ЖКГ-2013: підсумки року

За традицією «Україна Комунальна», проводжаючи рік, пропонує читачам пригадати всі значущі події, які супроводжували галузь ЖКГ протягом 12 місяців.

Аналізуючи підсумки 2013 року, «У.К.» вирішила розповісти не про те, що саме відбувалося в галузі та в економіці, а про те, які зміни і новини цей рік подарував українцям - споживачам ЖКГ.

Наше редакційне рішення невипадкове, оскільки, незважаючи на заяви влади про реконструйовані кілометри мереж тепло - і водопостачання, відремонтовані котелені та модернізовані підприємства (хоча така робота теж проводилася), а також всупереч повідомленням про високі темпи здачі в експлуатацію нового житла, і про видозміни у вартості енергоносіїв, стан галузі ЖКГ залишається стабільним, тобто, незадовільним. На підтвердження цієї тези наведемо кілька фактів. Збитки галузі становлять більше 20 млрд грн, кредиторська заборгованість підприємств ЖКГ - понад 13 млрд грн, а дебіторська - 12 млрд грн. І це при тому, що населення сплачує 95-98% нарахованих сум за спожиті послуги. Справедливості заради, варто відзначити, що така складна фінансово-економічна ситуація в галузі - результат не тільки 2013 року, що минає, але й попередніх періодів. Тим не менш, значних змін на краще в галузі за останні 12 місяців не відбулося.

Отже, що ж приніс 2013 рік споживачам ЖКГ:

1. Тарифам на послуги ЖКГ «підрізали крила»

Мабуть саме важливе і хвилююче кожного українця питання про те, чи відбудеться підвищення вартості комунальних послуг, у поточному році, нарешті, отримало відповідь - «ні». Влада весь рік стримувала динаміку зростання вартості тепло - і водопостачання для населення, незважаючи на багатомільярдні борги галузі за газ і електроенергію, відсутність у держскарбниці коштів на компенсацію різниці в тарифах і субсидій з погашення вартості газу, всупереч важкого стану галузі, вимогам Міжнародного валютного фонду та інших європейських організацій.

Читайте також: Перспективи-2014: споживачі vs ЖКГ

Втім, це не означає, що тарифи на тепло і воду, а головне їх собівартість не наводилася до економічно обґрунтованого рівня. Однак, досі рівень окупності послуг з централізованого тепло - і водопостачання в середньому не перевищує 55-70%. Штучне утримання тарифного зростання зрозуміло: будь-яке значне (або не дуже) підвищення викликає хвилю соціального невдоволення. Показовою була ситуація зі збільшенням вартості послуг водопостачання та водовідведення у серпні цього року в семи регіонах України. Тоді місцева влада підвищила тарифи на 70-90%. Однак, після ініційованих профільним Міністерством перевірок, вартість цих послуг знизилася до колишнього рівня.

Не будемо давати оцінку діям місцевої та центральної влади, але варто звернути увагу на те, що невдоволення - перша реакція побутових споживачів, якщо мова заходить про підвищення тарифів. Реакція, загалом, очевидна та зрозуміла. Адже розраховувати на видачу державою субсидій на сплату комунальних послуг можуть далеко не всі громадяни, а процедура виплат досить забюрократизована. Враховуючи, що прийдешній 2014 рік - рік передвиборчий, а також, беручи до уваги домовленості України і Росії про зниження вартості імпортного газу з 411 дол. до 268,5 дол. за тисячу кубометрів, можна припустити, що зростання тарифів на послуги ЖКГ і надалі буде стримуватися владою. Питання в тому, як довго державі та місцевій владі вдасться «заморожувати» тарифний зростання? Очевидно, що від цього страждають підприємства галузі і не поліпшується якість їх послуг.

2. Ех, дороги!

Після аномальних снігопадів у березні 2013 року, коли на всю територію України за кілька днів обрушилася річна норма опадів, стало зрозуміло, що муніципальна влада не тільки не готова до боротьби з наслідками стихії, але й абсолютно очевидно, що дорожнє полотно «розтануло» разом зі снігом. При цьому, «Укравтодор» неодноразово заявляв, що в країні на 95% ліквідовані ями на дорогах, прокладено сотні кілометрів нового асфальтового покриття, а також, що в Україні будуть будуватися сучасні платні магістральні автомобільні траси. Останнього поки так і не відбулося, як не сталося і першого. Кожен, хто хоч раз їздив автошляхами країни може спростувати заяви української влади про те, що дороги були відновлені і наразі придатні до експлуатації. Не поліпшиться якість дорожнього покриття і після цієї зими.

3. Не дуже доступне житло

Плани Державного фонду сприяння молодіжному житловому будівництву значно відрізняються від реальності. В 2013 році, за даними відомства, у результаті реалізації державних іпотечних програм вдалося забезпечити житлом більше 3,3 тисяч українських сімей. Хоч цей показник на 500 сімей перевищує підсумки 2012 року, він все ж далекий від обіцянок влади. Зокрема, у січні поточного року повідомлялося, що до 2014 року внаслідок реалізації державних програм житло отримають 15 тисяч сімей.

Читайте також: Підсумки року: ЖКГ залишили без грошей

Разом із тим, певним успіхом можна вважати те, що все ж розпочаті у 2012 році програми пільгового іпотечного кредитування для молодих сімей та одиноких громадян не зупинені. Втім, темпи їх виконання залишають бажати кращого. Так, у минулому році держпідтримку на будівництво і придбання житла (Програма 30/70) отримали 888 сімей на суму 99 млн грн, здешевлення вартості іпотечних кредитів (позичальник платить лише 3% при банківській ставці 16%) на 64% перевищує показники 2012 року, повідомляє Держфонд. Чи вистачить у держави коштів фінансувати ці програми у 2014 році? Поки що це - питання без відповіді.

4. У законі

Законодавчі зміни в країні не можна оцінити однозначно. З одного боку, прийняття законів, дія яких послабила роль БТІ, скасувала обов'язкове проведення вторинної і наступних техінвентаризацій житла, варто відносити до позитивних змін. Водночас, це призвело до повної плутанини державних реєстраторів з Реєстрами. Неоднозначно оцінює суспільство і узаконене відкриття доступу до Реєстру майнових прав - це спростить роботу житлових кондомініумів, але, у той же час, викликає протест у мешканців багатоквартирних будинків. Однозначно можна стверджувати лише одне: в країні досі не прийнятий новий закон, який би врегулював діяльність об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ), а діяльність щодо формування стратегії подальшого розвитку і реформування ЖКГ і зовсім не проводилася.

Такими редакція «У.К.» бачить основні і найбільш значущі результати року, що минає, які, як ми вважаємо, важливі для споживачів послуг ЖКГ, тобто, для наших читачів. Залишається лише загадати бажання і попросити Діда Мороза, щоб, перераховуючи підсумки 2014 року, редакція «У.К.» змогла більшою мірою порадувати своїх читачів, ніж засмутити.

 
Коментарі (0)