Новини ЖКГ
Новини ЖКГ
Публікації
Публікації
Інтерв`ю
Інтерв`ю
Коментарі
Коментарі
Опитування
Опитування
Рада експертів ЖКГ
Рада експертів ЖКГ
Круглий стіл
Круглий стіл
Рус
Укр
ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Бюджетна революція для регіонів
23 Травня 2013 p. 08:40
З 2014 року в Україні може бути змінений механізм виділення субвенцій з держбюджету на реалізацію проектів соціально-економічного розвитку окремими містами і районами. Йдеться, як мінімум, про мільярд гривень на рік.
Новини по темі
28 Грудня 2021 p. 11:11
«Несерйозні» підсумки 2021 року
«Несерйозні» підсумки 2021 року
20 Серпня 2021 p. 10:35
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
05 Серпня 2021 p. 14:13
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
Новий механізм фінансування регіонів передбачений проектом закону №2622, яким вносяться правки до Бюджетного кодексу щодо субвенції на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку територій. У Верховній Раді він був зареєстрований групою з 8 депутатів, які є членами однієї фракції ВО «Свобода». Необхідність прийняття документа його автори пояснюють тим, що багато території, аж до областей, після розподілу соціально-економічних субвенцій або отримують кошти в неповному обсязі, або зовсім залишаються без дотацій.
Про диспропорційно розподілі соціально-економічних субвенцій регіонам вперше заявило Міністерство регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ у 2011 році. Необхідність законодавчого врегулювання ситуації визнає і Головне науково-експертне управління парламенту.
Проектом пропонуються дві норми, які кардинально міняють існуючий порядок виплат субвенцій. По-перше, порядок виділення субвенцій на соціально-економічний розвиток територій запропоновано прописати безпосередньо в Бюджетному Кодексі. Зараз виплати регулюються урядовою постановою.
По-друге, розмір виділених субвенцій законотворці мають намір прив'язати до чисельності населення конкретного міста чи району - з діапазоном відхилення не більше 15% від нормативного значення.
Недосконалість чинного порядку розподілу коштів на соціально-економічний розвиток територій, розробники законопроекту пояснюють тим, що в перебігу минулих років Донецької області дотації надавалися в значно більших обсягах, ніж іншим областям - у 2011 році 398 млн грн (44,4% від загального обсягу) , а в 2012 році - 919,5 млн грн (32,9%). При цьому в Донецькій області проживає всього 9,6% населення України. При цьому, парламентарі впевнені, що субвенції на розвиток територій фактично розподіляються довільно. У 2013 році, наприклад, основним їх одержувачем є вже не Донецька, а Житомирська область.
Читайте також: Бюджет ЖКГ: зберегти - важко, витратити - неможливо
Згідно з пояснювальною запискою до законопроекту, в 2011 році «соціально-економічні» субвенції не виділялися 14 українським регіонам: 12 областям, а також Києву і Севастополю. У 2012 році при середньорозрахунковим розмірі субвенції на одного жителя в сумі 61,4 грн, Донецькій області на середньостатистичного жителя було виділено 210 грн субвенції, а Львівської - 3 грн.
У 2013 році при середньому загальноукраїнському показнику субвенції з розрахунку на одного жителя 29,3 грн Житомирській області заплановано виділення 124,5 грн субвенції на одного жителя, Києву - 3,9 грн. При цьому 7 регіонів. Тернопільська ж область «соціально-економічних» субвенцій з 2011 року не отримувала зовсім.
Скільки субвенцій хороших і різних?
На частку щорічних субвенцій, які передаються областям на певні цілі в Україні припадає 6-7 частина всіх витрат держбюджету, а рахунок виплат йде на десятки мільярдів гривень (у 2013 році - понад 60 млрд грн). При цьому з року в рік і якісний, і кількісний склад субвенцій змінюється. Так, у 2002 році розмір субвенцій на надання житлових субсидій більш ніж в 2 рази перевищував розмір дотації на виплату допомоги малозабезпеченим, багатодітним сім'ям та інвалідам - 2,3 млрд грн проти 1,1 млрд грн. У держбюджеті-2013 для виплат допомоги сім'ям з дітьми передбачено 40,1 млрд грн, у той час, як на виплату житлових субсидій передбачено 7,7 млрд грн, тобто, в 5 разів менше.
Ще одна відмінна риса субвенцій - їх різноманітність. Це суперечить положенням Бюджетного Кодексу, в якому закріплено 4 види субвенцій: на реалізацію інвестпроектів; будівництво, ремонт, утримання вулиць і доріг комунальної власності; утримання об'єктів спільного користування чи ліквідацію негативних наслідків діяльності об'єктів спільного користування; здійснення держпрограм соцзахисту.
Всі інші субвенції пунктом 6 статті 97 Бюджетного кодексу класифіковані як «інші додаткові дотації та інші субвенції» і щороку затверджуються окремим додатком до закону про держбюджет.
Читайте також: Субсидії на оплату ЖКГ - український «Титанік»
У 2013 році додаткових субвенцій додатком №7 до закону про держбюджет передбачено аж 26: 23 види субвенцій із загального фонду бюджету та 3 види субвенцій зі спеціального фонду бюджету. Субвенція на здійснення заходів щодо соціально-економічного розвитку окремих територій відносяться до сімейства додаткових субвенцій, виплачуваних за рахунок загального фонду держбюджету, тому про них у Бюджетному кодексі наразі не говориться ні слова.
Три роки, десять цілей, п'ять умов
Взагалі, ж «соц-економ» субвенція - відносно недавній винахід українських бюджетотворцев. Порядок надання «соціально-економічних» субвенцій встановлено постановою Кабміну №106 від 6 лютого 2012 року. Їм визначено десять основних категорій заходів, на здійснення яких спрямовуються кошти. Зокрема, йдеться про будівництво, реконструкції, капітальноі ремонті об'єктів комунальної інфраструктури (за винятком адміністративних будівель); здійсненні природоохоронних заходів; покупку устаткування для установ соціально-культурної сфери та комунального транспорту; здійсненні заходів, пов'язаних з відселенням громадян з житлових будинків, що знаходяться в аварійному стані; вирішенні проблем малих міст, шахтарських і гірських населених пунктів; проведенні робіт з газифікації; заходів з енергозбереження, регіональному, соц-економічному розвитку регіонів.
Фактично «соц-економ» субвенції можуть використовуватися для реалізації самих різних проектів, з акцентом на зменшенні кількості довгобудів. Однак для того, щоб отримати кошти, місцева влада повинні дотримати п'ять умов:
- Направити гроші на створення або оновлення основних фондів комунальних підприємств, в першу чергу, на виконання робіт з завершення будівництва об'єктів з високим ступенем готовності;
- Затверджено проект будівництва та проведена їх державна експертиза;
- Інвестиційні проекти повинні «вписуватися» в державні цільові програми;
- Сверхгодовие інвестиційні програми забезпечити необхідними фінансовими ресурсами місцевих бюджетів, кредитами і субвенціями протягом усього строку виконання;
- Інвестиційні проекти мають реалізовуватися на умовах співфінансування з місцевих бюджетів не менше 1% від розміру субвенції; міста обласного значення та обласні бюджети - не менше 3%, Київ - не менше 5%.
Держбюджетом-2013 на виплату «соціально економічних» субвенцій передбачено 1,4 млрд грн, що рівно в 2 рази менше, ніж у бюджеті минулого року. У більшому обсязі з держбюджету місцевим бюджетам у 2013 році мають бути спрямовані лише субвенції:
- На допомогу дітям-сім'ям-інвалідам (40,1 млрд грн);
- Надання житлових субсидій (7,7 млрд грн)
- Погашення заборгованості з різниці в тарифах на послуги з тепло-і водопостачання (5,126 млрд грн);
- Будівництво-ремонт-утримання вулиць і доріг комунальної власності (2,391 млрд грн);
- Надання громадянам пільг, в тому числі пільг на послуги зв'язку та компенсацій на пільговий проїзд у транспорті (2,040 млрд грн).
Однак, за винятком «вулично-дорожніх» субвенцій, всі інші трансферти «знеособлені» - вони надаються областям. У той час, як «соц-економ» субвенції надаються як обласним бюджетам, так і бюджетам конкретних міст і районів.
Півтори людини - не показник
Втім, цільове використання субвенцій та умови їх виділення конкретних територій парламентарії фактично не змінювали: відповідні норми постанови Кабміну №106 практично дослівно пропонується перенести до Бюджетного Кодексу.
У головному експертному парламентському управлінні, прив'язку розміру субвенцій до чисельності населення забракували. Свій висновок експерти обгрунтували тим, що неможливо розвивати всі території одночасно. До того ж, сама по собі «соціально-економічна» субвенція введена для фінансування окремих територій. Крім цього, такий розподіл коштів в деяких випадках не дозволить виділяти гроші в достатній кількості на реалізацію невідкладних соціально-економічних проектів на територіях, для яких цей вид субвенцій, власне, і був введений. Наприклад, у гірських населених пунктах.
Таким чином, питання про оптимальний механізм розподілу коштів держбюджету між окремими територіями залишається відкритим. Перспективи ж ухвалення проекту №2622 і проведення маленької «бюджетної революції» остаточно стануть зрозумілі через кілька місяців, коли в Україні почне верстатися держбюджет на наступний рік.
Коментарі (0)
Для можливості коментувати, вам потрібно авторизуватись на сайті