ГоловнаПублікаціїАналітика Заручники енергетичного монстра: що робити Коломойському з Ахметовим?

Заручники енергетичного монстра: що робити Коломойському з Ахметовим?

Чи можна говорити про контроль над державою, чи її регіоном за відсутності фактичного контролю над енергетичною безпекою?! Давайте трішки розберемося.

Коли у країні починається розруха? 

Відповідь на це питання вже давно дана у шедевральному «Собачому серці» великого Булгакова. Не вважаю за потрібне цитувати. Але, зазначу інше. Переважна частина Цивілізації, яку ми знаємо, до благ якої звикли, закінчиться разом зі зникненням енергопостачання. Так, деяка інерційність настання глобальних наслідків буде мати місце, але невелика та уповільнена. І, мабуть, кожний, якоюсь мірою, вже мав нагоду відчути щось подібне на собі в часи, коли припинялася подача електроенергії, особливо без попередження, особливо надовго.
 
Електричний струм – підґрунтя, платформа значущої частини цивілізації у рамках якої ми живимо, працюємо, ростимо дітей. Це цивілізація залежних від житлово-комунального господарства. Хто контролює енергетику, той контролює цивілізацію. Електроенергія - не лише освітлення та робота домашніх приладів. Це ще і водопостачання та водовідведення, газо- та теплопостачання, ліфтове господарство, громадський транспорт та багато ще чого. Особливо чутливі до наявності енергопостачання мурашники мегаполісів – багатоквартирні будинки, хоча не менше залежать від сталого енергозабезпечення і приватні домогосподарства. 
 
Ні водоканали, ні тепломережі, ні газопостачальні підприємства, ні ліфтове господарство, ні підприємства, які обслуговують будинки, не зможуть працювати та надавати населенню послуги, за відсутністі енергопостачання – це аксіома. І не треба справляти потреби повз унітаз, та красти галоші. Для того, щоб почалася розруха, достатньо просто «вирубити» струм. 
 
Декому може здатися, що зазначене не першочергове і не таке важливе, коли держава на межі розпаду, мовляв, незручності можна й перетерпіти. Однак, це хибна думка. Не можна і дуже небезпечно недооцінювати соціальні наслідки розрухи у ЖКГ. Роки, протягом яких населення звикло до цивілізаційних благ, сформувало стійкий стереотип, за яким саме влада має пектися, у першу чергу, про народний благоустрій. А вже потім про все інше. 
 
Наявність цивілізаційних благ протягом значного періоду часу, можна навіть підкреслити - протягом покоління, стало настільки звичним та буденним, що раптове припинення їх надання може мати жорсткий шоковий ефект. Особливо це актуально для мешканців багатоквартирних будинків, які не мають доступу до альтернативних джерел водопостачання та водовідведення, індивідуального твердопаливного опалення, автономних енергогенераторів, для людей звиклих до благ цивілізації, які втратили навички життя в інших, зовсім не комфортних умовах. 
Шок трансформується в обурення. Люди обов’язково почнуть шукати винних у негараздах та незручностях. І традиційно, винною в усіх гріхах буде влада, яка не змогла та не зуміла. Місцева чи державна, або разом - не принципово. Принципово те, що громада, завдяки подіям останніх місяців, спробувала на смак «вольниці народной», і готова буде «вогнем та мечем» добиватися бажаного втраченого. Наслідки зрозумілі. 
 
За таких обставин, контроль за комунальними благами набуває не тільки тактичного, а й стратегічного характеру. Відповідно, мало політично контролювати адміністративну територію країни, міста або району, необхідно перейматися й житлово-комунальними проблемами населення цієї території - мати реальний контроль над її енергозабезпеченням, водо- та теплопостачанням, газопостачанням.
 
Недавній приклад Болгарії, коли недолуга житлово-комунальна політика уряду привила до його падіння, тому яскравий приклад. Хоча, ще у середньовічній Європі траплялися не тільки «голодні», а й «холодні» бунти, в період, коли в’язанка дров дорівнювала людському життю. Причиною цьому була заборона васалам та черні не тільки полювати, а й здійснювати рубку лісу в угіддях суверена. За це просто вбивали. А кліматичні умови у ті часи були куди більш суворі, аніж тепер.

Заручники енергетичного монстра

Так, саме заручниками і саме монстра у вигляді ДТЕК є майже половина споживачів електроенергії країни. У тому числі і Київ, і Дніпропетровськ – серце держави і форпост її цілісності на Сході.
 
Чи можна говорити про контроль над державою, чи її регіоном за відсутності фактичного контролю над енергетичною безпекою?! Давайте трішки розберемося, не зачіпаючи весь бізнесовий сектор та його особливості енергоспоживання. Звернемося до ЖКГ, галузі близької для кожного пересічного громадянина, акцентуючи увагу саме на місті Дніпропетровськ. 
 
Вважаю, що Дніпропетровщина наразі острів відносної постійності. Але наскільки ця ситуація стабільна? Думаю, вона дуже хитка, і саме через те, що і генеруючі, і розподільні, і постачальні енергетичні потужності регіону підпорядковані ДТЕК - структурі, власник якої в силу обставин перебуває, якщо і не на протилежній стороні барикади, то вже точно не на стороні влади. 
 
Вся життєдіяльність Дніпропетровщини та частини прилеглих регіонів жорстко залежна від ДТЕК, особливо, підприємства житлово-комунального господарства та населення.
 
Довідка:
 
ПАТ «ДТЕК Дніпроенерго» – частка ДТЕК у статутному капіталі складає 72,9%. «ДТЕК Дніпроенерго» – один з провідних виробників електроенергії та тепла в Україні. У складі компанії перебувають три ТЕС у Запорізькій і Дніпропетровській областях. ПАТ «ДТЕК Дніпрообленерго» (ДТЕК володіє 51,5 % акцій) - найбільша енергопостачальна компанія в Україні, яка займається двома видами ліцензійної діяльності: передаванням і постачанням електроенергії. Підприємство обслуговує регіон площею майже 32 тисячі кв. кілометрів, забезпечуючи електроенергією понад 40 тис. юридичних, а також більш ніж 1,5 мільйона побутових абонентів. У Компанії найбільший товарний відпуск продукції в країні. До структури ПАТ «ДТЕК Дніпрообленерго» входять: Дніпропетровські міські електричні мережі; Криворізькі міські електричні мережі; 21 районна енергетична мережа. 
 
Безпосередньо ЖКГ Дніпропетровська й області загрузло у боргах перед компаніями ДТЕК «Дніпрообленерго» та ДТЕК «Дніпроенерго». Загальна заборгованість підприємств ЖКГ області, перед ДТЕК, перевищила мільярд гривень! Населення теж не пасе задніх, і з регулярністю, котра достойна кращого застосування, накопичує заборгованість перед самими енергетиками та підприємствами ЖКГ. 
 
Відповідно, з позиції діючого законодавства є більш ніж достатньо підстав для повного припинення енергопостачання як підприємствам ЖКГ, так і населенню Дніпропетровська та області. І, будьмо відвертими, лише добра воля власника, яка замішана на політичній доцільності, стримує ДТЕК від радикальних дій, змушуючи його виключно до локальних мір, або використання тіньових інструментів впливу.

Не останні «жертви» 

У якості прикладів до вищезазначеного, безпосередньо по Дніпропетровську: адміністративна будівля КП «Теплоенерго» - другого за розміром теплокомуненерго Дніпропетровська регулярно потерпає від відключення електропостачання, і «сидить» на генераторі, а значить його персонал практично постійно позбавлений нормальних умов праці та можливості використовувати комп’ютерну техніку. Причина – борги.
 
КП «Дніпроводоканал» - фактично знаходиться під фінансовим контролем ДТЕК. Його кількарічний в.о. директора пан Орел, без погодження із тіньовим наглядачем ДТЕК, не може зробити кроку, не кажучи вже про керування фінансовими потоками підприємства. Причина – борги.
 
КП «Коменергосервіс» - великий постачальник теплової енергії до лівобережжя міста, повністю контролюється ДТЕК через пролобійованний останнім лояльний менеджмент. Причина – теж борги.
 
І це тільки невеличка верхівка айсбергу, яка відображає розмір залежності  ЖКГ Дніпропетровщіни від ДТЕК. Чи зумисно ДТЕК звертається до таких інструментів впливу?
 
Безперечно. У спотвореному економічному середовищі, мабуть, треба застосовувати і специфічно-спотворені бізнес інструменти. Але, чи можна покладатися лише на добру волю та політичну доцільність енергетичного суверена? Думаю - ні. Враховуючі ситуацію, концентрація таких значних можливостей впливу на енергобезпеку міста та регіону зосереджених у структури, лояльність якої до нової влади апріорі є сумнівною - більш ніж небезпечна. 
 
У поточних соціальних обставинах, монопольний вплив на енергобезпеку може бути використаний зовсім не на користь стабільності та благополуччя регіону. Завжди є велика спокуса здійснити вплив на політичну ситуацію або виборний процес, розхитавши крихку стабільність, використавши для цього підприємства ЖКГ та споживачів їх послуг.

За рецептом Дяді Сема

Легендарна американська демократія, вже давно виробила рецепт дій у ситуаціях схожих, або подібних тій, яку ми маємо – надзвичайних, загрозливих. Незалежно від їх генезису. І цей рецепт не має нічого спільного з самою демократією. Це тимчасова, на визначений період, «націоналізація» об’єктів енергетичної галузі шляхом введення державного управління такими об’єктами. Це право законодавчо закріплене за конгресом.
 
Що заважає Україні перейняти заокеанський досвід? Внесення кількох правок до законодавства? Чи відсутність волі у прийнятті рішень? Якщо добре пошукати, знайдуться і голоси, і вольові виконавці. 
 
Підкреслюю, мова не йде про «розпил» приватної власності, мова йде про тимчасове урізання громадянських прав окремих приватних власників з цілю захисту енергетичної безпеки країни та її населення у надзвичайних умовах. Тим більше, що під управлінням мається на увазі тотальний контроль держави, або уповноважених державою осіб, над управлінськими менеджмент процесами на об’єктах енергетики, без втручання, або з мінімально-необхідним втручанням у виробничо-технологічну сферу підприємств.

Трохи вічного у якості епілогу

Береженого – Бог береже. Якщо навколо стільки вогненебезпечного, навіть невеликої іскри достатньо для пожежі, яка може зжерти і самих паліїв, і зовсім у тому невинних. Зайва пересторога не завадить. Зайвий контроль не зашкодить. Все проходить, пройде й це! 
 
Коментарі (1)
Владимир2
20 Травня 2014 p. 12:47
То,что Коломойский только обрадуется - это факт ! Но есть и другие риски ,учитывая аппетиты И.В.К. высока вероятность что поменяем "шило на мыло" ,ну и в место конфликта в донецкой области получим вооруженный конфликт между донецкой и днепропетровской областями .