ІНФОГРАФІКА:
Як військовим отримати пільги на комуналку?
Хто має звернутися за субсидією на наступний період?
Як працює державна програма єОселя
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Українців випробують холодною водою

У Києві воду з крана визнали небезпечню
Шмигаль пыдтвердив, що Миколаєву потрібен новий водогін
Бучанська громада отримала автономне живлення для водогону
Гідравлічні випробування призначені для визначення фактичних гідравлічних характеристик нової мережі та обладнання пунктів або зміни цих характеристик в процесі експлуатації. При гідравлічних випробуваннях одночасно вимірюють тиск, витрату і температуру теплоносія у відповідних точках (місця зміни діаметрів, витрат води, мережеві перемички) мережі.
Відомий спосіб гідравлічних випробувань трубопроводів теплових мереж підвищеним тиском, в якому трубопроводи, які працюють під тиском, періодично навантажують випробування тиском води, що перевищує робочий тиск експлуатації. Величина випробувального тиску приймається в залежності від величини робочого тиску, швидкості корозії, діаметра трубопроводу і тимчасового опору матеріалу труб, від призначення трубопроводу - того, що подає або зворотного.
Недоліком цього способу є неможливість раціонального вибору періодичності та режиму випробування, які забезпечують гарантовану надійність і безпеку експлуатації трубопроводів теплових мереж. Крім того, застосування цього способу перешкоджає необхідність використання потужних насосів для підняття і підтримки високого тиску при випробуваннях. При таких великих тисках не витримують напрямні опори через висвітлення сильфонних компенсаторів. Не враховуються умови і тривалість експлуатації трубопроводу, які визначають надійність трубопроводу тиску.
Відомий спосіб гідравлічних випробувань трубопроводів теплових мереж підвищеним тиском, при якому визначення максимального тиску обпресування виробляють, враховуючи товщину стінки у цей момент, швидкість корозії, величину діаметра і марку сталі трубопроводу, визначають швидкість корозії в опалювальний сезон і по діаграмі, на якій побудовані лінії як окремо для кожного номінального діаметра, так і для кожної марки сталі в координатах випробувальний тиск - товщина стінки, отримують відповідний тиск руйнування при пресуванні. Величина тиску пресування не повинна перевищувати тиску, при якому напруження в тілі труби перевищує гранично допустимі, з урахуванням зменшення стінки трубопроводу до кінця опалювального сезону.
Читайте також: Борговий "зашморг" душить теплоенергетику
Недоліком цього способу є те, що він не визначає момент локального руйнування трубопроводу в процесі гідравлічних випробувань, не забезпечує раціональний вибір періодичності та режиму випробування, які забезпечують гарантовану надійність і безпеку експлуатації трубопроводів теплових мереж, не враховує швидкість процесів деградації, які протікають в металі при тривалій експлуатації.
Найбільш близьким технічним рішенням до запропонованого способу є гідравлічні випробування трубопроводів теплових мереж підвищеним тиском, що включає: витримку трубопроводу під випробувальним тиском; плавне пониження тиску до робочого значення; ретельний огляд трубопроводу по всій довжині (при якому трубопровід і його елементи вважаються такими, що витримали гідравлічне випробування, якщо не виявлено течі, потіння в зварних з'єднаннях і в основному металі, видимих залишкових деформацій, тріщини і ознак розриву, в якому мінімальне значення пробного тиску має бути 1,25 робочого тиску, максимальне значення пробного тиску встановлюється з урахуванням максимальних навантажень, які можуть взяти на себе нерухомі опори, а трубопровід витримується під пробним тиском не менше 10 хвилин, причому подаючі і зворотні трубопроводи теплових мереж повинні випробовуватися роздільно).
Недоліком цього способу є те, що спосіб не визначає момент локального руйнування трубопроводу в процесі гідравлічних випробувань. Випробування проводяться без урахування фактичного рівня надійності трубопроводу, визначається станом металу труб, які змінюється в часі в процесі випробувань і експлуатації. Не враховується фактор повторності навантаження, хоча трубопроводи постійно знаходяться в умовах статичних навантажень. У процесі експлуатації гідравлічних випробувань метал піддається корозії трубопроводу (загальної та локальної) і деградації властивостей. Тому без обліку цих чинників, незважаючи на проведення гідравлічних випробувань, трубопровід в опалювальний період схильний до руйнування. Вказаний спосіб не може забезпечити раціональний вибір режиму і періодичності гідравлічних випробувань, що забезпечують гарантовану надійність і безпеку експлуатації трубопроводів теплових мереж, виявити всі слабкі місця трубопроводу, виключити аварії в опалювальний період експлуатації і збільшити ресурс трубопроводу теплових мереж.
Читайте також: Львову прогнозують зрив опалювального сезону
Низька надійність і економічність роботи теплових мереж в Україні порівняно з країнами Заходу пов'язана з великою кількістю об'єктивних і суб'єктивних факторів. По-перше, частка централізованого теплопостачання в Україні значно перевищує аналогічні показники в країнах Європи, по-друге, спостерігається зростаюче відставання в проведенні переходу на нові прогресивні конструкції, технології та матеріали. Питома пошкоджуваність трубопроводів в Україні досягає 5-7 пошкоджень в рік на кілометр траси двотрубної мережі. Найбільша кількість пошкоджень (90%) має місце при канальній прокладці, при цьому 60% - внаслідок зовнішньої корозії.
Близько третини всіх пошкоджень обумовлені процесами внутрішньої корозії. Максимальна кількість пошкоджень (так званий «критичний» термін служби) припадає на трубопроводи з терміном експлуатації, що дорівнює 20 рокам. Таким чином, середній термін служби таких конструкцій не перевищує 20 років при нормативному терміні в 25 років. Відомо, що основною метою проведення гідравлічних випробувань теплопроводів є виявлення найбільш небезпечних з точки зору руйнування ділянок теплових мереж.
При цьому випробування проводяться при тиску, мінімальне значення якого становить від 1,25 робочого тиску в трубопроводі, що регламентується нормативно-технічною документацією. Величина випробувального тиску однакова як для нових трубопроводів, так і тривалої експлуатації. Крім того, при випробуваннях не враховуються діаметр труб і товщина їх стінок, від яких, як відомо, залежить окружне напруження в стінці труби. При виборі випробувального тиску важливо також враховувати процеси, котрі протікають у металі труб у період експлуатації, так як в ході тривалої експлуатації у металі труб протікають процеси деформаційного старіння, насичення металу воднем і накопичення дефектів, які знижують опір металу труб руйнування.
Технічний результат досягається наступним чином. У відомому способі гідравлічних випробувань трубопроводів теплових мереж підвищеним тиском, за яким трубопроводи, котрі працюють під тиском, періодично навантажують тиском води, що перевищує робочий тиск, утримують у такому стані певний час, після чого тиск знижують, проводять огляд трубопроводів, при цьому їх вважають такими, що витримали гідравлічне випробування, якщо в процесі випробувань і при огляді не виявлено течі та/або розривів металу, і в процесі витримки падіння тиску не виходило за встановлені межі.