Парламентарі затвердили механізм, який кардинально змінить систему тарифоутворення на комунальні послуги. Зокрема, Рада прийняла законопроект, яким пропонується розраховувати тарифи за популярною на заході методикою. Основними тарифної складової стануть не витрати, а інвестиційний дохід підприємств. Учасники ринку схвалили ініціативу, а населенню варто готуватися до підвищення вартості послуг ЖКГ.
Учора Верховна Рада у другому читанні і в цілому прийняла законопроект № 10338, яким уряд запропонував внести зміни в закон «Про природні монополії». Документ передбачає перехід на нову систему регулювання монопольних ринків. Зокрема, мова про відмову від методики тарифоутворення на основі витрат виробника і постачальника комунальних послуг та переходу до схеми, яка передбачає формування тарифів з урахуванням отримання прибутку на інвестований капітал. Для цього, необхідно буде провести оцінку основних фондів і створити базу сумарної вартості активів.
Така методика стимулюючого регулювання широко поширена в країнах Європейського Союзу і з 2008 року застосовується в Росії. Метод розрахунку тарифів інфраструктурних або мережевих організацій, заснований на поверненні зроблених вкладень, отримав назву RAB-метод (Regulatory Asset Base - регульована база капіталу). Ця схема дозволяє запустити процес інвестування в розвиток і модернізацію підприємств без різкого кратного зростання тарифів для споживачів.
Відповідно до законопроекту, в Україні RAB-регулювання поки не буде вводитися в обов'язковому порядку. Впровадження нової методики буде проходити за бажанням природних монополістів, які повинні будуть направити свої заявки державним регуляторам -
Нацкомпослуг та
НКРЕ. Фактично, новий метод означає, що комунальним підприємствам регулятори встановлять окупні тарифи на теплову енергію,
водопостачання, водовідведення, газопостачання та електроенергію для всіх категорій споживачів строком на 3-5 років. Протягом цього періоду, регулятор практично не буде змінювати тариф, і підприємство, таким чином, буде зацікавлене скорочувати собівартість послуг і збільшувати свій дохід. Для скорочення основних витрат, левову частку яких становлять енергоносії, виробникам і постачальникам комунальних послуг доведеться шукати інвестиції для переходу на
енергозберігаючі технології.
Історія RAB почалася у Великобританії на початку 1990-х років. Система була розроблена в процесі приватизації електромережевого комплексу та лібералізації ринку електроенергії. Потім на RAB перейшли багато країн Західної Європи, Канада, США, Австралія, правда, в кожній країні зі своїми особливостями. Європейський союз у 2002 році зобов'язав країни Східної Європи застосовувати RAB-регулювання для встановлення тарифів для монополій, і RAB «прийшов» до Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі, Румунії, Болгарії і ряду інших держав. Найбільш показовим з точки зору залучення інвестицій при переході на RAB вважається румунський досвід.
Учасники ринку ініціативу парламентаріїв підтримують: «У тому, що питання введення стимулюючих тарифів вкрай серйозне - сумнівів немає. Адже частка енергоносіїв в
структурі тарифу доходить до 85%, тому вводити інвестиційну складову необхідно, - упевнений директор Луганського ТКЕ
Олексій Русаков. - Проводити оцінку основних фондів підприємств - довга і витратна процедура, однак, я думаю, підприємства підуть на зустріч регулятору і самі проведуть оцінку».
Варто уточнити, що RAB-метод є ефективним тільки в разі, якщо тарифи на послуги монополістів економічно обгрунтовані і покривають витрати на їх виробництво.
Марія Цатурян