ГоловнаПублікаціїАналітика Еволюція реформ ЖКГ у часі

Еволюція реформ ЖКГ у часі

Реформи в ЖКГ повсюдно стали частиною економічних перетворень, але конкретні шляхи їх реалізації залежали від фінансових можливостей і загального ходу економічних реформ в даній країні.

У загальному комплексі проблем ринкових перетворень в країнах Центральної та Східної Європи житловий сектор спочатку опинився на периферії реформ. З одного боку, це пояснюється тим, що вся увага була зосереджена на пріоритетних завданнях лібералізації економіки, створення багатоукладних форм власності, ринку праці, капіталу та інших структур адекватних ринку. З іншого - у ряді держав певні зміни в житловому господарстві почали відбуватися ще до переходу до ринку. Перехід до ринкової економіки викликав у всіх країнах регіону необхідність суттєвого перегляду житлової політики.

Складнощі на шляху

Реформи в житлово-комунальному господарстві (ЖКГ) повсюдно стали частиною економічних перетворень, але конкретні шляхи їх реалізації залежали від фінансових можливостей і загального ходу економічних реформ в даній країні. Разом з тим є риси, властиві всім постсоціалістичним країнам: зрушення в структурі джерел фінансування житлового будівництва в користь приватного сектора; приватизація, реституція жител; зміни в механізмах утримання житлового фонду та оплати житлово-комунальних послуг (ЖКП), а також у механізмах соціального захисту населення з надання та утримання житла.

На шляху реформ ЖКГ найбільш болючим для населення виявилося повсюдне зростання тарифів на оплату житлово-комунальних послуг. На першому етапі у багатьох державах рівень тарифів все ще регулювався. Тим не менш, витрати на їх оплату росли дуже швидко, випереджаючи загальний індекс споживчих цін і, гірше того, - збільшення доходів населення. В останні роки ситуація дещо змінилася: зростання тарифів сповільнилося, а в динаміці реальних доходів намітилися позитивні тенденції. Однак дореформений рівень їх досягнуто далеко не скрізь і розрив між тарифами та платоспроможністю населення зберігається.

Читайте також: ЖКГ-2013: підсумки року

Становище на ринку комунальних послуг в країнах Європи, маючи певні загальні риси, в той же час помітно розрізняється. Наприклад, в Угорщині тарифи на енергію, газ та інші види палива підвищилися в 14 разів, у Польщі - у 19 разів. У Чехії тарифи на комунальні послуги зростали не такими високими темпами, як в інших країнах регіону. В країні досі існують великі дотації держави підприємствам комунальних послуг, завдяки чому вдається стримувати зростання тарифів.

Реформи у сфері ЖКП помітно ускладнили матеріальне становище громадян. У більшості країн темпи зростання тарифів на основні види комунальних послуг були галопуючими. І хоча в останні роки ситуація почала виправлятися, різкий спад рівня життя ще не подолано. У певної категорії громадян періодично виникають складнощі з оплатою житлово-комунальних послуг. Її частка в поточних витратах домогосподарств скрізь збільшилася. У підсумку в сімейних бюджетах ЖКП займають тепер друге місце після продовольства, змінивши таким чином всю структуру витрат на особисте споживання. У загальній сумі витрат на ЖКП переважна частина припадає на комунальні послуги, які складають в Болгарії 2/3, Угорщині і Чехії - 4/5 усіх витрат на ЖКП. До групи населення, у якій харчування і утримання житла - основні витратні статті сімейних бюджетів, належать пенсіонери, сім'ї з дітьми і сім'ї, де є безробітні. Щоб полегшити їхнє становище, в усіх країнах запроваджені програми, що передбачають допомогу на оплату ЖКП, виділяються так звані цільові дотації для нужденних. Вони надаються домогосподарствам, які мають право на пільги на основі конкретних попередніх критеріїв. Типовою формою таких дотацій є допомога на житло. Воно зазвичай виплачується щомісяця, а його сума залежить від доходу сім'ї, її складу, житлової площі та величини житлових витрат.

Громадяни – власники

Наприклад, у Польщі відповідний закон, прийнятий в 1994 році, надає муніципалітетам право розподіляти житлові посібники, право на які мають усі громадяни. Найчастіше в них потребують мешканці кооперативних квартир. Одна з форм допомоги в Польщі полягає в будівництві соціального житла. Для цього створено Національний житловий фонд, здійснює фінансування асоціацій, які будують та експлуатують житловий фонд, призначений для малозабезпечених громадян. Подібні асоціації не є комерційними (тобто отримують прибуток) організаціями. Аналогічні системи допомоги існують і в інших країнах Європи.

Читайте також: Провал реформи ЖКГ та шість Міністрів

Проте заходи з соціального захисту населення не можуть повністю компенсувати зниження якості життя людей. По-перше, далеко не завжди зростання тарифів супроводжується адекватним підвищенням якості комунальних послуг, а просто відображає інфляційні процеси. По-друге, у багатьох країнах індекс цін (тарифів) на ЖКП досі росте швидше реальних доходів населення. У таких ситуаціях держава не завжди має можливість надавати повноцінну допомогу. Особливо складне становище в країнах, де економічні реформи йдуть повільно і важко. Разом з тим не можна не відзначити позитивні зрушення в розвитку житлового сектора в регіоні, зокрема, підвищення якості споруджуваного житла: збільшення площі квартир і частки багатокімнатних осель. Але подужати їх купівлю поки можуть далеко не всі бажаючі; розрив у доходах населення скрізь дуже високий. На думку міжнародних експертів, вирішення даної задачі могли б допомогти цільові дотації, які виділяються для полегшення оплати житлово-комунальних послуг.

Від комунальної до приватної

Англійський досвід, де на реформу ЖКГ пішло 15 років. Англія довго йшла до створення суспільно прийнятних і комерційно привабливих умов у комунальному секторі. Наприклад, в 1997 році при лейбористах було введено заборону на відключення послуг водопостачання для побутових споживачів, але одночасно було прийнято балансує рішення про включення недоплачених споживачами сум в діючий тариф. Якість комунальних послуг у Великобританії - не ефемерне поняття, воно визначається безліччю вимірюваних параметрів. Зокрема, зафіксовано час дозвону до диспетчерської служби - 30 секунд - і час виконання заявки щодо усунення неполадок. Ще один важливий урок комунальних реформ в Англії - переведення та об'єднання сотні муніципальних водоканалів спочатку у власність десяти регіональних державних компаній і подальша їх приватизація. Перед приватизацією держава списала всі борги комунальних підприємств, взяла на себе витрати на приведення майна в працездатний стан, провело його паспортизацію і взяття на баланс.

До речі, на відміну від Англії, в більшості європейських країн комунальна інфраструктура не передана в приватну власність, а, залишаючись муніципальною, експлуатується приватними операторами на умовах договору концесії. 

 
Коментарі (0)