ГоловнаПублікаціїБлагоустрійСнігоборотьба по-українськи: знову на «двійку»

Снігоборотьба по-українськи: знову на «двійку»

Транспортний колапс, відсутність світла, а іноді і продовольча криза - такими з року в рік є для українців наслідки погіршення погодних умов взимку. Спецслужби щороку неготові до боротьби зі снігом, в той час як решта країн робить це з легкістю.

Українські зими не можна назвати лютими, порівняно із суворими реаліями російського містечка Оймякон (Якутія), де температура повітря сягає рекордних -71°C. Однак, щорічно погіршення погодних умов взимку стає причиною транспортних колапсів, відсутності світла, а іноді і продовольчої кризи у деяких населених пунктах різних регіонів країни.

Цієї зими перше випробування погодою українські комунальники пройшли у 20 числах листопада. Тоді ряд областей країни припорошило першим снігом. Посадовці звітували про оперативну ліквідацію заметів, та пересічні українці на місцях оцінювали снігоборотьбу інакше.
 
За результатами опитування, яке «У.К.» проводила в зазначений період, виявилося, що 48% респондентів,  не задоволені тим, як у їхніх населених пунктах проходило прибирання снігу: 26% з них зауважили, що взагалі не бачили на дорогах працюючої спецтехніки; 16% - що комунальники розчищали лише автошляхи, а тротуари були у снігу;  4% - що в їхньому населеному пункті обмежились лише посипанням сольової суміші; 2%  - що через погану роботу комунальників був паралізований рух транспорту. При цьому лише 16% опитаних зізналися, що у їхніх містах комунальні служби працювали справно: оперативно прибирали сніг і боролися з ожеледицею. Решта - 37% - запевняли, що їх перший сніг оминув.
 
 
Друге - припало на передноворічні дні. З 29 грудня у «сніговому полоні» опинилося 6 областей (Полтавська, Запорізька, Дніпропетровська, Миколаївська, Херсонська та Одеська), без світла – 9 (до перелічених додаємо Кіровоградську, Донецьку та Луганську області). Спецслужбам довелося обмежити рух на багатьох ділянках автошляхів, поїзди у цих напрямках курсували із запізненнями, як наслідок багатьом українцям просто не судилося зустріти Новий рік щасливо. 
 
За даними Державної служби з надзвичайних ситуацій, від початку погіршення погодних умов на території України до розчистки доріг, вивільнення транспортних засобів зі снігових переметів та надання допомоги водіям та пасажирам залучались близько 800 рятувальників та 200 одиниць техніки ДСНС, сили та засоби «Укравтодору», Міноборони, ДАІ МВС, техніка та працівники комунальних служб (всього майже 3 тисячі осіб та 1650 одиниць техніки). Впродовж цього часу зі снігових заметів було звільнено понад 6 тисяч автівок, евакуювано та надано допомогу у пунктах обігріву більше 15 тисячам особам. 
 
Станом на вчора, 5 січня, ситуація у південно-східних регіонах України стабілізувалась, було забезпечено безперебійне транспортне сполучення. До прикладу, у Одеській області відновлено рух всіх транспортних засобів на автошляхах М-16 Одеса – Кучурган, М-27 Одеса – Іллічівськ, М-14  Одеса – Мелітополь-Новоазовськ (на Таганрог). У Миколаївській - на всіх напрямках в'їзду та виїзду в (з) місто Миколаїв.
 
Поряд з цим, обмеження в русі залишилося для великовагових та великогабаритних транспортних засобів на всіх напрямках в'їзду та виїзду в (з) місто Одеса, а також по дорогах М-15 Одеса – Рені (від 128 км до м. Рені проїзд ускладнений; км 176 – 190, біля с. Кирнички Ізмаїльського, району проїзд ускладнений) та Р-70 Одеса – Б.-Дністровський – Монаші – /М-15/ (км 12 – км 18 проїзд ускладнений для вантажного транспорту).
 
Наразі роботи по розчищенню та розширенню проїзних частин доріг від заметів триває, так само продовжує іти і сніг.
 
Примітно, такий розвиток подій в «Укравтодорі» прогнозували в тому таки листопаді 2014 року, коли стало очевидно, що дорожнє господарство країни до зими готове заледь на половину.
 
«У разі виникнення екстремальних погодних умов українські дороги стануть непроїзними. Для ліквідації наслідків потужних снігопадів кількості механізмів, що є в наших автопарках – замало, а з огляду на те, що з них підготовлено до зими поки що 76% – взагалі бракує» - підкреслював начальник Управління експлуатаційного утримання автомобільних доріг і безпеки руху «Укравтодору» Олег Федоренко.
 
За його словами, основною перепоною до стовідсоткової готовності є дефіцит фінансування, адже майже чверть технічних одиниць – 24%, потребують заміни, так званих, витратних матеріалів (ножів, акумуляторів і гуми), 70% технічних засобів дорожніх організацій вже давно вичерпали нормативний строк експлуатації. 
 
Окрім цього повідомлялося, що частина техніки Міністерства оборони та ДСНС, яка раніше використовувалася у снігоборотьбі, наразі задіяна в зоні АТО.
 
А лишень подумати десь там, у світі, до зимових проблем підходять зовсім інакше.
 
У країнах Північної Європи (Фінляндія, Швеція) вважають, що краще не боротися зі снігом на вулицях і дорогах, а використовувати його. Зокрема, шведи замість того, щоб прибирати сніг, старанно коткують його великими машинами, схожими на ковзанки-асфальтоукладальники, а опісля поливають окропом з дрібним гравієм. Плюси такого підходу очевидні - дорога залишається неймовірно гладкою, а вмерзлий в підтоплений сніг гравій забезпечує хороше зчеплення для коліс автотранспорту. Єдина проблема - танення снігу навесні. Але й тут скандинави виявляють технологічну свідомість: в цей період дороги поливають зі спеціальних брандспойтів антифризом, який не дає снігу перетворитися у лід морозними ночами і прискорює його танення вдень. При цьому цікаво, що пішохідні снігові доріжки і тротуари вулиць скандинави посипають тими ж сіллю і піском, які є звичними і для нас.
 
У Німеччині останні кілька років прибирання снігу заключається у посипанні дуже дрібним піском, який залишається опісля переробки відходів гірничодобувної промисловості. По суті, це - подрібнена лава з рейнських розробок, що відрізняється гостротою відколу своїх часток. Подрібнена до піщинок, вона на снігу забезпечує хороше зчеплення для шин автомобілів і підошви взуття, а при попаданні на ґрунт поліпшує в ньому газообмін, підтримує ріст рослин і - головне – безпечна для здоров'я людей і тварин.

 
У Канаді віддають перевагу пересувним сніготаялкам. Ця техніка дорога, але її можна доставити туди, де вона потрібна найбільше, заощадивши на паливі для машин, і вивільнити від снігових заметів ділянки міської землі.
 
У Японії для боротьби зі снігом взагалі обігрівають дороги. Спочатку використовували гарячу воду з термальних джерел, пускали її по сталевих трубах (сніг перетворюється у воду і витікає в каналізацію), згодом сталеві труби замінили пластиковими, а система обігріву доріг повністю охопила тротуари (Саппоро). Наразі цей метод використовують і для боротьби зі снігом на залізничних шляхах.
 
Звісно, фантастика, зарубіжні методи боротьби зі снігом в Україну прийдуть ще не скоро, не всі приживуться, і подальша перспектива сумна, однак все ж віримо, що колись українська влада припинить воювати між собою і зверне свою увагу на більш насущні проблеми не лише дорожнього господарства, але й всієї житлово-комунальної галузі.
 
 
 
Коментарі (0)