ГоловнаПублікаціїВодопостачанняТарифна гра українських комунальників

Тарифна гра українських комунальників

У лютому 2011 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ) прийняла порядки й процедури формування тарифів на водопостачання, водовідведення і тепло (№ 242-245 від 17.02.2011).

Рік тому були прийняті порядки й процедури формування тарифів на комунальні послуги. Наскільки вони ефективні, і як працюють, спробувала розібратися «Україна Комунальна». 

У лютому 2011 року Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики (НКРЕ) прийняла порядки й процедури формування тарифів на водопостачання, водовідведення і тепло (№ 242-245 від 17.02.2011). 

Ці постанови закріплюють вимоги до оформлення звітності, а також процедуру розрахунку тарифу. Зокрема, тариф на водопостачання, водовідведення та теплову енергію установлюється на підставі фактичної динаміки за останні п'ять років. Також закріплена система розрахунку тарифу. Тариф на централізоване водопостачання та водовідведення розраховується шляхом ділення річних планових витрат повної собівартості і річного планового прибутку на річний обсяг реалізації централізованого водопостачання та водовідведення, визначений річними планами. 

Також, в документах дано перелік статей витрат, які підприємства мають право включати до собівартості при розрахунку тарифу. Зокрема, до таких витрат належать: витрати виробничої собівартості, адміністративні витрати, витрати на збут, інші витрати, пов'язані з операційною діяльністю, а також фінансові витрати. 

Читайте також: Тарифні викрутаси

Формування тарифів на виробництво, транспортування і постачання теплової енергії здійснюється ліцензіатами відповідно до річних планів виробництва, транспортування, постачання теплової енергії, економічно обгрунтованих планованих витрат, визначених на підставі державних і галузевих нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів (обов'язкових платежів) та цін на матеріальні ресурси і послуги в планованому періоді.

Як пояснили в Національній комісії, що здійснює державне регулювання сфери комунальних послуг (Нацкомпослуг), перелік економічно обгрунтованих витрат для включення в тариф групується за статтями витрат собівартості відповідно до Положення (стандарту) бухгалтерського обліку 16 «Витрати», затвердженого наказом Мін'юсту від 31.12.99 № 318. 

Але є і проблеми. Ці постанови вимагають від ліцензіатів подачі більшої кількості форм звітності, при цьому економічно обгрунтований тариф розраховується за системою, що не завжди влаштовує підприємства.

«Ситуація склалася таким чином, що при розрахунку тарифу, Нацкомпослуг не враховує ряд витрат підприємства. Наприклад, на балансі підприємства є піонерський табір, а регулятор не бере до відома витрати на його утримання, а враховує тільки витрати на собівартість кубометра води. Тобто, підприємства знаходяться в ситуації, коли витрати на утримання піонертабору не оплачуються за рахунок тарифу. Також існує проблема з відрахуваннями на профспілку. Ці витрати теж не враховуються при підрахунку економічно обгрунтованого тарифу»- зазначив президент асоціації «Укрводоканалекологія» Віктор Маслак. 

Читайте також: ЖКГ: недосяжні рубежі співпраці

У свою чергу, в Нацкомпослуг підтверджують, що не всі показники, які подають підприємства для розрахунку, враховуються в тарифі. «Споживач повинен платити тільки за наданий і спожитий товар або послугу. У розрахунок економічно обгрунтованого тарифу входять тільки ті витрати підприємства, які безпосередньо входять в собівартість», - роз'яснює прес-служба регулятора. 

В Нацкомпослуг вважають, що постанови роблять діалог нацрегулятора і ліцензіатів реальним. Таким чином, Нацкомісія збирає потрібні документи для розрахунку економічно обгрунтованого тарифу, а ліцензіати переходять на новий рівень оплати їх товарів і послуг. 

Проте, не дивлячись на те, що вищезазначені процедури і порядки орієнтуються на встановлення економічно обгрунтованих тарифів, до цього, за твердженням підприємств комунальної сфери, дуже далеко. «Для ПАТ «Київенерго» тарифи на теплову енергію, яка використовується для потреб населення, не покривають навіть собівартість її виробництва. Тобто говорити про економічну обгрунтованість цих тарифів, а тим більше про наявність в них інвестиційної складової, на сьогоднішній день не доводиться», - повідомляє прес-служба монополіста. 

Це ж підтверджує і Віктор Маслак, який каже, що на сьогоднішній день в середньому по Україні тарифи покривають витрати собівартості у водопостачанні на 77,1%, а водовідведення - на 83,2%. 

«Ліцензіат повинен знати, який тариф сьогодні, а яким буде через рік, для того щоб оптимізувати роботу підприємства. «Укрводоканалекологія» навіть звернулося до Президента з проханням про якнайшвидший перехід на економічно обгрунтований тариф. В умовах недофінансування, підприємства змушені працювати в складних фінансових умовах»- підкреслює президент асоціації.

Згідно з Постановами, у сфері теплопостачання для кожного виду діяльності існують окремі ліцензії. Якщо підприємство займається тільки постачанням теплової енергії, то йому не треба отримувати ліцензію на її транспортування або виробництво. Таким чином, підприємство може вибрати будь-яку комбінацію ліцензій.

Читайте також: Комунальні підприємства та Нацкомпослуг: нерівний шлюб та гра в одні ворота. Частина 1

Необхідно розуміти, що Нацкомуслуг регулює діяльність тільки найбільших представників галузі. Зокрема, в теплоенергетиці це підприємства з виробничою потужністю більш 20Гкал/час. В водопостачанні - підприємства, що обслуговують понад 100 000 споживачів. Інші підприємства знаходяться в сфері регулювання місцевих органів влади. З метою створення єдиного підходу до формування тарифу вступила в силу Постанова Кабінету Міністрів України «про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги» від 1 червня 2011 року № 869. В Нацкомпослуг пояснюють, що Постанова № 869 від 01.06.2011 року вибудовує рівні умови для всіх ліцензіатів. 

Але, незважаючи на все це, деякі експерти і підприємства галузі вважають, що існуючі порядки хоч і цілком життєздатні, але недосконалі - і потребують доопрацювання. Зокрема, в них зустрічаються посилання на інші нормативно-правові документи або процедури, які чітко законодавчо не прописані. Наприклад, у порядку йдеться про річні плани виробництва, транспортування і постачання теплової енергії, які «узгоджуються у встановленому законодавством порядку». А насправді ця процедура не прописана. 

Читайте також: Комунальні підприємства та Нацкомпослуг: нерівний шлюб та гра в одні ворота. Частина 2 

Виходом може стати більш чітка деталізація і регламентація згаданих в порядках установки тарифів на комунальні послуги.

 
Коментарі (2)
slim1
23 Червня 2012 p. 22:59
давайте вспомним слова Маяковского: "Послушайте! Ведь, если звезды зажигают - значит - это кому-нибудь нужно? Значит - кто-то хочет, чтобы они были?" и подумаем, кому и зачем так необходимо было создание Нацкомиссии да еще и с таким упорством (сначала создали НКРРКП -> ликвидировали ее -> создали НКП)
I.MagnaCharta
21 Серпня 2012 p. 11:33
Голові Нацкомісії послуг пропоную пройтися по прибудинковим територіям в Україні , аби мати право виробляти алгоритми сплати за таку складову житлово-комунального тарифу, як прибирання прибудинкової території.За якою такою схемою сьогодні формується житлово-комунальний тариф за утримання прибудинкової території, який і сплачують споживачі, якщо :1) змінилася форма власності прибудинкової території,тобто прибудинкова територія вже не є тільки державною, комунальною, приватною;2) відсутній спеціальний інформаційний Інтернет-ресурс, присвячений виключно містобудівельним питанням, та окремим блоком виключно комунальним питанням з регулярним та своєчасним наповненням офіційного вєб-сайту органу місцевого самоврядування, на якому можна було б знайти в с ю потрібну загальнодоступну інформацію та документацію земельного кадастру, містобудівництва не тільки громадянином України в Україні, а й громадянином України , який мешкає, наприклад, в Латвії; 3) не вироблені земеьні акти на кожну прибудинкову територію, не зроблені коригування ,не були здійснені узаконювання самовільних споруд на прибудинковій території; 4) відсутня реальна фактична інвентаризація по формам власності, в тому числі комунального земельного фонду в кожному місці .......... До яких пір з кожного квадратного метра кожної загальної площі моєї приватизованої квартири , як і у кожного квартиронаймача не тільки мого будинку,а й інших,яка множиться на 0,191 щомісячно ! сплачується не за прибирання загальної площі прибудинкової території двірникові , а за приватну власність інших на прибудинковій території? ?Коли , ким і як це буде врегульовано? оселі щомісячно буде здиратися сплата за приватну власність осіб на прибудинковій території