Тарифи взяли в RABство

Парламентарі затвердили механізм, який кардинально змінить систему тарифоутворення на комунальні послуги.

Парламентарі затвердили механізм, який кардинально змінить систему тарифоутворення на комунальні послуги. Зокрема, Рада прийняла законопроект, яким пропонується розраховувати тарифи за популярною на заході методикою. Основними тарифної складової стануть не витрати, а інвестиційний дохід підприємств. Учасники ринку схвалили ініціативу, а населенню варто готуватися до підвищення вартості послуг ЖКГ.

Учора Верховна Рада у другому читанні і в цілому прийняла законопроект № 10338, яким уряд запропонував внести зміни в закон «Про природні монополії». Документ передбачає перехід на нову систему регулювання монопольних ринків. Зокрема, мова про відмову від методики тарифоутворення на основі витрат виробника і постачальника комунальних послуг та переходу до схеми, яка передбачає формування тарифів з урахуванням отримання прибутку на інвестований капітал. Для цього, необхідно буде провести оцінку основних фондів і створити базу сумарної вартості активів.
 
 
Така методика стимулюючого регулювання широко поширена в країнах Європейського Союзу і з 2008 року застосовується в Росії. Метод розрахунку тарифів інфраструктурних або мережевих організацій, заснований на поверненні зроблених вкладень, отримав назву RAB-метод (Regulatory Asset Base - регульована база капіталу). Ця схема дозволяє запустити процес інвестування в розвиток і модернізацію підприємств без різкого кратного зростання тарифів для споживачів.
 
 
Відповідно до законопроекту, в Україні RAB-регулювання поки не буде вводитися в обов'язковому порядку. Впровадження нової методики буде проходити за бажанням природних монополістів, які повинні будуть направити свої заявки державним регуляторам - Нацкомпослуг та НКРЕ. Фактично, новий метод означає, що комунальним підприємствам регулятори встановлять окупні тарифи на теплову енергію, водопостачання, водовідведення, газопостачання та електроенергію для всіх категорій споживачів строком на 3-5 років. Протягом цього періоду, регулятор практично не буде змінювати тариф, і підприємство, таким чином, буде зацікавлене скорочувати собівартість послуг і збільшувати свій дохід. Для скорочення основних витрат, левову частку яких становлять енергоносії, виробникам і постачальникам комунальних послуг доведеться шукати інвестиції для переходу на енергозберігаючі технології.
 
Історія RAB почалася у Великобританії на початку 1990-х років. Система була розроблена в процесі приватизації електромережевого комплексу та лібералізації ринку електроенергії. Потім на RAB перейшли багато країн Західної Європи, Канада, США, Австралія, правда, в кожній країні зі своїми особливостями. Європейський союз у 2002 році зобов'язав країни Східної Європи застосовувати RAB-регулювання для встановлення тарифів для монополій, і RAB «прийшов» до Чехії, Словаччини, Угорщини, Польщі, Румунії, Болгарії і ряду інших держав. Найбільш показовим з точки зору залучення інвестицій при переході на RAB вважається румунський досвід.
 
Читайте також: Тарифні викрутаси
 
Учасники ринку ініціативу парламентаріїв підтримують: «У тому, що питання введення стимулюючих тарифів вкрай серйозне - сумнівів немає. Адже частка енергоносіїв в структурі тарифу доходить до 85%, тому вводити інвестиційну складову необхідно, - упевнений директор Луганського ТКЕ Олексій Русаков. - Проводити оцінку основних фондів підприємств - довга і витратна процедура, однак, я думаю, підприємства підуть на зустріч регулятору і самі проведуть оцінку».
 
Варто уточнити, що RAB-метод є ефективним тільки в разі, якщо тарифи на послуги монополістів економічно обгрунтовані і покривають витрати на їх виробництво.
 
Марія Цатурян
 
Коментарі (0)