ГоловнаПублікаціїПитання експертуПроблеми з комуналкою? Запитуйте - ми пояснимо. Випуск 7

Проблеми з комуналкою? Запитуйте - ми пояснимо. Випуск 7

ІА «Україна Комунальна» продовжує цикл щотижневих публікацій в форматі запитання-відповідь, в рамках яких наші експерти дають кваліфіковані відповіді на запити читачів щодо актуальних проблем та питань у сфері житлово-комунального господарства.
Новини по темі

Запитання 25. ГістьЧи сплачують мешканці експлуатаційні витрати, якщо вони тимчасово не проживають у квартирі?


Відповідь юриста

У випадку тимчасової відсутності Споживача за адресою місця проживання (виїзд за кордон, в іншу місцевість, сімейні обставини ) за умови надання відповідного документу, який підтверджує поважність причин відсутності (посвідчення про відрядження, медична довідка про знаходження на лікуванні тощо) ЖЕК зобов'язаний здійснити перерахунок і зняти нарахування за послуги по утриманню прибудинкової території за період відсутності Споживача. Але такий порядок здійснення перерахунку стосується лише тих випадків, коли вся родина Споживача була відсутня з поважних причин за місцем проживання, оскільки відповідно до ст. 64 Житлового кодексу України не тільки наймач (власник) квартири несе відповідальність за комунальні платежі, але й всі повнолітні члени його родини несуть разом з ним солідарну відповідальність по зобов'язаннях щодо сплати за надані житлово-комунальні послуги. Так що виїзд в сільську місцевість чи на дачу на літній період не є підставою для здійснення перерахунку.

Крім цього, Житловим кодексом України передбачена можливість консервації квартири (житлового будинку) у зв'язку в виїздом на тривалий час Споживача (відрядження, лікування, відбування покарання в місцях позбавлення волі). В цьому випадку право користування квартирою зберігається за Споживачем на весь період його відсутності, а плата за комунальні послуги не нараховується за письмовою заявою Споживача або членів його родини. Щоправда ця норма поширюється тільки на неприватизовані квартири, у відношенні приватизованих діє правило, яке вивели ще юристи часів Давнього Риму – «власник несе тягар утримання майна».

Запитання 26. Гість

За впорядкування прибудинкової території платимо по 150 грн з квартири. Ця робота не виконується, кому пред'являти претензії?

Відповідь юриста

В разі ненадання або надання послуг Виконавцем (ЖЕКом, ГЖЕДом) неналежної якості споживач має право викликати його представника для складення та підписання акта-претензії споживача, в якому зазначаються строки, види, показники порушень тощо. Це право гарантовано ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» та Типовим договором про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій.

Зокрема, Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше ніж протягом двох робочих днів. У разі неприбуття представника виконавця у визначений цим договором строк або необґрунтованої відмови від підписання акт-претензія вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два інших споживачі.

Акт-претензія подається виконавцеві, який вирішує протягом трьох робочих днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.

Якщо ж ЖЕК і надалі не буде виконувати свої зобов'язання перед Споживачем, останній має право достроково припинити дію Договору про надання послуг з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій, вмотивовано та письмово попередивши про це ЖЕК за місяць до дати розірвання. У випадку відмови ЖЕКу розірвати договір та продовження нараховування плати за утримання прибудинкової території спір між сторонами розв'язуються у судовому порядку.

У випадку якщо обслуговування прибудинкової території здійснюється в межах діяльності ОСББ або житлового кооперативу, питання про неякісність послуг вирішується на загальних зборах співвласників. У випадку обґрунтованості претензій співвласників правління ОСББ або кооперативу також зобов'язане здійснити перерахунок за неякісно надані послуги.

Запитання 27. Гість

Порядком формування тарифів, який затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «По забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» не передбачено надання висновків щодо економічного обґрунтування тарифів Державною інспекцією з контролю за цінами. Крім цього, з 01.11.2011 інспекцію ліквідовано.

Який орган державного контролю, на сьогодні, здійснює перевірку правильності формування розрахункових тарифів на житлово-комунальні послуги та їх економічного обґрунтування для комунальних підприємств (які не є ліцензіатами НКРКП,а отримують ліцензії в місцевій державній адміністрації) та надає висновок, на підставі якого здійснюється підготовка відповідних проектів рішень місцевої ради.

Відповідь юриста

Однозначної відповіді на Ваше запитання надати не можливо, оскільки наші можновладці в своєму прагненні «реформувати» систему ЖКГ максимально заплутали та зробили ще більш не зрозумілим та непрозорим тарифоутворення у комунальній галузі.

З одного боку Ви праві, дійсно Порядками формування тарифів на житлово-комунальні послуги, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011 №869 «По забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги», не передбачено надання висновків щодо економічного обґрунтування тарифів Державною інспекцією з контролю за цінами чи будь-яким іншим контролюючим органом.

З другого боку, на сьогоднішній день є чинним наказ Міністерства економіки України № 67 від 07.03.2007 року, яким затверджено Порядок надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з централізованого водопостачання та водовідведення, виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, послуги з централізованого опалення і постачання гарячої води, послуги з вивезення побутових відходів, а також технічного обслуговування ліфтів, відповідно до якого кожне житлово-комунальне підприємство зобов'язане перед тим, як подавати розрахунки тарифів на затвердження відповідному органу отримати висновки про економічну обґрунтованість рівна тарифів у той же ж таки інспекції та контролю за цінами.

З третього боку, функція контролю цін/тарифів на житлово - комунальні послуги з 09.07.2010 року, а саме тоді до Закону України «Про житлово-комунальні послуги» були внесені суттєві зміни в зв'язку із створенням єдиного регулятора комунальних послуг, була покладена на відповідні обласні державні адміністрації.

Отже, як бачимо, на сьогодні склалася правова колізія у питанні перевірки обґрунтованості тарифів, які подаються на затвердження не ліцензіатами НКРРКП органам місцевого самоврядування. Колізії, як правило, вирішуються або за допомогою практики, в тому числі і судової, або за допомогою тлумачення змісту норм самим державним органом, який видав то чи інший нормативний акт.

Як на мене, то в цьому випадку доцільно звернутися до Кабінету Міністрів України, НКРРКП, Міністерства економіки України з листами про роз'яснення діючих нормативно-правових актів у відношенні питання хто має давати висновки про обґрунтованість тарифів. Якщо відповідей не буде у встановлені законом строки, або відповіді будуть різнитися – можна сміливо затверджувати тарифи у відповідній місцевій раді, оскільки у Вас на руках будуть всі підтвердні документи про намагання узгодити рівень тарифів з контролюючими органами.

Від редакції:

Шановні користувачі порталу ІА «Україна Комунальна»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них.

Усі публікації циклу «Запитуйте - ми пояснимо» читайте тут

Существует множество способов заработка в сети интернет. Вот, например, Вашему вниманию представлен блог lolek n bolek, где можно узнать много полезной информации о заработке. 11 предложенных способов перевернут Ваш мир.

 
Коментарі (0)