ГоловнаПублікаціїПитання експертуЯк вирішувати комунальні проблеми?

Як вирішувати комунальні проблеми?

Проблеми з «комуналкою»? Не знаєте, куди звертатися, якщо ваш ЖЕК не працює? Не хочете платити за неякісні послуги? Тоді читайте роз'яснення «України Комунальної».
питання
Новини по темі

Майже кожного дня споживачі послуг ЖКГ стикаються з проблемами комунального характеру. То водопровідники не хочуть ремонтувати кран, то в опалювальний сезон батареї у квартирі холодні, то рахунки за спожиті послуги лякають астрономічними цифрами. Якщо Вам це знайомо, експерти «У.К.» спробують допомогти знайти правильну відповідь, та проконсультують з юридичних та суперечливих питань.

На питання відповідає юрист, експерт «У.К.» Андрій Осадчий.

Питання 1:
 
Чи має право начальник ЖЕКу вимагати заплатити борг за квартплату, коли дитина принесла документи, щоб отримати паспорт у 16 років?
 
Відповідь експерта:
 
Згідно п. 5. ч. 3 ст. 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» споживач серед іншого зобов’язаний оплачувати житлово-комунальні послуги у строки, встановлені договором або законом. Згідно ст. ст. 64, 156 ЖК УРСР (чинного донині) Члени сім'ї наймача, які проживають разом з ним, користуються нарівні  з  наймачем  усіма  правами  і  несуть усі обов'язки,  що випливають з договору найму жилого  приміщення.  Повнолітні  члени сім'ї  несуть  солідарну  з  наймачем  майнову відповідальність за зобов'язаннями, що випливають із зазначеного договору. Якщо начальник ЖЕКу вимагав сплати заборгованості з дитини, якій виповнилося лише 16 років, без сумніву він порушив закон і цей випадок потребує офіційної оцінки правоохоронців. Однак офіційної оцінки потребує також факт порушення батьками цієї дитини своїх обов’язків зі сплати за комунальні послуги.
 
Питання 2:

Сусіди зверху збираються міняти батареї і стояк опалення. Я відмовляюся встановлювати у себе в квартирі перехідник з металевої труби на пластикову (під стелею він мені не потрібен), тому перехідник вони будуть ставити у себе. Хто буде нести відповідальність, якщо відбудеться витік води? Сусіди мене намагаються «лякати», що відповідальність у цьому випадку ляже на мене, тому що я не дозволив їм пройти плиту перекриття.
 
Відповідь експерта:
 
У ст. ст. 1166, 1167 ЦК України викладено загальні положення про відшкодування шкоди, та визначено умови за яких на боржника покладається обов'язок відшкодувати шкоду та збитки, є наявність складу цивільного правопорушення, тобто протиправної поведінки (дії чи бездіяльності), шкідливого результату цієї поведінки (шкоди, збитків), причинного зв'язку між протиправною поведінкою й спричиненою шкодою та вини. Обставини щодо порушення зобов'язання боржником та наявності його вини, а також прямого причинного зв'язку між порушенням зобов'язання та завданими збитками, їх розмір доводяться кредитором (ч. 2 ст. 623 ЦК України). При цьому відповідно до п. 6 роз'яснення Вищого арбітражного суду України № 02-5/215 від 01.04.1994 року "Про деякі питання практики вирішення спорів пов'язаних з відшкодуванням шкоди", встановлення причинного зв'язку між протиправною поведінкою особи, яка завдала шкоду, та збитками потерпілої сторони є важливим елементом доведення наявності реальних збитків. Необхідно довести, що протиправна дія чи бездіяльність завдавача є причиною, а збитки, які виникли у потерпілої особи, - наслідком такої протиправної поведінки. Якщо буде доведено, що залиття гарячою водою сталося через недостатню герметичність на межі з’єднання труб – Ви матимете проблеми. 
 
Питання 3:
 
Київська область, квартира. За воду і за підігрів води ми платимо за лічильником. У лютому у нас знімали лічильники, нібито для перевірки. Перевіряли місяць. І після того нам почали надсилати рахунки де зазначені суми за якийсь перерахунок - 676,14 і 565,45 грн. Наскільки я знаю, то в таких випадках за місяць без лічильника ставлять якусь середню суму. За даними наших лічильників (навіть якщо врахувати середню суму) у нас немає боргу, а по їхньому - ось такий борг. Коли моя мама-пенсіонерка спробувала з'ясувати за що, то її, м'яко кажучи, прогнали. Чи маю я право письмово вимагати від них розрахунки «за що?» або письмову відмову надати? І чи є якісь місця, куди ми можемо поскаржитися?
           
Відповідь експерта:
 
Відповідно до п. 15 постанови КМУ №630 від 21.07.2005 року  Періодична повірка засобів обліку  води  і  теплової  енергії проводиться  у  строк,  що не перевищує одного місяця.  За цей час споживач оплачує відповідні послуги з централізованого постачання  холодної  та  гарячої  води  згідно   із   середньомісячними   показаннями  засобів  обліку  за  попередні три місяці. Щоправда, цим же пунктом передбачено, що у разі  несправності  засобів обліку води і теплової енергії, що не підлягає усуненню,  плата за послуги з моменту її  виявлення вноситься згідно з нормативами (нормами) споживання, що і могло статися у Вашому випадку. Поскаржитися Ви можете в територіальний орган Антимонопольного комітету України, а також, традиційно, до районної прокуратури.
 
Питання 4:
 
Закон України «Про житлово-комунальні послуги» Стаття 20. Права та обов'язки споживача 1. Споживач має право: 6) на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача...
В одних відповідях на ситуації, які Ви розглядаєте, шановні юристи, Ви пишете, що можна не платити, посилаючись на цю статтю, а в других, аналогічних ситуаціях, Ви пишете, що споживач зобов’язаний платити за комунальні послуги. Ви посилаєтеся на старіші закони (УРСР, які ще не втратили чинність). Але якщо вийшов новий закон, то він повинен бути правильнішим. Судячи з Ваших відповідей, то один закон використовується для «обраних», а якщо ти простий смертний, то тобі потрібно платити. Поясніть, будь-ласка, що розуміється під комунальними послугами, які можна не сплачувати? В цьому законі немає переліку, а значить, що підходять всі? На воду, газ, електрику, обігрів є лічильники і платиться по лічильнику, а на послуги ЖЕКу лічильника немає і послуги вони надають рідко і неякісно, то чому Ви пишете, що вони не підлягають цій статті?
 
Відповідь експерта:
 
Згідно ст. 24 Конституції України всі люди є рівними у своїх правах та обов’язках і не може бути будь-яких обмежень чи недопущень з будь-яких мотивів. Відповідно до п.п. 5,6 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про житлово  - комунальні послуги» споживач має право на зменшення розміру плати за надані послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості в порядку, визначеному договором або законодавством; на несплату вартості житлово-комунальних послуг за період тимчасової відсутності споживача та/або членів його сім'ї при відповідному документальному оформленні, а також за період фактичної відсутності житлово-комунальних послуг, визначених договором у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України. Згідно п.6 ч.2 ст. 22 Закону України «Про житлово - комунальні послуги» виконавець зобов'язаний розглядати у визначений законодавством термін претензії та скарги споживачів і проводити відповідні перерахунки розміру плати за житлово-комунальні послуги в разі їх ненадання або надання не в повному обсязі, зниження їх якості. Постановою Кабінету Міністрів України від 17.02.2010 р. № 151 встановлено, що у разі ненадання послуг виконавець проводить перерахунок розміру плати за фактично надані послуги шляхом зменшення розміру плати за надання послуг. Виконавець зобов'язаний провести такий перерахунок протягом місяця незалежно від наявності заборгованості. Таким чином, якщо Ви були відсутні за місцем проживання і надали відповідні документи (посвідчення про відрядження, виклик за кордон) тощо – Ви маєте право отримати перерахунок. Якщо Ви скористалися правом складання акт-претензії – то Ви маєте право на перерахунок та зниження плати за неякісні послуги.

Від редакції:

Шановні користувачі порталу «У.К.»!
 
Якщо на ваші запитання, які ви ставили нашим експертам раніше, не були надані відповіді, обов'язково нагадуйте нам про них, та нагадуючи, не забувайте перечитувати усі публікації з циклу «Запитуйте – ми пояснимо», адже відповідь на ваше питання могла вже бути раніше.
 
Усі публікації циклу «Запитуйте – ми пояснимо» читайте тут.
 
Коментарі (0)