ГоловнаПублікаціїАналітика Як боротися з недобросовісними комунальниками

Як боротися з недобросовісними комунальниками

Щоб захиститись від довгих судових розглядів щодо неякісного надання комунальних послуг, іноді споживачеві досить уважно вчитуватися в договори з їх постачальниками. Що повинно бути у такому договорі? – пропонуємо відповідь.

Споживачі житлово-комунальних послуг, часто стикаються з неналежним їх наданням. Довести недобросовісність постачальника на практиці часто виявляється досить складно, однак від довгих судових розглядів можна захиститись. Зокрема, якщо розумно укладати договір на надання житлово-комунальних послуг – вчитуватися в його зміст.

Без договору не можна

Отже, перше, що варто зазначити - відмовитися, згідно чинного законодавства, від укладення такого договору не можна, пише «На пенсії». Це основоположний документ, який регулює відносини між споживачем послуг і їх постачальником або виконавцем. Відповідно, його умови є обов'язковими до виконання для всіх сторін. Таким чином, укладаючи договір, споживач буде точно знати, кому і за що платить, і з кого можна вимагати дотримання умов угоди. А якщо споживач вважає, що його права та інтереси порушені, він завжди зможе послатися на пункти договору в суді і буде правий.
 
Укласти договір можна як з посередником (наприклад, з ЖЕКом), так і безпосередньо з організацією, що надає послуги (скажімо, з водоканалом, облгазом або обленерго). Для цього потрібно звернутися в будь-яке відділення цих підприємств, дізнатися перелік необхідних документів (в кожній організації він свій), і, власне, підписати договір. Законодавство зобов'язує укладати комунальні договори виключно в письмовому вигляді.
 
Існує розхожа думка, що якщо немає підписаного договору, то немає і взаємних зобов'язань, а значить, за житлово-комунальні послуги можна не платити. Однак, як відзначають фахівці, комунальні служби цілком можуть подати на боржника в суд, який зазвичай виявляється не на його стороні. З іншого боку, без договору не можна буде поскаржитися на якість послуг або ж повернути гроші у тому випадку, якщо послуги не були надані.

Що має бути в договорі?

Закон України «Про житлово-комунальні послуги» передбачає, що договір, який постачальник послуг пропонує укласти споживача, повинен відповідати типовому. У ньому обов'язково повинні бути вказані:
• найменування сторін;
• предмет договору;
• вичерпний перелік надаваних послуг, тарифи та їх складові на кожну послугу, загальна вартість послуг;
• порядок оплати за спожиті послуги, порядок перерахунку плати у випадках, якщо послуги не надаються, надаються в неповному обсязі або неякісно;
• права та обов'язки сторін;
• порядок контролю та звітності сторін, порядок вимірювання обсягів та визначення якості наданих послуг;
• визначення точок розподілу, в яких відбувається передача послуг від виконавця або виробника споживачу;
• порядок обслуговування мереж, розподіл повноважень щодо їх експлуатації та ремонту, порядок здійснення ремонту;
• умови доступу в приміщення або на земельну ділянку для усунення аварій, неполадок, огляду мереж, зняття контрольних показань лічильників;
• відповідальність сторін та штрафні санкції за невиконання умов договору, порядок вирішення спорів;
• перелік форс-мажорних обставин;
• строк дії договору, умови зміни, продовження, припинення дії договору;
• дата і місце укладення договору.

Чи можна змінити договір?

Слід зазначити, що договори, які стосуються централізованого опалення, гарячого і холодного водопостачання, згідно з законодавством, є договорами приєднання. У таких договорах, свідчить Цивільний кодекс України, друга сторона (в даному випадку споживач) не може внести свої умови.
 
Однак і постачальник послуг не має права змінювати договір в односторонньому порядку. Будь-які зміни або додаткові послуги можуть бути внесені в договір лише за взаємною згодою обох сторін. До того ж, забороняється запроваджувати додаткові види оплати послуг, не передбачені типовим договором.
 
Текст договору на вимогу надавачі послуг зобов'язані видати для ознайомлення. Його потрібно ретельно вивчити і зіставити з типовими: якщо які-небудь пункти викликають сумніви, перш ніж підписувати договір, варто проконсультуватися з фахівцями. Адже коли на документі буде стояти підпис, довести правоту буде дуже складно. 
 
Якщо недобросовісність постачальник послуг – вже усталений факт. Тоді споживач може задуматися про виставлення претензій. Більш детально про це читайте в публікації «Як не оплачувати послуги ЖКГ».
 
Коментарі (1)
Коля Пухов
20 Лютого 2016 p. 22:06
Справжній Договір між двома сторонами напрацьовується спільно цими сторонами, а не пред"являється у готовому вигляді однією стороною іншій, як ультиматум. У такому Договорі обов"язково повинний бути пункт про те, що якщо надавач компослуги зазначить у платіжці, що споживач має борг, а споживач доведе, що цього боргу не має, то надавач повинен оплатити споживачу усі витрати, пов"язані з доведенням відсутності боргу (витрачений час, оплата проїзду, ксерокопіювання, поштові витрати і т.д.) та компенсувати моральну шкоду. Неправдиве повідомлення про борг є не чим іншим, як спробою обікрасти споживача, але комунальники чомусь вважають , що за цю спробу для них не буде відповідальності.