Спробуємо зупинитись на ключових моментах того, як насправді повинна проходити підготовка будинків до зими.
У своїй діяльності з підготовки житлового багатоквартирного фонду
до осінньо-зимового періоду, проведення капітальних та поточних ремонтів, українські комунальники керуються нормами наказу Державного комітету з питань ЖКГ (нині – Міністерство) №75 від 17 травня 2005 року. Цим документом затверджені Правила утримання житлових будинків та прибудинкових територій. Можна сказати, що це так звана «комунальна Біблія» як для робітників ЖЕКів, комунальників, так і для споживачів. Саме цими Правилами визначається хто, де, коли і що повинен відремонтувати, хто несе відповідальність, та в який термін всі роботи треба провести.
Згідно п.2.8. Правил, під час підготовки житлового фонду до експлуатації в осінньо-зимовий період, балансоутримувачи будинків повинні забезпечити усунення несправностей: стін, фасадів, дахів, віконних і дверних заповнень, а також димоходів, газоходів, внутрішніх систем тепло-, водо- та електропостачання й установок із газовими нагрівачами. Окрім того, прибудинкова територія має бути приведена в технічно справний стан із забезпеченням безперешкодного відведення атмосферних і талих вод від відмостки, спусків (входів) у підвал і їх віконних приямків. Фундаменти будинку, його стіни та підвальні приміщення треба забезпечити належною гідроізоляцією.
Котельні, теплові пункти і вузли повинні бути забезпечені засобами автоматизації, обліку, запірною регулювальною апаратурою, схемами розведення систем опалення, гарячого та холодного водопостачання, припливно-витяжною вентиляцією та іншими конструкціями. У період підготовки житлового фонду до роботи в зимових умовах організовується підготовка (відновлення) схем внутрішньобудинкових систем
холодного і гарячого водопостачання, каналізації, центрального опалення і вентиляції.
За наявності води у підвалах її необхідно відкачати та усунути причину її появи, відключити і розібрати поливальний водопровід, утеплити водомірний вузол; забезпечити безперебійну роботу каналізаційних випусків, оглядових колодязів дворової мережі і загальних випусків. А у приміщеннях, які не опалюються, у період підготовки до зими слід перевірити стан і зробити ремонт ізоляції труб водопроводу і каналізації, центрального опалення та утеплити протипожежний водопровід.
Окрім того, для централізованого управління і контролю за технічним станом жилого фонду повинні створюватися об'єднані диспетчерські служби (ОДС). Такі служби створюють у жилих мікрорайонах для контролю за роботою інженерного обладнання будинків і виконання заявок населення щодо усунення несправностей і пошкоджень будинкового обладнання. При цьому, у завдання ОДС входить у життя оперативних заходів для забезпечення безпеки громадян у місцях аварійного стану конструкцій будинків, своєчасного прибирання територій домоволодінь, очищення покрівель від снігу.
ОДС цілодобово здійснює контроль за роботою та забезпечує усунення неполадок ліфтів, систем опалення і гарячого водопостачання (теплових пунктів, бойлерних, котельних, елеваторних вузлів), систем холодного водопостачання (насосних установок, водопідкачок), каналізації, систем газопостачання, електрощитових жилих будинків, чергового освітлення сходових кліток,
під'їздів і дворових територій.
Найважливішою та однією з основних функцій ОДС є приймання і виконання робіт за заявками населення. Приймання заявок здійснюється безпосередньо від мешканців за телефоном, а також за допомогою прямого зв'язку через переговорні пристрої, установлені у під'їздах будинків і кабінах ліфтів. Реєстрація заявок населення і контроль за виконанням робіт здійснюються цілодобово за допомогою журналу заявок населення або автоматизованої системи обліку.
Для оперативного усунення значних ушкоджень, відмов, аварій конструкцій та інженерного обладнання жилих будинків, мереж і об'єктів, забезпечення нормального функціонування і відновлення житлового фонду у мікрорайонах повинні працювати аварійно-ремонтні служби (АРС). Такі служби здійснюють:
- термінове прочищення каналізації і сміттєпроводів усередині будівель;
- усунення аварійних ушкоджень систем водопроводу, опалення і каналізації;
- ліквідацію ушкоджень у внутрішніх мережах електропостачання, які перебувають у власності організацій, котрі обслуговуються аварійною службою;
- забезпечення безпеки громадян у разі виявлення аварійного стану будівельних конструкцій будинків шляхом огородження небезпечних зон, обвалів конструкцій, котрі нависають і перебувають в аварійному стані, або ужиття заходів допомоги мешканцям у звільненні будинку, що загрожує безпеці проживання;
При надходженні сигналів про аварію або ушкодження магістралей водопроводу, каналізації, теплопостачання, телефонної мережі, підземної електросилової і електричної мережі, трансформаторних підстанцій і ввідних шаф, газопроводів і газового обладнання аварійна служба зобов'язана повідомити у відповідні спеціалізовані підприємства, їх аварійні служби і простежити за виконанням необхідних робіт зазначеними службами до повної ліквідації аварій.
Персонал аварійної служби повинен постійно перебувати в готовності з метою забезпечення негайного виїзду бригад до місця аварій у будь-який час доби. У неробочий час і святкові дні АРС разом із диспетчерськими службами виконавця послуг забезпечує своєчасну ліквідацію аварій інженерних систем у жилих будинках і на об'єктах, що обслуговуються, а також приймає організаційно-технічні рішення у разі загрози стихійних лих (урагани, сильні снігопади, обледеніння доріг, різкі зниження температур та ін.). Про вжиті заходи доповідає керівництву вищої диспетчерської служби і органу місцевого самоврядування (за запитом).