ГоловнаПублікаціїАналітика Надання субсидій: революція чи піар?

Надання субсидій: революція чи піар?

Заяви про швидке і радикальне спрощення правил призначення субсидій звучать вже третій місяць. Але навіть якщо станеться диво, зовсім не факт, що субсидії матимуть всі стражденні і не виникнуть нові проблеми при їх призначенні.

Про майбутню зміну порядку призначення та надання субсидій останнім часом не чули, напевно, лише глухі і ті, хто не має доступу до ЗМІ. Міністр соціальної політики Павло Розенко з початку року живописав в деталях прекрасне майбутнє одержувачів субсидій вже з десяток разів: ще в січні на засіданні Верховної Ради він заявив, що говорити про підвищення тарифів для населення без реформування та значного спрощення системи отримання субсидій і пільг - неможливо.

На жаль, неможливе сталося. Тарифи підвищені раніше оновлення системи соціального захисту населення. Правда, за словами Павла Розенка, часу для реалізації формули «вранці тарифи - ввечері субсидія» достатньо, так як платіжки, розраховані за новими тарифами, українці отримають лише в травні.

Але як плановані нововведення приживуться на практиці - нікому не відомо. П'ять років тому Україна пережила подібну кампанію: у зв'язку з підвищенням цін на газ уряд переглянув правила призначення субсидій. Нововведення були презентовані як прорив у соціальному захисті, але не всі красиві слова вдалося втілити на практиці. Зараз схожа ситуація. Багато гарних слів і гіпербол, але немає гарантій, що все вдасться реалізувати так, як хотілося б. Тому чим раніше у чинний порядок будуть внесені коригування, тим більше часу залишиться на «усушку-утруску» нововведень.

Рішення є, порядку немає

Примітно, що проекти поправок (а зміни потрібно внести у постанову Кабміну і цілий ряд відомчих наказів), поки існують лише у віртуальному просторі. Мінсоцполітики неодноразово заявляло про їх розробку, узгодження з іншими відомствами, але самі проекти у відкритому доступі не розмістило.

28 лютого питання про зміну системи призначення субсидій Кабмін розглянув і, начебто, навіть схвалив нововведення. «Ми змінили ідеологію в цілому», - підкреслив глава уряду Арсеній Яценюк.

Читайте також: Як отримати субсидію на комунальні послуги за спрощеною процедурою

Однак станом на 10 березня на веб-порталі Кабміну розміщена лише презентація нововведень, підготовлена Мінсоцполітики. Поправок, що стосуються призначення субсидій, переліку документів, прийнятих Кабміном, немає.

Простіше кажучи, триває гра в зіпсований телефон. Безсумнівно, постанова з поправками «побачить світ» - можливо, через тиждень-інший. Але все-таки регламентація державної допомоги на оплату житлово-комунальних послуг - тема важлива і резонансна. Що завадило Мінсоцполітики розмістити проект на сайті і чому доводиться задовольнятися його «вільним переказом»?

Простіше нікуди

Ключове нововведення, на якому розробники особливо акцентують увагу, - скасування вимоги щодо надання довідок про доходи кожного члена сім'ї, зареєстрованого в квартирі. Очікується, що можна буде обійтися заповненням двох спрощених документів - декларації про доходи-витрати і заяви про надання субсидій. Точніше, достатньо буде заповнити один аркуш, так як на ньому поміщаються обидва документа. Більш того, забезпечення українців бланками документів покладено на плечі постачальників тепла, гарячої води та електрики, яким доручать докладати бланки до платіжок за квітень і жовтень. «Бланк поштою в конверті буде отримувати абсолютно кожен споживач комунальних послуг, - пояснив Павло Розенко. Після заповнення заяви та декларації подати їх в управління соцзахисту можна буде безконтактним способом - рекомендованим листом поштою (щоправда, ця норма діє і сьогодні, але не затребувана).

Але і це ще не все. Субсидії будуть призначатися на 12 місяців і автоматично продовжуватися на новий термін, а дохід при їх призначенні теж буде враховуватися за 12 місяців, а не за півроку, як зараз.

Як не помилитися?

Здавалося б, суцільно приємні нововведення, тим більше що вони спрямовані на спрощення процедури призначення субсидій.

Однак є нюанси. Доходи, одержані за останній рік, все одно потрібно буде вказувати в декларації. По пам'яті це зробити неможливо. Тому претенденти субсидій змушені будуть звертатися до роботодавців - за тими ж довідками про доходи.

Проблема в тому, що за неповне декларування громадянами доходів-витрат Мінсоцполітики пропонує карати: стягувати нараховані субсидії у подвійному розмірі. Зараз за це порушення лише відмовляють у призначенні субсидії і вимагають повернення нарахованих сум.

Між тим, доходи, одержані за місцем роботи, потрібно враховувати не тільки зарплату, але й преміальні, понаднормові, відпустки і т. п. Причому для премій та щорічних винагород встановлено особливе правило - за рік ураховується не більше однієї винагороди за вислугу років. Чи зможе звичайний громадянин, який не має уявлення про Методику обчислення сукупного доходу сім'ї для всіх видів соціальної допомоги, не помилитися? Тим більше, що методика вимагає врахування різних доходів (всього більше двох десятків категорій) і по-різному розрахованих. Наприклад, зарплату потрібно враховувати нараховану, аліменти, отримані, а доходи від земельних ділянок та особистих селянських господарств - за спеціальними формулами.

Одним словом, самостійне декларування доходів для отримувачів субсидій може виявитися непосильною ношею. З цієї ж причини відправлення документів поштою теж суперечлива ідея.

Це в Україні вже «проходили». У 2010 році, після спрощення порядку надання субсидій, громадян закликали надсилати документи на субсидії поштою. Деякі заклики почули, але в кінцевому підсумку від цього постраждали, так як з'ясувалося, що в надісланих документах багато помилок. На тому поштова епопея і закінчилася.

Не все ясно і з анонсованим відправленням бланків документів постачальниками комунальних послуг. Хто саме буде відправляти бланки? Або все відразу, та так, що кожен власник квартири отримає пачку бланків? Це, до речі, теж «привіт» з 2010 року. Тоді уряд доручив Пенсійному фонду оповістити пенсіонерів про нові можливості - розіслати бланки і зразки документів з конвертами для зворотного відправлення заповнених заяв. У Маріуполі, наприклад, Пенсійний фонд розіслав понад 70 тис. листів. Але акція пройшла, про неї звітували і забули.

Таким чином, навіть у першому наближенні комплекс заходів щодо спрощення призначення субсидій видається сирим, попередніми і розрахованим «на публіку». Не виключено, що вимога про надання довідок про доходи залишиться. У всякому разі, у презентації Мінсоцполітики бланк декларації містить пряму згадку про довідки. Згідно з документом, графа із зазначенням розміру доходу повинна заповнюватися лише при поданні довідок про доходи. З іншого боку, пенсіонери і сьогодні звільнені від надання довідок, для них встановлена спеціальна форма відомостей ОК-5. В майбутньому Мінсоцполітики має намір отримувати безпосередньо відомості про доходи як пенсіонерів, так і найманих працівників - від Державної фіскальної служби і Пенсійного фонду. Тому, в принципі, можна відмовитися і від надання громадянами інформації про зарплати. Але в будь-якому випадку - коригування та удосконалення системи декларування доходів необхідні. Потребує корегування та Методика обчислення сукупного доходу сім'ї, яка діє вже 14 років. При призначенні субсидій повинна враховуватися отримана, а не нарахована зарплата, яку підприємство може і не виплатити. Крім того враховувати у складі доходів податки, сплачені працівником з зарплати, м'яко кажучи, не коректно. З останнім, до речі, згоден і Павло Розенко. Але ось чи будуть внесені всі необхідні коригування - невідомо.

Відсутність доходу - не порок

Ще одне принципове заплановане нововведення в призначенні субсидій - скасування чотирьох з шести діючих обмежень. Це можна лише вітати. Сьогодні не можуть отримати субсидію сім'ї, у складі яких є безробітні працездатні громадяни, не зареєстровані у службі зайнятості. Вимога хоч і ясна (введено воно для контролю за доходами громадян), але неоднозначна. Настільки ж неоднозначні норми, що забороняють надавати субсидії сім'ям, які володіють кількома автомобілями (або навіть мопедами) або кількома квартирами (навіть старими і на краю села). Очікується, що ці сім'ї отримають право на субсидії, а обмеження на купівлю дорогих речей (послуг) протягом року буде істотно пом'якшено - з 10 до 50 розмірів мінімальних зарплат.

Читайте також: «Спрощене» субсидіювання - ще не панацея від підвищення тарифів

Втім, як і спрощення процедури, лібералізація умов надання субсидій навряд чи завершиться в один прийом. Так, Мінсоцполітики запропонувало надавати субсидії і орендодавцям і орендарям квартир. Поки незрозуміло, кому буде надана субсидія, якщо власник та орендар подадуть заяви одночасно. Не все ясно і з власниками кількох об'єктів нерухомості. На який з них буде надаватися субсидія, хто буде наділений правом вибору? Як бути з квартирами, якими володіють заможні громадяни, але зареєстровані в них громадяни з невисоким доходом?

Переселенцям в радість?

Не можна не згадати і про те, що запропоновані поправки не ліквідують всі існуючі прогалини. Так, за прогнозами Мінсоцполітики, надання орендарям субсидій забезпечить захист вимушених переселенців (відомство нарахувало таких вже більше мільйона), багато з яких орендують квартири. Однак не секрет, що велика частина квартир здається в оренду без офіційного оформлення. Крім того, чинне законодавство не вказує, що робити з квартирами, які залишилися в «окупації», адже комунальні борги по них зростають. Ці проблеми виходять за рамки регламентації субсидій, але вирішувати їх теж потрібно.
Між тим, за даними Держстату, в січні середній розмір нарахувань за ЖКП в Україні склав 695,2 грн, а 63% працівників отримували зарплату у розмірі до 3,5 тис. грн. При такому доході майже всі сім'ї з 4 осіб, включаючи двох дітей, які можуть претендувати на субсидії навіть сьогодні (при доході до 7 тис. грн на 4 чоловік обов'язковий платіж - близько 777 грн), а після квітневого підвищення тарифів - всі вони гарантовано поповнять армію потенційних одержувачів. Якщо до цього додати, що більша частина пенсіонерів теж потрапляє в категорію потенційних одержувачів, рекорд 2000 року, - до 5 млн сімей-одержувачів, - Україна може подолати вже в найближчі місяці. Власне, крига вже скресла. У січні за субсидіями звернулося наполовину більше людей, ніж рік тому. При цьому приріст призначених субсидій у порівнянні з січнем 2014 року досяг 196,7%. Питання лише в тому, хто заплатить «за банкет»?

Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна»

 
Коментарі (3)
Sergiy1
10 Березня 2015 p. 09:07
Взагалі- то можливо і правильно, до звичайних працюючих.А от для пенсіонерів ,особливо працюючих. Нащо забирати в бюджет 31,5 відсоток, щоб потім надати субсидію. Що дурень робить- воду міряє.?! Я вже не кажу про Конституцію та правило ,що закон зворотньої сили не має. Отже має діяти правило - спочатку сплати, потім покажи дохід та розхід і отримай в банку різницю переплати. То скільни не заробляєш все одно заплатиш. Не говорю про іншу хитрість. Все рахують з нарахованого, а платити необхідно з чисто отриманих грошей.Як в анекдоті про єврейський баланс.
Коля Пухов
10 Березня 2015 p. 21:40
Дійсно, між нарахованю сумою зарплати і тою, що отримує працівник на руки, дуже велика різниця. Але при призначенні субсидії береться до уваги саме нарахована, я би сказав "віртуальна" сума . Це очевидне шахраювання завжди викликає бурю невдоволення та негативних емоцій ( як це можна враховувати ті гроші, яких реально працівник не отримував?).
Коля Пухов
15 Березня 2015 p. 21:45
У 2010-2013 роках держава потурбувалася, щоб тисячі найбільш соціально незахищених працівників залишились без роботи у зв"язку з так званими "ліквідаціями" державних установ. А тепер держава піклується, щоб ці залишені нею без засобів існування та досі не працевлаштовані, не мали права на субсидію чи компенсацію. ----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Людина звільнена з роботи з державної установи за п.1 ст.40 КЗпП за розпорядженням державних органів про "ліквідацію" цієї установи і не працевлаштована, тобто не має ніякого доходу саме з ініціативи держави. "Ліквідована " держустанова лише змінила код ЄДРПОУ, робоче місце звільненого працівника не скорочувалось. Рік перебування на обліку у центрі зайнятості не дав позитивного результату. Тепер, у 2015 році, у наданні житлової субсидії цій людині відмовляють, тому що вона не працює. На усі доводи і докази, що вона не працює за розпорядженням державних органів ( тобто, фактично держава вирішила, щоб ця людина не працювала), можна почути роз"яснення посадовців, що це не має ніякого значення. Отже, не працює -- значить субсидії немає. Тоді ця людина звертається по так звану компенсацію, але ті самі посадовці рахують, що вона має дохід на рівні прожиткового мінімуму, тобто 1218 грн. на місяць, тобто, компенсації також немає. Виходить, що держава фактично забрала у цієї людини засоби існування, але штучно приписує їх наявність. ------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Чи можна побудувати міцну будівлю на гнилому фундаменті? Чи може бути довіра там, де багато разів обманювали і продовжують обманювати?