ГоловнаПублікаціїАналітика Провал реформи ЖКГ та шість Міністрів

Провал реформи ЖКГ та шість Міністрів

П'ять колишніх Міністрів та один діючий несуть відповідальність за реалізацію реформи ЖКГ. Про те, як їм це вдалося розбиралася і згадувала «У.К.». Частина 2

З хворої голови - на здорову!

Вчорашній ранок для кореспондентів «У.К.» розпочався з відвідин круглого столу «Що перешкоджає політиці енергозбереження в комунальному господарстві?», організований громадськими організаціями. На заході зібралася «уся палітра» галузі ЖКГ: і чиновники Мінрегіону, і представники нацрегулятора - Нацкомпослуг, народні депутати, експерти, громадськість, і навіть екологи. Обговорення проблем, пов'язаних з енергоємністю галузі і, фактично, відсутністю політики енергозбереження, перейшла в обговорення причин провалу реалізації Загальнодержавної програми реформування і розвитку ЖКГ на 2009-2014 роки («У.К.» - див. Частина 1 від 18 грудня). Запам'ятався діалог екс-Міністра з питань ЖКГ Олексія Кучеренка та директора департаменту стратегії реформування ЖКГ Міністерства регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ Наталії Олійник:

- Уряд, і Мінрегіон, у тому числі, несе відповідальність за невиконання реформи ЖКГ, - почав свою промову пан Кучеренко.

- Ми всі за це відповідальні! - доповнила пані Олійник, апелюючи до часу, коли Олексій Кучеренко очолював відомство.

Відповідатимуть всі

У першій частині цієї статті я обіцяла назвати тих, хто несе відповідальність за невиконання закону України №1869-15, яким затверджена Програма. Виконую обіцяне: пункт 3 частини II Програми свідчить, що за якість її виконання несуть «спільну відповідальність держава і органи місцевого самоврядування». Ця норма передбачає консолідовану відповідальність за відсутність галузевих реформ і парламентаріїв, які не потрудилися змінити у відповідності з положеннями Програми законодавство, і місцевої влади, яка провалила регіональні реформи, і Кабінету Міністрів, який не виконує свою координаційну функцію, а також забуває про галузь ЖКГ при формуванні держбюджету, і Мінрегіону (не тільки кожного з шести Міністрів, які керували відомством, але і їх команд).

Читайте також: «Чудова сімка»: одна реформа ЖКГ та шість Міністрів

Прийдешній 2014 рік - останній рік проведення реформи ЖКГ. Враховуючи, що Кабмін вже п'ятий рік поспіль не виконує п. 4 ч. VIII закону, який зобов'язує уряд щороку, не пізніше 1 травня звітувати про виконання Програми в парламенті, давайте спробуємо самостійно проаналізувати, яких результатів реформи планувалося досягти, і що ж Україна отримала в результаті.

Недосяжна висота

Реалізація Програми реформування ЖКГ розрахована на 6 років з обсягом її держбюджетного фінансування 23,4 млрд грн (про те, як в цьому році фінансували Програму читайте у Частині 1). При цьому передбачалося, що по мірі її реалізації, галузь буде залучати 50-60 млрд грн інвестицій. Механізми, що забезпечують приплив додаткових коштів в ЖКГ та житлове будівництво, представляють широкий спектр. Починаючи від публічно-приватного партнерства, завершуючи створенням дієвих схем іпотечного кредитування.

Окрім того, галузь розраховувала на кредити і гранти з боку міжнародних фінансових інститутов. Бюджетне фінансування планувалося надавати у вигляді держпідтримки і дотацій на капітальний ремонт житлового фонду і санацію мереж. При чому, 70% фінансового навантаження в перші роки реалізації реформи повинні були лягти на держбюджет, а 30% - на місцеві бюджети. До кінця виконання Програми, в основі якої закладена і реформа місцевого самоврядування, розклад фінансових сил повинен був змінитися на протилежну сторону.

Документ передбачає кардинальні зміни в таких секторах галузі, як тепло- та водопостачання, благоустрій населених пунктів, міський електротранспорт. Зокрема, до початку 2015 року виконання програмних пунктів повинно забезпечити українців якісною питною водою, новими стандартами житлової політики, а також законодавчою базою, в якій прописані реальні механізми передачі житлового фонду житловим об'єднанням. Більш того, Програма передбачає скорочення енергоємності галузі за рахунок проведення термосанації багатоквартирних будинків, переоснащення теплогенеруючих потужностей і систем тепло- та водозабезпечення, оновлення рухомого складу міського електротранспорту, створення конкуренції на ринку будматеріалів та забезпечення доступності сфери житлового будівництва.

Які результати мала продемонструвати галузь ЖКГ до 2014 року, і як йде реальний стан речей? Зупинимося на ключових секторах.

Теплова енергетика та водопостачання

Як повинно бути: Програмою передбачено, що у 2013 році водо- і теплопостачальні підприємства в результаті реформи повинні вийти на 100-відсотковий рівень окупності витрат на виробництво і надання послуг споживачеві. При цьому, вони повинні продавати свої послуги за економічно обґрунтованими цінами (тарифами) і вийти на беззбиткову діяльність з рентабельністю в 5-7%. В галузі повинен бути забезпечений повний технологічний і комерційний облік споживаних ресурсів і енергії, а платіжна дисципліна споживачів повинна була стати ідеальною - 100% оплата нарахованих сум.

Читайте також: «З настанням 2014 року ми взагалі ховаємо таке поняття, як «реформування ЖКГ», - Олексій Кучеренко

Як насправді: За даними Мінрегіону, а також національних галузевих регуляторів, збитки підприємств галузі перевищили 4 млрд грн, кредиторська заборгованість з урахуванням попередніх періодів - близько 14 млрд грн, і близько 13 млрд грн - дебіторська. Зношеність магістральних мереж перевищує 50%, втрати в мережах не відповідають нормативним 13%. Натомість, близько 20-30% тепла і води втрачається при транспортуванні та постачанні. Якщо з технологічним урахуванням справи йдуть непогано (майже 98%), то з комерційним - план з оснащення житлового фонду приладами обліку виконаний лише на 35%. Окупність витрат підприємств галузі варіюється в діапазоні 60-75%, зрозуміло, що про економічну обґрунтованість тарифів по всій Україні говорити не доводиться.

Житловий фонд

Як повинно бути: Реформа повинна була привести до того, що до кінця 2013 року кількість об'єднань співвласників багатоквартирних будинків (ОСББ) складе 32,95 тис. та їм в управління буде передано майже 51% загальної площі багатоквартирного житлового фонду. Частка аварійних будинків повинна була становити лише 0,4%.

Як насправді: За даними Мінрегіону, зараз в Україні близько 16 тис. ОСББ, рівень виконання регіональних програм по створенню об'єднань - 36%. За 2013 рік (станом на липень) створено всього 486 ОСББ по всій Україні. В країні всього близько 240 тис. багатоквартирних будинків, з яких багатоповерхівок - близько 80 тис. Близько 60% з них потребують капітального ремонту та термосанації.

Ну, і трохи про відсутність законодавчої бази. Досі в Україні не прийняті нові закони, які дозволять врегулювати діяльність ОСББ, ввести повсюдний облік споживаних енергії і ресурсів, відсутні закони, що зобов'язують проводити обов'язковий енергоаудит та паспортизацію рівня енергоефективності житлового фонду. Законодавча база, що регулює механізми концесії та оренди підприємств ЖКГ, існує, але не працює, оскільки у відповідному законі не прописані механізми захисту ризиків інвесторів. А повернення вкладених інвестицій неможливо через збитковість тарифів на комунальні послуги. Як наслідок, в країні досі працює механізм перехресного субсидування, який планувалося «поховати» завдяки реформі.

Кому в цій країні потрібно ЖКГ?

Коли журналіст працює багато років в одній галузі, формується певний кут зору. З цього «кута» ти дивишся і оцінюєш роботу всіх учасників процесу. Можна сказати, що це «погляд з висоти пташиного польоту», не позбавлений, зрозуміло, частки суб'єктивізму. В Україні читачами вітається «журналістика факту». Іншими словами, аналітика та роздуми «від автора» - не в честі. Але я візьму на себе сміливість назвати 2 головні причини провалу реформи ЖКГ.

1. Криза менеджерських підходів

Хотілося б нагадати читачам, що першу частину статті я почала з тези про те, що реформа - одна, а Міністрів у галузі змінилося шість. Не буду ще раз згадувати про консолідовану відповідальність всіх і вся, але жоден Міністр не зможе провести реформу, якщо його змінять через рік-два.

Хтось з Міністрів, які очолювали профільне відомство, був суто технічними креатурами, хтось прийшов у галузь надовго і сповнений планів. До останньої категорії керівників я б віднесла трьох: Олексія Кучеренка (2007-2010 р.р.), Анатолія Близнюка (2011-2012 р.р.), Геннадія Темника (грудень 2012 - по теперішній час).

МінЖКГ під керівництвом Олексія Кучеренка, на мій погляд, вдалося добитися кількох значущих віх в історії галузі: по-перше, це розробка і прийняття в парламенті Програми реформи, по-друге, формування основ для створення галузевого регулятора (нині діє - Нацкомпослуг), по-третє, створення Держінспекції по ЖКГ, захищає права споживачів і контролює роботу комунальних ЖЕКів (скасована нині), по-четверте, формування ефективного власника, т.зв. «перша хвиля ОСББізації» (результати не найвдаліші, але цей крок популяризував житлові кондомініуми).

Читайте також: Про що сумує ЖКГ

Мінрегіону Анатолія Близнюка вдалося сформувати і запустити в роботу механізми пільгового іпотечного кредитування населення, а також кредитування ОСББ, виплати пільг і субсидій, надання держпідтримки на капітальний ремонт (практично, нічого не виконується зараз, крім іпотеки), домогтися адекватного бюджетного фінансування галузі, почати модернізацію теплоенергетики, а також покласти початок масштабній роботі з уніфікації законодавства в галузі (передбачалося створити єдиний кодекс законів ЖКГ, який усуне прогалини в законодавстві і дублювання норм. Наразі ця робота зупинена).

Мінрегіон Геннадія Темника зупинив реалізацію багатьох програм і починань з перерахованих вище, говорячи про модернізацію котелень, переважно, використовуються досягнення 2012 року. Міністру так і не вдалося домогтися виділення бюджетних коштів для галузі (див. статистику Мінрегіону). Відсутність наступності та роботи над помилками попередників - не сприяє реформі галузі.

2. Відсутність політичної волі

Реформи складно проводити в галузі, яка безпосередньо залежить від дорогих енергоносіїв, зокрема, природного газу. Щоб знижувати газову залежність підприємств ЖКГ потрібна політична воля і керівників профільних Міністерств, і Кабміну, і Ради для подолання потужного «газового лобі». Цієї волі немає. Як немає політичної волі вирішувати інші проблеми галузі ЖКГ, немає бажання у влади формувати сучасну житлову політику, і немає необхідності цим займатися. В результаті, українське ЖКГ - галузь, яка не потрібна державі (як апарату влади), а потрібна тільки нам, споживачам. Питання тільки в тому, кому потрібні ми, українці? 

 
Коментарі (6)
Санечка В.3
19 Грудня 2013 p. 17:05
Минрегион конечно не свет в конце туннеля, но я бы не был столь категоричен в высказывании, что резко настанет порядок если его ликвидировать(
Михаил3
19 Грудня 2013 p. 17:07
Минрегион ликвидировать низзя. Иначе его бывшие работники расползутся по другим министерствам, а это уже действительно опасно.
Санечка В.3
19 Грудня 2013 p. 17:10
)))) сразу вырисовывалась картина: на кухне включили свет и тараканы разбегаются)))))
Мария Цатурян2
19 Грудня 2013 p. 17:10
ХАХАХА)))))))) Михаил! я сейчас должна прочитать лекцию о корректности комментариев, но не могу)))) а на самом то деле, из Минрегиона уже поуходили настоящие спецы и профессионалы, т.ч. можно считать, что Минрегион уже уничтожен(
Санечка В.2
19 Грудня 2013 p. 17:38
гы. Михаила Москалика порвало))))
Андрій Осадчий2
20 Грудня 2013 p. 08:37
так то оно так, только я бы лично не приписывал Близнюку позитив в реализации ипотечного кредитования ОСББ и доступного жилья. Программы эти были придуманы политтехнологами предвыборного штаба ПР перед выборами -2012. И сразу же в 2013 все затихло - денег-то не было. где рвущий глотку на всех каналах Близнюк, который обещал 30 тысяч семей обеспечить жильем??? где финансирование из бюджета? уставной капитал гос ипотечного учреждения уменьшили на 2,5 млрд. грн. Все это было пиар-проектом,а Близнюк просто четко исполнил роль добродетеля от власти