ГоловнаПублікаціїТранспортБезоплатні дороги - глибокі ями!

Безоплатні дороги - глибокі ями!

На комплексну реконструкцію транспортної інфраструктури в держбюджеті коштів немає. Втім, це не завадило владі відмовитися від ідеї ввести оплату за проїзд на трасах міжнародного і національного значення.

Не платиш - їздиш по ямах

Питання про якість українських автомобільних доріг - став притчею во язицех. Сезонно, по закінченню зимового періоду, муніципалітетам доводиться проводити точковий ремонт доріг. Разом з тим, на комплексну реконструкцію транспортної інфраструктури в держбюджеті коштів немає. Втім, це не завадило владі відмовитися від ідеї ввести оплату за проїзд по трасах міжнародного і національного значення у вигляді місцевого дорожнього збору, який би дозволив місцевій владі акумулювати кошти на ремонт автомобільних доріг.

Так у вересні 2012 року тодішній Міністр інфраструктури Борис Колесніков заявив, що будівництво платних доріг в Україні недоцільнt. Незважаючи на наміри «Укравтодору» побудувати платні дороги «Львів - Умань», «Умань - Сімферополь», «Харків - Сімферополь», а також Велику Окружну під Києвом, пан Колесніков підкреслив, що у зв'язку з низьким рівнем доходів населення, це неможливо.

Крім того, екс-Міністр повідомив, що з 2013 року всі автомобільні дороги, крім національних і міжнародних, регіональних і територіальних, планується передати на «облік» місцевим адміністраціям.

 стан українських автодоріг

Українськи автошляхи після зими

Втім, на відміну від інших країн, в Україні концесії транспортної інфраструктури так і не набули значного поширення. Так, за 1997-2009 роки в цій сфері було підписано тільки 2 концесійних договору: на будівництво та експлуатацію автомобільних доріг «Львів - Краковець» та «Львів - Броди», але до теперішнього часу не досягнуто позитивні результати від реалізації цих проектів. Перший в Україні концесійний проект здійснювався в сфері будівництва та експлуатації автомобільної дороги «Львів - Краковець», яка входить до міжнародного транспортного коридору. Концесіонером виступав львівський консорціум «Концесійні транспортні магістралі». Договір концесії був укладений наприкінці 1999 року. Предметом договору було визначено будівництво 84 км дороги і її експлуатація протягом 45 років. Проте до цих пір проект знаходиться на стадії реалізації, його виконання супроводжується багатьма порушеннями, зокрема: будівництво було розпочато на півтора року пізніше запланованого; сума вкладених приватних інвестицій мізерна; неефективним виявилося рішення про пайову участь концесієдавця - «Укравтодору» у фінансуванні будівництва в обмін на відповідну участь в розподілі прибутків від експлуатації дороги.

З європейським розмахом

Однак, виїжджаючи в Європу українцям все ж доведеться розщедриться. І, перш за все, заплатити доведеться за хвалена якість європейських автомагістралей та автобанів.

В Європі практично всі автомагістралі знаходяться в концесії. І, збираючись в автоподорожі по Європі, і плануючи майбутні витрати, необхідно пам'ятати, що основне транзитні дороги - платні автомагістралі в Європі платні. Не можна сказати, що проїзд коштує зовсім вже великих грошей, скоріше навпаки, це зовсім не дорого, особливо якщо врахувати якість самих доріг. При цьому, платні дороги - найшвидші і зручні. Як правило, поряд зі швидкісними автомагістралями завжди знаходяться безкоштовні дороги, але без GPS - навігаторів в транспортних розв'язках дуже складно розібратися і швидкість руху по безкоштовним дорогам рідко перевищує 60-70 км / ч.

 виньетки

Віньети та стікери

У країнах, де стягується дорожній збір, підтвердженням оплати служать етикетки, наклеєні на внутрішній поверхні лобового скла автомобіля. Найчастіше, вони продаються в прикордонних пунктах обміну валют або заправках. Такі етикетки називаються або «стікерами» (від англ. Sticker), або «віньетамі» (від франц. Vignette).

Австрія

Найбільш досконалою системою оплати за користування автомобільними дорогами вважається австрійська система. Автомобіліст може придбати право користування платними автошляхами десятиденного строку дії, що економічно вигідно для туристів. У 2013 році вартість «віньети» на право користування автошляхами Австрії становить 8,3 євро за десять днів. Таку «віньету» можна купити на будь бензозаправці, розташованої на кордоні з Австрією. Втім, за її відсутність доведеться сплатити штраф у розмірі 120 євро. Проїзд по автобану «Грац - Зальцбург-Лінц» оплачується окремо (близько 12 євро за 2 пункту пропуску) через більшого кількості тунелів.

Чехія

За чеську автодорожню візу або «віньєтку» в поточному році доведеться сплатити близько 13 євро за 10 днів (310 чеських крон), а за місячне користування - 17,5 євро (440 чеських крон). Продається віза на всіх прикордонних заправках. Контроль наявності «віньети» на автомобілі здійснюється поліцейськими нарядами. Штраф за безкоштовний проїзд по чеським автомагістралях значно перевищує вартість проїзду. Так за відсутність «віньєтки» доведеться сплатити близько 200 євро (5 тис. крон), а за рішенням суду сума стягнення може зрости до 200 тис. євро (500 тис. крон).

Румунія

«Ровіньета» - це дорожня такса за проїзд по національних дорогах Румунії. Для всіх заїжджають водіїв в Румунію, придбання «ровіньети» обов'язково. Її також як і в інших країнах можна купити прямо на румунській митниці, або на бензоправках. Раніше «ровіньета» виглядала як наклейка на лобове скло автомобіля. З 1 листопада 2010 року право на проїзд по платних дорогах виглядає у вигляді простого чека, отриманого при оплаті дорожнього збору. Її вартість варіюється в діапазоні 3-28 євро залежно від термінів перебування водіїв у країні. Наявність «ровіньети» у автомобілів обчислюють спеціальні відеокамери (стаціонарні або мобільні) ідентифікують номера кожного транспорту. Штраф за несплату становить від 60 євро до 120 євро.

Молдавія

У Молдові з 1 листопада 2012 введено новий дорожній збір (віньєтка) із автомобілів з іноземними чи транзитними номерними знаками за користування дорогами республіки. Відповідно до затверджених тарифів, «віньєтка» на сім днів коштує 2 євро, на 15 днів - 4 євро, на 30 днів - 7 євро, на 90 днів - 15 євро та 180 днів - 25 євро. Автовласники, що відмовляються купувати «віньєтку» (аркуш, на якому зазначається, що дорожній збір оплачений), будуть оштрафовані на суму 125-250 євро.

Угорщина

Для проїзду по платних автомагістралях Угорщині необхідно придбати «e-віньєтку». Крім відділень обслуговування клієнтів Державної компанії з управління автомагістралями «e-віньєтки» можна купити у офіційних роздрібних партнерів, на заправних станціях, а також за допомогою текстового повідомлення, через Інтернет або по телефону. В'їзд на платні ділянки доріг дозволений тільки за наявності дійсного талону, проте під час поїздки його необов'язково тримати в автомобілі. Право користування дорогами підтверджує реєстр електронних продажів, а також талон. У разі оплати тарифу користування дорогами електронним шляхом підтвердженням покупки служить повідомлення з підтвердженням. Контроль оплати тарифу користування дорогами може відбутися в будь-якому місці в межах платного ділянки дороги вручну та електронними засобами.

У разі перевірки із зупинкою транспорту, водій зобов'язаний зупинитися в контрольному пункті та з метою перевірки тарифної категорії пред'явити контролеру технічний паспорт транспортного засобу (і причепа).

Швейцарія

У Швейцарії проїзд автобанами і автострадах обкладається дорожнім збором, який оплачується через купівлю «віньєтки». Її вартість становить 40 швейцарських франків (приблизно 34 євро), термін дії - 1 рік. C 1 червня 2012 Національна рада Швейцарії повідомив про підвищення вартості дорожнього збору до 70 франків (58 євро). У Швейцарії такі «віньєтки» можна купити на кордоні, на автозаправних станціях. З грудня 2011 штраф за відсутність віньєтки на території Швейцарії збільшився в 2 рази з 100 до 200 швейцарських франків (близько 163 євро).

Країни Європи, в яких дорожній збір оплачується за допомогою пунктів оплат:

Росія

На території Псковської області діє чотири платні ділянки автомобільних доріг загальною протяжністю 226 км.

Італія

В Італії оплата доріг влаштована таким чином, що в'їхати або покинути трасу, минаючи пункт Alt Stazione просто не вийде. Пункт оплати - це досить широкий ділянку дороги, на якій розташовано безліч проїздів з шлагбаумами. Частина їх них призначені для легкового автотранспорту, частина - для вантажного та кілька - для проїзду по спеціальним карткам. У середньому кожні 100 км пробігу коштують 5 євро.

Франція

Французькі автобани - найдорожчі в Європі. Всі траси Франції, за винятком міських та об'їзних доріг в Парижі, Ліоні, Бордо і Марселі, платні. Так, наприклад, автобан між Мюльхаузен і іспанським кордоном коштує 6,5 євро за кілометр. Оплатити за проїзд автобанами можна готівкою або кредиткою. Безкоштовними є невеликі ділянки поблизу кордонів.

 
Коментарі (3)
Владимир4
12 Лютого 2013 p. 08:53
видимо, нормальные дороги мы получим только тогда, когда "лежачих полицейских" начнут делать из тех, кто плохо эти дороги строил (Facebook)
SERGEY2
12 Лютого 2013 p. 09:01
На эту тему есть хороший анекдот : Мужика как-то раз переехал поезд. После полугодичного лечения он возвращается домой. Утром слышит свист чайника, чем-то напоминающего гудок поезда. Он несется в кладовку, хватает кувалду и начинает зверски избивать свистящий предмет. Входит изумленный сын и спрашивает: - Пап, ты че? На что отец с яростью отвечает: - Запомни, сынок, их нужно убивать, пока они маленькие...
Софи Кремен4
12 Лютого 2013 p. 12:23
...запомните джентльмены...эту страну погубит коррупция!!!