ГоловнаПублікаціїПитання експертуЯк вирішувати комунальні проблеми?

Як вирішувати комунальні проблеми?

Проблеми з «комуналкою»? Не знаєте, куди звертатися, якщо ваш ЖЕК не працює? Не хочете платити за неякісні послуги? Тоді читайте роз'яснення «України Комунальної».
питання
Новини по темі

Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то в опалювальний сезон батареї у квартирі холодні, то рахунки за спожиті послуги лякають астрономічними цифрами. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.

На питання відповідає юрист Юрій Білоус.

Питання 1:
 
Заварений сміттєпровід. На цій площі сусід самовільно обладнав комору, поставив глухі двері. У денний час темно, не потрапити в замкову щілину. Вентиляції немає. Така практика в будинку існує майже на всіх майданчиках. Куди звертатися? Напевно тут і санітарні та пожежні норми порушені.
 
Відповідь юриста:
 
За рішенням Конституційного Суду України від 02.03.2004 року №4-рп/2004 роз'яснено, що допоміжні приміщення (підвали, сараї, комори, горища, колясочні тощо) передаються безоплатно у спільну власність громадян одночасно з приватизацією ними квартир (кімнат у квартирах) багатоквартирних будинків. Підтвердження права власності на допоміжні приміщення не потребує здійснення додаткових дій, зокрема, створення об'єднання співвласників багатоквартирного будинку, вступу до нього.
 
Відповідно до ст. 1 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків», допоміжні приміщення багатоквартирного будинку - приміщення, призначені для забезпечення експлуатації будинку та побутового обслуговування мешканців будинку (сходові клітини, вестибюлі, перехідні шлюзи, позаквартирні коридори, колясочні, кладові, сміттєкамери, горища, підвали, шахти і машинні відділення ліфтів, вентиляційні камери та інші технічні приміщення).
 
Відповідно до ч. 2 ст. 382 ЦК України, власникам квартири у дво- або багатоквартирному житловому будинку належать на праві спільної сумісної власності приміщення загального користування, опорні конструкції будинку, механічне, електричне, сантехнічне та інше обладнання за межами або всередині квартири, яке обслуговує більше однієї квартири, а також споруди, будівлі, які призначені для забезпечення потреб усіх власників квартир, а також власників нежитлових приміщень, які розташовані у житловому будинку.
 
Таким чином, сходові клітини є допоміжними приміщеннями будинку, а Ваш сусід, облаштувавши кладовку, здійснив самовільний захват території сходової клітини, яка є спільною сумісною власністю УСІХ мешканців.
 
Як передбачено ч.1 ст. 369 ЦК України, співвласники майна, що є у спільній сумісній власності, володіють і користуються ним спільно, якщо інше не встановлено домовленістю між ними.
 
Згідно із ст. 391 ЦК України, власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпорядження своїм майном.
 
Крім того, Ви маєте право вимагати від сусіда, який здійснив самовільне облаштування кладовки, нотаріально посвідчені заяви від інших співвласників, яким перешкоджає або може перешкоджати облаштування даної кладовки на сходовій клітині вашого під’їзду.
 
У випадку відмови сусіда усунути перешкоди у користуванні спільною сумісною власністю, а саме сходовою клітиною у повному обсязі, Ви маєте право звернутись до суду у порядку, який встановлений цивільним процесуальним кодексом України. (Цивільні справи; Позовне провадження; Спори, що виникають із житлових правовідносин)
 
Питання 2:
 
Прорвало трубу з гарячою водою під водоміром. Чия вина? Хто повинен оплатити ремонт паркету?
 
Відповідь юриста:
 
Даючи відповідь на це питання, розглянемо ситуацію, за якою трубу прорвало у квартирі, яка є приватною власністю. (За даними статистики, лише 5% квартир в Україні станом на 2014 рік є неприватизованими).
 
Відповідно до п. 2, ч. 2 ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець зобов’язаний здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень.
 
Відповідно до п.п. 6 п. 32 Постанови Кабінету Міністрів від 21.07.2005 р., №630, «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», виконавець зобов’язаний узгодити із споживачем не пізніше ніж за три робочих дні до проведення планових робіт всередині житлового приміщення час доступу до такого приміщення з наданням йому відповідного письмового повідомлення.
 
Таким чином, саме представники особи, яка утримує на балансі будинок, зобов’язані здійснювати контроль за технічним станом труб у квартирі, які вони повинні перевіряти 2 рази на рік зі складанням акту перевірки і саме вона, у разі виявлення несправності повинна їх усунути. Однак, якщо Ви не надали можливості представникам балансоутримувача протягом року здійснити плановий контроль, то саме Ви і будете відповідальною особою, яка і буде вимушена сплатити грошові кошти за ремонт паркету.
 
Питання 3:
 
Підкажіть, будь ласка, куди потрібно написати звернення або заявку на дезінсекцію, дератизацію підвалу, сходової клітки? Щурі і таргани почувають себе, як вдома. Нікому немає діла!
 
Відповідь юриста:
 
Згідно із п.п. 3.1.2. п. 3.1. «Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій», затверджених наказом Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 р., №76, у допоміжних приміщеннях жилого будинку повинен забезпечуватися, зокрема, належний санітарний та пожежний стан.
 
Для вирішення цього питання Вам необхідно звернутись до балансоутримувача Вашого будинку з проханням провести огляд підвальних приміщень на рахунок їхнього санітарного стану, посилаючись на вищевказану норму, з метою складання акту на невідповідність існуючих санітарних норм необхідним показникам. У разі виявлення неналежного санітарного стану підвальних та інших допоміжних приміщень, Ви маєте право вимагати від балансоутримувача провести дезінсекцію та дератизацію Вашого будинку та допоміжних приміщень у ньому.   
 
Питання 4:

Чи правомірно вимагати оплату комунальних послуг з людини, який прописаний за іншою адресою?
 
Відповідь юриста:
 
Відповідно до п. 1, ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», споживач (тобто Ви) зобов’язаний укласти договір про надання житлово-комунальних послуг, підготовлений виконавцем на основі типового договору. Пунктом 2, ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» визначено, що споживач зобов’язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом.
 
Статтею 32 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» встановлено, що плата за житлово-комунальні послуги нараховується щомісячно відповідно до умов договору. Розмір плати за комунальні послуги розраховується виходячи з розміру затверджених цін/тарифів та показань засобів обліку або за нормами, затвердженими в установленому порядку.
 
Таким чином, вимагати оплату комунальних послуг з особи, яка зареєстрована за іншою адресою неправомірно.
 
Питання 5:

Як домогтися укладення прямих договорів між власниками квартир і водоканалом? Чи можливо це, якщо водоканал не хоче? На які статті, закони можна посилатися? Це необхідно ОСББ для відходу від загальнобудинкового обліку. Зараз воду отримуємо на підставі договору водоканалу з ОСББ.

Відповідь експерта:
 
Законом України від 10.04.2014 р., №1198-7 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії» було внесено зміни до Закону «Про державне регулювання у сфері комунальних послуг», Закону «Про житлово-комунальні послуги», Закону «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону «Про теплопостачання» та Закону України "Про засади функціонування ринку природного газу».   
 
Згідно із змінами до законодавчих актів, виконавцями послуг із централізованого водопостачання й водовідведення тепер будуть лише підприємства, які «провадять господарську діяльність із централізованого водопостачання та водовідведення», централізованого опалення і гарячого водопостачання — «суб’єкти господарювання з постачання теплової енергії». Договір на надання послуг із централізованого постачання холодної води, послуг із централізованого постачання гарячої води, послуг із водовідведення у багатоквартирному будинку укладається між власником квартири, орендарем чи квартиронаймачем та виконавцями (наприклад, «Водоканалом») цих послуг. Тобто, виконавцями послуг будуть лише підприємства — природні монополісти.
 
Разом із тим, відповідно до Закону України «Про питну воду та питне водопостачання» та інших нормативно-правових актів у цій сфері, визначено, що «виробник послуг із централізованого водопостачання та водовідведення надає послуги виключно до зовнішнього зрізу будинку», тобто без використання внутрішньобудинкових мереж. Таким чином автоматично створюється колізія між нормами чинного законодавства, що означатиме плутанину в застосуванні вказаних норм на практиц, крім того, новий закон не передбачає передавання функцій з обслуговування.

Також варто зазначити, що обслуговування внутрішньобудинкових мереж належить до складу утримання будинку та прибудинкової території і сплачується населенням у квитанції організації, яка за це відповідає (ОСББ або ЖЕК). Внутрішньобудинкові мережі є спільною сумісною власністю власників приміщень у будинку, і тільки вони мають право ними розпоряджатися. Новий закон не передбачає передавання функцій з обслуговування мереж водоканалам і теплоенерго і тому за гарячу воду у крані чи тепло у батареї монополіст відповідати на практиці ніколи не буде. Бачиться дуже складним момент доведення того факту, що винен виробник-виконавець, який подав теплоносій нижчої температури, а не ЖЕК чи ОСББ, який не відремонтував труби в будинку?
 
У тих випадках, коли підприємства-монополісти не є виконавцями, закон просто не буде спрацьовувати. Так, як він не дає прямих вказівок на припинення старих договорів чи скасування ухвал про призначення виконавців.
 
Тобто, задля укладання прямого договору між споживачем (Вами) та виконавцем (наприклад, «Водоканал») Ви можете посилатися на Закон України від 10.04.2014 р., № 1198-7 «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення розрахунків за енергоносії», однак, у відповідності до ст. 13 Закону України «Про об’єднання співвласників багатоквартирних будинків», відносини власників і управителя регулюються договором між ними, який укладається на основі Типового договору, форму якого затверджує центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері містобудування. Таким чином, Ви маєте переглянути свої відносини з управителем – ОСББ, а уже після цього займатися вирішенням питання щодо укладання договору з виконавцем послуг.
 
Від редакції:
 
Шановні користувачі порталу «У.К.»!
 
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
 
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.
 
Коментарі (1)
Sergiy
28 Липня 2014 p. 10:48
Питання 2 висвітлене не досить точно. Оскільки субєкт господарювання буде виконувати тільки ті роботи(послуги) за які буде здійснюватися оплата споживачем. А в постанові № 869 внутрішньо- будинкові та внутрішньо - квартирні розділені.(п.13. абз.3. Порядку формування тарифів на утримання будинків)). Тому ,що таке в питанні вислів- під водоміром?