Як домовитися з ЖЕКом?

Читачі «України Комунальної» часто задають запитання про те, яким має бути ідеальний договір з виконавцями житлово-комунальних послуг. Редакція системазувала найважливішу для споживачів інформацію.

Найчастіше українці підписують договори з житлово-експлуатаційними підприємствами про надання послуг з утримання будинку та прибудинкових територій, не розуміючи у чому сутність документа. Або ж задовольняються поясненнями службовців підприємства про те, що даний договір є типовим і в такій формі надається громадянам.

Чинним законодавством України дійсно затверджено форму типового договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій (постанова Кабінету Міністрів від 20 травня 2009 року №529). Але це лише означає, що при укладенні такого договору споживач може враховувати умови типового договору, але при цьому має право включати в договір умови, які вважатиме потрібними з урахуванням норм чинного законодавства України.

Читайте також: Як заповнити нову квитанцію за ЖКП

Особливу увагу в договорі слід приділити переліку послуг, порядку їх надання, а також відповідальності сторін, якщо послуги будуть надаватися неякісно, не в повному обсязі чи взагалі не будуть. Краще письмово скласти пропозицію про укладення договору і, приклавши до нього 2 примірники проекту договору, підписаного з боку власника квартири, направити його рекомендованим листом з повідомленням про вручення на адресу підприємства, з яким планується укладення договору. Так само можна вручити дані документи під розписку посадовій особі підприємства, але при цьому потрібно не забути перевірити повноваження особи, розписуватися про отримання документів. На таку пропозицію з боку власника квартири зобов'язані відреагувати протягом місяця. Внаслідок чого, інша сторона може погодитися із запропонованими умовами, підписавши договір, або сама запропонує внести певні зміни. У будь-якому випадку, необхідно запам'ятати, що підписавши договір, власник квартири погоджується зі всіма його умовами, навіть з тими, які його не влаштовують. Варто звернути увагу на те, що договір набирає чинності з моменту його підписання, та внести зміни до нього можливо лише при письмовій згоді сторін на підставі додаткових угод.

Як вчинити в тому випадку, якщо договір вже укладено, а послуги не надаються або їх якість залишає бажати кращого? Залежно від функціонального призначення житлово-комунальні послуги поділяються на: 

  1. Комунальні послуги (централізоване холодне і гаряче водопостачання, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення);
  2. Послуги з утримання будинків і споруд, прибудинкових територій (прибирання внутрішньобудинкових приміщень та прибудинкової території, санітарно-технічне обслуговування, обслуговування внутрішньобудинкових мереж, утримання ліфтів, освітлення місць загального користування, поточний ремонт, вивезення побутових відходів та ін.)
  3. Послуги з управління будинком, спорудою або групою будинків (укладання договорів на виконання послуг, контроль виконання умов договору тощо);
  4. Послуги з ремонту приміщень, будинків, споруд (заміна та підсилення елементів конструкцій та мереж, їх реконструкція, відновлення можливості несучих елементів конструкцій тощо).

З типовим переліком послуг з утримання будинків, споруд та прибудинкових територій, які повинні надаватися виконавцями (житлово-експлуатаційними організаціями) можна ознайомитися у постанові Кабміну №529. Зокрема, до таких послуг належать: прибирання прибудинкової території, прибирання сходових майданчиків, вивезення побутових відходів, технічне обслуговування ліфтів, прибирання підвалів і дахів, поливання дворів, клумб і газонів прибирання і вивезення снігу, посипання частини прибудинкової території, призначеної для проходу та проїзду сумішами проти ожеледиці, освітлення місць загального користування, а також технічне обслуговування внутрішньобудинкових систем: гарячого та холодного водопостачання, водовідведення, теплопостачання і зливової каналізації.

Крім того, постановою Кабміну №630 від 21 липня 2005 року затверджені Правила надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення. Згідно з документом, послуги водопостачання надається споживачам безперебійно, за винятком часу перерв на: проведення в установленому порядку ремонтних і профілактичних робіт виконавцем за графіком, погодженим з виконавчими органами сільських, селищних та міських рад або місцевими державними адміністраціями; міжопалювальний період (для систем опалення); ліквідацію наслідків, пов'язаних з дією непереборної сили або аварією.

У разі планування перерви в наданні послуг ЖЕК або інша обслуговуюча організація будинок зобов'язані повідомити про це через засоби масової інформації, а також письмово не пізніше, ніж за 10 днів до настання перерви (за винятком перерви, що настала внаслідок аварії або дії непереборної сили). В повідомленні обов'язково зазначаються причина та час перерви в наданні відповідних послуг.

Читайте також: У бюджетних закладів немає грошей на оплату ЖКП

Також урядовою постановою встановлено вимоги щодо якісних та кількісних показників послуг опалення. Так, температура повітря в житлових приміщеннях повинна складати +18°C (у наріжних кімнатах +20°С). Якщо температура нижче вказаної норми - споживач може вимагати зниження плати на 5% за кожний градус відхилення від 18 до 12°С у житлових приміщеннях (з 20 до 14 - в кутових кімнатах). Якщо температура у приміщеннях нижче цих температурних норм, споживач має повне право взагалі не платити за послугу опалення.

Однак є одне «але» - щоб не платити за надані послуги, потрібно підтвердити, що послуги дійсно надавалися. У разі неякісного надання або ненадання послуг мешканці повинні повідомити про це підприємству, що надає ці послуги.

Представник ЖЕКу, якому не відомі причини неналежного надання або ненадання послуг, зобов'язаний визначити і зафіксувати точний час та дату встановлення факту ненадання послуг, надання їх не у повному обсязі або перевірки кількісних та (або) якісних показників надання послуг. У разі необхідності проведення такої перевірки до споживача повинен прийти представник ЖЕКу. За результатами перевірки у двох примірниках складається акт-претензія про неякісне надання або ненадання послуг, який підписується вами та представником ЖЕКу. Саме акт-претензія є підтвердженням, що послуга не надавалася або неякісно надавалася, а так само підставою для проведення перерахунку.

Навіть якщо ніхто не з'явиться в обумовлений строк, особа має повне право самостійно скласти і підписати акт-претензію, розглянутих дійсним, якщо його підписали не менш як два інших споживачів (наприклад, сусіди).

 
Коментарі (1)
Наталія1
26 Листопада 2014 p. 13:51
Да, в доме ОСББ установлен счетчик тепла и оплата за тепло всему дому начисляется по его показаниям, но треть жильцов льготники и им начисляются льготы и субсидии исходя из 9,2 за кв.м. Кто может посоветовать каким образом начислять оплату за тепло остальным жильцам? А НИКТО.... Второй месяц несколько ОСББ, соседи, обращаемся в разные организаци и ответ один - все должны платить 9,2 за кв.м. И до этого года мы платили за тепло в течение года. Да, счетчик тепла хорошо, но про него забыли, когда разрабатывали систему выплаты льгот и субсидий .