ГоловнаПублікаціїАналітика Газоспоживання: нормативи з червоточиною

Газоспоживання: нормативи з червоточиною

Скандальна Постанова Кабміну №237 продовжує «творити дива»: для одержувачів субсидій вона обернулася урізанням соцнормативів споживання газу, а для споживачів без лічильників загрожує виставленням неабияких рахунків.

Вже місяць в Україні діють оновлені соціальні нормативи користування житлово-комунальними послугами. Постанова Кабміну №842, якою внесено поправки, набрала чинності 3 листопада. Це перша велика ревізія соцнорм із моменту їх введення в серпні минулого року. Передумови для перегляду нормативів дійсно були. Постанова Кабміну №409, з прийняття якої надання пільг і субсидій на оплату ЖКП перейшло «на рейки» соцнормативів, не уникла долі першого млинця. Про нормування однієї з комунальних послуг — вивезення сміття, розробники першої редакції документу взагалі забули, а при обкатці введених норм виявили цілий ряд інших прогалин.

Тепер споживачі комунальних послуг зможуть, нарешті, оцінити удосконалення. 

Газ стискається...

Найнеоднозначніше нововведення — відкориговані соцнорми споживання газу. Кабмін поділив споживачів на дві категорії. Для власників житла, оснащеного газовими лічильниками, норми залишилися колишні — пільги та субсидії їм будуть надаватися в межах 6-18 куб. м газу на місяць на людину. А от соціальні нормативи для споживачів без лічильників газу тепер прирівняні до загальних норм споживання, тобто до рівня, передбаченого квітневою Постановою Кабміну №237, — зменшені вдвічі.
 
Логіка цього нововведення сумнівна, оскільки соцнорми і є мінімумом, який забезпечує повноцінне надання комунальних послуг. Виходить, що ранішедіючі норми були розраховані неправильно.
 
Те, що для власників квартир з лічильниками соціальні нормативи тепер вдвічі більші, ніж для споживачів без них, також сумнівне досягнення. Це можна трактувати як дискримінацію останніх.
 
Фактично, Постанова №842 — дзеркальне відображення квітневого «жарту» Кабміну: зниження норм споживання вдвічі. Як відомо, противники Постанови №237 в суді апелюють до того, що спірні нормативи обмежують у правах громадян, які оплачують газ за лічильником. Тепер все навпаки.
 
Та й загалом, «урівнювання», яке вніс Кабмін у соціальні стандарти — це нормативний регрес, оскільки спеціальні норми споживання ЖКП в минулому році для того і були введені, щоб «відв'язати» сім'ї, які потребують соціального захисту, від загальних нормативів.
 
Як наслідок, з листопада «театр абсурду», за правилами якого з травня нараховується плата за газ звичайним споживачам, запанував і в соціальному нормуванні газоспоживання. Хоча, варто визнати, що Постанова Кабміну №842 лише заретушувала і без того суперечливі норми.
 
Абсурдна ситуація склалася відразу після прийняття Постанови №237. Плата за газ для споживачів без лічильників зменшилася, а норми для нарахування субсидій не змінилися. По суті, чиновникам наказали призначати заявникам без лічильників субсидії на газ у розмірі подвійної місячної плати, що за визначенням — нонсенс.
 
Правда, до практичного втілення подвоєної турботи про населення справа так і не дійшла. У травні набув чинності новий порядок призначення субсидій, а разом з ним і нове обмеження. У разі, коли норми споживання комунальних послуг, затверджені органами місцевого самоврядування або уповноваженими органами, менше соціальних комунальних нормативів, Кабмін наказав не застосовувати соцнормативы при розрахунку субсидій споживачам без лічильників. Вимога — не безперечна, але ефект від квітневого перегляду норм споживання нівелювало.
 
 
У цьому плані Постанова №842 лише посилила діючий порядок призначення субсидій — тепер витрати на забезпечення споживачів газом за «смішними» нормами остаточно перекладені на плечі постачальників. Отримувачі субсидій жодних змін не відчують. Однак це зовсім не значить, що газовий ринок нескінченно буде перебувати в «задзеркаллі».

Розрахунок по новій

Взагалі ж, зниженням соціальних норм споживання проблеми не обмежуються. У зв'язку з нововведеннями управлінням соцзахисту населення належить перерахувати суми субсидій сотням тисяч сімей. За даними Держстату, на 1 листопада в Україні налічувалося 3,4 млн учасників програми субсидій. У цій ситуації перерахунок — дуже непросте завдання, особливо в грудні — в розпал опалювального сезону. 
 
Правда, за чинними правилами субсидія призначається на 12 місяців, і прямої вимоги про перерахунок призначеної допомоги при зміні соцнормативів вони не містять. Натомість є суміжна вимога — про перерахунок субсидій при зміні розміру витрат громадян на оплату ЖКП. 
 
Одним словом, клопоту у чиновників побільшало. А практика показує, що зміна порядку призначення субсидій загрожує збоєм в їх призначенні. Так було і в жовтні 2014-го, коли субсидій дочекалися лише 45% тих, хто звернувся, і в травні 2015-го, коли рівень призначення допомоги взагалі відкотився до 30%. Тому не виключено, що і теперішні нововведення для заявників обернуться додатковим очікуванням. Тим більше що чиновникам соцзахисту, можливо, доведеться виконати додатковий перерахунок у зв'язку з поверненням ранішедіючих норм. 

Великий, великий «сюрприз»

Справа в тому, що Постанова №237 зараз перебуває у стані клінічної смерті. Її доля вирішується у Вищому адміністративному суді. І шанси, що Кабміну вдасться відстояти цей документ, мізерні. Єдина причина, за якої Постанову №237 досі не надіслано в утиль — клопотання уряду перед судом. 
 
Як відомо, у вересні, Київський окружний адміністративний суд, розглянувши справу №826/16447/15, визнав Постанову №337 незаконною і нечинною. У листопаді Київський апеляційний адміністративний суд відмовив Кабміну у скасуванні цього вердикту. За законом він повинен був вступити в силу в момент проголошення апеляційним судом свого рішення. Однак уряд подав касаційну скаргу і попросив ВАСУ не скасовувати спірний документ до закінчення розгляду. ВАСУ 23 листопада клопотання уряду задовольнив і надав сторонам процесу 10 днів для подачі заперечень. Це означає, що крапка в суперечці може бути поставлена вже в найближчі тижні. І нею, скоріше за все, стане скасування Постанови №237, оскільки прописані в ній норми серйозної критики не витримують.
 
Щоправда, Кабмін, мабуть, на ВАСУ не зупиниться - є ще Верховний і Конституційний суди. І те, що паралельний розгляд — про скасування квітневих тарифів на газ, — вже дійшов до рівня Конституційного суду, дозволяє зробити висновок, що і судова епопея з приводу норм споживання газу дійде до найвищих інстанцій і може тривати ще не один місяць.
 
Але факт залишається фактом — якщо Постанова №237 все-таки буде анульована, чиновникам знову доведеться перераховувати суми субсидій.
 
Втім, одержувачі від цього тільки виграють, оскільки після скасування спірної постанови соцнорми на газ повернуться у вихідну позицію — 6-18 куб. м, — для всіх, у тому числі для споживачів без лічильників. А ось власникам житла, що самостійно оплачують газ, але не мають лічильників, навпаки, варто готуватися до гіршого. Причому мова йде не лише про подвоєння плати, але і про відшкодування збитків постачальникам газу.

Назад у минуле

У середині листопада ініціатори справи №826/16447/15 звернулися до суду і попросили роз'яснити, з якого часу Постанова №237 є нечинною і незаконною. Своє прохання вони обґрунтували необхідністю усунення дискримінації громадян і учасників ринку природного газу, породженої заниженим нормуванням обсягів споживання. З таким же проханням до суду звернувся представник «Асоціації газового ринку України», яка є третьою стороною процесу. За оцінкою асоціації, дата скасування спірних норм споживання важлива для правильного відображення газовиками обсягів газу, спожитого населенням, і для правильного формування річного балансу надходження і розподілу газу. При цьому представник асоціації акцентував увагу суду на необхідність оперативного роз'яснення судового вердикту — оскільки календарний рік закінчується, і газовики готуються до складання фінансової звітності, для правильного перерахунку обсягів споживання газу їм потрібно знати дату, з якої занижені норми більше не діють. 
 
 
27 листопада Київський окружний адміністративний суд зважив на прохання і вніс ясність: Постанову №237 слід вважати незаконною та нечинною з моменту прийняття, тобто з 29 квітня. Так що турбота про населення, під прапором якої Кабмін затвердив «трьохкубові» норми, скоро може накритися мідним тазом. Як тільки суд розблокує вересневий вердикт, карета низьких норм споживання газу перетвориться на гарбуз — постачальники подвоять обсяги палива, поставленого з травня абонентам без лічильників. Питання лише в тому, хто заплатить «за бенкет» — самі власники квартир без лічильників або все населення опосередковано, через бюджет. 
 
Наприклад, для сім'ї з 4 осіб, яка проживає у квартирі з газовою колонкою, але не оснащеній приладом обліку, розмір нарахованої доплати за час дії Постанови №237 може перевищити 1800 грн. Для такої ж сім'ї, що користується тільки газовою плитою, — 680 грн. 

Нічним тарифом у допомогу 

Інші нововведення Постанови №842 не на стільки резонансні. Власникам будинкових та квартирних теплових лічильників субсидія на опалення тепер буде призначатися виходячи з норми 0, 0548 Гкал на квадратний метр опалюваної площі, а не метражу, як раніше. Соціальна норма вивезення ТПВ відтепер 0,4167 куб. м на одну людину в місяць. 
 
Змінено також коригуючі коефіцієнти для розрахунку витрат енергії або газу на опалення. Для жителів 3-4 поверхових будинків вони приблизно на 20% підвищені, а для жителів будинків з 5 і більше поверхами — на стільки ж знижені. 
 
За тривалих перебоїв у постачанні гарячої води — більше ніж на 2 тижні, норматив споживання холодної води тепер не 2,4 куб. м, а 4 кубометри. 
 
Окремої згадки заслуговує, хіба що, спеціальний алгоритм, встановлений Кабміном для власників мультизонних електролічильників. Так, при використанні двухзонових лічильників під дію соцнорми тепер підпадає 67% електрики, спожитої за нічним тарифом, і 27% денного споживання. На думку Мінрегіону, це буде стимулювати одержувачів субсидій до споживання електрики вночі. Однак, якщо врахувати, що для сім'ї з двох осіб соцнорматив становить 120 кВт в місяць, 27% - це лише 32,4 кВт. Так що на практиці нововведення може простимулювати споживачів не до нічного енергоспоживання, а до відмови від мультизонного обліку. 
 
Валентин Хорошун, спеціально для ІА «Україна Комунальна

Реклама: Підготовка до школи - це відповідальне завдання не тільки для дітей, але також і батьків. Звідси виходить, що першою формою навчання є відвідування дитячого садка. Марія Пінчук одна з людей, яка створила приватний міні-садок і займається благодійністю. Більш детально ознайомитися з інформацією можна на сайті tabloid.pravda.com.ua.

 
Коментарі (4)
Владимир5
09 Грудня 2015 p. 09:10
Правительство действует по принципу сначала пишем , а потом думает . Это говорит о полном не профессионализме реформаторов и о дикой " каше " в их головах и не понемании сути происходящих процессов .
Александр2
09 Грудня 2015 p. 14:37
Многие украинцы уже объявили мораторий правительству на оплату по их тарифам за услуги ЖКХ, как оно справедливо поступило с Россией.
SERGEY3
09 Грудня 2015 p. 15:52
Население плохо, но платит , статистика за октябрь-ноябрь говорит о приросте задолженности по тепловой энергии на 20 % ( по сравнению с октябрем ноябрем прошлого года ) , с учетом величины поднятия тарифа на ГВС и тепловую энергию не критично .
Иван 2
10 Грудня 2015 p. 09:15
Олексій Хабатюк • . К сожалению, должен с вами не согласиться. Вы, видимо, невнимательно прочитали статью, поскольку статья как раз и написана с учетом изложенных вами фактов. Мотив отсылки к Постановлению №619 понятен. Минрегион о необходимости приведения соцнорм в соответствие с Пост. №237 заявил еще в мае. И то, что постановление апрельское привело к тому, что субсидии бессчетчиковым абонентам формально должны назначаться в размере двойной платы (двойных общих норм), тоже ясно. И в статье об этом говорится. Тут вы Америку не открыли. Однако это не отрицает и всего изложенного в разделе, прокомментированном вами. К тому же, вы забываете о существовании нормы п. 14 Порядка назначения субсидий «якщо норми споживання комунальних послуг, що затверджені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами, є меншими, ніж соціальні нормативи користування комунальними послугами, для розрахунку субсидій застосовуються…норми споживання, затверджені органами місцевого самоврядування або іншими уповноваженими органами (за відсутності засобів обліку). Поэтому не все так однозначно, и формальные основания для назначения субсидий в размере норм потребления, установленных в Пост. №619, были и раньше. Постановление №842 лишь поставило точку в этом вопросе. И в статье об этом, кстати, тоже упомянуто.