ГоловнаПублікаціїАналітика Тарифи на воду залишаються без обгрунтування

Тарифи на воду залишаються без обгрунтування

Попри тотальну критику з боку громадськості та монополістів прийняття Закону 1198-VII, КМ все ж продовжує політику зміцнення правового статусу природних монополій на ринку ЖКП та зацементовує систему взаємовідносин монополіст – споживач.

Про такі наміри свідчить, перш за все, нормотворча діяльність Кабінету Міністрів. Так, 2 вересня до порядку денного Верховної Ради України було включено урядовий законопроект №4557а «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії, а також для погашення позик, отриманих від міжнародних фінансових організацій», яким передбачено, що оплата послуг з централізованого водопостачання та водовідведення здійснюється споживачами послуг шляхом перерахування коштів на поточні рахунки із спеціальним режимом використання. Тобто, положення щодо поточних рахунків із спеціальним режимом використання, які були запроваджені Законом України №1198-VII для підприємств – виконавців послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання, пропонується поширити також і на підприємства водопровідно–каналізаційного господарства. Таким чином, законопроект №4557а є прямим продовженням Закону №1198-VII.

Окрім цього, Кабінетом Міністрів було розкрито та розширено норми Закону №1198-VII щодо визначення виконавцем послуг з централізованого постачання холодної води та послуг з водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) для об’єктів усіх форм власності є суб’єкт господарювання, що провадить господарську діяльність з централізованого водопостачання та водовідведення.

На урядовому порталі оприлюднено текст постанови Кабінету Міністрів від 01.10.2014 року №532, якою внесені зміни до постанови КМ від 1 червня 2011 р. №869 “Про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на житлово-комунальні послуги”, зокрема затверджено новий Порядок формування тарифів на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем).

Згідно цього Порядку формування тарифів на послуги виконавцями здійснюється на підставі річних планів надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення, економічно обґрунтованих планових витрат, визначених на підставі державних нормативів (норм) витрат ресурсів, техніко-економічних розрахунків та кошторисів, ставок податків і зборів та цін на матеріальні ресурси та послуги у плановому періоді.

Тарифи на послуги розраховуються з урахуванням втрат та витрат води у внутрішньобудинкових системах відповідно до законодавства. Планування витрат на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення здійснюється для кожної інженерної системи та кожного будинку окремо.

Читайте також: Підвищення тарифів на ЖКП непосильне для українців

Тобто, щоб здійснити економічно обгрунтований розрахунок тарифів на послуги монополістів з використанням внутрішньобудинкових мереж в житлових будинках, монополістам потрібно розрахувати індивідуальні технологічні нормативи втрат та витрат  питної води в житловому фонді Простіше кажучи, по кожному будинку потрібно визначити відсоток нормативних втрат води та ступінь зношеності мереж. Розраховуються ці індивідуальні нормативи на підставі наказів Мінрегіону №180 та №181 від 25.06.2014 року, якими затверджено Методики розрахунку втрат та витрат питної води, в яких передбачено, що для визначення нормативів використання питної води потрібно мати такі вихідні дані: загальна площа прибудинкової території, загальна площа квартир усіх будинків, технічні паспорти будинків, протяжність трубопроводів внутрішньобудинкових мереж.

Враховуючи те, що більшість ЖЕКів та інших управлінських компаній просто не мають цих вихідних даних, а якщо і мають, то вони не об’єктивні, оскільки технічні паспорти на «хрущовки» та «сталінки» взагалі відсутні, можна припустити, що робота по розрахунку ІТН монополістами затягнеться на роки.

Відтак, затвердження економічно обґрунтованого тарифу на надання послуг монополістами в житлових будинках з використанням внутрішніх мереж також доведеться чекати роками.

Крім цього, Порядком, затвердженим постановою КМУ №532 від 01.10.14р. передбачається, що витрати на технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення включаються до складу тарифу на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.

Тобто, які і до прийняття Закону №1198-VII, споживачі будуть сплачувати за технічне обслуговування та поточний ремонт внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення виконавцеві послуг утримання будинків і споруд та прибудинкової території (ЖЕКу, ДЕЗу) в складі «квартплати». Закріпивши цю норму, уряд фактично спростував заяви деяких громадських активістів та експертів у галузі ЖКГ, що прийняття Закону №1198-VII призведе до того, що Водоканали та Теплоенерго отримають додатковий дохід, який раніше отримували ЖЕКи та управлінські компанії.

Читайте також: Вода вдарить по гаманцях українців

Натомість Порядком №532 передбачено, що Виконання робіт з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення виконавцем здійснюється згідно з договором, укладеним між ним та власником або балансоутримувачем систем холодного водопостачання, водовідведення або уповноваженою ним особою. Витрати, пов’язані з виконанням зазначених робіт виконавцем, відшкодовуються власником або балансоутримувачем систем холодного водопостачання, водовідведення або уповноваженою ним особою відповідно до договору. Тобто, теоретично, між ЖЕКом, ОСББ, ЖБК та Водоканалом може бути укладений договоір підряду з технічного обслуговування та поточного ремонту внутрішньобудинкових систем холодного водопостачання, водовідведення, ціна якого визначається за згодою сторін, але не може бути в будь-якому випадку більшою, ніж аналогічна складова витрат в тарифі на послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкової території.

Нарешті урядом знято «вічне» питання споживачів – хто повинен платити за здійснення повірки лічильників. Відтепер, витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку гарячої води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку гарячої води включаються у складі тарифів на збут виконавця послуг з централізованого опалення та гарячого водопостачання. Що стосується надання послуг з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем), то витрати на проведення планових періодичних повірок, обслуговування і ремонт квартирних засобів обліку холодної води, у тому числі їх демонтаж, транспортування та монтаж після повірки, розпломбування та опломбування, а також витрати на формування обмінного фонду квартирних засобів обліку холодної води включаються до тарифу виконавця таких послуг.

Одначе, споживачам не варто чекати, що житлово-комунальні відносини впорядкуються самі собою із набранням чинності постанови КМУ №532, адже нею завтреджено лише Порядок формування тарифів. Самі ж тарифи на послуги з централізованого постачання холодної води, водовідведення (з використанням внутрішньобудинкових систем) має затвердити новостворена Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сфері енергетики та комунальнальних послуг. Коли це буде – наразі впевнено сказати не може ніхто…

 
Коментарі (2)
Sergiy1
28 Жовтня 2014 p. 10:23
І знову, як в палаті №6. А гарячеводні куди подівалися мережі? Аналогічні норми, як по холодній мали бути в 532! Врегулювали прилади обліку та не зовсім. Бо у 869 постанові прилади потрапили до внутрішньоквартирного інженерного обладнання. А 1198 закон говорить про внутрішньобудинкові. Ну повний капець!
андрей1
01 Листопада 2014 p. 19:42
Горячую воду включили, но опять проявилась давняя проблема: по ночам давление в горячем водопроводе чрезвычайно большое. Слишком высокое давление в горячем водопроводе в часы наименьшего отбора воды -- основная причина ночных затоплений квартир горячей водой вследствие разрывов труб или их соединений. Но доказать потом в суде вину госорганизации (ЖЕКа, Водоканала и т.п.) практически невозможно.