконавцем житлово-комунальних послуг (ЖЕКом, ЖБК, ОСББ) то саме на ньому лежить обов’язок звернутися до відповідних органів місцевого самоврядування з проханням звернутися до районного суду з позовною заявою про визнання рухомої речі (автівки) безхазяйною.
Після винесення такого рішення суду відповідні служби повинні евакуювати з прибудинкової території занедбане авто та утилізувати його, а МРЕВ УДАІ повинно зняти  його з державної реєстрації.

Наприклад, у Києві такі роботи повинно виконувати КП «Київтранспарксервіс», звичайно після рішення відповідного районного суду м. Києва за дорученням КМДА.

Від редакції:

Шановні користувачі порталу ІА «Україна Комунальна»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них.

Усі публікації циклу «Запитуйте - ми пояснимо» читайте тут .

 
Коментарі (0)