ІНФОГРАФІКА:
Опалювальний сезон у Євросоюзі
Як Україна пройшла найважчий в історії опалювальний сезон
Яка мінімальна температура у приміщеннях у країнах Європи
Роз'яснення, як оплачувати комуналку під час війни
Що робити, якщо вдома холодні батареї
Стан інфраструктури «Укрзалізниці»
Перелік пільг на ЖКП, що передбачені для учасників бойових дій
Які нормативи використовуються при розрахунку субсидії
Як розраховується житлова субсидія та кому призначається
Скільки років має служити будинок, ліфт чи літак
Виробництво електроенергії з ВДЕ
Як опалювати власний будинок?
«Несерйозні» підсумки 2021 року
Невідповідність державним стандартам теплолічильників фірми «Семпал» офіційно підтверджено
Чому українські комунальники закуповують лічильники проросійського виробника?
У відповідності зі ст. 24 Закону України «Про теплопостачання» від 2 червня 2005 року № 2633-1У споживач має право на вибір джерел теплової енергії чи теплопостачальних організацій, якщо дозволяють технічні умови.
Можливість відключення споживачів від систем централізованого опалення та подачі гарячої води, а також встановлення автономного опалення передбачалася постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Правил надання послуг централізованого опалення, подачі холодної і гарячої води і водовідведення» від 21 липня 2005 року № 630 (далі-Правила).
Згідно з зазначеною постановою, Міністерством будівництва, архітектури та житлово-комунального господарства 22 листопада 2005 р. був виданий наказ № 4, яким затверджено Порядок відключення окремих приміщень житлових будинків від систем централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання (далі - Порядок), зареєстрований в Міністерстві юстиції України 9 грудня 2005 р. за № 1478-11758. Але вже 31 жовтня 2007 р. постановою № 1268 Кабінет Міністрів України вніс зміни в названі Правила, визначивши, що відключення споживачів від систем централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у разі, якщо технічна можливість такого відключення передбачена затвердженою органом місцевого самоврядування схемою теплопостачання.
Крім того, у назві розділу Правил «Відключення від систем централізованого опалення і подачі гарячої води в квартирах багатоповерхових будинків з ініціативи споживача» слова «в квартирах багатоповерхових будинків з ініціативи споживача» замінено словами «багатоповерхових будинків з ініціативи споживачів».
Це означає, що можливість відключення квартири споживача від централізованого опалення і подачі гарячої води виключена. Тепер відключення можливо лише для цілого будинку (будинків) і, зрозуміло, із згоди всіх мешканців.
У зв'язку з цим наказом від 6 листопада 2007 року № 169 Міністерством з питань житлово-комунального господарства України були внесені відповідні зміни до зазначеного вище Порядку (наказ зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 листопада 2007 р. за № 1320-14587) і встановлена процедура відключення житлових будинків від системи централізованого опалення.
Знову заговорити про правомірність заборони переходити на автономне опалення українців змусив зареєстрований 29 серпня у Верховній Раді урядовий проект закону №3142, розробником якого є нацрегулятор - Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сфері комунальних послуг. Документом пропонуються зміни до законодавства щодо вдосконалення відносин у сфері теплопостачання, надання послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання». Цей проект посилює процедури переходу багатоквартирного житлового фонду на автономну систему і регулює перехід окремих споживачів на індивідуальне опалення.
Читайте також: Теплопостачання прагне до центру
Законопроектом вводиться мораторій на самовільне відключення від централізованих теплових мереж. У разі прийняття документа, за порушення цієї норми громадян чекають штрафи у розмірі 340-1360 грн, а посадових осіб - 850-1700 грн. За несанкціоноване використання споживачами теплової енергії штрафи можуть скласти до 340 грн, а для посадових осіб - до 510 грн.
Дорого обійдеться українцям і недопуск представників теплопостачальних підприємств до приладів обліку теплової енергії і до установок, що використовують тепло - 240-850 грн, а посадові особи можуть бути оштрафовані на суму до 1360 грн. Максимальний штраф буде аналогічним за безгосподарне утримання, переобладнання і порушення правил утримання під'їздів та інженерного обладнання.
Такі заходи, на думку фахівців, спрямовані на стабільне функціонування системи централізованого опалення та водопостачання. Як платити за тепло і гарячу воду, якщо їх фактично не було?
У відповідності зі ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» від 24 червня 2004 року № 1875-1У споживач має право на своєчасне і якісне отримання житлово-комунальних послуг. В разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості споживач має право на зменшення розміру оплати.
Звернемося до Правил надання послуг централізованого опалення, подачі холодної і гарячої води і водовідведення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 липня 2005 року № 630 (далі - Правила). У додатку до Правил містяться вимоги щодо кількісних і якісних показників послуг та зменшення розміру оплати у разі їх відхилення. Так, при централізованому опаленні температура повітря в житлових приміщеннях (за умови їх утеплення) повинна бути не нижче 18 ° C, у наріжних кімнатах - не менше 20°с. Якщо температура буде нижче цих показників, споживач має право на зменшення плати на 5% за кожний градус відхилення від 18°С до 12°С (у наріжних кімнатах - від 20°С до 14°С) протягом усього періоду відхилення.
Читайте також: «Тепловий переворот» потребує загального посилення відповідальності
При температурі в житлових приміщеннях нижче 12°С (у наріжних кімнатах-нижче 14°С) плата за опалення не проводиться.
При централізованому постачанні гарячої водою нормативи температури води у точці розбору повинні бути не менше ніж 50°С і не більше ніж 75°С. При температурі води 45-49°С споживач має право на зменшення оплати за весь період відхилення на 10%. При температурі 40-44°С оплата зменшується на 30% за весь період відхилення. Якщо температура води нижче 40°С, оплата не проводиться за весь період відхилення.
Якщо температура повітря і гарячої води не буде відповідати встановленим показникам, споживач запрошує представника виконавця для складання та підписання акта-претензії. Представник повинен з'явитися до споживача не пізніше двох робочих днів. Якщо він не з'явиться у зазначений термін або відмовиться підписати акт, він вважається дійсним, якщо його підписали не менш як два споживачі. Звертаємо увагу споживачів на те, що в акті, який складається в довільній формі, повинні бути вказані параметри порушення якості, а також дата початку ненадання послуг або надання її неналежної якості, період порушення.
Акт-претензія є підставою для перерахунку розміру плати за комунальні послуги, він складається у двох примірниках для кожної із сторін.
Споживач передає акт-претензію виконавцю, який протягом трьох робочих днів вирішує питання про перерахунок платежів або вручає споживачеві обґрунтовану письмову відмову в задоволенні пред'явлених вимог.
У разі необгрунтованої відмови виконавця від проведення перерахунку споживач має право звернутися до суду.