ГоловнаПублікаціїЖитлоДержавна гра у житлову політику

Державна гра у житлову політику

Вирішення житлових проблем - основа соціальної політики держави. При цьому, політична риторика стосується лише тез про необхідність реформування ЖКГ, яка залишається декларацією.

Цікаво, що при цьому необхідність формування основних аспектів сучасної української політики владою ігнорується.

Експерти пояснюють цю ситуацію тим, що формування житлової політики вимагає від держави враховувати інтерес всіх її учасників. А в житловій сфері, як правило, виникає так званий конфлікт інтересів між очікуваннями населення, (які, як правило, неоднорідні) та інтересами ринку, - бізнес-структур, зокрема, девелоперських компаній, і ріелторських фірм. Тому інтереси в житловій сфері об'єктивно досить складно узгодити. З іншого боку, така ситуація створює можливості для маніпулювання, коли в результаті виграє найсильніший інтерес. У цьому зв'язку навряд можна очікувати прийняття правильного технічного рішення з боку держави. В ідеалі держава нічого нікому не має апріорі його позиція і вживаються заходи залежать багато в чому від обраної моделі соціального розвитку. Стосовно до соціальної, а безпосередньо, і до житлової політики мета не виправдовує засоби - способи її досягнення повинні бути соціально прийнятні і засновані на поєднанні економічної ефективності і соціальної справедливості. Крім того, не варто забувати, що «доступність житла» - це норма, гарантована громадянам Конституцією України.

Житло - товар?

Особливості житла як товару визначаються рядом його характеристик. Зокрема:

- Житло має тривалий термін служби, що призводить до великих витрат на утримання та ремонт житлового фонду.

- Довгостроковий характер - пропозиція завжди буде з запізненням реагувати на попит з супутнім ризиком короткострокового підвищення цін. Існуючий житловий фонд значно перевищує нові площі, тому будь-яке підвищення попиту позначається на цінах у короткостроковому плані і викликає значну зміну пропозиції лише в довгостроковому плані.

- Житло - це дорогий товар і далеко не всі його можуть собі дозволити. Для купівлі житла люди повинні мати заощадження. Це призвело до широкого поширення в розвинених країнах кредитного способу фінансування придбання житла. При цьому значний вплив на попит справляє рівень процентних ставок.

- Житло - це капітал, сфера довгострокових інвестицій, надбання, яке передається майбутнім поколінням.

Таким чином, житло слід розглядати як мериторный товар, тобто товар, попит на який з боку індивідуальних споживачів відстає від потреб суспільства і стимулюється державою. Без втручання держави може виникнути тенденція до недостатнього споживання або через нездатність громадян задовольнити свої потреби у житлі, або через нестачу коштів.

Державний підхід: регуляція або вільний ринок?

Проблеми української житлової політики на сьогодні, в першу чергу, пов'язані з тим, що основною державною метою є просування ринкової моделі житлової політики, в результаті чого відбувається зміна співвідношення між її економічною і соціальною складовими. У цьому контексті житлова політика - це форма втручання держави в житлове будівництво, розподіл і використання житлового фонду, регулювання житлового господарства, які впливають на його розташування, характер і наявність, і права, пов'язані з житлом, без урахування форми власності нерухомості, землі чи засобів будівництва.

Світовий досвід

Включення житлової проблеми у сферу соціальної політики в розвинених країнах завжди було досить спірним, зокрема тому, що держава в цьому секторі зазвичай відігравало роль меншу, особливо, в області пропозиції житла. Більшість житлового фонду концентрувалося в приватному секторі, і хоча держава його регулювала, у експертів немає однозначної думки, наскільки державне втручання бажане, і в яких межах.

Читайте також: Житлова пастка по-українськи

Масштаби втручання держави визначаються відповідно до обраної моделлі соціального розвитку. У радянський час велика частина житлового фонду належала державі і здавалася громадянам у найм. Однак завжди існував і приватний сектор, який включав приватні будинки в сільській місцевості та житлово-будівельні кооперативи в містах. При цьому визнавалася необхідність залучення коштів населення до будівництва та експлуатації житла. По-перше, брак житла і жорстка регламентація його розподілу розглядалися як стримуючий фактор задоволення потреби людей у житлі. По-друге, так як відбувалося зростання доходів та рівня добробуту населення, то передбачається, що воно вже здатне виділяти кошти на житло. Популярність власного житла і підтримка цієї ідеї державою - характерна риса розвитку житлового питання в XX столітті.

Для тих, у кого є кошти, це, крім того, і хороше вкладення в нерухомість. Можливість отримати кошти для купівлі житла через довгостроковий кредит, який можна частково виплачувати протягом 20-25 років і який гарантований вартістю житла, зробив допустимим його придбання широкому колу людей. Це, в свою чергу, підштовхнуло будівництво приватного житла на продаж, так як через креди розширився попит на житло. Його стимулювало і надання податкових пільг, зазвичай у вигляді відрахування з прибуткового податку виплат відсотків за іпотечним кредитом.

Поряд з цим, держава підтримувала місцеву владу у розвитку так званого соціального житла, щоб дати малозабезпеченим групам населення можливість зняти житло за доступними їм цінами. Зараз його роль зменшується, в основному воно надається безробітним і низькооплачуваним, хто не може собі дозволити взяти кредит.

Забезпечення таким житлом часто стикається з такою проблемою: надання кожної наступної нової одиниці житла може бути дорожче, ніж старої (зростання вартості будівництва або землі, виплата більшої частини позик і кредитів за старе житло, зростання процентних ставок). Серйозні труднощі з ремонтом і підтримкою старого житлового фонду призводять до розвитку тенденції зростання витрат в довгостроковій перспективі. Тому фінансова ситуація у сфері соціального житла значно варіюється і залежить від віку і стану житлового фонду, розмах нового будівництва і його місця розташування.

У деяких країнах - Франції, Німеччині, США - держава надає субсидії приватним провайдерам з тим, щоб вони могли здавати житло нужденним за низькими цінами. Квартплата таким чином знаходиться на рівні нижче ринкової, поки діє субсидія або протягом певного часу.

Читайте також: Нерухомість на шляху здешевлення

Зміна фокуса державного регулювання і важливу роль приватного сектора можна особливо яскраво побачити у Великобританії, де відбуваються зміни співвідношення різних форм забезпечення житлом. Наприклад, збільшилася частка власників житла і людей, які знімають житло в державному секторі у місцевих органів влади, знизилася частка наймачів у приватному секторі. Причому такий зсув часто пояснюють саме втручанням держави, зокрема, введенням контролю за квартирною платою і захистом квартиронаймачів перед обличчям власників. Останні, в свою чергу, звинувачували державу в тому, що вони не можуть отримати комерційну вигоду, і це змусило багатьох продати будинки або знести їх. Частково це можна пояснити тим, що старі будинки були знесені в рамках програм боротьби з нетрями, а нові вже будувалися інвесторами в розрахунку на продаж. Причому і державні організації, і приватні заохочувалися до будівництва, в той час як приватники, котрі здавали житло в найм, не отримували ніякої підтримки.

Що стосується конкретного втілення участі держави у розв'язанні житлової проблеми, то можливо безліч варіантів, при чому вони досить широко відпрацьовані у світовій практиці. Мова йде і про регулювання стандартів споруджуваних будинків, дозвіл на експлуатацію вже зайнятих; про контроль за квартирною платою в приватному секторі та забезпечення терміну проживання деяким категоріям мешканців; про будівництво, володіння та управління власними будівлями; про субсидування витрат квартиронаймачів як у державному, так і в приватному секторі та житлових асоціацій; субсидування поліпшення житла приватними і державними власниками; субсидування придбання житла через податкову систему.

У підготовці статті використовувались матеріали експертів Інституту соціальних досліджень та вчених НАН України

 
Коментарі (0)