ГоловнаПублікаціїБлагоустрійУкраїні «не світять» хороші дороги

Україні «не світять» хороші дороги

Україна ризикує не просто опинитися в десятці країн із найгіршими дорогами, як це було останні кілька років, але й очолити цей список. Штовхає до цього, передусім, тотальне недофінансування дорожнього господарства.

Україна, за висновками експертів Всесвітнього економічного форуму, вже не перший рік потрапляє у десятку країн із найгіршими за якістю дорогами. Позаздрити українським шляхам може хіба що Молдова, дороги якої у 2014 році були оцінені світовими експертами найнижче – у 1,5 бала за якість. Втім, навряд для українців це суттєвий привід для радості. Цілком ймовірно невдовзі наша країна сама опиниться не просто в десятці країн із найгіршими дорогами, але й очолить цей список.

Крокуємо до цього ми впевнено давно і особливо рішуче з 2013 року. Напередодні Євро-2012 тодішня влада «біло-синіх» обіцяла ледь не «золоті гори» - покращення дорожньо-транспортної інфраструктури, підведення українських доріг до євро стандартів. Щось, безумовно, у цьому напрямку робилося. Та, коли у лютому 2013-го з українських доріг зійшов сніг, стало зрозуміло, що неякісно – через ями деякі шляхи нагадували швидше поверхню Місяця. Кількість дорожньо-транспортних пригод і фактів пошкодження автівок зросла в рази. Це, звісно, спровокувало хвилю громадського обурення, яка вилилася у протести під стінами «Укравтодору». Питання частково урегулювалося, але впродовж року і шляхом ямкового ремонту.
 
«80% українських доріг побудовані у 60-70-х роках минулого сторіччя… 90% шляхів не витримують навантажень сучасного вантажного автотранспорту… 97% вітчизняних доріг потребують капітального ремонту...» - такою статистикою тоді оперував екс-Віце-прем’єр-міністр Олександр Вілкул, пояснюючи, чому в Україні «погані» дороги.
 
 
За його словами, аби виправити ситуацію і поліпшити якість доріг, потрібно не менше 40 млрд грн щорічно. У тому числі близько 26,5 млрд грн на дороги державного значення, 3,5 млрд грн на дороги місцевого значення і близько 10 млрд грн на комунальні дороги. 
 
Однак, у 2013 році затверджений бюджет на роботи з будівництва, реконструкції та утримання доріг складав майже 17 млрд грн. У 2014 загалом видатки з держбюджету для Державного агентства автомобільних доріг були передбачені в сумі 15,2 млрд грн. Так, наприкінці березня Прем'єр-міністру Арсенію Яценюку довелося визнати, що українцям не варто розраховувати не лише на будівництво нових доріг, але й капітальні ремонти, оскільки гроші є лише на ямковий. Впродовж усього минулого року «укравтодорівці» скаржилися на недофінансування і били на сполох через ймовірні сумні наслідки.
 
Не краща ситуація прогнозується і цьогоріч. Загальна сума фінансування дорожньої галузі становитиме понад 25,5 млрд грн, з них 20,8 млрд грн – передбачено загальним фондом державного бюджету на 2015 рік, а 4,7 млрд грн – вибірка кредитних коштів міжнародних фінансових організацій за вже укладеними угодами. Порівняно немало, але відповідно до розподілу видатків загального фонду держбюджету, найбільша частина цих коштів - 17,4 млрд грн - піде на виконання боргових зобов’язань за запозиченнями, залученими державою або під державні гарантії на розвиток дорожньої мережі у минулі роки. Фактичне ж фінансування дорожнього господарства складатиме тільки 16% від обсягу закладених коштів - 3,4 млрд грн.
 
«За орієнтовною оцінкою, ця сума майже вдвічі менша за мінімальну потребу галузі в частині лише дрібного ремонту та експлуатаційного утримання, адже з урахуванням цін 2015 року, здійснення лише цих видів робіт потребує щонайменше 7,2 млрд грн на рік» - підкреслюють у прес-службі «Укравтодору».
 
Відповідно до попередніх розрахунків відомства, на ліквідацію ямковості, реалізацію комплексу заходів з безпеки дорожнього руху, закупівлю паливно-мастильних та протиожеледних матеріалів для обробки дорожнього покриття у зимовий період направлять найбільшу частку фактичного фінансування дорожньої галузі – близько 2 млрд грн. Це 27% від зазначеної потреби.
 
За словами екс-Міністра інфраструктури, транспорту та зв’язку Євгена Червоненка, цих коштів може вистачити лише частково на ямковий ремонт.
 
436 млн грн буде використано на погашення кредиторської заборгованості перед підрядними організаціям, яка утворилася внаслідок недофінансування дорожньої галузі Державною казначейською службою у минулому році.
 
Що стосується робіт з будівництва, реконструкції та капітального ремонту автомобільних доріг загального користування, цього року видатків з держбюджету на їх проведення вже традиційно не передбачено.
 
З огляду на суму вибірки – у понад 4,7 млрд грн - на співфінансування спільних з МФО проектів в загальному фонді держбюджету закладено 947 млн грн, котрі дозволять державі згідно з умовами контрактів забезпечити необхідну частку фінансування.
 
Як повідомляла «Україна Комунальна» раніше, у 2015 році з МОФ планується продовжити реалізацію 2 спільних із МФО проектів. 
 
У рамках проекту зі Світовим банком буде продовжено капітальний ремонт та реконструкцію ділянки автомобільної дороги М-03 Київ-Харків-Довжанський – Лубни-Полтава, а також розпочато будівництво 3 об'їздів населених пунктів – с. Покровська Багачка, с. Білоцерківка та м. Полтава. 
 
 
У ході ж проекту з ЄБРР та ЄІБ буде реконструйовано та покращено частини автомобільних доріг М-01 Київ-Чернігів, М-05 Київ-Одеса, М-06 Київ-Чоп, М-07 Київ-Ковель, Н-01 Київ-Знам’янка та Р-02 Київ-Іванків, а також продовжено проект з утримання ділянки автомобільної дороги М-06 Київ-Чоп та її експлуатацію за кінцевим результатом.
 
Таким чином, у плані будівництва, реконструкції та капітального ремонту цьогоріч в України лише надія на інвестиції. Проте, на думку експертів у транспортному бізнесі, це питання досить хитке, адже хто з великих міжнародних інвесторів прийде в країну у переддефолтному стані.
 
«Загалом Державний бюджет України на 2015 рік і нещодавні зміни до Податкового та Бюджетного кодексів України, згідно з якими було скасовано цільові джерела фінансування дорожнього господарства, що раніше акумулювалися в спеціальному фонді держбюджету, можуть завадити сталому розвитку дорожньої галузі. Адже запроваджене фінансування всіх видатків дорожнього господарства із загального фонду не дає розуміння обсягів коштів, що будуть передбачені на наступний за поточним рік, а отже унеможливлює довгострокове планування розвитку дорожньої галузі, що може призвести до ще більшого погіршення стану дорожньої мережі» - підсумовують у свою чергу в «Укравтодорі».
 
Тож, українцям лишається лише подякувати погоді за те, що вона не така сувора, як зимою 2013-го, інакше першість за погану якість доріг, ймовірно, нашій країні була б гарантована вже цієї весни.
 
Катерина Ляшевська
 
Коментарі (0)