ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Держбюджет зробив ЖКГ обрізання
Роз'яснення: скільки зареєстрованих осіб враховують при призначенні субсидії?
В Україні ще раз проіндексують пенсії
В Києві з понеділка повернуть платне паркування
Вже відставний Кабінет міністрів представив парламенту проект держбюджету на 2013 рік. Загальнодержавні видатки на ЖКГ, регіональний розвиток і будівництво скорочені на 10,4 млрд грн. Крім того, в держбюджеті не передбачено фінансування програми «Питна вода України», зменшені витрати на здешевлення іпотеки і на реалізацію програми «Доступне житло».
Вчорашнє засідання парламенту планувалося присвятити розгляду головного фінансового документа країни - законопроекту №11000 «Про державний бюджет України на 2013 рік». Однак, перше читання так і не відбулося. Народні депутати 239 голосами підтримали проект постанови Верховної Ради, авторами якого є голова і перший заступник голови парламентського Комітету з питань бюджету Валерій Баранов (фракція «Народна партія») та Владислав Лук'янов (фракція «Партія регіонів»). Вони запропонували Раді документ, яким затверджується особлива процедура розгляду проекту держбюджету. Зокрема, постановою профільний Комітет отримав ще один день (5 грудня) на формування правок і пропозицій до тексту законопроекту №11000, а винесений повторно в сесійну залу він буде в четвер, 6 грудня.
Причиною такого рішення парламенту стало те, що проект держбюджету був винесений в сесійну залу безпосередньо на наступний день після його реєстрації. Текст законопроекту був оприлюднений на офіційному сайті Верховної Ради тільки вчора вранці. Таким чином, у представників Комітету з питань бюджету не було часу сформувати і представити рекомендації до проекту. Примітно, що Кабінет міністрів вніс до парламенту проект бюджету пізно ввечері 3 грудня. У той же день Президент Віктор Янукович прийняв відставку Прем'єр-міністра Миколи Азарова, а відповідно, і всього Кабінету міністрів. Таким чином, наскільки легітимними були дії відставного уряду (зараз міністри і глава Кабміну - виконуючі обов'язки), яке зареєструвало в Раді проект бюджету.
Читайте також: Чотири причини неефективного ЖКГ
Поки нардепи та експерти сперечаються про правомірність реєстрації проекту бюджету, розглянемо, яку фінансовий кошторис на наступних рік представив Кабмін Миколи Азарова. Якщо такий документ буде прийнятий, то в 2013 році Україну очікує дефіцитний бюджет, причому нестача фінансів оцінюється майже в 50 млрд грн. Це фактично на 10 млрд грн більше, ніж дефіцит бюджету нинішнього року. При цьому, приріст реального ВПП закладений на рівні 3,4%, а індекс споживчих цін (інфляція) в 4,8% змушує засумніватися в тому, що держбюджет заснований на реальних економічних показниках. Непрямим підтвердженням цьому може стати низький курс американського долара, закладений в проект бюджету країни - 8,5 грн.
На фінансування ЖКГ, будівництва та регіонального розвитку уряд запропонував виділити в наступному році мізерно малі суми. Так загальнодержавні видатки профільного Міністерства визначені на рівні 5,9 млрд грн, тоді як в поточному році вони становлять 16,8 млрд грн.
Такий секвестр фінансування призвів до того, що в проекті держбюджету на 2013 рік зовсім відсутні стаття витрат на реалізацію загальнодержавної програми «Питна вода України», тоді як ще в поточному році на ці цілі передбачено 200 млн грн, а станом на 1 жовтня профінансовано 49 млн грн.
Також у новому бюджеті абсолютно не передбачені видатки на часткову компенсацію витрат підприємств водопостачання за спожиту електроенергію, пов'язаних з перекачуванням води. Нинішнім держбюджетом на виплату такого відшкодування передбачено 100 млн грн, проте, за даними Мінрегіону, в січні-вересні ці кошти так і не були профінансовані. Відсутність вищевказаної статті витрат автоматично означає, що колосальні витрати водопостачальних підприємств на оплату рахунків за електроенергію в маловодних регіонах країни (східні та південні регіони України, Крим), де воду необхідно, в буквальному сенсі, «докачати» до населення, змушені будуть перекласти цю грошову навантаження на плечі споживачів.
Читайте також: Правда чистої води
Не передбачені в наступному році кошти і на оснащення багатоквартирного фонду сучасними приладами обліку теплової енергії і води. Правда, незважаючи на те, що в 2012 році на ці цілі передбачено 160 млн грн, і за дев'ять місяців з них повинно було бути виділено 120 млн грн, жодної гривні фактично не профінансовано.
У новому документі не вказана стаття витрат на пільгове кредитування юросіб, а в тому числі ОСББ, для проведення реконструкції, капітальних та поточних ремонтів об'єктів ЖКГ. У цьому році на ці цілі передбачено 40 млн грн. Нагадаємо, раніше в.о. Міністра регіонального розвитку, будівництва і ЖКГ Анатолій Близнюк заявляв, що у відомство вже надійшло заяв на отримання ОСББ на суму 89 млн грн. При цьому чиновник підкреслив, що в 2013 році в бюджеті буде передбачена стаття витрат, яка дозволить ОСББ залучати дешеві кредити у держави на поворотній основі.
У рази пропонується скоротити фінансування державних іпотечних і житлових програм. Зокрема, наступного року на здешевлення іпотечних кредитів для молодих сімей та одиноких громадян пропонується направити з держскарбниці всього 300 млн грн, тоді як в цьому році на ці цілі передбачено 1 млрд грн. Крім того, якщо раніше хронічне недофінансування держпрограми «Доступне житло» було помітним, то тепер стало явним. Якщо в 2012 році на її реалізацію передбачено всього 200 млн грн, то в наступному - пропонується скоротити цю суму до 50 млн грн. Приблизно стільки ж, до слова, пропонується виділити на утримання апарату та керівництва Мінрегіону - 49,9 млн грн.
Практично без змін пропонується залишити фінансування програм довгострокового кредитування молоді - 60 млн грн, і зберегти виплати часткової компенсації процентних ставок за кредитами на придбання або реконструкцію житла - 111,4 млн грн. На цю суму будуть претендувати 7,6 тис. молодих українських сімей. Разом з тим, уряд запропонував незначно збільшити витрати, пов'язані із забезпеченням інвалідів житлом - до 75 млн грн, що майже на 4 млн грн більше, ніж у цьому році.
Читайте також: «Доступне житло» витратило останні копійки
Значно збільшити пропонується і виплату субсидій населенню на оплату послуг ЖКГ - до 7,4 млрд грн, тоді як в поточному році передбачено лише 2,04 млрд грн. З них профінансовано не більше 145 млн грн, оскільки «попит на субсидії» з боку побутових споживачів за останні півроку зменшився в 1,5 рази.
Суму, яку уряд запросило на компенсацію тарифної різниці (між економічно обгрунтованими і нині діючими тарифами) підприємствам тепло-і водопостачання, цілком порівнянна з цифрами поточного року. Так, у 2013 році передбачається, що субвенція на ці цілі з держбюджету місцевим бюджетам складе 5,12 млрд грн. Нагадаємо, в держбюджеті-2012 було передбачено спочатку 6,9 млрд грн на виплату відшкодувань за тарифною різниці. Однак у перебігу року ця сума кілька разів збільшувалася - спочатку на 2,7 млрд грн, потім - на 1,2 млрд грн. Можливо, такий сценарій повториться й у майбутньому році, проте виділених коштів все одно не достатньо для покриття фінансового пробілу між фактичною і обгрунтованою вартістю послуг підприємств ЖКГ.
З виплатою «тарифних відшкодувань», втім, більше пощастило НАК «Нафтогаз України». Зокрема, на компенсацію різниці між імпортною ціною природного газу (421 дол. / Тис. Куб.м або 3,4 тис. грн) і вартістю газу, що реалізовується теплокомуненерго (для виробництва тепла для потреб населення) - 1,3 тис. грн / тис.куб.м. - передбачено 21,5 млрд грн в 2013 році.
Справедливості заради, варто відзначити, що загальнодержавні видатки держбюджету в поточному році на потреби галузі не перевищували 9 млрд грн і лише до кінця року вони склали 16,8 млрд грн. При цьому, не можна не згадати, що бюджетний запит Мінрегіону на 2012 рік становив 27 млрд грн. У цьому році відомство запитало на 2013 рік близько 15 млрд грн. Втім, поки Кабмін запропонував обмежити апетити галузі ЖКГ до 6 млрд грн (загальнодержавні видатки). Реальні потреби на проведення реформи галузі Мінрегіон оцінює в 700 млрд грн.
Можливо також, що до другого читання проект бюджету буде представлений з іншими (вищими) витратами на потреби комунального господарства. Можливо, фінансування галузі буде збільшено і на протязі 2013 року. Однак поки - це лише можливість, а для комунальників - великі надії.