ГоловнаПублікаціїТеплоенергетикаТеплопостачання прагне до центру

Теплопостачання прагне до центру

В Україні знову заговорили про можливе введення мораторію на відключення житлових будинків від системи централізованого опалення. Населення незадоволене, оскільки не зможе економити на оплаті послуг.
Знову заговорити про правомірність заборони переходу на автономне опалення українців змусив зареєстрований 29 серпня у Верховній Раді урядовий проект закону № 3142, розробником якого є національний регулятор - Нацкомісія, що здійснює держрегулювання у сфері комунальних послуг. Документом пропонуються зміни до законодавства «щодо удосконалення відносин у сфері теплопостачання, надання послуг централізованого опалення та гарячого водопостачання». Цей проект посилює процедури переходу багатоквартирного житлового фонду на автономну систему і регулює перехід окремих споживачів на індивідуальне опалення.
 
Законопроектом вводитися мораторій на самовільне відключення від централізованих теплових мереж. У разі прийняття документа, за порушення цієї норми громадян очікують штрафи в розмірі 340-1360 грн, а посадових осіб - 850-1700 грн. За несанкціоноване використання споживачами теплової енергії штрафи можуть скласти до 340 грн, а для посадових осіб - до 510 грн.
 
Дорого обійдеться українцям і недопуск представників теплопостачальних підприємств до приладів обліку теплової енергії та до установок , що використовують тепло - 240-850 грн, а посадові особи можуть бути оштрафовані на суму до 1360 грн. Максимальний штраф буде аналогічним за безгосподарне утримання, переобладнання та порушення правил утримання під'їздів та інженерного обладнання.
 
 
Законопроект викликав суспільний резонанс ще в лютому, коли був оприлюднений на офіційному сайті Міністерства регіональної політики, будівництва та ЖКГ для громадського обговорення. В основному критика пов'язана з тим, що він знижує можливості споживачів відмовитися від дорогого централізованого теплопостачання і встановити більш дешеві в експлуатації газові котли, використання яких до того ж дозволяє регулювати температуру в приміщенні.
 
Втім, і зараз відмовитися від централізованого теплопостачання досить складно. Згідно з наказом № 4 тодішнього Міністерства будівництва, архітектури та ЖКГ від 22 листопада 2005 року, окремим споживачам заборонено від'єднуватися від системи централізованого опалення та гарячого водопостачання. Перейти на автономне опалення можуть окремо взяті будинки або житлові комплекси. Але для цього необхідно, щоб власник будинку (ОСББ, ЖБК або ЖЕК) зібрав підписи ініціативної групи мешканців та подав відповідну заяву на розгляд спеціальної комісії, яка створюється місцевими органами влади не рідше одного разу на місяць. Комісія може відмовити у відключенні від централізованої системи, а в разі позитивної відповіді мешканцям багатоквартирного будинку доведеться виконати видані комісією технічні умови.
 
Основною причиною такого жорсткого регулювання є високий ступінь зношеності як магістральних, так і внутрішніх теплових мереж, спроектованих з урахуванням лише централізованої подачі опалення. А будь-яке втручання в мережу може призвести до гідравлічного удару, а як наслідок - до поривів і розбалансованості системи, відзначається в пояснювальній записці до документа.
 
Ще одну загрозу в несанкціонованому переході на автономне опалення розробники документа вбачають у тому, що багатоквартирні будинки, розраховані на централізоване теплопостачання, не забезпечені каналами для безпечного виведення продуктів горіння, які утворюються при індивідуальному опаленні.
 
Крім іншого, теплові енергетики побоюються, що при масовому переході на автономне опалення багатоквартирного фонду, виробничі потужності підприємств будуть працювати «в холосту». Адже на теплопостачальних підприємствах котли встановлювалися в 50-60 роки минулого сторіччя, і вони спроектовані на опалення великої кількості об'єктів. Також повсюдна установка автономних газових котлів може призвести до істотного збільшення використання природного газу в країні. Разом з тим, в Україні є населені пункти, що частково або повністю перейшли на автономне опалення. Серед них Ужгород, Івано-Франківськ, Калуш, Житомир і деякі невеликі міста Дніпропетровської області.
 
Прийняття нового законопроекту, безумовно, посилить умови переходу на автономне опалення. Однак, за словами розробників, в ньому закладено комплексний підхід. Приймати рішення про відключення житлових будинків від централізованої системи як і раніше будуть місцеві органи влади на підставі затверджених схем теплопостачання населеного пункту. Згідно з такою схемою, території українських міст будуть поділені на певні зони, так звані регламентовані території теплопостачання. Для кожної території з вже існуючою забудовою або тією, що тільки планується, буде визначатися, який вид теплопостачання найкраще використовувати - автономне або централізоване.

 
У Нацкомпослуг «Україні Комунальній» роз'яснили, що при розробці законопроекту фахівцями відомства був врахований аналогічний досвід країн Скандинавії і Прибалтики, який передбачає механізм районування територій. «Проблема виникає через неврегульованість процесів від'єднання споживачів від централізованого теплопостачання, що веде до погіршення можливостей розвитку всієї системи, - повідомив директор Департаменту стратегічного планування Нацкомпослуг Дмитро Арлачов. - Якщо окремо взяті споживачі (квартири) відмовляються від централізованого теплопостачання, то не зрозуміло, як вони в зимовий період часу будуть отримувати холодну воду? Тому що, якщо не будуть опалюватися в будинку нежитлові приміщення (підвальні приміщення, де проходять труби водопостачання), вода в трубах змерзне».
 
У Нацкомпослуг також відзначають, що при встановленні газових автономних котлів споживачі втрачають можливість надалі знизити «газову залежність» і перейти на альтернативні джерела енергії (вугілля, деревні пелети ) .
 
Критеріїв, якими керуватиметься місцева влада, визначаючи, яка система теплопостачання максимально ефективна на тій чи іншій території - кілька. «По-перше, це економічна доцільність. Згідно з науковими дослідженнями, якщо мова йде про території, де є багатоквартирні будинки (тобто вище 2 поверхів), то доцільна система централізованого теплопостачання, або ж дахові або блочні котельні на кілька будинків. Якщо мікрорайон із забудовою одно- і двоповерховими будинками, то доцільно індивідуальне або автономне опалення. Другим критерієм є екологія та контроль за небезпечними об'єктами. Адже використання котлів часто призводить до небезпеки вибуху при неправильному їх підключенні», - зазначив пан Арлачов. 
 
 
 
Коментарі (6)
Михаил1
12 Вересня 2013 p. 11:33
Если штраф от 340 грн, я лучше бы заплатил его, но батареи отрезал, ибо толку от них - ноль!
Сергей Светлов1
12 Вересня 2013 p. 11:37
А как насчет конституционности данного закона? Про права граждан там, и все такое?
Иван Смольный
13 Вересня 2013 p. 02:16
Я уже писал о благих намерениях, которые ведут в место где проблем с теплоснабжением нет и не будет никогда. Одна из проблем, скрытых проблем этого закона - коррупционная составляющая. Там где усиливается значение чиновника при принятии решения - оштрафовать ли, дать разрешение ли, закрыть глаза или наоборот широко окинуть взором подвластное ему, буйно процветает "решалово", как инструмент достижения необходимого. Оно и сейчас то процветает. только при принятии законопроекта, стоимость решения вопроса возрастет значительно. Пострадает пипл, выиграет чиновник. Т.е. Как отключались, так и будут отключаться, как ставили ИО и АО так и будут ставить. Я, навскидку, могу назвать пару обходных путей (законных заметьте), как избавиться от ЦО, при доброй воле на то тепловиков, даже если проект будет принят. Но ведь добрая воля очень нуждается в мотивации! И, поверте,
Иван Смольный
13 Вересня 2013 p. 02:31
И поверьте, пока ИО в разы экономичнее для потребителя чем ЦО и ГВС и спрос будет, и мотиваторы найдутся. А вот вручение административной дубины в руки кому попало (любому исполнителю жилком услуг) - очень опрометчивое дело. Очень похоже на передачу таможеннику в аренду кусочка границы. Особенно это выглядит удручающе на фоне судебного произвола на всех уровнях. Соответственно, за любым админротоколом, самым нелепым и противоправным, составленным работником ЖЭКа, теплосети, водоканала, пр. - последует штраф. Или не последует. Почему? См. выше. Упс!
Мария Цатурян
13 Вересня 2013 p. 11:55
Иван, спасибо за комментарий. Я, (надеюсь вы не против) переопубликую Вашу позицию и под моим блогом, где я просила прокомментировать, что конкретно не так в этом законопроекте. Жду и других комментариев и ответов экспертов на вопрос, какие конкретные угрозы для потребителей "таит" в себе законопроект?
Anatoly
15 Вересня 2013 p. 13:22
многие поты в целом правильные, но требуют уточнений. Например вопрос аварийности. Необходимо уяснить, что любая газовая горелка плиты, а тем более газовая духовка в десятки раз опаснее любого газового котла или газовой колонки с отдельным вентиляцыонным каналом, или газового котла турбо если он ежегодно проходит техобслуживание. Кто сказал что срок службы 10 лет. При условии регулярного техобслуживания, и замены вышедших из строя деталей (теплообменники, насосы, горелки, краны) котлы служат десятки лет. Есть опыт западных стран. Все говорят о котлах. А в стране миллионы старых (30-50 лет) газовых колонок, титанов, плит. С ними что делать. В тарифе на газ заложено техническое обслуживание этих устройств (их кранов), проверка вент и дым каналов. Кто это проводит? ВОт где проблема.