ГоловнаПублікаціїФінансування ЖКГХто заробляє на боргах ЖКГ?

Хто заробляє на боргах ЖКГ?

Колекторські компанії з'явилися в Україні після кризового 2008-го, коли фінансові установи зіткнулися з великою кількістю проблемних кредитів. Діяльність таких компаній дійшла і до житлово-комунального господарства.
Колекторські компанії з'явилися в Україні після кризового 2008-го, коли фінансові установи зіткнулися з великою кількістю проблемних кредитів. За певну винагороду, тобто відсоток від суми боргу, колектори допомагають повернути кошти як законними, так і сумнівними або взагалі незаконними методами. Діяльність таких компаній дійшла і до житлово-комунального господарства.

Як працюють «збирачі данини»

В Україні діяльність колекторських компаній не регламентована спеціалізованим законодавством. Швидше, компанії, які надають ці послуги, дотримуються, так званого, кодексу професійної етики, заснованого на положеннях цивільного і кримінального права. Так, наприклад, основними положеннями етичного кодексу українських колекторів прописано, що боржнику заборонено дзвонити раніше 8:00 і пізніше 22:00, дозволено - лише у робочий час. Кореспонденція направляється боржникові тільки у закритому конверті, у листах дуже докладно описується скільки громадянин винен, на підставі чого, кому і за що, та на скільки прострочено повернення боргу.
 
В Асоціації учасників колекторського бізнесу України («У.К.» - АУКБ, об'єднує 10 найбільших компаній - гравців ринку) вважають, що розмову з боржником «необхідно проводити у дусі відкритості та з дотриманням етичних норм, які забезпечують зберігання таємниці та нерозголошення третім особам інформації про зобов'язання та особистих даних боржника», «частота телефонних розмов, які ведуться з боржником, не повинна бути обтяжливою для нього, причому такі розмови не повинні носити характер докору».
 
Однак, так працюють далеко не всі колекторські компанії. У цього ринку є ще й інша сторона, яку сумлінні його учасники називають «сірими» або «чорними» колекторами. Йдеться про компанії, які займаються, буквально, вимаганням, здійснюють надмірний психологічний тиск на людину, можуть застосувати силу, природно, порушуючи при цьому права людини і громадянина, а також статті КК.
 
Працюючи з банками та іншими фінустановами, колектори заробляють мінімум 15% від суми боргу, який вони повернули. За даними АУКБ, колекторські послуги стали розвиватися в розпал кризи, і щороку їх обсяг збільшується на 70%. Їх комісійна винагорода також може досягати 25% від суми боргу або кредиту. Однак, збирачі також можуть і купувати борг у банку, щоб, у випадку удачі, отримати всю суму кредиту від позичальника. Ціна викупу може становити навіть менше 1%, якщо кредит є безнадійним. Тобто, дисконт у цьому випадку перевищує 99%. Також викуповуються борги з дисконтом 12%, 15% і 18%. У будь-якому випадку, кожен з цих боргів вже був «відпрацьований» банком, але не приніс результату.

ЖКГ колекціонує борги

У ЖКГ поки діяльність колекторів не так розвинена. Це пояснюється тим, що, будучи муніципальними компаніями, а також природними монополіями, підприємства галузі не можуть пообіцяти колектору комісію більше, ніж 10-15%.
 
Хоча, для колекторських компаній галузь ЖКГ вельми перспективна. За даними Держслужби статистики, до лютого 2013 року заборгованість населення за послуги ЖКГ склала 13,5 млрд грн. У структурі боргу лідируючі позиції займають послуги централізованого опалення та гарячого водопостачання - за них не платять майже 35% громадян. На другому місці по нарощуванню заборгованості послуги з утримання прибудинкових територій - їх не оплачують 21% українців, а за холодне водопостачання і водовідведення - близько 19% власників особистих рахунків.
При цьому, закон «Про житлово-комунальні послуги», а також Конституція, забороняють тепло-і водопостачальним підприємствам відключити боржників від поставок енергії або води. Тому вони змушені вдаватися до судових позовів. Однак, через суд стягнути заборгованість по ЖКГ також не просто. У зв'язку з цим, незважаючи на певні складнощі і специфіку роботи, до цієї сфери діяльності підключилися колекторні компанії й агентства.
 
Учасники галузі ЖКГ – великі підприємства - стали звертатися по допомогу в колекторські агентства. Колектори здійснюють свою діяльність у досудовому порядку. На відміну від судових приставів, які діють в строго правовому полі і після винесення рішення судовою інстанцією, колектори діють швидко і рішуче.
 
Як правило, на початку робляться спроби словесно переконати боржника погасити наявну в нього заборгованість. Крім слів застосовуються різні листи з вимогами сплати боргу, телефонні дзвінки. Боржника намагаються переконати у тому, що найкращий вихід із ситуації, що склалася - це досудове погашення боргу. Іноді розробляються такі комбінації, що в них мимоволі беруть участь навіть родичі та друзі боржників.
 
Коли вербально-моральні методи впливу не призводять до бажаного результату, колектори можуть використовувати більш жорсткі. Це можуть бути загрози про продаж боргу так званим «чорним» або «сірим» колекторам з описом усіх жахів і подробиць таких наслідків.

ЖКГ і колектори: складні стосунки

Примітно, що до 2010 року всього 1% боргів сфери ЖКГ оброблявся колекторами по причині того, що послуги зі стягнення боргів, у тому числі судове стягнення боргів, стягнення боргу за договором, у ЖКГ вважалися малоперспективними, а клієнтів у цій сфері було важко залучити через бюрократичні перешкоди. Однак зараз, у зв'язку з тим, що колекторські компанії прагнуть зберегти потужності, і, в першу чергу, завантажити свої кол-центри роботою, вони починають активно шукати можливості співпраці з підприємствами житлово-комунального сектора.
 
Основним клієнтом колекторських компаній стають найчастіше об'єднання співвласників багатоквартирних будинків, яких в Україні поки не більше 15 тис. («У.К.» - весь багатоквартирний житлофонд країни налічує близько 240 тис. будинків), ЖЕКи, як муніципальні, так і приватні, а також керуючі компанії, яких поки також небагато - не більше 500 компаній.
 
Як відомо, в Києві було введено заборону на стягнення комунальних боргів (стягнення боргу за договором) колекторськими агентствами ще в 2009 році. Але зараз в секторі ЖКГ склалася така ситуація, що якщо не вживати ніяких дій по відношенню до боржників, галузь може чекати масштабну кризу. Можливо, саме це і змусило керівників ОСББ, житлових кооперативів та будинкоуправлінь погоджуватися на пропозиції колекторів і складати позов про стягнення боргу. Колекторські агентства, у свою чергу, готові до співпраці, і навіть більше - деякі компанії надають послуги зі стягнення боргів безкоштовно протягом тестового періоду з метою укладення довгострокового договору в майбутньому. Природно, для комунальників такі умови більш ніж сприятливі.
Цікаво, що в Україні середньостатистичний неплатник разюче відрізняється від боржника в інших країнах. Це, найчастіше, цілком здатний до оплати комунальних послуг громадянин, проте, враховуючи фактичну безкарність, не бажає платити за комунальні послуги. Пенсіонери - найбільш дисципліновані платники, - а також малозабезпечені сім'ї, як правило, отримують субсидію від держави, але при цьому намагаються вчасно розраховуватися за послуги ЖКГ.

Перепони на шляху

Втім, стягнення боргів (стягнення боргу за договором) у сфері ЖКГ процес вкрай складний і заплутаний. Для цього необхідно пройти своєрідну смугу перешкод, а саме:
- Традиційні для України бюрократичні перешкоди та корупція;
- Заполітизованість тарифного питання, зокрема, побоювання влади з приводу значного зростання соціальної напруженості у зв'язку з роботою колекторських агентств з боржниками;
- Прецедент із забороною стягнення боргів у сфері ЖКГ у Києві породив в Україні досі до кінця не вирішене питання про законність такого стягнення;
- Борги комунальної сфери, як правило, мають велику прострочення, а ефективність послуги зі стягнення боргів нижче звичайної. Таким чином, окремі проекти по стягненню боргів ЖКГ будуть свідомо збиткові, а позов про стягнення боргу - безрезультатним.
- Велика частина боргів прострочені більш ніж на 3 роки, відповідно, практично безперспективні до стягнення.
- Незадовільна якість обліку та заплутані схеми взаємодії постачальників комунальних послуг з ЖЕКами і споживачами.
 
Таким чином, неможливо відповісти однозначно на питання, чи зможуть колекторські компанії вплинути на ситуацію з боргами у сфері ЖКГ. Ймовірно, для цього галузі потрібно продемонструвати вдалі приклади стягнень через колекторів. Однак для споживачів перспектива не райдужна: швидше за все, одним з популярних і ефективних методів постане питання про індивідуальних отлюченіях боржників від тепла та води, незважаючи на незаконність таких дій. Хоча очевидно одне: в Україні назріла необхідність законодавчого врегулювання колекторських компаній, у тому числі, і в сфері ЖКГ.
 
ЯК УБЕЗПЕЧИТИ СЕБЕ ВІД «ЧОРНИХ» КОЛЕКТОРІВ?
 
1. Якщо колектор дзвонить вам з приводу неповернених боргів (ваших або родичів), поцікавтеся, яку компанію він представляє і від імені якого клієнта веде з вами переговори. Якщо колектор не зможе відповісти, розмову не варто продовжувати.

2. Якщо в ході розмови вам загрожують, попередьте, що наступного разу запишете бесіду на диктофон, з яким навідаєтеся в правоохороних органів з відповідною заявою. Тут важливо розуміти, що диктофонний запис, який зроблений вами, а не співробітниками правоохоронних органів на спеціальній апаратурі, не є «речдоказом» у суді, але може стати прецедентом для написання заяви і порушення кримінальної справи за статтею про вимагання та шантаж.

3. Перш ніж вести розмови з колектором, перевірте наявність у нього копії довіреності, виданої підприємством - постачальником послуги, з яким у вас укладений договір, а також довіреність (посвідчення) компанії, представником якої він є.
 
Коментарі (2)
Иван Смольный1
01 Квітня 2013 p. 18:35
На 100% поддерживаю Госпожу Монтян по п.1 и п.2 От себя добавлю - фиксируйте номера откуда звонят и пишите жалобы операторам - дескать мошенники вымогают деньги. Если не лень можете продублировать в милицию и прокуратуру. В бытность моего руководства одним из КП, ко мне их эмиссаров переходило великое множество. Все сводиться к одному - Вы нам должников (причем ликвидных, безнадегу не возьмут!), а мы Вам откатим 10-15% от полученного нами вознаграждения. Ну я их и ... отправлял вежливо. Но в конце концов и меня нагнули сверху под "своих, местных коллекторов". Правда недолго музыка играла, когда КРУ пришло и стало реально жарить, вмиг дали команду все договора расторгнуть. Реально, в Украине отсутствует цивилизованный институт колекторских услуг. Нет ни правовой базы ни моральных традиций. Разве что с паяльниками уже не ходят. Посему смело отправляйте ребят ... по адресу если звонят и пишут, а если в дверь скребутся - вызывайте наряд,под предлогом "бандиты дверь ломают".
Софи Кремен2
01 Квітня 2013 p. 18:42
Самый неудобный долг - долг перед Родиной: непонятно, что одолжил, когда потребуют отдать и под какие проценты