ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Іпотека поза законом
Бучанські школи переходять на дистанційне навчання
Кабмін не розрахувався за будівництво нового водогону після підриву Каховської ГЕС
Переселенцям змінили правила надання допомоги
Верховна Рада вчора ухвалила у другому читанні проект закону №10557 «Про реалізацію соціальних ініціатив Президента України щодо здешевлення вартості іпотечних кредитів». Прийняття такого документу зумовлено необхідністю передбачити в державному бюджеті захищену статтю видатків, які будуть спрямовані на реалізацію державної програми здешевлення іпотечних кредитів.
Визначено також, що фінансування об´єктів незавершеного будівництва, що здійснюється за бюджетними програмами, які передбачають надання громадянам державної підтримки для будівництва або покупки житла, може здійснюватися шляхом укладення між замовниками будівництва (власниками, управителями) та громадянами договорів купівлі-продажу майнових прав. Документом також внесено зміни до Земельного кодексу, згідно із якими право оренди земельної ділянки посвідчується договором оренди землі.
Читайте також: Будівельні казуси новобудов
Як раніше повідомляла «У.К.», порядок та механізм виплати компенсацій процентних ставок по іпотечним кредитам затверджений постановою уряду №343. Згідно з документом, для того, щоб українці могли поліпшити житлові умови, їм не треба вставати у чергу, а дохід потенціального позичальника та членів його родини не повинен перевищувати 30-40 тис. грн. Вчора постановою №598 уряд лібералізував умови надання іпотечних кредитів. А саме: планується знизити обов’язковий власний внесок позичальника з 25% до 10%, а також здійснювати часткову компенсацію процентів безпосередньо банкам, а не позичальникам. Останнє означає, що позичальник буде сплачувати банку не 16% річних, а лише 3%, інші 13% буде отримувати безпосередньо банк. На сьогодні виявили бажання взяти іпотечний кредит за цією програмою 7,5 тис. громадян, забудовниками запропоновано 4,7 тис. квартири, та вже укладено 72 договори. 30 млн грн вже направлено у регіони, профінансовано 14 кредитів на загальну суму понад 4,6 млн грн, з них 9 у Києві та 3 в Криму. Всього на цей рік на фінансування програми передбачено 1 млрд грн. бюджетних коштів. При цьому Міністр регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ Анатолій Близнюк раніше заявляв, що бюджетний запит відомства на реалізацію програми на 2013 рік буде складати 2 млрд грн.
Розгляд законопроекту №10557 у парламенті вчора проходив дуже швидко. «До вашого розгляду пропонується проект Закону про реалізацію соціальних ініціатив Президента України щодо здешевлення вартості іпотечних кредитів, який був прийнятий 22 червня цього року в першому читанні, - заявив з трибуни парламенту голова Комітету з питань фінансів, банківської діяльності, податкової та митної політики Віталій Хомутиннік. - До комітету надійшло 29 пропозицій, 16 з яких враховано, 2 враховано редакційно, решта відхилена. Доопрацьованим законопроектом чітко встановлено, що компенсація процентів за кредитами, отриманими громадянами на будівництво, реконструкцію чи придбання житла, здійснюється відповідно до порядку здешевлення вартості іпотечних кредитів, встановленого Кабінетом Міністрів. Це дозволить механізми здешевлення іпотечних кредитів, які не потребують врегулювання на рівні закону, а ви значити їх нормативними актами уряду».
На відхилених поправках парламентарі довго не затримувались, правда головуючий Адам Мартинюк зазначив: «Хоча тут є зауваження Головного юридичного управління про те, що законопроект потребує доопрацювання і навіть внесення на повторне друге читання… Я ставлю на голосування пропозицію комітету прийняти у другому читанні та в цілому як закон». Таким чином законопроект №10557 підтримали 256 народних депутатів, які фактично проігнорували зауваження юристів парламенту.
Читайте також: Державна іпотека тріщить по швах
Тим часом в Головному юридичному управлінні Ради вважають, що, по-перше, законопроект підготовлено з порушеннями. Зокрема, юристи вважають, що законопроект потребує від держави виконання зобов'язань, що стосуються громадян, які отримали відповідні кредити, і ці зобов’язання ставляться у залежність від майбутніх рішень стосовно закону «Про державний бюджет». «Зазначене суперечить ч.2 ст 95 Конституції України, відповідно до якої виключно законом про Державний бюджет України визначаються будь-які видатки держави на загальносуспільні потреби, розмір і цільове спрямування цих видатків», - відмічають експерти управління.
Крім того, за на думку фахівців, законопроект суперечить нормам Земельного Кодексу. А саме: запропонована у проекті нова редакція ст. 8 закону «Про оренду землі», зокрема щодо відчуження орендарем за згодою орендодавця іншим особам права оренди земельної ділянки державної або комунальної власності, наданої для будівництва житлового будинку, внесення його до статутного капіталу не узгоджується із вимогами частини третьої ст. 102 Земельного кодексу. Вдповідно до цієї статті право користування земельною ділянкою державної або комунальної власності не може бути відчужено її землекористувачем іншим особам (крім випадків переходу права власності на будівлі та споруди), внесено до статутного капіталу, передано у заставу. Враховуючи те, що внесення змін до цієї статті законопроектом не передбачено, в подальшому зазначене створить правову колізію.
Читайте також: Іпотека спіткнулася об регіони
Але на цьому порушення не закінчились. Юристи впевнені, що при підготовці до законопроекту не було забезпечення дотримання окремих положень Бюджетного кодексу, згідно з якими Закони України або їх окремі положення, які впливають на показники бюджету (зменшують надходження бюджету та/або збільшують витрати бюджету) і приймаються після 15 липня року, що передує плановому, вводяться в дію не раніше початку бюджетного періоду, що настає за плановим. «Зазначене не відповідає предмету правового регулювання проекту, оскільки виключення зазначеного об’єкта з відповідного переліку, на нашу думку, не сприятиме іпотечному кредитуванню. Законопроект потребує суттєвого доопрацювання та внесення на повторне друге читання», - вказано в остаточному висновку юридичного управління. Та, не дивлячись на рекомендації юристів, парламентарі поквапились з прийняттям документу, щоб встигнути до завершення поточної сесії.