Після тривалої складної підготовки до проведення чемпіонату Європи 2012 року з футболу, Львів опинився в борговій ямі. Нагадаємо, що місто Лева достойно прийняло учасників чемпіонату та фанів. Львів ретельно підготувалося до зустрічі, де головним завданням стало будівництво стадіону та доріг. Нині дороги збудовані під державні гарантії, проте підрядні роботи ще досі не профінансовані. Львів став боржником за ремонт доріг турецькій фірмі ТзОВ «Онур» на суму 105 млн грн. Загальний борг по цільовій державній програмі складає 153 млн грн. Більшість депутатського корпусу Львівської міської ради має намір провести власне розслідування щодо ремонту доріг та їх фінансування.
Про борг державних коштів днями офіційно заявив в.о. начальника управління капітального будівництва Львівської міської ради
Ігор Фалюта в рамках звіту роботи управління за минулий рік. За його словами, найголовнішими проблемами у роботі управління капітального будівництва стало ненадходження державних коштів, які були передбачені постановою Кабінету Міністрів від 14 квітня 2010 року на проведення в Україні фінальної частини
чемпіонату з футболу Європи 2012 року.
«Зокрема, для Львова передбачалося 168 млн грн на будівництво та реконструкцію доріг комунальної власності. Мова йде про вулиці: Городоцька, Пасічна, Сяйво, Вернадського, Ряшівська, Стрийська, Зелена. Таким чином, на сьогодні борг по державній цільовій програмі сягнув 153 млн грн. Ми всі роботи виконали, документи підписані, але роботи не профінансовані. Борг став причиною заборгованості по зарплаті працівникам управління капітального будівництва, яке отримує відрахування від капіталовкладень у розмірі 2%», - зазначив Ігор Фалюта.
Найбільше заборгував Львів підрядній організації «Онур Конструкціон Інтернешл» - 105 млн грн. І власне це кошти, які Львів не дотримав з держбюджету. До всього ще додалися затримки платежів Головним управлінням державного казначейської служби у Львівській області. А це у, свою чергу, автоматично призвело до призупинення робіт з реконструкції доріг комунальної власності. Обсяг невикористаної субвенції державного бюджету становив на початку 2013 року 8,8 млн грн. Звісно, апарат Львівської міської ради намагається вийти з ситуації власними силами, принаймні по заборгованості заробітної плати. Тому на останній сесії ЛМР депутатський корпус погодив документ щодо погашення заборгованості за рахунок коштів загального фонду ЛМР.
На цьому депутати не заспокоїлися, бо питання доріг викликало занепокоєння у фракції ВО «Свобода», зокрема, щодо прозорості самої витратної частини. У розмові з кореспондентом «України Комунальної» голова бюджетної комісії ЛМР
Яромир Самагальський (ВО «Свобода») відверто зізнався, що на сьогодні «ми не знаємо, яким чином ремонтувалися дороги, які об'єкти входили до переліку державної програми, а які виникли раптово». Він також повідомив, що аби уникнути усіляких зайвих дискусій у найближчий час буде створена спеціальна депутатська комісія відносно ремонту та реконструкцій доріг у Львові. «Нас цікавить чому вулиця Ряшівська потрапила до списку державницької цільової програми, хоча Кабмін її не затверджував. Отже всі напрацьовані документи згодом будуть передані до прокуратури. І тоді ми отримаємо відповідь: хто і скільки кому боргує, і по якій схемі
відбувався ремонт доріг», - зауважив пан Самагальський.
Тим часом прокуратура вже зацікавилася станом доріг та виконанням ремонтних робіт. На початку перевірки встановлені порушення зі сторони чиновників ЛМР. Як стверджує начальник управління нагляду у сфері транспортної прокуратури області Андрій Швець, тендер на визначення виконавця ремонтних робіт був проведений з порушенням. «Адже обраний (а це - фірма «Онур») оцінив свої послуги найдорожче, ніж інші учасники тендеру», - заявив він.
Львівська міська рада не приховує факту щодо перевірки. «Під час позапланових перевірок були виявлені незначні порушення, проте нині наше управління оскаржує в суді рішення прокуратури», - підкреслив Ігор Фалюта. Одночасно з цим, влада Львова не приховує, що працювати за таких обставин доволі складно. Наразі «Онур» не виставляє претензій щодо боргу, між тим пан Фалюта не виключає, що хід подій поверне в іншу площину. «Адже договір з основним підрядником «Онур» на
проведення ремонтних робіт підписаний з управлінням капітального будівництва. Тому ми не виключаємо зі сторони підрядника вимоги щодо виплати боргу», - зауважив він. До речі, якщо вже дискутувати про довіру між партнерами, то підрядник досі дотримується власних зобов'язань. Зокрема, окремі неякісні ділянки, які виникли у ході виконання ремонтних робіт, компанія зобов'язується відремонтувати за власний рахунок. Власне у Львові триває додатковий ремонт доріг. Тим часом Львівська міська рада продовжує наполягати на виплаті державного фінансування.
Міський голова Львова Андрій Садовий звертався до Кабміну з офіційним листом. Сьогодні влада міста сподівається і на підтримку народних депутатів від Львівщини, які свого часу взяли на себе відповідальність захищати інтереси Львівщини.
Взагалі утримання, експлуатація та обслуговування доріг систематично недофінансовуються і у Львівській області. Як повідомив начальник служби доріг у Львівській області
Тарас Сиротинський, «загалом ситуація з дорогами доволі складна, оскільки існує недофінансування, разом з тим погані погодні умови». Окрім цього, щороку збільшується потік машин та інтенсивність проїзду габаритного транспорту. Наразі виконуються
ямкові ремонті роботи на дорогах державного значення, на яких задіяні 44 бригади Львівського облавтодору. Нині на ліквідацію ямі (200 тисяч квадратних метрів ям) необхідно 50 млн грн. Експерти стверджують, що ця галузь найбільше дає можливості заробити, адже «закатати в асфальт» мільйон не важко. І насправді не все впирається в брак коштів. І, якщо кожна сторона виконає свою роботу якісно, то питання вирішиться.