ГоловнаПублікаціїАналітика Регульовані тарифи як основа ЖКГ

Регульовані тарифи як основа ЖКГ

«Україна Комунальна» пропонує порцію галузевого лікнепу. Сьогодні ми розкажемо про основні принципи функціонування галузі ЖКГ, систему її державного регулювання та про взаємовідносини зі споживачами.

В силу своєї соціальної значимості, а також наявності особливостей організації виробництва і реалізації продукції, ЖКК є об'єктом прямого державного регулювання в більшості країн світу. Однак існуюча наразі система державного регулювання житлово-комунального комплексу України не дозволяє забезпечити баланс інтересів суспільства і підприємств, котрі надають житлово-комунальні послуги, позитивно вплинути на створення умов макро- і мікроекономічної стабільності.

Це обумовлено тим, що житловий фонд гостро потребує ремонту, спостерігається постійне зниження якості надаваних комунальних послуг, не контролюється обґрунтованість і достовірність встановлюваних цін і тарифів на житлово-комунальні послуги і не проводиться конкурсний відбір виконавців послуг. Основними характеристиками ЖКГ є якість, ціна і обсяг наданих послуг. Центральним елементом в цьому ряду є ціна, так як всі інші елементи прямо чи опосередковано залежні від її рівня.

Теоретично метою державного регулювання природних монополій у житлово-комунальному комплексі є встановлення таких тарифів, які забезпечують виробництво необхідної кількості послуг прийнятної якості при оптимальному розподілі ресурсів, спрямованих на їхнє виробництво. Проте практично головна мета регулювання полягає в тому, щоб дозволити підприємствам-монополістам мати дохід, достатній для компенсації повних витрат на виробництво та реалізацію їх продукції і послуг та одержання «справедливого» прибутку. Іншими словами, головна мета полягає в тому, щоб дотримуватися розумного балансу між інтересами споживачів, які не повинні бути порушені монополістичної експлуатацією, та інтересами компаній, що діють в цих галузях, які не повинні бути обмануті регулюючими органами.

Читайте також: Нові тарифи ЖКГ – хто кого дурить?

Таким чином, регульовані тарифи на продукцію (послуги) підприємств житлово-комунального комплексу одночасно виступають у декількох площинах:

• з точки зору виробника житлово-комунальних послуг ціна - інструмент, з допомогою якого покриваються витрати підприємства і забезпечується прибуток;

• з точки зору покупця ціна - спосіб розрахунку за продукцію та послуги, витрати споживача по придбанню ЖКК; з точки зору органів державної влади, ціна ЖКК - інструмент забезпечення соціальної стабільності; підвищення техніко-економічної ефективності підприємств галузі;

• з точки зору органів місцевої державної влади, ціна ЖКК - інструмент реалізації політичних інтересів окремих груп, оптимізації бюджетних відносин.

При цьому рівень регульованої ціни (тарифу) виявляється результатом багатостороннього договору, кожна із сторін якого має власні інтереси. Тарифи на житлово-комунальні послуги зростають. У народа виникає питання: коли ж це скінчиться? У приватного бізнесу інше питання: до якого рівня можна підвищити тарифи, щоб окупити свої інвестиції? Відповідь на це питання така: платежі за ЖКП повинні складати приблизно 25% від сукупного доходу українців. Саме на цій позначці в 2000 році був встановлений поріг платежів за ЖКП. Дещо пізніше він був знижений до 22%. Частка витрат на ЖКП, аналогічних українським показникам, становила в США протягом останніх 42 років тільки 5,5-6,6%. Вона жодного разу не відхилялася від середньої величини більш ніж на 0,5%. Це індикатор наявності порогового значення.

У Європейському Союзі в середньому ця частка дорівнює 5,6%, а діапазон значень по країнах становить від 4 до 9%. Розкид в значній мірі пояснюється різницею в структурі власності житла і в цінах на енергоресурси. Найнижча частка власного житла і найвищі ціни в Данії, Німеччині і Австрії. Саме в цих країнах найвища частка витрат на ЖКК.

Дані по країнах Східної Європи порівняно обмежені, недостатньо порівнянні і надійні. В цих країнах частка витрат на ЖКК становить від 4 до 11%.

Читайте також: ЖКГ: товар чи послуга?

В Україні, як і за кордоном, ця частка раніше була універсальна по дохідних групах. Таким чином, максимальна здатність і готовність населення платити за ЖКП досягалася при граничній (для малозабезпечених) частці витрат на ЖКК у сумі доходів, що дорівнює 10-15% і при середній частці витрат на ЖКК, що дорівнює 6% від середнього доходу населення. Ці оцінки порогів справедливі при вимозі до досягнення рівня збирання 95%.

Тому виникає справедливе питання, який економічний механізм потрібен для формування тарифів ЖКК, щоб збалансувати інтереси сторін? Головним пріоритетом цього механізму є інтереси власників житла. Якщо жителі - основні споживачі послуг в житловій сфері - будуть розуміти за що платять і скільки, тоді успіх забезпечений. 

 
Коментарі (0)