ГоловнаПублікаціїПитання експерту Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 21

Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 21

«У.К.» продовжує цикл щотижневих публікацій в форматі запитання-відповідь, в рамках яких наші експерти дають кваліфіковані відповіді на запити читачів щодо актуальних проблем та питань у сфері ЖКХ.
 Проблеми з комуналкою? Запитуйте – ми пояснимо. Випуск 21
Новини по темі
«У.К.» продовжує цикл щотижневих публікацій в форматі запитання-відповідь, в рамках яких наші експерти дають кваліфіковані відповіді на запити читачів щодо актуальних проблем та питань у сфері житлово-комунального господарства.
 
Цього тижня на запитання відповідає експерт «У.К.», юрист Андрій Осадчий.
 
Запитання 1. Гість
 
Як повинна нараховуватись оплата за холодне та гаряче водопостачання, якщо в квартирі не прописано жодної особи і не встановлено лічильники (квартира є правом власності за заповітом)?
 
Відповідь експерта
 
Відповідно до ст. 322 Цивільного кодексу України власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом. Це означає, що незалежно від того, зареєстрований (прописаний) власник квартири за цією адресою чи ні, а витрати на утримання цього майна, в тому числі витрати на ремонт та сплату комунальних послуг він повинен нести. Відповідно до ст. 156 Житлового кодексу України  власник квартири та члени сім'ї його зобов'язані  дбайливо ставитися до жилого будинку  (квартири) та брати участь у витратах по утриманню будинку (квартири) і прибудинкової території  та  проведенню ремонту незалежно від реєстрації (прописки).
 
 
Відповідно до п. 21 Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України 21.07.2005 року № 630  у разі відсутності у квартирі  та на  вводах  у багатоквартирний  будинок  засобів  обліку  води  і теплової енергії плата за надані  послуги  справляється  згідно  з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання  холодної  та  гарячої  води і водовідведення  -  з розрахунку  на  одну  особу – власника квартири; з централізованого опалення  -  з  розрахунку за 1 кв.  метр (куб.  метр) опалюваної площі (об'єму) квартири   та   додатково  за  перевищення розрахункової  потужності приладів опалення (радіаторів) згідно із законодавством.
 
Запитання 2. Гість
 
За який період часу мають право стягувати борги з опалення (послуги тепломережі): тільки за останні три роки (2009-2011 рр.) або й за більш ранній період часу? І як потрібно діяти в цій ситуації?
 
Відповідь експерта
 
Відповідно до ст. 257 Цивільного кодексу України позовна давність - це строк, у межах якого особа може звернутися до суду з вимогою про захист свого цивільного права або інтересу, а  загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки. 
 
Однак, слід мати на увазі, що відповідно до ст. 267 Цивільного кодексу України заява про захист цивільного права або інтересу має бути прийнята судом до розгляду незалежно від спливу позовної давності, а сама позовна давність застосовується судом лише за заявою сторони у спорі, зробленою до винесення ним рішення. 
 
Тому ніщо не забороняє комунальному підприємству подати позовну заяву до суду з вимогою стягнути заборгованість за всі минулі періоди, а не тільки за три останніх роки.
 
Майте також на увазі, що перебіг позовної давності переривається вчиненням особою дії, що свідчить про визнання нею свого боргу або іншого обов'язку. Тобто, якщо споживач на протязі, припустимо, останніх 7 років частково сплачував за отримані комунальні послуги, то борг, який сформувався протягом цих 7 років підлягає стягненню в повному обсязі.
 
Читайте також: Тепло за безцінь
 
Запитання 3. Гість
 
За адресою вул. Героїв Праці 48-А, у 2 під'їзді протікає вже кілька років дах! Затопило до 3 поверху! Підкажіть, куди скаржитися? І взагалі, хто цим займається? 
 
Відповідь експерта
 
В разі ненадання або надання послуг Виконавцем неналежної якості споживач має право викликати його  представника  для  складення та  підписання акта-претензії  споживача,  в  якому  зазначаються строки,  види, показники порушень тощо. Це право гарантовано ст. 18 Закону України «Про житлово-комунальні послуги».  
 
Зокрема, Представник виконавця повинен з'явитися за викликом споживача для підписання акта-претензії не пізніше ніж протягом двох робочих днів. У разі  неприбуття  представника  виконавця  у визначений цим договором  строк  або  необґрунтованої  відмови   від   підписання акт-претензія  вважається дійсним,  якщо його підписали не менш як два інших споживачі.
 
Акт-претензія   подається   виконавцеві,   який   вирішує протягом трьох  робочих днів питання щодо проведення перерахунку платежів або надає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні його претензій.  Спори   між  сторонами  розв'язуються шляхом  проведення переговорів або у судовому порядку.
 
До того ж, видається доцільним звернутися до органів місцевого самоврядування із відповідною скаргою на неякісне надання послуг. Зазвичай такі скарги закінчуються формальними відписками, але напередодні виборів восени 2012 року такі скарги розглядатимуться більш ефективніше. 
 
Запитання 4. Гість
 
Комунальне підприємство утримує на своєму балансі полігон ТПВ. Чи має право комунальне підприємство закладати витрати на роботи по утриманню полігону до тарифу з вивезення побутових відходів з житлових будинків?
 
Відповідь експерта
 
Відповідно до п. 5 Постанови Кабінету Міністрів України № 1010 від 26.07.2006 року в редакції Постанови КМУ від 01.06.2011 року № 869 планування  витрат  для  включення їх до повної планованої собівартості послуг за кожною операцією  поводження  з побутовими відходами   здійснюється   з   урахуванням  витрат  з операційної діяльності,  фінансових витрат,  пов'язаних з основною діяльністю.
 
До планованих витрат з операційної діяльності включаються планована собівартість реалізованих послуг, адміністративні витрати,  витрати  із  збуту  послуг  та інші операційні витрати. 
 
Відповідно до п. 15 Постанови Кабінету Міністрів України № 1010 від 26.07.2006 року  в редакції Постанови КМУ від 01.06.2011 року № 869 до  складу  адміністративних  витрат включаються також і витрати, пов’язані з утриманням основних засобів, інших необоротних матеріальних і нематеріальних активів адміністративного  призначення. 
 
Таким чином, включення до тарифу витрат на роботи по утриманню полігону ТПВ, який є основним засобом та перебуває на балансі, є правомірним.  
 
Від редакції:
 
Шановні користувачі порталу «У.К.»! Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них.
 
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.
 
Коментарі (16)
SERGEY1
10 Березня 2012 p. 09:03
Проконсультуйте, будь-ласка, якими законодавчими актами регламентується порядок реєстрації членів ЖБК, що приймають участь в звітно-перевиборних зборах?
Андрій Осадчий3
12 Березня 2012 p. 10:11
Законом України від 10.07.03 р. N 1087-IV «Про кооперацію» Статутом Вашого ЖБК Розділом VI Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, який затверджено Постановою Ради Міністрів Української РСР від 30.04.1985 року № 186 в редакції Постанови Кабінету Міністрів України № 467 від 08.07.1994 року.
SERGEY1
13 Березня 2012 p. 00:20
Скажіть будь-ласка, до якого числа я повинен заплатити за надані комунальні послуги (вивіз побутових відходів), чи регулюється це номативними документами, якщо так то якими, та чи правомірно що я повинен платити за послуги на перед(3 місяці)?
Ivan2
14 Березня 2012 p. 03:37
Звиняйте не витримав кричущої некомпетенції так званого експерта Осадчого!!! Щодо відповіді на запитання № 1 Цитата з ЦК України Стаття 322. Тягар утримання майна 1. Власник зобов'язаний утримувати майно, що йому належить, якщо інше не встановлено договором або законом. З яких підстав шановний експерт робить висновок що утримання майна ( квартири) невід’ємно пов’язане з комунальними послугами у т.р. й з водопостачання?! Чи може ЗУ «Про житлово-комунальні послуги» відмінили? Разом зі ст.1 за якою цитую – «комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на задоволення потреби фізичної чи юридичної особи у забезпеченні холодною та гарячою водою, водовідведенням, газо- та електропостачанням, опаленням, а також вивезення побутових відходів у порядку, встановленому законодавством;» Де тут утримання майна. Де у Ст. 322 вказано що власник має нести витрати на утримання майна та сплату комунальних послуг?! Ніде! «...зобов’язаний утримувати майно…» і все! А яким чином не вказано. Що визначає термін «утримання майна» не вказано. Ось має власник утримувати майно як сам те розуміє, звичайно у рамках вимог діючого законодавства. Усе інше – бурна юридична фантазія експерта. Далі. Цитата з ЖК УРСР (Шановний Пане експерт, ЖК України ще не прийнято! Відповідно посилання на нього нікчемні! Маєте як юрист розрізняти НПА за статусом) Стаття 156. Права і обов'язки членів сім'ї власника жилого будинку (квартири) ....... Члени сім'ї власника будинку (квартири) зобов'язані дбайливо ставитися до жилого будинку (квартири). Повнолітні члени сім'ї власника зобов'язані брати участь у витратах по утриманню будинку (квартири) і придомової території та проведенню ремонту. Спори між власником та членами його сім'ї про розмір участі в витратах вирішуються в судовому порядку. Зверніть увагу що новела регулює (за назвою статті та змістом). ДЕ ТУТ є хоч слово про водопостачання! Яким передом утримання квартири (будинку) відноситься до водопостачання. З якого перепугу експерт робить висновок що приведена частина ст. 156 зобов’язує і власника до її виконання. Членів сім’ї – так, але не власника! Де у ст.156 вказано про ремонт, прибудинкову територію (придомова територія у ЖК УРСР і прибудинкова територія у інших НПА – не синоніми! А дві ВЕЛИКІ різниці, шановний пане експерт) Де у ст. 156 є посилання на зобов’язання брати участь у витратах незалежно від реєстраціЇ?! (на ст. 64 можете не посилатися, бо вона регулює правовідношення за договором найма, а де тут найм?). Цитата з "Правила...." затв. пост. КМУ № 630 21. У разі відсутності у квартирі (будинку садибного типу) та на вводах у багатоквартирний будинок засобів обліку води і теплової енергії плата за надані послуги справляється згідно з установленими нормативами (нормами) споживання: з централізованого постачання холодної та гарячої води і водовідведення - з розрахунку на одну особу та на ведення особистого підсобного господарства; ДЕ ТУТ хоча б одним словом значиться ВЛАСНИК?! Може експерту примарилося та він рішив самотужки виконати обов’язки КМУ та внести зміни до п.21 зазначених вище Правил? Здається експерт Осадчий дуже хоче зіграти на половині комунальників (а може і гра), та навіть вони, у своїй більшості, не нараховують плату за водопостачання та водовідведення при відсутності, квартирних приладів обліку та відсутності зареєстрованих осіб. Мабуть досить. Хоча є бажання продовжити. Виникає питання. Що це – некомпетентність, чи спроба трактування законодавства на користь комунальників, з розрахунку на дурника? Навіщо вводити у відповідях споживачів в оману, доречи не перший раз, знущаючись над нормами права?!
SERGEY-1
14 Березня 2012 p. 14:39
Исчез эксперт , так что его ответы не совсем компетентны ?
ІА «Україна Комунальна»5
14 Березня 2012 p. 15:31
Шановний Сергію, перевага експертів ІА "УК" полягає в тому, що вони є незалежними, тобто не є штатними працівниками агентства. Саме тому, наш експерт знаходячись на даний час в судовому засіданні в іншому регіоні не зміг оперативно відповісти на зауваження читача. Поряд с цим повідомляємо, що на сторінках нашого порталу висловити свою думку може будь хто і це є нашою перевагою. Відповідь експерт обов’язково надасть. Маємо надію, що Ви і надалі уважно слідкуватимете за нашим порталом.
Михаил5
14 Березня 2012 p. 15:27
Эти нормы есть в действующем законодательстве. И то, что ЖК Украины не принят - не мешает ссылаться на существующие нормы
Ivan1
14 Березня 2012 p. 23:10
Шановний Пане Алекс Борман. По перше, мабуть Ви не досить уважно читали пост. Якщо не тяжко, прочитайте ще раз. По друге. Якщо експерт посилається на норму НПА, то він має чітко визначанти, який саме НПА містить норму. Якщо вказується ст. 322 ЖК України, то я вважаю що це саме ст. 322 ЖК України а не ЖК УРСР і навпаки. Є помилка, може описка, але вона є.
Ivan1
14 Березня 2012 p. 23:38
Щодо останнього абзацу відповіді № 2 Я би не був настільки категоричним щодо - "підлягає стягненню в повному обсязі" По перше має значення момент переривання. По друге. А якщо у платіжних документах чітко вказано за який період сплачував боржник чи чітко, до копійки вказано суму оплати, яка відповідно дорівнює сумі нарахувань за розрахунковий період ? А якщо у пл.документі відсутнє ФІО боржника, чи вказане інше ФІО,і на цій підставі боржник стверджує що не він здійснював платежів? Тут вже як суд вирішить. Всяко може бути.
Андрій Осадчий2
15 Березня 2012 p. 08:37
Доброго ранку всім читачам України Комунальної! Вибачте, що не відповів вчасно на запитання from Sergey and зауваження from Ivan, та інші пости, два дні був у відрядженні в славному місті Житомирі, де особисто переконався, що закон в України - як дишло, а судова система вражена "раковими" клітинами. НЕ завжди суди сприймають те, що написано в законах, як обов'язкове, вони керуються при прийнятті рішень внутрішніми переконннями, своїм особливим розумінням законодавства, яке іноді виходить за рамки здорового глузду. Всі ці роздуми я веду до того, що мої відповіді на запитання читачів не потрібно сприймати як істину в останній інстанції, рішення суду у спірних моментах може кардинально відрізнятися від моїх відповідей на запитання. Частково це може відбутися від того, що читач не повністю у запитаннях викладає суть спірного моменту, тому юристу який не бачить конкретного документа, а тільки два речення в запитанні, важко 100% правильно проконсультувати читача. Можливо, не всі відповіді подобаються читачам, хтось в них бачить недоліки або тлумачення закону на користь комунальних підприємств. Я намагаюся давати відповіді як судовий юрист, який вже 8 років має справу з комунальними спорами в суді, спираючись на власний досвід розв'язання спорів та на існуючу судову практику, яке в різних регіонах України дуже різниться, суди в Харківській і Львівській областях з одного і того ж самого питання приймають протилежні рішення. Тому якщо в читачів є особисті думки чи альтернативна судова практика за питаннями читачів - будь ласка діляться нею, пишіть, думаю УК,
Fktrcfylh
17 Березня 2012 p. 11:27
"Але ж питання було зовсім в іншому, норму про нормативне нарахування придумали не комунальники, а Кабінет Міністрів, тому комунальники змушені застосовувати цю норму". Уважаемый пан Осадчий,извините, но это какой-то детский процессуальный прием. Про Фому и про Ерёму. Ну-у-у... рядовой обыватель, может быть, "проглотит". А юрист - вряд ли. Вопрос был именно о начислении оплаты за потребленную воду в квартире, в которой де юре нет потребителя. По своей простоте более понятного вопроса придумать невозможно. Абсолютное отсутствие какой-либо связи между простейшим вопросом и Вашим рассказом - очевидно. Одно из двух: либо Вы понимаете суть проблемы, но не знаете её решения (или знаете, но не хотите его публиковать), либо Вы не понимаете самой проблемы. Последнее практически невероятно. Приходится предположить первое в двух его вариантах: не знаете решения или не рискуете его формулировать. Риск вполне очевиден - нарваться на подготовленного оппонента. К сожалению, какова бы ни была настоящая причина Вашего ответа не на то, что в лоб спрашивалось, он вынуждает (возможно, исключительно по формальным признакам) ставить под сомнение Вашу компетенцию в тематике, в которой Вы решили выступить консультантом. Совершенно очевидно, что ссылки на применяемые Вами для обоснования ответа нормативные акты ничтожны в контексте вопроса. Вам совершенно справедливо здесь указывают на это. Однако Вы упорно пытаетесь "выкрутится", нагромождая один за другим все более абсурдные доводы. Мне кажется, что до тех пор, пока Вы не дадите четкий и однозначный ответ на совершенно простой вопрос, Вы, вряд ли, можете рассчитывать на авторитетность, как перед посетителями этого ресурса (более или менее знакомыми с юриспруденцией), так и перед его хозяевами (вообще - по определению - в юриспруденции понятия не имеющими). Да Бог с ними, с последними, если бы все молча "глотали" такие "ответы". А вот, не сняв профессиональных замечаний, Вы так и останетесь "независимым экспертом" по "заказным ответами" на "не заданные вопросы". Возможно, Вы на это обидитесь, но я лишь прямо сформулировал то, что является результатом Вашей позиции. Всё-таки. Каковы - де юре - основания требовать оплату за потребление материальной ценности в случае отсутствия - де юре - самого потребления? Прошу не путать обязанность содержать собственность, с открыванием водопроводного крана.
Андрій Осадчий2
15 Березня 2012 p. 08:38
особисто я і всі читачі тільки виграємо від цього
Андрій Осадчий2
15 Березня 2012 p. 09:13
Далі по суті питань. Sergey, питання строків сплати за надані житолово-комунальні послуги регулююється ст. 32 Закону України "Про житлово-комунальні послуги", де вказано, шо Плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.Стосовно вивозу побутових відходів існує спеціальна Постанова Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг з вивезення побутових відходів" від 10 грудня 2008 року № 1070 в редакції ПКМУ від 16.11.2011 року. Відповідно до п. 3 цієї Постанови Договір про надання послуг укладається відповідно до типового договору, який затверджено цим же Порядком. П. 12 Типового договору зазначає, що розрахунковим періодом є календарний місяць. Однак, п. 13 Типового договору дозволяє сторонам вибрати добровільно (диспозитивно) і таку форму розрахунків, як попередню оплату. Таким чином, якщо у Вас у на руках є підписаний Вами та комунальним підприємством договір про вивіз ТПВ і його умови передбачають можливість застосування попередньої оплати і Ви погодилися з цим, підписавши договір, то вимоги КП по здійсненню передплати правомірні. якщо у Вас такого договору на руках не має, або він не містить положень про можливість передплати - для Вас періодом розрахунку є кожний місяць, вірніше плату потрібно вносити не пізніше 10 числа наступного за звітним.
Андрій Осадчий2
15 Березня 2012 p. 09:31
Ivan, дякую дуже, що ретельно читаєте мої думки та консультацї, відповіді на питання читачів. Повторюся, мої відповіді не є істиною в останній інтсанції, це лише моє бачення як практика шляхів вирішення ситуації, в якій опинився читач. З приводу відповіді на перше запитання. Читач спитав, яким чином нараховується плата за воду (холодну та гарячу) якщо там є власник, але не прописано жодної особи і не має лічильників. Відповідно до Правил (ПКМУ № 630) в такій ситуації комунальники нараховують по нормативу на одну особу. Це усталена практика застосування норм ПКМУ № 630. Якщо читач звернувся би до мене з питанням, що йому робити, щоб плату не нараховували, я б йому відповів, що для того, щоб плата припинила нараховуватися йому потрібно або встановити лічильник и холодної та гарячої води, або запломбувати вводи, звернувшись з відповідною заявою до водопостачального підприємства. Але ж питання було зовсім в іншому, норму про нормативне нарахування придумали не комунальники, а Кабінет Міністрів, тому комунальники змушені застосовувати цю норму
Ivan1
17 Березня 2012 p. 01:17
Шановний Пане Осадчий. 1. Прошу пробачення за зарізкий тон у пості. При тому, знову підтверджую свою попередньо викладену позицію щодо нарахувань за водопостачання при відсутності квартирного приладу обліку та відсутності зареєстрованих осіб. Так, ще є практика здійснення нарахування комунальниками плати за НЕНАДАНІ послуги ( якими по суті і є нарахування плати за водопостачання та водовідведення при відсутності споживача), але це практика комунальників, які не вимушені, а дозволяють собі ( з економічних підстав) дуже вільно поводитися з нормами НПА, трактуючи їх як їм заманеться. Припинення таких нарахувань, та здійснення перерахунків за розрахункові періоди у яких було допущено порушення, як правило (за моєї практики), вдається здійснити у досудовому порядку, шляхом здійснення тиску через контролюючи структури та місцеву владу. 2. Нажаль Ви праві щодо суддівства. Особливо це відчувається справах де предметом розгляду є відносини в сфері ЖКГ. Бува таке вирішують і на таких мотиваціях що на голову не натягнеш (це стосується всіх сторін у справі). З моєї точки зору тут є як об’єктивні, так і суб’єктивні причини. Не буду їх аналізувати, але дозволю собі виділити три, з моєї точки зору найбільш характерні: - Специфічність сфери ЖКГ, яка вимагає від суді додаткових знань (технічного порядку), відсутність яких не компенсує навіть участь експерта (що бува дуже рідко) і колізійність самого законодавства яке прямо, або опосередковано регулює взаємовідносини у цій сфері. - «Прохідний» характер цих справ для судів. Як практикуючий юрист Ви мабуть зрозуміли що я маю на увазі. - Нездатність (з різних причин) сторін у справі належним чином сформувати та захистити свою правову позицію у суді. 3. Я не вважаю благом надання бліц консультацій у Інтернеті, особливо щодо проблем пов’язаних з ЖКГ, особливо безоплатних. По перше, з причин того, що ці питання, як правило не такі прості і однозначні як здається і вимагають аналізу обставин. По друге, безоплатна послуга, якщо вона не носить соціально-захисного характеру, розбещує її споживача та нівелює її значимість та цінність. З Повагою.
Андрій Осадчий1
18 Березня 2012 p. 13:13
Всіх комунальників зі святом! Спеціально для Fktrcfylh: основанием для начисления явлеется то, что собственник квартиры, которая досталась ему в наследство, имеет лицевой счет в ЖЕКе, в водоканале, в теплосети. из того что ни он, ни члены его семьи не прописаны в этой квартиры, не следует того, что никто не обязан оплачивать услуги по отоплению, по содержанию придомвой территории и так далее. Квартира отапливается в любом случае, двор убирается, мусор выносится. Если бы у гостя, который задал вопрос, стояли счетчики на воду, либо вводы были опломбированы - вопрос о начислении автоматически снимается. Но так как в этой квартире по видимому счетчики отсутствуют, то в Правилах 630 установлена норма, применяемая в таких случаях. Если нет счетчика, вода начисляется по норме. Это императивная и общеобязательная, пусть и абсурдная норма, но ее исполнять нужно. А по Вашему выходит, что читатель не написал заявление об опломбировке вводов, не поставил счетчики на воду, чтобы не платить за не потребляемую воду, а виноваты коммунальщики, которые применяют общеобязательную норму КабМина. Если же читатель будет считать, что местный водоканал неправомерно начисляет ему за воду, то он вправе обратится в суд, так как согласно ст. 55 Конституции Украины права и свободы человека и гражданина защищаются судом. Но нужно помнить основной правило гражданского судопроизводства: каждая из сторон обязана доказать свои требования надлежащими и допустимыми доказательствами. То есть нужно предоставить доказательства не проживания в даной квартире, не потребления воды, доказательства письменного предупреждения водоканала о том, что в этой квартире водой не пользуются и так далее. Доказать в суде неправомерность действий водоканала будет очень сложно. P.S. судить о профессиональных качествах юриста, не видя его, не зная лично, не обратившись к нему за реальной консультацией, а не виртуальной, не зная сколько у этого юриста за плечами выигранных судебных дел и какие у него клиенты - по меньшей мере просто невоспитанность и дурной тон.