ГоловнаПублікаціїПитання експертуЯк вирішувати комунальні проблеми?

Як вирішувати комунальні проблеми?

Проблеми з «комуналкою»? Не знаєте, куди звертатися, якщо ваш ЖЕК не працює? Не хочете платити за неякісні послуги? Тоді читайте роз'яснення «України Комунальної».
питання
Новини по темі

Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то в опалювальний сезон батареї у квартирі холодні, то рахунки за спожиті послуги лякають астрономічними цифрами. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.

На питання відповідає юрист Юрій Білоус.

Питання 1:
 
Підкажіть, будь ласка, як відмовитися від центрального опалення квартири та офіційно перейти на електричне опалення. Місце проживання - Донецька обл., Костянтинівка.
 
Відповідь експерта:
 
Відповідно до п. 2 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», централізоване опалення – послуга, спрямована на задоволення потреб споживача у забезпеченні нормативної температури повітря у приміщеннях квартири, яка надається виконавцем з використанням внутрішньо будинкових систем теплопостачання.
 
Пунктом 25 «Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення» передбачено, що відключення споживачів від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води здійснюється у порядку, що затверджується центральним органом виконавчої влади з питань житлово-комунального господарства.
 
У випадку бажання особи відмовитись від подачі опалення виключно у його помешкання, буде необхідно по-перше повідомити власника будинку, розірвати договір з виконавцем послуги, забезпечити виконання ряду технічних вимог по процедурі відключення, так як у переважній більшості будинків опалення подається централізовано і втручання щодо окремих елементів викличе корегування всієї системи опалення всього будинку. Виходячи з цього, у «Порядку відключення окремих приміщень житлових будинків від мереж централізованого опалення та постачання гарячої води при відмові споживачів від централізованого теплопостачання» в редакції від 27.10.2009 р., яка затверджена наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 06.11.2007 р., № 169 було передбачено, що відключення від системи центрального опалення здійснюється лише при умові відключення всього будинку.
 
Таким чином, вирішенням даної проблеми може стати або масштабна агітація щодо відключення від центрального опалення мешканців Вашого будинку або придбання економних обігрівачів, встановлення кондиціонерів чи інших обігрівальних пристроїв, що стане більш оптимальним варіантом.
 
Однак, вищевказаним Порядком фактично було введено заборону на розпорядження своїм майном, що протирічить ч. 1 ст. 321 Цивільного кодексу України, згідно із якою, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні. Вирішувати питання відключення від центрального опалення можливо і у судовому порядку.
 
Питання 2:
 
Я та двоє дітей проживаємо в гуртожитку в одній кімнаті! Як ЖЕК нараховує плату за спожиту електроенергію?Працівники знімають показники 15 числа та розраховуються з обленерго (гуртожиток має 3 поверхи та більше 25 сімей, а лічильник один на всіх), потім нараховують нам, за якими тарифами?
 
Відповідь експерта:
 
Розрахунки мешканців гуртожитку за спожиту електричну енергію мають здійснюватися  безпосередньо  з  власником гуртожитку.  При цьому   порядок   розрахунків  за  спожиту  мешканцями  гуртожитку електричну енергію має бути встановлений у документі,  що  регулює відносини власника гуртожитку та його мешканців.
 
Переведення мешканців   гуртожитку   на  прямі  розрахунки  з енергопостачальником за показами індивідуальних  приладів  обліку, встановлених  у  помешканнях  (кімнатах),  можливе  лише  за умови набуття  гуртожитком  статусу  житлового  будинку  та   приведення розрахункових  засобів  обліку споживачів у відповідність до вимог нормативно-технічних документів.
 
Питання  3:
 
У мене будинок кооперативний і я відмовився від послуг ЖЕКу. У моїй квартирі тріснула труба загального зливу будинку, яка проходить через всі квартири в туалеті.Голова кооперативу відмовляється ремонтувати трубу грошима будинку, мотивуючи відмову тим, що труба в моїй квартирі і це вже моя проблема. Що мені робити? Я живу одна з сином і грошей на ремонт у мене немає.
 
Відповідь експерта:
Відповідно до п. 15 «Примірного статуту житлово-будівельного кооперативу, затвердженого постановою Ради Міністрів Української РСР», в редакції від 08.07.1994 р., житлово-будівельний кооператив здійснює експлуатацію і ремонт належного йому житлового будинку (будинків) та утримання прибудинкової території за рахунок коштів кооперативу на засадах самооплатності.
 
Тобто, на відносини кооперативу із мешканцями розповсюджується наказ Державного комітету України з питань житлово-комунального господарства від 17.05.2005 р., № 76 «Про затвердження Правил утримання жилих будинків та при будинкових територій» (по тексту – Правила).
 
Відповідно до п. 2, ч. 2 ст. 21 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», виконавець зобов’язаний здійснювати контроль за технічним станом інженерного обладнання будинків, квартир, приміщень. (У Вашій ситуації виконавцем є той, хто є останнім у ланцюзі передачі житлово-комунальних послуг – кооператив)
 
Відповідно до п.п. 6 п. 32 Постанови Кабінету Міністрів України від 21.07.2005 р., № 630, «Про затвердження Правил надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення та типового договору про надання послуг з централізованого опалення, постачання холодної та гарячої води і водовідведення», виконавець зобов’язаний узгодити із споживачем не пізніше ніж за три робочих дні до проведення планових робіт всередині житлового приміщення час доступу до такого приміщення з наданням йому відповідного письмового повідомлення.
 
Таким чином, саме представники кооперативу зобов’язані здійснювати контроль за технічним станом труб у квартирі, які вони повинні перевіряти 2 рази на рік зі складанням акту перевірки і саме вони, у разі виявлення несправності повинні їх усунути. Однак, якщо Ви не надали можливості представникам кооперативу протягом року здійснити плановий контроль, то саме Ви і будете відповідальною особою, яка і буде вимушена сплатити грошові кошти за поточний ремонт.
 
Питання  4:
 
Хто відповідає за ремонт, чистку водостічних труб у житловому будинку?
 
Відповідь експерта:
 
Пунктом другим Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій передбачено технічне обслуговування житлових будинків.
 
Відповідно до п. 2.1.1. Правил утримання житлових будинків та прибудинкових територій, загальні огляди передбачають комплексне обстеження комісією елементів приміщень будинку, а також їх зовнішнього благоустрою з метою визначення технічного і санітарного стану, виявлення несправностей і прийняття рішень щодо їх усунення, а також визначення готовності будинків до експлуатації в наступний період.
 
Загальний огляд проводиться з періодичністю два рази на рік – навесні та восени (весняний та осінній огляди). Форма акта загального огляду жилого будинку наведена у Додатку 1 до вказаних Правил.
 
Таким чином, балансоутримувач Вашого будинку повинен проводити комплексне обстеження Вашого будинку зі складанням акту такого огляду, а в подальшому реагувати на виявленні недоліки шляхом виконання необхідного обсягу ремонтних робіт. Виходячи з практичного досвіду необхідно зазначити, що під час загального огляду стану Вашого будинку Вам, як людині небайдужій до стану того будинку, в якому Ви проживаєте, краще було би особисто бути присутнім під час загального весняного чи осіннього огляду балансоутримувачем.
 
Питання 5:
 
Наш гуртожиток, обладнаний електроплитами, завод передав на баланс ВКП ЖЕК. Плату за електроенергію, яку вносимо в ЖЕК, тому що у нас немає лічильників, чомусь розділяють окремо за плити і окремо за освітлення і електроприлади по різних тарифах. ЖЕК посилається на РЕМ, а РЕМ не хоче зробити перерахунок по тарифу, згідно Постанови НКРЕ України №497 п.1.3. Куди звернутись?
 
Відповідь експерта:
 
По-перше, Вам необхідно написати заяву до самого ЖЕКу з вимогою роз’яснити таку тарифну політику, яка існує у Вашому гуртожитку. У своїй заяві не соромтеся посилатися на нормативно-правові документи, які мають на меті регулювання відносин у сфері житлово-комунального господарства. Важливим нюансом є те, що Вам потрібно написати заяву у двох примірниках, на одному з яких буде потрібно поставити відмітку у канцелярії ЖЕКу про отримання заяви з датою та вхідним номером, що у подальшому унеможливить посилання ЖЕКу на неотримання Вашої заяви. Часто працівники ЖЕКу у відповідях на скарги/заяви посилаються на неіснуючі норми законодавства, трактують їх свідомо неправильно або стверджують що це не їх компетенція, щоб ввести вас в оману, а тому посилання на будь-які норми потрібно ретельно перевіряти. У кожному разі, якщо ЖЕК відповіді на надав та не вирішив існуючу проблему, потрібно діяти далі.
 
Органів для звернення в таких випадках достатньо багато. Як показує практика, найкраще звертатися відразу в усі вищі інстанції. У свою чергу це: житлова інспекція міста, місцева влада і прокуратура. 
 
Звернення в перелічені інстанції також повинні подаватися в 2-ох примірниках, з позначкою про їх отримання. При цьому, прикладіть до свого звернення копію заяви в житлову контору і їх відповідь (якщо така була). Також рекомендуємо докласти фотографії, якщо вони допоможуть відобразити суть проблеми. Зразки заяв можна знайти в мережі Інтернет.
 
Як правило, житлова інспекція і місцева влада проводять ефективну роботу з комунальниками і питання має зважитися, не кажучи вже про роботу прокуратури, яка перевірить ЖЕК «від та до», включаючи причини ігнорування і бездіяльності вашої проблеми. Також Ви можете надати резонансу питання, звернувшись до ЗМІ, щоб вони зробили репортаж по телебаченню або написали статтю в газету. 

Від редакції:

Шановні користувачі порталу «У.К.»!
 
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
 
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.
 
Коментарі (0)