Тиждень, що минув, пройшов у галузі ЖКГ достатньо напружено. Так, відразу ж з понеділка, 10 червня, українці були шоковані повідомленням Генеральної прокуратури. Як виявилося, борги за спожитий газ у країні стрімко зростають. За підрахунками відомства, наразі вони сягнули понад 24 млрд грн.
«Основними боржниками є підприємства теплоенергетики, окремі з яких усупереч вимогам законодавства зараховують плату за теплову енергію не на рахунки із спеціальним режимом використання, а на власні», - зауважив заступник начальника управління захисту конституційних прав і свобод громадян та інтересів держави Андрій Трипілка.
Варто зазначити, на початку 2012 року борг за спожитий газ в Україні становив понад 22 млрд грн, тобто за рік збільшився на 2 млрд грн, а це, навіть в масштабі держави, достатньо велика сума.
Окрім цього, був запущений механізм ймовірних змін у законодавчій сфері. Зокрема, Верховній Раді запропонували втрутитися у неформальну війну енергопостачальних компаній та водоканалів через заборгованість за електроенергію, а саме, - шляхом визначення і здійснення регуляції таких товарів і послуг як «гаряча вода» та «гаряче водопостачання». У ключі недопущення подальшої заборгованості комунальних підприємств цікаво, що цим документом унормовуються взаємовідносини між суб’єктами господарювання, які здійснюють гаряче водопостачання, виробниками теплової енергії та виробниками питної (холодної) води. Детально прописано права та обов’язки споживачів та виробників/постачальників послуги гарячого водопостачання.
Втім, поки що цей законопроект лише чекає свого часу, коли у сьогоденні продовжуються боргові відключення. Нагадаємо, протягом тижня через борги перед енергопостачальним підприємством без світла залишився адміністративний корпус «Житомирводоканалу». Таким чином водоканал не допустив відключення станцій підприємства та призупинення подачі води для населення, проте це спричинило унеможливлення повноцінної діяльності диспетчерської, аварійної, економічної служб підприємства та його відділу збуту. Внаслідок цього підприємство залишилося без значних фінансових надходжень, які мали надійти на банківські рахунки підприємства з подальшою їх акумуляцією для розрахунків за спожиту електроенергію.
Читайте також: Водоканали України: за крок до прірви
Поряд з цим варто зазначити, протягом травня 2013 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сфері комунальних послуг, було перевірено 6 підприємств у сфері теплопостачання та накладено 230 тис. грн штрафів, основним чином за недодержання Ліцензійних умов.
Також цього тижня значна увага була звернена на питання ремонту доріг, а якщо точніше – питання їхнього руйнування під переобтяженим вантажним транспортом. Зокрема, «Укравтодор» заявив, що в Україні щороку з вини вантажівок псується 2 тис. км доріг. Безумовно, це проблема, адже на їхнє відновлення держава змушена витрачати бюджетні позапланові кошти, яких, за словами посадовців, і так не вистачає.
Одним із засобів боротьби зі складеною ситуацією є введення безконтактних систем зважування великовантажного транспорту. Так, до кінця 2014 року на основних українських автомагістралях планується встановити 60 таких систем контролю ваги.
За словами голови «Укравтодору» Євгена Прусенка, служба автомобільних доріг лобіюватиме якнайшвидше впровадження такого нововведення, адже завдяки комп'ютерній обробці даних без участі в процесі людини - викорінюється корупція. Стаціонарні пункти працюватимуть лише, як дублюючі, для підтвердження порушень норм перевантаження на вісь.
Серед іншого, варто виокремити, цього тижня Президент Віктор Янукович вкотре наголосив, що першим завданням для уряду Прем'єр-міністра Миколи Азарова у 2013-2014 роках має стати покращення якості українських доріг. Глава Держави побідкався, що «так як постраждали наші дороги минулої зими, 2012-2013 років, такого не було жодної зими», тому цій проблемі варто приділити увагу без жодних дискусій.
Читайте також: Українські дороги визнали одними з найгірших у світі
Нагадаємо, за словами Віце-прем'єр-міністра Олександра Вілкула, наразі 97% українських доріг потребують капітального ремонту. Для того щоб виправити ситуацію, фінансування утримання доріг має бути збільшено в рази.
Не обійшлося і без казусів. Зокрема, цього тижня Туреччина заявила, що будівництво LNG-терміналу для прийому скрапленого газу небезпечне для її проток і міст.
Нагадаємо, попередньо Україна не отримала від Анкари згоди на проходження танкерів зі скрапленим газом турецькими водами, не дивлячись на те, що спочатку такі домовленості існували. Якщо бути точним, у вересні минулого року, під час другого засідання стратегічної ради високого рівня між Туреччиною та Україною, турецький прем'єр Реджеп Ердоган стверджував про готовність своєї країни пропускати щомісяця по 8 танкерів для майбутнього українського LNG-терміналу.
Зазначимо, що будувати загальний LNG-термінал на березі Середземного моря - уряд Тайіпа Ердогана також не погодився.