ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГЖКГ поранили бюджетні ножиці

ЖКГ поранили бюджетні ножиці

У січні - квітні ЖКГ витратило менше коштів, ніж у першому кварталі, а дотації будівельної галузі зросли за рахунок фінансування нових проектів. Галузь зекономила на виплаті тарифної різниці, але збільшила дотування пільгових житлових програм.
Фінансування галузі за 4 місяці поточного року збільшилося на 65% порівняно з січнем-березнем. Однак фактично виділено було всього на 200 млн грн більше, ніж у попередньому місяці. Блок ЖКГ витратив менше коштів, ніж у першому кварталі, а дотації будівельної галузі зросли за рахунок фінансування нових програм.
 
У січні - квітні 2013 року держбюджетне фінансування для Міністерства регіонального розвитку, будівництва та ЖКГ (включаючи програми та субвенції) збільшилося на 400 млн грн у порівнянні з витратами в першому кварталі - до 7,6 млрд грн. З цих коштів у квітні було передбачено витратити на 858 млн грн або на 65% більше, ніж у січні - березні, а саме: з початку року планувалося спрямувати на потреби галузі 1,3 млрд грн. Однак, фактично, за перші чотири місяці поточного року з цих коштів було витрачено на фінансування трьох сегментів галузі - ЖКГ, будівництво та регіональний розвиток - всього 503,2 млн грн, що всього на 178,9 млн грн більше, ніж було витрачено в першому кварталі.
 
За чотири місяці збільшення держбюджетних дотацій відбулося за рахунок фінансування реалізації програм Мінрегіону. Сума витрачених коштів зросла майже наполовину, - до 447,7 млн грн, тоді як у першому кварталі було витрачено лише 268,8 млн грн. Варто зазначити, що галузь не витратила всі передбачені на фінансування цільових програм кошти - фактично було заплановано на 205 млн грн більше, ніж було виділено насправді.
 
Аналогічна тенденція простежується і з виплатою ключових субвенцій, спрямованих на компенсацію тарифної різниці, запобігання техногенних катастроф, проведення капітального ремонту водопровідних мереж. Всього на дотації в держбюджеті-2013 передбачено фінансування у розмірі 5,8 млрд грн. У першому кварталі було витрачено стільки, скільки і запланували витратити у цей період - 55,5 млн грн. Але вже в січні-квітні сума, яку мали намір направити на субвенції, різко зросла, на 92%, - до 665,8 млн грн. Втім, з них реально виділено і освоєно було стільки ж, скільки в січні-березні (55,5 млн грн).

Блок ЖКГ

Зекономили держбюджетні кошти якраз на фінансуванні галузі ЖКГ. Примітно, що в першому кварталі з призначених у держскарбниці на поточний рік 6,1 млрд грн на ЖКГ, було витрачено рівно стільки, скільки планували – 152,3 млн грн. При цьому за три місяці практично вся ця сума була спрямована на фінансування проектів з розвитку міської інфраструктури, а, зокрема, на розвиток системи водопостачання та водовідведення у Миколаєві – 151,3 млн грн. Кошти, що залишились (800,1 млн грн), були витрачені на координацію реалізації інфраструктурних проектів. Тобто, у січні-березні на погашення тарифної різниці для тепло-і водопостачальних підприємств, на заходи щодо запобігання техногенних катастроф та капремонт мереж - кошти не виділялися.
 
У квітні ситуація змінилася не у кращий бік. Планувалося, що держбюджетне фінансування буде збільшено майже на 81%, - до 795,8 млн грн. Однак було виділено всього 52,4 млн грн. Це більш, ніж на третину (на 34,4%) менше, ніж було профінансовано у першому кварталі.
Як і раніше, не виділено ні копійки для виплати міжбюджетної субвенції з погашення заборгованості в тарифах на теплову енергію, послуги централізованого водопостачання та водовідведення, що постачалися населенню. Хоча на компенсацію тарифної різниці у квітні планувалося спрямувати майже 570 млн грн. Цих грошей у четвертому місяці галузь ЖКГ так і не отримала.
 
Але у прес-службі Мінрегіону «Україні Комунальній» цю інформацію уточнили. Зокрема, нам пояснили, що відомство, як головний розпорядник бюджетних коштів, розробило Порядок та умови надання у 2013 році субвенції з компенсації тарифної різниці. Періодичність та обсяг фінансування видатків на відшкодування визначено відповідно до помісячного розпису, затвердженого Міністерством фінансів. «Підставою для проведення розрахунків є договір про організацію взаєморозрахунків з погашення різниці в тарифах. Мінфін приймає рішення про перерахування субвенції на підставі узагальненого реєстру договорів про організацію взаєморозрахунків, поданих Мінрегіоном, та підтверджених Держказначейством», - повідомили у Міністерстві.

За даними відомства, на 10 червня, Мінрегіоном отримано від місцевих фінансових органів реєстрів договорів про організацію взаєморозрахунків з погашення різниці в тарифах в обсязі 94 млн грн, з них профінансовано 51,5 млн грн.

Всього на компенсацію тарифної різниці в держбюджеті на поточний рік поки що передбачено 5,1 млрд грн. У 2012 році стаття видатків бюджету на виплату різниці в тарифах збільшувалася двічі, - до 15,9 млрд грн. Ці кошти були витрачені майже повністю - недоплата склала близько 1,5 млрд грн.
 
Ця різниця формується за рахунок того, що в тарифі на теплову енергію для населення закладається ціна газу рівня 2008 року - 686 грн, а за поставку газу теплопостачальні підприємства повинні платити 1309 грн за тис. кубометрів (без ПДВ і транспортних витрат). У водопостачальних підприємств проблема з боргами за електроенергію так само пов'язана з тим, що тарифи для побутових абонентів не покривають собівартість послуг і зі зростанням ціни на енергоносії. Таким чином, формується кредиторська заборгованість у теплокомуненерго за спожитий газ і у водоканалів за електроенергію. Заборгованість галузі за енергоресурси на сьогодні складає близько 24 млрд грн. Якщо у поточному році комунальні підприємства ще не отримували субвенцію, то у минулому році, підприємства скаржилися, що отримують виплати не в повному обсязі, а лише на 70-80%. Це відзначали у Донецькій, Луганській областях та Криму. Істотно гальмує виплату субсидій, в тому числі, складна процедура їх узгодження та отримання.

Будівельний блок

Стаття видатків на фінансування будівельної галузі поповнилася ще трьома пунктами. Зокрема, крім існуючих програм, у квітні планувалося профінансувати будівництво пріоритетних об'єктів Донецької області: на ці цілі в держскарбниці на поточний рік передбачено 100 млн грн, з яких у першому місяці другого кварталу планувалося направити 10 млн грн. Також передбачені кошти і для реконструкції водоочисних систем м. Слов'янська (Донецька область) - передбачалося виділити 9 млн грн з 22,3 млн грн у держбюджеті. Новою графою є і створення центрів, що надають адміністративні послуги. На ці цілі закладено 50 млн грн, однак у квітні їх використання не планувалося.
Всього в січні-квітні загальні витрати бюджету на будівельну галузь збільшилися на 325 млн грн у порівнянні з першим кварталом, - до 1,15 млрд грн. З них у квітні планувалося витратити майже 407 млн грн, з яких було освоєно близько 87%. У цьому ж місяці бюджетну надбавку отримала програма надання держпідтримки для будівництва або купівлі доступного житла: відповідні витрати збільшилися до 89,5 млн грн проти 50 млн грн у січні-березні. При цьому, у квітні коштів виділено за планом - 18,3 млн грн, тоді як у першому кварталі не були витрачені навіть передбачені 7 млн грн. Крім того, було профінансовано надання довгострокових пільгових кредитів молодим сім'ям та одиноким громадянам (18 млн грн), чого не вдалося зробити у попередньому місяці. Суттєво збільшено видатки на здешевлення вартості іпотечних кредитів - на 14 млн грн.
 
Таким чином, можна говорити про тенденції, що склалася у використанні і перерозподілі державних коштів. Реальне фінансування будівельного сегменту галузі зростає. Якщо у січні-лютому було освоєно 56,7 млн грн, то вже до квітня ця сума збільшилася майже на 300 млн грн. З блоком ЖКГ - ситуація складніша. До лютого витрати не перевищували 31 млн грн, тоді як у березні був стрибок у фінансуванні - галузі дали на 95,4 млн грн більше у порівнянні з попереднім місяцем. Але вже у квітні витрати скоротилися на 99,7 млн грн. При цьому, і будівництво, і ЖКГ не освоюють виділені їм кошти в повному обсязі. Почасти, причини варто шукати і в тому, що Міністерство фінансів стверджує виплату, а Держказначейство не сприяє оперативному фінансуванню. На фінансово-економічному стані також позначається накопичення державою заборгованості з виплати тарифної різниці. Постачальники газу та електроенергії припиняють поставки енергоносіїв тепло- і водопостачальних підприємств. У результаті без комунальних послуг залишаються споживачі, які, до речі, не винні в збитковості ЖКГ. За даними Держстату, у січні-квітні українці виплатили 98,7% нарахованих їм сум за комунальні послуги. 
 
Коментарі (0)