ГоловнаПублікаціїЗаконодавство«Тарифна війна»: звіти затримуються

«Тарифна війна»: звіти затримуються

Парламентська Робоча група завершила розслідування обґрунтованості підвищення цін/тарифів на енергоносії та компослуги. Усі чекали від неї звіту з трибуни Верховної Ради, однак - не сталося, натомість було зареєстровано законопроект щодо тарифоутворення.

Підвищення цін і тарифів на енергоносії та комунальні послуги, які були затверджені наприкінці лютого та у березні поточного року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, стали приводом для розгортання серйозної політичної «війни». Вона триває в Україні вже близько півтора місяці, можна сказати, з дня входження в дію нових тарифів на електроенергію та роздрібних цін на природний газ для потреб населення - і, схоже найближчим часом перемир’ю не бувати. Предмет суперечки простий: на думку деяких політиків, громадських діячів, експертів та самого населення, тарифи на енергоносії та комунальні послуги, які набрали чинності з 1 квітня та 1 травня поточного року, є економічно необґрунтованими. Перевірити істинність цього твердження була покликана Робоча група, створена при Комітеті Верховної Ради з питань будівництва, містобудування і житлово-комунального господарства. За результатами третього і заключного свого засідання 7 травня вона обіцялася подати на пленарне засідання парламенту 14 травня узгоджений звіт, у якому будуть викриті всі недоліки та зловживання при формуванні тарифів на теплопостачання, гарячу воду та газ для населення і тепло-комунального господарства. При цьому наголошувалося, що зазначений документ стане основою законопроекту про зміну відповідних тарифів шляхом виключення з їхньої структури корупційної складової (детальніше про це у публікації «Підвищення тарифів супроводжують «тіньові» схеми»).

«Буквально за три тижні Робоча група з депутатів змогла зробити набагато більше ніж всі органи держави разом взяті… Я сподіваюсь, що ми на цьому тижні почуємо звіт робочої групи, де чітко будуть встановлені факти корупції в складовій на тарифи на електроенергію, газ, комунальні послуги. І я переконаний, що на підставі цих даних буде зроблено не лише перший крок, коли для населення, яке не має лічильників, вдвічі зменшили умови оплати, що є величезною перемогою безпосередньо всіх депутатів, які приймали участь в роботі цієї групи» - заявив з трибуни Верховної Ради 13 травня нардеп Сергій Соболєв.
 
Однак, на пленарному засіданні ні 14-го, ні 15-го травня звіт Робочої групи представлено народним депутатам не було. Натомість комітетам Верховної Ради, схоже, надали для ознайомлення анонсований проект Закону. Серед нещодавно зареєстрований він числиться за номером 2832 та має назву – «Про внесення змін до деяких законів України (щодо посилення захисту громадян від необґрунтованого підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги)».
 
 
Варто зауважити, що згідно з пояснювальною запискою до документу, боротися з корупцією при встановленні цін і тарифів на ЖКП парламентарям пропонують декількома шляхами.
 
Найперше – публічність. Законопроектом вносяться зміни до законів України «Про теплопостачання», «Про житлово-комунальні послуги», «Про ринок природного газу», «Про електроенергетику» та «Про забезпечення комерційного обліку природного газу». Зокрема, встановлюються зобов’язання Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг, розміщувати на своєму офіційному веб-сайті детальні розрахунки і обґрунтування змін до цін/тарифів, а також їхню структуру (складові), на житлово-комунальні послуги та енергоносії, які надаються населенню.
 
Друге, на що звертається увага – визначення конкретних рівнів рентабельності та технологічно-виробничих втрат при теплопостачанні, електропостачанні, газопостачанні та надані житлово-комунальних послуг населенню. Зокрема, документом пропонується встановити граничні рівні рентабельності – 10% (без інвестиційної складової) і виробничо-технологічних втрат від 2 до 7%, котрі закладаються у ціну/тариф на відповідну послугу, що надається населенню. Так, на виробничо-технологічні втрати при транспортуванні й розподілі природного газу між споживачами пропонується встановити єдиний показник, що не може перевищувати 2%; Аналогічний показник пропонують встановити і на виробничо-технологічні втрати газовидобувних підприємств при видобутку природного газу. А ось на виробничо-технологічні втрати у тепломережах при постачанні теплової енергії до споживачів пропонується встановити єдиний показник, що не може перевищувати 7%. Така ж ситуація і з виробничо-технологічними втратами при виробництві електроенергії. 
 
Третє – заборона проектування, будівництва, реконструкції об'єктів у сфері теплопостачання без встановлення побудинкових засобів обліку теплової енергії. При цьому на центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики в нафтогазовому комплексі, покладаються зобов’язання не рідше одного разу в місяць оприлюднювати інформацію про якісні показники (в тому числі калорійність) природного газу, який надходить з газотранспортної системи (магістральних газопроводів) до газорозподільчих мереж.
 
Четверте - встановлення, що для визначення вартості теплової енергії для населення застосовується ДБН-в.2.6-31:2006 (зі змінами), що діють станом на 1 травня 2015 року, а норматив місячного обсягу споживання теплової енергії, що використовується для розрахунку тарифу, не може перевищувати 0,0128 Гкал/м2.
 
Поряд з цим законопроектом прописано ряд змін до Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про ринок природного газу». Зокрема, встановлюється, що тимчасово, до 1 червня 2017 року весь природний газ вітчизняного видобутку викуповує держава для формування ресурсу природного газу, який використовується для потреб населення, в особі суб’єкта, що уповноважений Кабінетом Міністрів на формування такого ресурсу, за закупівельними цінами, які для кожного суб'єкта господарювання - власника спеціального дозволу на користування нафтогазоносними надрами встановлюються Національною комісією, але не більше 100 дол. 
 
Змінами до Закону України «Про забезпечення комерційного обліку природного газу» встановлюється, що до 1 жовтня 2015 року суб’єкти господарювання, що здійснюють розподіл природного газу на відповідній території, встановлюють побутові лічильники газу 100% споживачам природного газу за рахунок власних коштів із подальшою компенсацією цих витрат інвестиційною складовою в роздрібній ціні на природний газ.
 
У прикінцевих положеннях проекту Закону надається доручення Кабміну та Нацкомісії у двомісячний строк переглянути нормативи витрат теплової енергії, яка споживається населенням до економічно обґрунтованих із врахуванням реальних кліматичних умов, державних будівельних норм та внести відповідні зміни до тарифів.
 
Окрім цього уряд має у двомісячний термін затвердити Програму модернізації та реконструкції систем теплопостачання населення, із концентрацією всіх можливих фінансових джерел на цьому напрямку. У місячний термін - розробити та подати Верховній Раді інвестиційну програму збільшення обсягу видобутку природного газу в Україні, а також - офіційно оприлюднити перелік кінцевих власників, що здійснюють видобування природного газу в Україні та перелік підприємств, що видобувають природний газ за угодами про спільну діяльність з оприлюдненням умов таких угод.
 
Втілення зазначених рекомендацій на практиці, на думку розробників, дозволить посилити захист населення від необґрунтованого підвищення цін і тарифів на житлово-комунальні послуги. При цьому, цікаво, що в обґрунтуванні необхідності прийняття відповідного документу нардепи посилаються на напрацювання Робочої групи, але без конкретизації.
 
 
Екс-прем’єр-міністр (2007-2010 рр) Юлія Тимошенко не стомлюється коментувати, що в проекті звіту парламентської Робочої групи щодо обґрунтованості нових тарифів на комунальні послуги зазначено: «тарифи на тепло, газ та воду значно завищені». «Встановлені ціни на енергоносії та комунальні послуги є завищеними, необґрунтованими й потребують додаткових розрахунків для їх корегування», - зокрема процитувала вона документ з висновками Робочої групи вчора на Погоджувальній раді керівників парламентських фракцій та комітетів.
 
Окрім цього, пані Тимошенко наполягає на терміновому розгляді законопроектів про тарифоутворення та скасування 70% ренти на видобуток українського газу (№2835). Більше того, вже на сьогоднішньому засіданні Верховної Ради.
 
У свою чергу Голова Верховної Ради Володимир Гройсман вчора на Погоджувальній раді зізнався, що він хоче не розмов про корупцію, а реальну боротьбу з корупцією, не розмови про тарифи, а реальні тарифи. Чи означає це, що невдовзі звіт Робочої групи буде оприлюднено, а пропоновані законопроекти розглянуті? – побачимо з початком пленарних засідань.
 
Поряд з тим, не всі вірять в об’єктивність Робочої групи з обґрунтування цін і тарифів на енергоносії та комунальні послуги. «Всі, хто кричить, що тарифи завищені, мають політичний інтерес майбутніх виборів. Ті, хто говорить, що тарифи обгрунтовані - лукавлять, бо всім добре відомо, що споживач має платити за те, що спожив. Але пересічний споживач не може платити за те, що спожив, бо не всі охоплені системами обліку», - зауважує в коментарі «Укрінформу» президент Центру глобалістики «Стратегія ХХІ» Михайло Гончар.
 
Між споживачем і виробником знаходиться мережа транспортування, пояснює він, якщо теплова мережа транспортування зношена, морально застаріла, виробник не хоче втрачати свої доходи і списує на споживача. «Тут досягти змін одномоменто неможливо», - впевнений експерт.
 
Анастасія Люк
 
Коментарі (3)
Гудвин Бугров2
19 Травня 2015 p. 21:57
Тарифное, 1 Апреля, окончательно похоронило (еле «живой», но действующий по Закону), один из Основных Принципов Государственного регулирования цен/тарифов на ж/к услуги – «ВИПЕРЕДЖЕННЯ ЗРОСТАННЯ ДОХОДіВ НАСЕЛЕННЯ НАД ЗРОСТАННЯМ ЦІН/ТАРИФІВ НА ЖИТЛОВО-КОМУНАЛЬНІ ПОСЛУГИ» (п.7 ч.1 ст. 30 ЗУ «Про ж/к послуги) – http://search.ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/T041875.html Даже не потрудились изменить на обратную формулировку (рост тарифов и цен ЖКХ над доходами населения), закон руководимой ими страны.
Владимир2
19 Травня 2015 p. 22:04
Правильно говорите , но при этом не надо забывать , что тарифы 15 лет "стояли на месте" ( или коректировались незначительно ) а доходная часть у населения росла .
Коля Пухов
21 Травня 2015 p. 21:11
Якщо у квартирі немає лічильника гарячої води (ГВ), то оплата за ГВ може нараховуватись відповідно до норм споживання. Але шахрайство полягає у тому, що норми споживання при цьому беруть старі (більші), а ціну на ГВ -- нову (також більшу). Аналогічна ситуація тепер стала і з оплатою за газ. Але при відсутності квартирного лічильника холодної води (ХВ) оплата за ХВ нараховується по так званому "фактичному" споживанню, яке у 6-7 разів вище за нормативне. --------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------Чи можна побудувати міцну будівлю на гнилому фундаменті? Чи може бути довіра там, де багато разів обманювали і продовжують обманювати?