ГоловнаПублікаціїАналітика Попередня оплата за електроенергію «вб’є» ЖКГ

Попередня оплата за електроенергію «вб’є» ЖКГ

НКРЕКП запропонувала ввести в дію систему попередньої оплати за спожиту електроенергію усіма категоріями споживачів. У відомстві гадають, це буде вигідно для всіх. Однак, підприємства ЖКГ стверджують зворотнє.

На початку грудня Верховна Рада затвердила новий склад Кабінету Міністрів на чолі зі старим–новим Прем’єр-міністром Арсенієм Яценюком. Замість Юрія Продана, який запам’ятався укладенням скандального контракту на закупівлю вугілля в ПАР,  новим Міністром енергетики та вугільної промисловості України став Володимир Демчишин, який із серпня цього року очолював Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП).

Ситуація, з якої починає свою діяльність на посаді Міністра енергетики та вугільної промисловості Володимир Демчишин, надзвичайно складна, оскільки виявилося, що наразі запаси газу та вугілля в два рази менші, ніж зазвичай має Україна в опалювальний сезон. «Підготовка до опалювального сезону була вкрай незадовільною. Запасів вугілля на складах повинно бути більше 3 мільйонів тонн, а є 1,4 мільйона тонн. Запасів газу — 14 мільярдів кубометрів, замість 24 мільярдів», — сказав пан Демчишин. Тож, опалювальний сезон в Україні як ніколи опинився під реальною загрозою зриву.
 
Передчуваючи майбутні негаразди в енергетиці, ще 14 листопада Президент Петро Порошенко Указом №876 ввів в дію рішення Ради Національної безпеки та оборони  «Про стан забезпечення енергетичної безпеки держави та невідкладні заходи щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року від 4 листопада 2014 року». Зокрема, у документі зазначається, що розглянувши стан реалізації державної політики у сфері енергетичної безпеки, РНБО вирішила доручити Кабінету Міністрів, серед іншого, невідкладно опрацювати питання щодо поліпшення стану розрахунків за енергоносії усіма категоріями споживачів, у тому числі шляхом введення з 1 грудня 2014 року системи попередньої оплати за споживання енергоносіїв.
 
На виконання цього указу Президента Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальних послуг, розроблений та оприлюднений на офіційному сайті регулятора проект постанови «Про внесення змін до Правил користування електричною енергією», яким передбачено внесення відповідних змін до Правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ  України від 31.07.96 №28, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 02.08.96 за № 417/1442 (далі – ПКЕЕ).
 
 
Проектом передбачається виключення з п.п. 6.6. діючих ПКЕЕ абзац третій, згідно з яким, на сьогодні підприємства житлово-комунального господарства здійснюють повну оплату вартості обсягу спожитої електричної  енергії  один раз за  фактичними  показами засобів обліку електричної енергії на початку періоду, наступного за розрахунковим,  і лише за наявності фінансової можливості та за погодженням з постачальником електричної енергії, зазначені підприємства, установи та організації можуть здійснювати попередню оплату вартості заявленого обсягу споживання електричної енергії.
 
Натомість пропонується викласти цей пункт в новій редакції, згідно якої оплата електричної енергії, яка відпускається споживачу, здійснюється абонентом у формі попередньої оплати у розмірі вартості заявленого обсягу споживання електричної енергії на відповідний розрахунковий або плановий період.
 
Таким чином, запропонованим проектом постанови НКРЕКП передбачається введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію усіма категоріями споживачів – суб’єктів господарювання без виключення. Крім цього, у проекті постанови пропонується зобов’язати постачальника електричної енергії припинити повністю або частково постачання споживачу електричної енергії, у разі несплати ним рахунків, відповідно до умов договорів, наявність яких передбачена цими Правилами, попередивши споживача не пізніше  ніж  за три робочих дні. При цьому для споживача, який у встановленому законодавством порядку визнаний банкрутом, припинення постачання електричної енергії здійснюється без попередження, у разі наявності від'ємного сальдо на особовому рахунку.   
 
Згідно аналізу регуляторного впливу проекту постанови НКРЕКП «Про внесення змін до Правил користування електричною енергією», який також викладено на сайті НКРЕКП, очікуваним результатом прийняття проекту є забезпечення енергетичної безпеки держави та здійснення невідкладних заходів щодо сталого проведення опалювального сезону 2014/15 року, в частині поліпшення стану розрахунків за спожиту електричну енергію. При цьому наголошується на тому, що у результаті прийняття регуляторного акту, негативні наслідки не очікуються. НКРЕКП вбачає, що від прийняття проекту цієї постанови всі лише виграють, наприклад, вигода суб’єктів господарювання будеть в тому, що відбудеться поліпшення стану розрахунків за спожиту електричну енергію, держава отримає вигоду у вигляді стабільного функціонування ПЕК, зменшення обсягів тіньової економіки та зменшення соціальної напруги в суспільстві. Громадяни при цьому стануть щасливими від того, що їх очікує безперебійне постачання електричної енергії та дотримання законних інтересів, прав та свобод громадян (населення).
 
Із таким оптимістичним прогнозом від НКРЕКП категорично не згодні представники підприємств житлово-комунального господарства, яких цією постановою переводять на 100% передоплату за спожиту електричну енергію. Так, наприклад, директор КП «Чернігівводоканал» Олександр Шкінь вважає введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію для підприємств житлово-комунального господарства безвідповідальним і, навіть, злочинним кроком. «На сьогодні 80% споживачів КП «Чернігівводоканал» складає населення, решта 20% - це юридичні особи та підприємці. Завдяки існуванню норми п. 6.6. ПКЕЕ, яка дає можливість розрахуватись з «Чернігівобленерго» на початку періоду,  наступного за  розрахунковим, нам вдається вийти на майже 90% розрахунків з постачальником електричної енергії. Введення ж 100% передоплати за обсяги спожитої в майбутньому місяці електроенергії, повністю паралізує діяльність чернігівського Водоканалу, оскільки ми й досі маємо непогашену з боку держави заборгованість від різниці в тарифах в сумі 77 млн грн» - пояснив він.
 
 
Ще менш оптимістичнішою виглядає перспектива переведення на 100% передоплату за спожиту електричну енергію для ДП «Криворізька теплоцентраль». За словами головного енергетика цього підприємства Вадима Демидова, щомісячна сума платежу ДП «Криворізька теплоцентраль» за спожиту електричну енергію становить близько 10 млн грн. «Оскільки згідно з постановою КМУ №217, всі 100% коштів, які отримує наше підприємство  від юридичних осіб, а також 88-89% платежів від категорії «Населення», банком зараховуються на спеціальні рахунки, відкриті підприємством, для розрахунку з гарантованим постачальником природного газу, то все, на що може розраховувати підприємство для здійснення своєї господарської діяльності – це 11-12% від всього обсягу коштів, які надходять від споживачів. Якщо до введення режиму рахунків із спеціальним режимом використання на власний рахунок ДП «Криворізька ТЦ» заходило щодня до 300 тис. грн, то сьогодні зі спеціального рахунку нам залишається лише 8-10 тис. грн в день. За такої ситуації та в разі введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію для підприємств житлово-комунального господарства, коштів на підприємстві не залишиться зовсім, відтак майже 400 тис. абонентів ДП «Криворізька теплоцентраль» залишаться без тепла взимку, - підсумовує Вадим Демидов.
 
Отже, бачення перспективи та наслідків введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію для підприємств житлово-комунального господарства згідно проекту постанови НКРЕКП «Про внесення змін до Правил користування електричною енергією» у чиновників НКРЕКП та працівників житлово-комунальних підприємств зовсім різне. Держава, діючи за принципом «кому я боргую  – всім прощаю», зробила вигляд, що на сьогодні вже не існує заборгованості з різниці в тарифах на комунальні послуги, яка складає мільярди гривень, і унеможливлює нормальний економічний розвиток підприємств ЖКГ. У такій ситуації введення в дію системи попередньої оплати за спожиту електричну енергію для підприємств ЖКГ рівноцінне прийняттю постанови про ліквідацію всього житлово-комунального господарства України.
 
 
Коментарі (8)
Владимир3
17 Грудня 2014 p. 09:09
Мыло и веревку выдадут ,или свое приносить ?..
Михаил3
17 Грудня 2014 p. 10:32
Бесплатное мыло и веревка - только для льготников. Вы к какой категории относитесь?
Санечка В.3
17 Грудня 2014 p. 10:35
Он инвалид труда)))))
Михаил3
17 Грудня 2014 p. 10:36
А, ну тогда все ок. Только сначала придется получить технические условия.
Олена2
17 Грудня 2014 p. 10:42
ТУ это правильно. Судя по картинке мужичок упитанный, да еще и с дровами. Не правильный расчет и все пропало, только веревку с мылом перевели.
Андрій
17 Грудня 2014 p. 20:50
Користувачу була надана житлова субсидія ще у 2011 році строком на півроку, але відділ субсидій тоді не повідомив до "Київенерго" про неї. Як наслідок, тепер , у 2014 році, користувачу "Київенерго" надсилає повідомлення про борг, оскільки він ті півроку платив за електроенергію за пільговими тарифами, а "Київенерго" ті півроку рахувала за тарифами без пільг. Різниця ( цей нібито борг) -- не дуже велика сума, але подібне шахраювання у нашій державі зустрічається на кожному кроці, і ці очевидні обмани, вони не так спустошують матеріально, як дратують морально. Дійсно, якщо споживач почав платити за електроенергію з урахуванням субсидії (це зазначено у платіжних квитанціях), то природньою реакцією "Київенерго" було б перевірити, чи оформив споживач субсидію, тобто треба було надіслати відповідний запит у відділ субсидій. У свою чергу, відділ субсидій повинен був, навіть не чекаючи запиту, надіслати повідомлення у "Київенерго" про надання споживачу субсидії. Ні першого, ні другого цими держструктурами не було зроблено, а в результаті сумлінному споживачу надсилаються повідомлення про борг, якого насправді немає. І доводити це має споживач за свій рахунок, тобто витрачений час і нерви на з"ясування цього питання ніхто споживачу не компенсує. А ті структури, по вині яких сумлінному споживачу тепер приписується цей уявний борг, абсолютно від цього нічого не втрачають.
Коля Пухов
24 Грудня 2014 p. 20:12
Вважаю, що компанія, яка надсилає клієнту повідомлення про борг, повинна компенсувати цьому клієнту витрачений час на доведення відсутності боргу та моральну шкоду, якщо насправді боргу не виявиться. "Боргу може й не виявитися, але компания клієнту нічого не буде компенсовувати без рішення суду про це.А у суді клієнт не доведе, що цей уявний борг виник не з його вини. Тобто, довести-то доведе, але суд на це не зважить."
Sergiy
22 Грудня 2014 p. 08:30
Якщо навіть і захоче споживач та постачальник домовитися. А ще, як і тариф зменшиться при цьому на відсотки ставки кредитування Нацбанку. То нічого не вийде. Бо недолугий закон №1198-VII відрізав шляхи укладання договорів в письмовій формі.